Executie Troy Davis toch uitgevoerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Executie Troy Davis toch uitgevoerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:12

Misschien hebben niet veel mensen er wat van mee gekregen, de omstreden executie van Troy Davis.

Troy werd veroordeeld voor misdrijf welke hij wellicht nooit heeft gepleegd.
Hij zou in 1989 een blanke agent neergeschoten hebben, maar fysiek bewijs is er nooit gevonden (geen moordwapen) en vele getuigen hebben hun verklaringen ingetrokken.

Zijn executie was al drie maal uitgesteld en gisteravond is er voor de laatste maal nog beroep aangetekend, maar het Hooggerechtshof heeft het helaas afgewezen.
En zo is na 4 uur uitstel de executie van een mogelijk onschuldige man toch voltrokken.

Troy was inmiddels het boegbeeld geworden voor de vele onschuldigen die nog op Death Row zitten en van de tegenstanders van de doodstraf.
Ondanks de (internationale protesten) blijft 'guilty until proven innocent' nog steeds gehandhaafd en is het ombrengen van mogelijk onschuldige mensen legitiem.

Hoe denken jullie over deze zaak?
En over het 'guilty until proven innocent' ?

(het wel of niet toepassen van de doodstraf zal ongetwijfeld aan de orde komen, maar ik zou het fijn vinden als dat niet de boventoon gaat voeren. daar zijn al zo veel topics over geweest)

http://nos.nl/artikel/274849-omstreden- ... voerd.html

Citaat:
Toegevoegd: donderdag 22 sep 2011, 00:27
Update: donderdag 22 sep 2011, 05:17

In de Amerikaanse staat Georgia is de omstreden executie van Troy Davis uitgevoerd. De laatste pogingen om de executie uit te stellen hadden geen succes.

Vlak voor de executie werd de procedure nog enkele uren stilgelegd in afwachting van een besluit van het Hooggerechtshof, maar ook dat besliste in het nadeel van Davis. Eerder weigerde het Hooggerechtshof in Georgia al de terechtstelling op te schorten.

Davis is geëxecuteerd voor de moord op een agent in 1989. Het slachtoffer greep in toen Davis een dakloze mishandelde die hem om een biertje had gevraagd. Davis zou de agent, die op dat moment als bewaker werkte, daarop hebben doodgeschoten.

Getuigen
De zaak werd controversieel omdat het bewijs niet voldoende zou zijn om Davis te veroordelen. Het pistool waarmee Davis de dakloze zou hebben geslagen en de agent hebben gedood, werd nooit teruggevonden. Hij werd veroordeeld omdat de kogel uit een wapen kwam waar Davis eerder een misdaad mee had gepleegd.

Bovendien veranderden in de loop der jaren zeven van de negen belangrijkste getuigen hun verhaal. Zo zou ook een man die Davis die dag vergezelde de trekker hebben kunnen overhalen. Enkele juryleden zeiden later te twijfelen aan zijn schuld.

Meerdere rechters zagen echter geen reden de zaak over te doen. "Hij heeft de kans gehad zijn om onschuld te bewijzen", stelde de weduwe van het slachtoffer vannacht. "En hij is niet onschuldig."

Geen galgenmaal
Davis bracht de avond voor zijn executie door met familie. Hij maakte geen gebruik van de mogelijkheid een galgenmaal te nemen.

Voor zijn executie met een dodelijke injectie, richtte hij zich tot de nabestaanden van het slachtoffer. Tegen de zoon en een broer van de agent die de executie bijwoonden, hield hij vol geen wapen op zak te hebben gehad.

"Aan wie op het punt staan een leven te nemen: ik vraag God genade te tonen voor jullie. Moge God jullie zegenen."

Protest
Buiten de gevangenis werd nog door enkele tientallen demonstranten geprotesteerd. Ook bij het Witte Huis waren enkele mensen in protest bijeen. Daar werden twaalf mensen opgepakt omdat ze de politie tegenwerkten.

Ook internationaal werd opgeroepen de zaak van Davis te herzien. Op Twitter werd opgeroepen tot protest, Amnesty International verzamelde een miljoen handtekeningen en de paus riep op de executie af te blazen.

Ook werd ook in onder meer Parijs een kleine demonstratie gehouden.
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 22-09-11 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote originele artikel toegevoegd

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:16

In mijn ogen ben je nog altijd onschuldig tot schuld is bewezen. En ja dan zullen er vast wel eens mensen tussen doorglippen, maar op de andere manier gaan onschuldige mensen ook dood...

Doodstraf vind ik moeilijk iets, wanneer is het gerechtvaardigd dat je iemand dood maakt?
Bij 1 moord, bij 2 moorden, bij 3 moorden, etc...
Is de moord op een kind erger dan op een volwassene, waarom is de moord gepleegd?

Allemaal vragen die ervoor zorgen dat het zeer moeilijk is om een beslissing te maken over de doodstraf.
Als jij als rechter beslist dat hij de doodstraf krijgt ben je dan niet net zo erg als de "moordenaar" , want in feite pleeg je dan ook een moord...

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:21

Verdrietig word ik ervan, de gedachte dat iemand omgebracht wordt voor iets wat hij mogelijk niet gedaan heeft. Hoe machteloos moet je je dan voelen, als je weet dat je onschuldig bent?

Ook als hij het wel gedaan zou hebben ben ik overigens tegen de doodstraf, maar die discussie is idd al vaker gevoerd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:27

Ik ben niet tegen de doodstraf maar dan moet onomstotelijk bewezen zijn dat diegene schuldig is.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:31

Justy schreef:
Verdrietig word ik ervan, de gedachte dat iemand omgebracht wordt voor iets wat hij mogelijk niet gedaan heeft. Hoe machteloos moet je je dan voelen, als je weet dat je onschuldig bent?

Ook als hij het wel gedaan zou hebben ben ik overigens tegen de doodstraf, maar die discussie is idd al vaker gevoerd.

Ja dat is echt triest als die man onschuldig blijkt te zijn! Maar sowieso als je onschuldig bent en je zit al jaren vast, daar wil je toch niet aan denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:35

Suzanne F. schreef:
Ik ben niet tegen de doodstraf maar dan moet onomstotelijk bewezen zijn dat diegene schuldig is.

Dat was mijn gedachte ook......
anders is het toch geen straf, maar pleeg je een moord imo.

Linda: dat is ook erg, maar nog niet zo erg als dit......

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:49

Ik denk dat de executie vannacht weinig meer van doen had met de oorspronkelijke zaak. De economische crisis, de militaire operaties, niet te vergeten Guantanamo en de verkiezingen in november 2012 maken alles en iedereen die teveel onrust kan veroorzaken een potentieel gevaar. Als Troy Davis niet was geëxecuteerd, wat had er dan moeten gebeuren? Je kunt niet blijven uitstellen, bij iedere vorige keer dat de executie is uitgesteld groeide de (wereldwijde) aandacht voor deze zaak. Wat dan? Heropening van de zaak, een nieuw proces, kans op vrijspraak (een behoorlijk grote kans ook, gezien de aandacht voor de zaak zou hij niet de minste raadsman hebben gekregen). En daarna? Een schadeclaim voor de 22 jaar ‘on Death Row’? Een boek, een film, een nieuwe nationale discussie? Wat zou Troy Davis allemaal kunnen vertellen over het Texaanse rechstysteem, over de behandeling van gevangenen, over racisme? Politiek gezien was dit vermoedelijk de enige keus die men durfde maken. Nu is mogelijk een man geëxecuteerd voor een moord die hij niet gepleegd heeft. Er wordt wereldwijd schande van gesproken (maar goed, Gitmo heeft het mensenrechten-imago van de VS al aanzienlijk bevlekt, één discutabele executie meer of minder kon daar nog wel bij) en de staat Texas krijgt een extra aantekening van Amnesty International. Die gevolgen zijn te overzien. Het alternatief, de man laten leven en de zaak heropenen, zou een volslagen onoverzichtelijk, kostbaar en daarmee riskant traject gestart hebben waarvan niemand weet hoe lang het zou duren en waartoe het zou leiden. Troy Davis zou alleen een kans hebben gehad in politiek en economisch gunstige tijden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:50

Hier zie je precies waarom ik tegen de doodstraf ben.

Guilty until proven innocent; het is toch te gek, dan is iedereen ineens loslopend wild geworden. Jouw kop staat mij niet aan, ik beschuldig je van moord - en ja, dan ben je uit de weg, want bewijs maar eens dat je onschuldig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:54

Over deze specifieke zaak weet ik eigenlijk niets.
Maar wat ik wel vreemd vind is het 'guilty until proven innocent'.
Vind dat echt de omgedraaide wereld, voor mij gaat 'innocent until proven guilty' eerder op.
Natuurlijk glippen er op beide manier mensen tussendoor, zowel onschuldigen die schuldig worden bevonden,als schuldigen die onschuldig worden bevonden.
Maar dat voorkom je imo toch niet,daarvoor zijn sommige zaken wel heel ingewikkeld of onduidelijk.

Maar het feit dat een onschuldig iemand vastzit,en in het ergste geval de doodstraf ondergaat...
dat is nooit meer terug te draaien,het is toch afschuwelijk mocht later blijken dat diegene dus onschuldig was....

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:00

Suzanne F. schreef:

Daar ben ik het mee eens ja. Zoals het in dit geval gegaan is kan natuurlijk niet en ik snap niet dat de executie toch voltrokken is ondanks ontbreken van onomstotelijk bewijst (zover ik in de OP lees). Dat is de omgekeerde wereld, de staat hoort jouw schuld te bewijzen en niet andersom. Anders ben je als burger inderdaad vogelvrij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:57

Mas schreef:
Anders ben je als burger inderdaad vogelvrij.

Dat ben je in de vs ook.

Helemáál met de listige anti-terroristen wetgeveing die de burger ALLE rechten ontneemt.

Mars

Re: Executie Troy Davis toch uitgevoerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:29

Hoe bedoel je dat laatste precies hc? :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:32

Suzanne F. schreef:

Same here :j

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:18

Suzanne F. schreef:

Hier ben ik het ook mee eens ja. :j
Vind het sowieso raar dat hij de doodstraf kreeg terwijl het niet eens bewezen is. Terwijl er zoveel wél bewezen moordenaars alleen levenslang krijgen..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:31

Ben wel tegen de doodstraf of het nu 100% vast staat dat iemand schuldig is of niet, maar daar loopt al een topic over.

Het is in en in triest dat er onschuldige mensen door de staat vermoord worden omdat men ervan overtuigd is dat deze schuldig is.
Buiten het feit om dat deze man een groot deel van zijn leven achter de tralies heeft doorgebracht vind ik onacceptabel dat een dergelijke zaak in die lange tijd niet grondiger is onderzocht door de overheid, tenminste zo lijkt het.

En als de overheid wel tijd en energie in deze heeft gestopt dan ben ik maar wat blij dat ik in Nederland woon.......vind het echt schandelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:36

Mas schreef:
Hoe bedoel je dat laatste precies hc? :)

Zoals het er staat.

Wanneer iemand van welke overheidsinstantie ook iets roept over ´verdenking van associatie met van terrorisme (volgens de VS definitie) verdachte organisatie´ is dit genoeg voor opsluiting voor onbepaalde tijd op onbekende locatie zonder recht op advocaat of zelfs maar een beschuldiging en niemand hoeft geïnformeerd te worden.
Die ´verdenking´ kan gegeneerd worden door de database die alle internetverkeer op trefwoorden scanned.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 23-09-11 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:38

HC bedoelt vermoedelijk onder andere de Patriot Act: http://nl.wikipedia.org/wiki/USA_PATRIOT_Act

Die op zich los staat van deze zaak en ook weer niet, omdat het tekenend is voor de manier waarop er in de VS met burgerrechten wordt omgegaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:46

Justy schreef:
HC bedoelt vermoedelijk onder andere de Patriot Act: http://nl.wikipedia.org/wiki/USA_PATRIOT_Act

Die op zich los staat van deze zaak en ook weer niet, omdat het tekenend is voor de manier waarop er in de VS met burgerrechten wordt omgegaan.

|(

Onder die patriot-act worden ook burger-initiatieven zoals hier in Europa G1000 en 15-M de kop in gedrukt. Er is níets voor nodig om die op de lijst van volgens homeland security subversieve organisaties te zetten en een foto genomen tijdens een demostratie = op de verdachtenlijst.
Zelfs als toevallige passant kan je daardoor ineens op de no-fly lijst geplaatst worden.
Idem wat teveel hits op trefwoorden doordat je boeken over de problematiek via amazon gekocht hebt.

Oh, en eenmaal opgepakt onder die act worden de door de senaat goedgekeurde 8)7 ´enhanced interrogation techniques´ toegepast.

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:54

Ik vind het vooral raar dat er zoveel verklaringen ingetrokken zijn??? daar moet wat achter zitten lijkt me. En dan toch nog de doodstraf krijgen, er is al zoveel ophef over doodstraf in Amerika, en dan ook nog iemand waar niet genoeg harde bewijzen voor zijn laten executeren, slimme mensen hoor die Amerikanen...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:04

Deze zaak is een complete schande. Troy Davis had nooit veroordeeld mogen worden in de eerste plaats! Het bewijs is flinterdun en niet kloppend, alleen al op grond daarvan (nog zonder de ingetrokken statements van zogenaamde getuigen) had hij nooit veroordeeld mogen worden. Maar hij was zwart dus hij moest het wel gedaan hebben, ondanks dat het tegendeel wel vast staat. En dood moeten zwarten in Texas nog steeds...

Dit is gewoon geinstitutionaliseerde moord! Door de staat Texas.

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 01:52

Suzanne F. schreef:

Helemaal mee eens! En dat is hier dus totaal niet het geval. Het is ronduit walgelijk hoe er met het leven van een mens wordt omgegaan. Moest bij het lezen van het artikel trouwens gelijk denken aan John Grisham's 'The Confession'. Heb het boek met tranen in m'n ogen gelezen, maar dat zulke dingen ook nog echt gebeuren :n .. Afschuwelijk gewoon.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:50

Nog wat vragen voor degenen die vóór de doodstraf zijn indien onomstotelijk bewezen is dat iemand schuldig is:

Wanneer is iets 'onomstotelijk' bewezen? En vooral: wanneer niet? Volgens mij staat zoiets als 'beyond a reasonable doubt' allang in de wetboeken. Het stond er in elk geval gewoon in toen Troy Davis werd veroordeeld. Met andere woorden: op papier wás onomstotelijk bewezen dat Troy Davis een politieagent gedood had. Toch heb ik het idee dat de mensen die in geval van onomstotelijk bewijs vóór de doodstraf zijn, het niet terecht vinden dat Davis is geëxecuteerd.

Hoeveel tijd krijg je om iets onomstotelijk te bewijzen? Op het moment van de veroordeling waren er negen getuigen tegen Davis. Later hebben zeven daarvan hun verklaring ingetrokken. Als getuigenverklaringen niet meer tellen als onomstotelijk bewijs, wordt het in een moordzaak waarin de dader ontkent en het moordwapen handig kwijtmaakt, onmogelijk om tot een veroordeling te komen.

Onder andere omdat getuigenverklaringen vaak belangrijk zijn, terwijl mensen per definitie onbetrouwbaar zijn ('everybody lies') ben ik onder alle omstandigheden tegen de doodstraf.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:15

Ik ben tegen de doodstraf en vind het nooit goed. Ik vind het ook erg raar dat je schuldig bent tot het tegendeel bewezen is. In mijn optiek is dat precies andersom.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:22

Ik ben voor de doodstraf, maar het moet wel 100% bewezen zijn dat degene ook daadwerkelijk schuldig is.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:23

Ja en de vraag is dus: wanneer is iemand 100 procent schuldig.