Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jade schreef:wat leuk, ik had het er vanmiddag nog over met een vriend, niet over deze regeling, maar over koeien in de wei. voorzover ik van hem begreep hebben koeien een hekel aan hitte; zodra het boven de 22 graden komt willen ze schaduw, en tenzij er een overvloed aan schaduw is (wat bij de meeste weides niet zo is) gaan ze met zijn allen op een kluitje staan onder die ene beschikbare boom, wat voor een modderpoel zorgt en risico op blessures. Een loopstal is in zo'n geval schijnbaar een betere optie, dan zie je de koetjes ook naar binnen verdwijnen met regen en hitte. dan kan je alleen niet garanderen dat ze 6 uur buiten staan, want als ze niet willen, staan ze binnen![]()
conclusie, hoewel het voor de consument goed klinkt, is het maar de vraag of verplicht buiten staan zo'n fantastische regeling is. je weet als consument namelijk niet of koetje voldoende beschutting heeft en dus of koetje daadwerkelijk wel 6 uur buiten wil staan.
KBTP schreef:De enige koeien die hier buiten lopen zijn de droge koeien en het jongvee tot +/- 20 maanden, en die liggen ook als 't echt warm is met zijn alle tegen de stalmuur aan.
Bassenqua, wat jij zegt is niet waar. Koeien die in de wei lopen geven zeer zeker niet meer melk.![]()
Kim14 heeft gelijk, binnen kun je ze gewoon veel beter controleren, voeren en in de gaten houden... Veel koeien liggen ook hier liever binnen op de waterbedden dan buiten in de wei.
Veel mensen realiseren 't zich niet, maar koeien houden is hetzelfde als een 5 sterren hotel runnen.
Bassenqua schreef:KBTP schreef:Bassenqua, wat jij zegt is niet waar. Koeien die in de wei lopen geven zeer zeker niet meer melk.
Precies en dat is de enigste reden waarom ze binnen worden gehoudenEven beter lezen please!
Citaat:Weidegang en weidegangpremie
CONO Kaasmakers stimuleert haar melkveehouders met een weidegangpremie van € 0,50 (excl.btw) per 100 kilogram melk om de koeien in de wei te laten lopen. In 2010 liepen op bijna 95% van onze aangesloten bedrijven de koeien buiten! Voor de koeien is het prettig als zij in de wei grazen en rusten. Bovendien heeft dit een positief effect op de smaak van de kaas. Van de eerste melk van koeien die na de winter de wei ingaan, wordt Graskaas gemaakt. Deze kaas heeft een bijzondere smaak omdat het vet in de melk van deze koeien zachter is.
KBTP schreef:Nogmaals als je nooit met die sector te maken hebt gehad mag je er niet over oordelen. Helaas is de nederlander een erg raar wezen. Als wij iets zien op de tv wordt dat direct opgenomen en gezien als de waarheid.![]()
Ik zou zeggen, neem je eens de tijd en ga op excursie naar verschillende boerenbedrijven. Dat opent je ogen, geloof me!
Sodeletuut schreef:En de overige 6 uur in die 120 dagen, en de overige 24 uur in de overige 245 dagen per jaar dan?
Waar mijn paard staat, staan de melkkoeien van +/- april tot oktober 24 uur per dag buiten, en van oktober tot april 24 uur per dag binnen.
Kim14 schreef:Een koe in de wintermaanden buiten zetten maak je ze echt niet blij mee, geloof me