Miljoenen voor koeien in de wei.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Miljoenen voor koeien in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 22:14

Zou dit helpen om de koeien weer gewoon in de wei te krijgen????

Bron:omrop Fryslan.
Miljoenen foar kij yn greide 23-09-2011 | 21:47 folgjende »
Súvelkonsern Friesland Campina lúkt jierliks 45 miljoen euro út om boeren sa fier te krijen de kij yn de greide stean te litten en net op'e stâl. It melkfee moat seker 120 dagen, seis oeren deis, bûten stean.

Boeren dy't dit dogge, krije dêrfoar 50 sint ekstra foar eltse 100 kilo molke. No is dat noch fiif sint. Neffens it bedriuw is der genôch draachflak foar dizze reegling

Voor de niet Friezen onder ons.:

Zuivel consern Friesland Campina,trekt jaarlijks 45 miljoen uit om boeren zo ver te krijgen ,de koeien in de wei te laten staan en niet op stal.
Het melkvee moet zeker 120 dagen,6 uren per dag buiten staan.

Boeren die dit doen ,krijgen 50 cent extra voor elke 100KG melk.
Nu is dat 5 cent.
Volgens het bedrijf is er voldoende draagvlak voor deze regeling.
Laatst bijgewerkt door papagroom op 23-09-11 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Re: Miljoenen voor koeien in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:15

super!!!

Koetje in de wei!!!!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:16

Hé wat gaaf, allemaal campina drinken dus.
Vind zelf ook niks leuker dan koetjes in de wei. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:17

Dat zou heel mooi zijn! Koeien horen gewoon lekker vrij te kunnen rondlopen in de wei!

Eigenlijk even allemaal een complimentje sturen naar Campina!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:24

wat leuk, ik had het er vanmiddag nog over met een vriend, niet over deze regeling, maar over koeien in de wei. voorzover ik van hem begreep hebben koeien een hekel aan hitte; zodra het boven de 22 graden komt willen ze schaduw, en tenzij er een overvloed aan schaduw is (wat bij de meeste weides niet zo is) gaan ze met zijn allen op een kluitje staan onder die ene beschikbare boom, wat voor een modderpoel zorgt en risico op blessures. Een loopstal is in zo'n geval schijnbaar een betere optie, dan zie je de koetjes ook naar binnen verdwijnen met regen en hitte. dan kan je alleen niet garanderen dat ze 6 uur buiten staan, want als ze niet willen, staan ze binnen :+
conclusie, hoewel het voor de consument goed klinkt, is het maar de vraag of verplicht buiten staan zo'n fantastische regeling is. je weet als consument namelijk niet of koetje voldoende beschutting heeft en dus of koetje daadwerkelijk wel 6 uur buiten wil staan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:26

Oei dat maakt het al ingewikkelder jade...

Ik zeg: natural cowmanship! Alle koeien in een paddock paradise met inloopstal. :+

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:32

persoonlijk zou van mij meer dagen dan 120 zijn, maar ik vind het een heel goed streven van Campina! Ik zou bereid zijn meer te betalen voor mijn yoghurtje als ik weet dat het van weide koeien is!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 11:12

Jade schreef:
wat leuk, ik had het er vanmiddag nog over met een vriend, niet over deze regeling, maar over koeien in de wei. voorzover ik van hem begreep hebben koeien een hekel aan hitte; zodra het boven de 22 graden komt willen ze schaduw, en tenzij er een overvloed aan schaduw is (wat bij de meeste weides niet zo is) gaan ze met zijn allen op een kluitje staan onder die ene beschikbare boom, wat voor een modderpoel zorgt en risico op blessures. Een loopstal is in zo'n geval schijnbaar een betere optie, dan zie je de koetjes ook naar binnen verdwijnen met regen en hitte. dan kan je alleen niet garanderen dat ze 6 uur buiten staan, want als ze niet willen, staan ze binnen :+
conclusie, hoewel het voor de consument goed klinkt, is het maar de vraag of verplicht buiten staan zo'n fantastische regeling is. je weet als consument namelijk niet of koetje voldoende beschutting heeft en dus of koetje daadwerkelijk wel 6 uur buiten wil staan.

Je bent mij voor om het te typen.
Koeien zijn inderdaad erg blij met schaduw. Ze produceren nogal veel warmte om melk te kunnen geven.
In de zon in de wei staan lijkt voor ons dan erg leuk, maar voor de koe niet.
Ze zijn dan vaak beter af in een loopstal waar schaduw, ventilatie en ventilatoren zijn.

Wat ons ideaal en het ideaal van het dier is, dan ligt soms een beetje uit elkaar.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 11:41

Niet alleen ben ik 't eens met Jade & NAIWHL, voor sommige boeren is 't onrealistisch. Waar ik kom zijn robotkoeien, die krijgen dus grof gezegd om de 6 a 8 uur melkpremissie. Zij mogen dan gemolken worden door de robot, zij mogen een robotbezoek doen. Maar als deze koeien de weide ingaan komen zij niet iedere 6 a 8 uur terug om gemolken te worden. Deze nummers moet je dan gaan ophalen, anders gaan de kwartieren in de uier 'kapot'. En begin maar een met zoeken op een groot aantal hectares weiland naar koe nummer 245 tussen die andere 180.

Voor veel boeren is het dus ook te arbeidsintensief, en maken ze veel verlies op de winst van de melk doordat de koeien 'vrolijk' buiten lopen. Het kan dus goed zo zijn dat die 50 eurocent voor buiten te lopen is ze net quitte spelen op 't verlies die ze maken doordat de koeien buiten lopen.

Dan heb ik 't overigens niet over boeren met een normale melkstal, of boeren die minder dan 70 koeien hebben. Deze maken wel gewoon winst erop.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 11:56

Mmmmm koeien die niet tegen de warmte kunnen? De koeien hier aan de overkant van de straat lopen op een weide waar absoluut geen schaduw is maar kunnen de hele dag de stal in wanneer ze maar willen, grappig dat ze daar nooit gebruik van maken en altijd zalig in de zon staan te genieten.

Te arbeidsintensief, dat vind ik nou zo'n beetje het slechtste argument wat je kan bedenken, het is veel simpeler...een koe die 24/7 binnen staat geeft gewoon meer melk en daar draait het om, niet meer niet minder.

Het grootste gedeelte van de mensen hier op bokt vliegt tegen het plafond als ze horen dat een paard maar 2 uurtjes weidegang per dag heeft en bij koeien komen we met allemaal excuses aanzetten, nee naar buiten met die koeien, ze zijn niet voor niks zo blij en vrolijk als ze de wei op mogen!

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:01

Koeien in de wei, hardstikke mooi gezicht ben het er helemaal mee eens. Maar ik haal ze rond 2 uur binnen hoor, ze liggen dan allemaal onder de boom in elkaars mestplekken lekker bacteriën uit te wisselen.

Het is zeker een goed idee, maar voor de 5 cent wat het nou oplevert vraag ik me af waar je het werk voor doet.. Binnen kun je zo zoveel beter in de gaten houden, secuurder voeren en het klimaat op peil houden.

Zijn hier ook een stuk of 5 koeien die gewoon niet naar buiten willen, die moet je gewoon dwingen. Als hier zo de draad los gaat komen ze met een noodvaart naar binnen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:07

*\o/*

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:08

De enige koeien die hier buiten lopen zijn de droge koeien en het jongvee tot +/- 20 maanden, en die liggen ook als 't echt warm is met zijn alle tegen de stalmuur aan.

Bassenqua, wat jij zegt is niet waar. Koeien die in de wei lopen geven zeer zeker niet meer melk. ;)

Kim14 heeft gelijk, binnen kun je ze gewoon veel beter controleren, voeren en in de gaten houden... Veel koeien liggen ook hier liever binnen op de waterbedden dan buiten in de wei. :Y)

Veel mensen realiseren 't zich niet, maar koeien houden is hetzelfde als een 5 sterren hotel runnen. :)

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:10

KBTP schreef:
De enige koeien die hier buiten lopen zijn de droge koeien en het jongvee tot +/- 20 maanden, en die liggen ook als 't echt warm is met zijn alle tegen de stalmuur aan.

Bassenqua, wat jij zegt is niet waar. Koeien die in de wei lopen geven zeer zeker niet meer melk. ;)

Kim14 heeft gelijk, binnen kun je ze gewoon veel beter controleren, voeren en in de gaten houden... Veel koeien liggen ook hier liever binnen op de waterbedden dan buiten in de wei. :Y)

Veel mensen realiseren 't zich niet, maar koeien houden is hetzelfde als een 5 sterren hotel runnen. :)

_/-\o_

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:12

KBTP schreef:

Precies en dat is de enigste reden waarom ze binnen worden gehouden ;) Even beter lezen please!

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:13

Bassenqua schreef:
KBTP schreef:

Precies en dat is de enigste reden waarom ze binnen worden gehouden ;) Even beter lezen please!

En wat dacht je van het gras dat je dan wel gewoon kunt maaien en kunt bemonsteren zodat je precies weet wat je voert?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:17

Nee hoor Bassenqua, binnen kunnen we koeien met klauwproblemen helpen. Koeien die moeten afkalven in de gaten houden, en als zijn drie keer per dag de robot bezoeken, kunnen wij drie keer per dag mooi de hormonen en alles in de melk aflezen. :) Daaraan kunnen wij zien of er iets mis is met het dier en het direct helpen. Buiten dat kunnen we 't gras dat blijft staan mooi maaien en zo inkuilen dat 't een perfecte voederwaarde heeft voor de koeien. :) Koeien in een weide eten niet alle gras, ze laten een deel staan. Dat is zonde...

Nogmaals als je nooit met die sector te maken hebt gehad mag je er niet over oordelen. Helaas is de nederlander een erg raar wezen. Als wij iets zien op de tv wordt dat direct opgenomen en gezien als de waarheid. ;)

Ik zou zeggen, neem je eens de tijd en ga op excursie naar verschillende boerenbedrijven. Dat opent je ogen, geloof me!

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:21

Bij Cono promoten ze ook dat de koeien buiten komen, zo krijgen ze de karakteristieke (hoe schrijf je dat?) smaak van de kaas welke licht zoutig is.

Ik citeer van de site:
Citaat:
Weidegang en weidegangpremie
CONO Kaasmakers stimuleert haar melkveehouders met een weidegangpremie van € 0,50 (excl.btw) per 100 kilogram melk om de koeien in de wei te laten lopen. In 2010 liepen op bijna 95% van onze aangesloten bedrijven de koeien buiten! Voor de koeien is het prettig als zij in de wei grazen en rusten. Bovendien heeft dit een positief effect op de smaak van de kaas. Van de eerste melk van koeien die na de winter de wei ingaan, wordt Graskaas gemaakt. Deze kaas heeft een bijzondere smaak omdat het vet in de melk van deze koeien zachter is.

Daarbij gezegd dat Cono sowieso de boeren al goed betaald voor de melk. Ze geven de hoogte melkprijs aan de boeren. Weet niet zeker meer of het landelijk is, maar zeker in Noord-Holland.

edit: Cono is trouwens van Beemsterkaas

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:23

KBTP schreef:
Nogmaals als je nooit met die sector te maken hebt gehad mag je er niet over oordelen. Helaas is de nederlander een erg raar wezen. Als wij iets zien op de tv wordt dat direct opgenomen en gezien als de waarheid. ;)

Ik zou zeggen, neem je eens de tijd en ga op excursie naar verschillende boerenbedrijven. Dat opent je ogen, geloof me!

Ik weet het niet hoor maar ik kom uit een boeren gezin en heb de landbouwschool gedaan dus misschien niet zo snel een conclusie trekken! Ik heb duidelijk een andere mening dan jullie maar ik sta daar niet alleen in. ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:24

Leuke reclamestunt voor de "feelgood" van de gemiddelde consument. Dezelfde consument die zonder te blikken of blozen eitjes en speklapjes uit de bioindustrie consumeert.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:24

En de overige 6 uur in die 120 dagen, en de overige 24 uur in de overige 245 dagen per jaar dan?
Waar mijn paard staat, staan de melkkoeien van +/- april tot oktober 24 uur per dag buiten, en van oktober tot april 24 uur per dag binnen.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:29

Sodeletuut schreef:
En de overige 6 uur in die 120 dagen, en de overige 24 uur in de overige 245 dagen per jaar dan?
Waar mijn paard staat, staan de melkkoeien van +/- april tot oktober 24 uur per dag buiten, en van oktober tot april 24 uur per dag binnen.

Een koe in de wintermaanden buiten zetten maak je ze echt niet blij mee, geloof me ;)

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:29

Nog een aanvulling: Er zullen altijd wel voor- en nadelen kleven aan de koeien op de wei danwel op stal houden. Net als dat men het liefst een paard ook 24/7 buiten ziet staan, maar als je de weilanden ziet waar mijn paard nu staat staan sommigen nu ook op stal/paddock wegens snel kreupel/snel mok. Ze staan nu namelijk met de hoeven verscholen in de kleimodder. Het ene paard kan daar makkelijker tegen dan het andere. Net als dat de ene koe meer behoefte heeft aan de stal dan de andere koe, en dan kijk ik gemakshalve even niet naar eventuele ziektes of bevallingen die er kunnen zijn.
Zo zou elke boer voor zijn eigen veestapel moeten bepalen wat goed is. Al ben ik wel van mening dat de koe wel op het land hoort te staan, maar misschien niet de hele dag of tijdelijk niet vanwege de eerdere genoemde bevallingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:37

Kim14 schreef:
Een koe in de wintermaanden buiten zetten maak je ze echt niet blij mee, geloof me ;)

Nee, ik geloof je niet.

Zelfs niet alle koeien zelf zijn zwart-wit.

De optie inloopstal al dan net vanuit hoofdstal of schuilgelegenheid is de voor koé beste optie.

Mbt de boer is het allemaal keuzevrijheid in deze regeling van Campina +:)+
Is het teveel wat dan ook of ander watook, dan toch niet :)*

Iedereen weet altijd alles beter maar ondertussen staan die koeien voltijds binnen melkautomaat te zijn 8)7
Goed initaitief *\o/*

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:48

Huertecilla schreef:
De optie inloopstal al dan net vanuit hoofdstal of schuilgelegenheid is de voor koé beste optie.

Dat denk ik ook.
Maar ik vermoed dat daar wel een prijskaartje aan hangt en de gemiddelde Nederlander kennende willen die dat er niet voor betalen.