Het ontstaan van godsdiensten...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Het ontstaan van godsdiensten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 21:47

De godsdiensten die we al eeuwen kennen, hebben nog steeds een enorme aanhang en worden wijdverspreid. Van die godsdiensten is bekend dat het woord van god is opgeschreven, doorgegeven, etc. De Koran wordt gezien als het letterlijke woord van God, de profeet Mohammed speelt een belangrijke rol in het verspreiden ervan als ik het goed heb begrepen. Voor het Christendom geldt dat mensen de boodschap hebben overgedragen en dat steeds opnieuw van alles op papier is gezet. Deze eeuwenoude religies hebben een zeer grote rol ook in de huidige tijd. Er zijn nog steeds miljoenen, miljarden mensen die een eeuwenoude godsdienst aanhangen.

Maar toch, als er nu op dit moment iemand op straat in Amsterdam roept dat hij de boodschapper van God is, wordt hij voor gek verklaard. Als er tegenwoordig nieuwe stromingen ontstaan, worden ze al gauw bestempeld als sektes en gevaarlijk... Als ik beweer dat ik het woord van God ontvang en ik alles op alles zet mensen daarvan te overtuigen, gaat mij dat dan lukken? Zo nee, waarom niet? En waarom eeuwen geleden wellicht wel?

En als de personen/ 'profeten' van toen nu zouden verkondigen dat zij het woord van God doorkrijgen, zouden zij dan worden geloofd? Zou er dan een godsdienst ontstaan zijn? Of zouden ze worden opgesloten? En is godsdienst nog wel altijd geloof? Of is het ondertussen meer een kwestie van opvoeding en gewoonte geworden? Als alle mensen onafhankelijk van elkaar een 'geloof' zouden ontwikkelen, zouden dan ook zoveel mensen met exact hetzelfde komen? Of zou ieder geloof dan meer uniek zijn?

Dit is een serieuze vraag! Ik wil op geen enkele manier mensen voor het hoofd stoten, maar het houdt me al tijden bezig. Ik begrijp het gewoon niet zo goed.

Kaula

Re: Het ontstaan van godsdiensten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:50

Vroeger werd godsdienst vaak gebruikt voor onverklaarbare dingen, inmiddels door wetenschap zijn veel dingen dus verklaard en is er voor veel mensen dus geen god meer nodig.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:53

God is ontstaan vanuit de zon en slimme mensen die begrepen dat door iets als een "god" je macht kon hebben (denk bv aan de film Book of Eli). Tenminste, als je de documentaire Zeitgeist gelooft :P Ik geloof er wel in iig.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:53

Vroeger werden de profeten en de boodschappers ook meestal niet geloofd, hoor.
Velen waren er gevangen gezet en vermoord, uit het land gezet etc.
Hun verhalen zijn wel bewaard gebleven.

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:57

Ik denk dat als iedereen zijn eigen geloof ontwikkeld iedereen inderdaad unieker zal zijn. Zoiezo heb ik het idee dat iedereen al zijn eigen geloof ontwikkeld.

Mijn voorbeeld:
ik geloof absoluut niet in een god. Ik ben vrij opgevoed mijn moeder is vroeger christelijk opgevoed en mijn vader katholiek. Wij bidden voor het eten. Ik doe dit uit respect voor mijn ouders; even dat momentje stilte en zal dit ook altijd in hun bijzijn uit respect doen.
Toen mijn oma op sterven lag kwam vaak haar dominee op bezoek; ik vond het fijn om hier bij te ijn en haar hand beet te houden omdat zij daar kracht uit haalde..
Dus op zekere momenten voel ik me er wel fijn bij...

Er zijn veel voorbeelden dat door t geloof er oorlogen zijn. Als er over een Afghaan of Turk/mar kaan( slechts een voorbeeld) iets op het nieuws komt merk ik dat er in mijn omgeving word gezegd ohh dat is weer zon terrorist

Omdat er voor veel mensen nog veel onduidelijkheid is over het andere geloof... Ontstaan er misverstanden en verwijten

Denk ik... Is mijn mening en hoe ik hier overdenk

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:59

De mensen van tegenwoordig zijn een stuk al wetender als vroeger,en kun je dus lang niet zo gemakkelijk iets aan praten......Bovendien heeft de moderne mens een stuk minder levens vragen,en de evolutie theorie,maakt het bekeerders in de dop ook een stuk moeilijker.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 10:48

Maar als het onwetendheid lag, of aan gebrek aan wetenschap en het gebruik voor onverklaarbare dingen, etc. Hoe kunnen we dan verklaren dat er op dit moment nog steeds zoveel mensen aanhanger zijn van eeuwenoude godsdiensten? Zou het dan niet uitgedoofd zijn inmiddels? Zouden mensen dan, als je bovenstaande argumenten aanhoudt, niet al lang 'van hun geloof gevallen zijn'?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:55

Ja maar kijk dan eens naar hoeveel mensen er NIET meer geloven. Wat jij zegt lijkt me waar en is ook al ''onderweg'', want ik ken genoeg mensen met gelovige ouders die zelf niet geloven. Ikzelf heb ouders die gelovig op zijn gevoed maar niet meer geloven, en ikzelf geloof ook niet. Het sterft wel langzaam een beetje uit hoor! Uiteraard zijn er ook nog genoeg mensen die wel blijven geloven maar het wordt wel minder. Vergeet niet dat in vroeger tijden het geloof de norm was: iederéén geloofde, dat was gewoon zo! En dat kun je nu al lang niet meer zeggen :-)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:59

Goed, ik wilde er niet weer aan beginnen (zit ook geblesseerd en typ niet makkelijk, dus zo kort mogelijk).
Maar: ik ben gelovig, en nee, ik ben niet iemand die niet weet wat de wetenschap leert. Ik ben lid van een kerk in een universiteitsstad waar 600 mensen lid van zijn, waarvan heel veel ir., dr. of drs. in het een of ander. Van artsen tot natuur- en scheikundigen, historici en biologen. En dan nog heel veel technici. Allemaal mensen dus die weten hoe de wereld draait en waar allerlei verschijnselen vandaan komen. En ze geloven toch. En waarom? Omdat ze weten dat het een het ander niet uitsluit. Ook als je in God gelooft, kun je nog in de evolutie 'geloven'. Ze beantwoorden namelijk verschillende vragen.

Waar komt geloof vandaan? In mijn ogen van God. En is godsdienst hetzelfde als geloof? Nee, dat is het niet. Godsdienst of religie is de manier waarop wij ermee omgaan en het proberen in een set regeltjes te gieten om e.e.a. overzichtelijk te houden. Soms zitten we er daarmee gruwelijk naast en dat realiseer ik me terdege.

Nee, profeten worden niet geloofd, dat is nooit anders geweest. Wie weet er niet wat er met Jezus gebeurd is? En toch vinden ook die profeten die hier nu nog rondlopen soms honderden, duizenden aanhangers. Kijk maar naar de mormonen. Zij hebben een extra profeet met de fantasierijke naam ;) John Smith.

In de westerse wereld sterft het geloof inderdaad uit (maar nooit helemaal). Maar in de rest van de wereld stijgt het percentage gelovigen nog steeds met de dag; zie vooral groeiende economieën als China.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 11:07

Blue_Eyes schreef:
Goed, ik wilde er niet weer aan beginnen (zit ook geblesseerd en typ niet makkelijk, dus zo kort mogelijk).
Maar: ik ben gelovig, en nee, ik ben niet iemand die niet weet wat de wetenschap leert. Ik ben lid van een kerk in een universiteitsstad waar 600 mensen lid van zijn, waarvan heel veel ir., dr. of drs. in het een of ander. Van artsen tot natuur- en scheikundigen, historici en biologen. En dan nog heel veel technici. Allemaal mensen dus die weten hoe de wereld draait en waar allerlei verschijnselen vandaan komen. En ze geloven toch. En waarom? Omdat ze weten dat het een het ander niet uitsluit. Ook als je in God gelooft, kun je nog in de evolutie 'geloven'. Ze beantwoorden namelijk verschillende vragen.

Waar komt geloof vandaan? In mijn ogen van God. En is godsdienst hetzelfde als geloof? Nee, dat is het niet. Godsdienst of religie is de manier waarop wij ermee omgaan en het proberen in een set regeltjes te gieten om e.e.a. overzichtelijk te houden. Soms zitten we er daarmee gruwelijk naast en dat realiseer ik me terdege.

Nee, profeten worden niet geloofd, dat is nooit anders geweest. Wie weet er niet wat er met Jezus gebeurd is? En toch vinden ook die profeten die hier nu nog rondlopen soms honderden, duizenden aanhangers. Kijk maar naar de mormonen. Zij hebben een extra profeet met de fantasierijke naam ;) John Smith.

In de westerse wereld sterft het geloof inderdaad uit (maar nooit helemaal). Maar in de rest van de wereld stijgt het percentage gelovigen nog steeds met de dag; zie vooral groeiende economieën als China.

Thanx voor je reactie! :)

Is het dan terecht dat ik zelf een onderscheid maak tussen mensen die vanuit zichzelf in God geloven, en mensen die ermee opgroeien en dus het aanleren? Waarom ik dit zeg: ik vind geloof een prachtig iets dat van binnenuit zou moeten komen (da''s mijn mening). Dat maakt dat het volgens mij geloof is in de ware zin van het woord. Maar toch zie ik bijvoorbeeld op tv wel eens kinderen van een jaar of 5 dingen roepen waarvan ik met alle kennis die ik heb niet geloof dat die kinderen daar zelf, vanuit hun hart, op gekomen zijn. Ofwel: kun je het (voort)bestaan van religies niet vooral heel erg beinvloeden door opvoeding? En vanaf welk moment kun je het dan niet meer geloof noemen...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:14

Ik ben helemaal niet gelovig opgegroeid, dus bij mij komt het sowieso niet van de opvoeding ;)
Ik denk dat je duidelijk verschil merkt bij mensen die gelovig opgevoed zijn, of ze wel of niet 'echt' geloven. Mijn schoonouders hebben 6 kinderen, die allemaal opgevoed zijn in het Nederlands-Gereformeerde geloof. ALlemaal hebben ze hun eigen keuzes gemaakt, maar ze zijn allemaal gelovig gebleven, zij het niet meer allemaal in de NG kerk. En toch merk ik dat ze allemaal echt geloven. Ze zijn ook allemaal getrouwd met een gelovige vrouw, niet per se uit eigen kring (eentje is getrouwd met een meisje dat hij van de kerk kende, de rest heeft zijn partnet van 'ver' gehaald ;)).
Tegelijk kom ik natuurlijk ook jongeren tegen die wel gelovig opgevoed zijn, maar die er niet zoveel om geven of mee hebben en dat zijn vaak de mensen die het geloof de rug toekeren.

Aan de ene kant zeg ik dus ja op je vraag; als je kinderen niet meer christelijk opvoedt, hoe moeten ze dan weten wat het inhoudt? Dat is iets wat ik heel erg zie in de huidige maatschappij. Mensen hebben werkelijk geen idee meer wat kerstmis of pasen eigenlijk betekenen, laat staan dat ze weten wat geloven inhoudt. Er doen heel veel vooroordelen de ronde.
Aan de andere kant zijn ouders niet degenen die bepalen of kinderen gaan geloven of niet. Dat doet God. En al zouden de ouders er niets aan doen, dan heb ik bij mezelf zien gebeuren dat God wel een manier vindt om je er aan je haren bij te trekken, als Hij dat wil.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 11:28

Blue_Eyes schreef:
Ik ben helemaal niet gelovig opgegroeid, dus bij mij komt het sowieso niet van de opvoeding ;)
Ik denk dat je duidelijk verschil merkt bij mensen die gelovig opgevoed zijn, of ze wel of niet 'echt' geloven. Mijn schoonouders hebben 6 kinderen, die allemaal opgevoed zijn in het Nederlands-Gereformeerde geloof. ALlemaal hebben ze hun eigen keuzes gemaakt, maar ze zijn allemaal gelovig gebleven, zij het niet meer allemaal in de NG kerk. En toch merk ik dat ze allemaal echt geloven. Ze zijn ook allemaal getrouwd met een gelovige vrouw, niet per se uit eigen kring (eentje is getrouwd met een meisje dat hij van de kerk kende, de rest heeft zijn partnet van 'ver' gehaald ;)).
Tegelijk kom ik natuurlijk ook jongeren tegen die wel gelovig opgevoed zijn, maar die er niet zoveel om geven of mee hebben en dat zijn vaak de mensen die het geloof de rug toekeren.

Aan de ene kant zeg ik dus ja op je vraag; als je kinderen niet meer christelijk opvoedt, hoe moeten ze dan weten wat het inhoudt? Dat is iets wat ik heel erg zie in de huidige maatschappij. Mensen hebben werkelijk geen idee meer wat kerstmis of pasen eigenlijk betekenen, laat staan dat ze weten wat geloven inhoudt. Er doen heel veel vooroordelen de ronde.
Aan de andere kant zijn ouders niet degenen die bepalen of kinderen gaan geloven of niet. Dat doet God. En al zouden de ouders er niets aan doen, dan heb ik bij mezelf zien gebeuren dat God wel een manier vindt om je er aan je haren bij te trekken, als Hij dat wil.

Maar mijn vraag is: moeten die kinderen weten wat het inhoudt? Of moeten ze hun eigen weg zoeken en op die manier tot hun geloof kunnen komen :) Dat is dus een punt waar wij van mening verschillen :) En moeten mensen weten wat Pasen en kerstmis betekenen volgens de eeuwenoude geloven? Of zouden ze zelf tot bepaalde inzichten moeten kunnen komen? Ofwel: waarom is het belangrijk om juist datgene te leren wat eeuwen geleden aan de orde was en op die manier is doorgegeven? Als het God zelf is, zoals jij zegt, die een manier vindt om je bij de haren te trekken, dan gebeurt dat toch vanzelf? Dan heb je daar toch geen opvoeding en scholing in nodig?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:33

Misschien. Maar weet je - je voedt je kind altijd op met datgene waarvan jij denkt dat het het beste voor hem is. In mijn geval: het christelijk geloof. Het zou ook vreemd zijn als het anders was - waarom doe jij wat je doet, mama? Ach, dat vertel ik je nog weleens als je ook kennis hebt gemaakt met atheisme, islam, boeddhisme etcetera.
Ik geloof dat God bestaat en dat Hij het goede voor je wil, dus is het logisch dat dat is wat ik aan mijn kinderen voorleef. Ik kan ook niet veel anders, want dan zou ik mezelf verloochenen en zou het al gauw nep worden, en als er iets is dat een kind voelt, dat is het dat iets nep is. Oh ja - en als ik ze iedere zondagochtend alleen thuislaat, krijg ik de kinderbescherming op mijn dak ;)

We vieren Pasen en Kerstmis, krijgen er vrij voor, dan vind ik wel dat we daar de oorsprong van zouden moeten kennen.
Waarom is het belangrijk om dat door te geven? Omdat het volgens mij nog steeds aan de orde is :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 11:37

Blue_Eyes schreef:
Misschien. Maar weet je - je voedt je kind altijd op met datgene waarvan jij denkt dat het het beste voor hem is. In mijn geval: het christelijk geloof. Het zou ook vreemd zijn als het anders was - waarom doe jij wat je doet, mama? Ach, dat vertel ik je nog weleens als je ook kennis hebt gemaakt met atheisme, islam, boeddhisme etcetera.
Ik geloof dat God bestaat en dat Hij het goede voor je wil, dus is het logisch dat dat is wat ik aan mijn kinderen voorleef. Ik kan ook niet veel anders, want dan zou ik mezelf verloochenen en zou het al gauw nep worden, en als er iets is dat een kind voelt, dat is het dat iets nep is. Oh ja - en als ik ze iedere zondagochtend alleen thuislaat, krijg ik de kinderbescherming op mijn dak ;)

We vieren Pasen en Kerstmis, krijgen er vrij voor, dan vind ik wel dat we daar de oorsprong van zouden moeten kennen.
Waarom is het belangrijk om dat door te geven? Omdat het volgens mij nog steeds aan de orde is :)

Okee, thanx voor je uitleg :) Dat laatste vind ik wel een cirkelredenering. Want is het nog aan de orde omdat het steeds wordt doorgegeven? Of wordt het doorgegeven omdat het nog aan de orde is ;) En dat is nu juist een beetje wat ik zo moelijk aan de kwestie vind...

:)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:41

Tsja, en dat is denk ik een kwestie van geloof :D
Ik denk zelf namelijk dat het aan de orde is omdat God nog steeds bestaat en niet veranderd is, dat Hij nog steeds ter zake doet. Maar als je dat niet gelooft, tja, dan zul je het daarin niet met me eens zijn ;)

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:44

TS: over de vragen in je OP houd ik me als Atheïst maar voor dat je Geloofszaken niet moet gaan beredeneren, die mensen willen het immers Geloven (bewijs onnodig). Zo steek ik zelf absoluut niet in elkaar, maar het geloof of de aanhangers willen Begrijpen (argumenten e.d.) heb ik mezelf inmiddels wel afgeleerd.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 11:47

Blue_Eyes schreef:
Tsja, en dat is denk ik een kwestie van geloof :D
Ik denk zelf namelijk dat het aan de orde is omdat God nog steeds bestaat en niet veranderd is, dat Hij nog steeds ter zake doet. Maar als je dat niet gelooft, tja, dan zul je het daarin niet met me eens zijn ;)

Volgens mij gelooft iedereen. Als je niet in een God gelooft, is dat ook een vorm van geloof vind ik... Ik 'geloof' echter niet dat miljoenen mensen in exact hetzelfde 'geloven'. Ik denk dat het geloven daar voor een groot deel is opgehouden en omgeslagen in gewoonte, opvoeding en leefwijze... Ik zie mijn geweten als mij geloof: het bepaalt wat ik goed en fout vind, het bepaalt wat ik wel of niet zou moeten doen. En ook dat is uiteraard onderhevig geweest aan opvoeding en ervaringen, dus in hoeverre je dat dan als geloof kan bestempelen, weet ik niet ;)

Ik geloof in ieder geval niet in vele dingen die door verschillende godsdiensten worden aangehaald.. Ik 'geloof' bij veel dingen niet dat als er een God is, dat hij of zij of 'het' de dingen zo had gewild en bedoeld zoals ze door mensen worden uitgevoerd ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 11:52

LotteEnRypke schreef:
TS: over de vragen in je OP houd ik me als Atheïst maar voor dat je Geloofszaken niet moet gaan beredeneren, die mensen willen het immers Geloven (bewijs onnodig). Zo steek ik zelf absoluut niet in elkaar, maar het geloof of de aanhangers willen Begrijpen (argumenten e.d.) heb ik mezelf inmiddels wel afgeleerd.

Ik wil niet beredeneren waarom mensen geloven :) Ik probeer uit te vogelen waar geloven begint en waar het stopt, wat nog geloven is en wat niet, en vooral ook waarom er in deze tijd niet zulke omvangrijke godsdiensten meer ontstaan, terwijl er nog wel net zoveel mensen zijn die gelovig zijn'. Het zou logischer zijn, vanuit het begrip geloof, dat er steeds nieuwe godsdiensten ontstaan en het overnemen van de oude.... Dat het dus meegaat met de tijd. Maar de godsdiensten die bestaan zijn eeuwenoud, en er komen slechts hele kleine bewegingen bij die dan vervolgens bekritiseerd of verboden worden. Dat is wat mij intrigeert...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:01

gummie schreef:
Maar toch, als er nu op dit moment iemand op straat in Amsterdam roept dat hij de boodschapper van God is, wordt hij voor gek verklaard. Als er tegenwoordig nieuwe stromingen ontstaan, worden ze al gauw bestempeld als sektes en gevaarlijk... Als ik beweer dat ik het woord van God ontvang en ik alles op alles zet mensen daarvan te overtuigen, gaat mij dat dan lukken? Zo nee, waarom niet? En waarom eeuwen geleden wellicht wel?

En als de personen/ 'profeten' van toen nu zouden verkondigen dat zij het woord van God doorkrijgen, zouden zij dan worden geloofd? Zou er dan een godsdienst ontstaan zijn? Of zouden ze worden opgesloten? En is godsdienst nog wel altijd geloof? Of is het ondertussen meer een kwestie van opvoeding en gewoonte geworden? Als alle mensen onafhankelijk van elkaar een 'geloof' zouden ontwikkelen, zouden dan ook zoveel mensen met exact hetzelfde komen? Of zou ieder geloof dan meer uniek zijn?

Vroeger werden die mensen ook niet geloofd. Kijk naar wat er met Jezus is gebeurd, naar wat er met de zendelingen is gebeurd. Bespot, geslagen en in de gevangenis gegooid. Het is nu niet anders dan toen.

Geloof is voor mij onstaan al vanaf het Begin. Dus toen God de hemel en de aarde schiep. Het is niet veranderd. Het is voor mij geen gewoonte. Ik leef met God, God hoort bij mijn leven en ik hoor bij Hem.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 12:12

verootjoo schreef:
Vroeger werden die mensen ook niet geloofd. Kijk naar wat er met Jezus is gebeurd, naar wat er met de zendelingen is gebeurd. Bespot, geslagen en in de gevangenis gegooid. Het is nu niet anders dan toen.

Geloof is voor mij onstaan al vanaf het Begin. Dus toen God de hemel en de aarde schiep. Het is niet veranderd. Het is voor mij geen gewoonte. Ik leef met God, God hoort bij mijn leven en ik hoor bij Hem.

Okee, da's helder :) Thanx :) Maar even voor een leek zoals ik: heeft Jezus geroepen dat ie het woord van God kwam brengen? Of werd hij als een boodschapper gezien door zijn manier van doen en handelen? Of is er naderhand pas van hem een 'zoon van God' gemaakt in verhalen? Ik weet daar niet zo veel van hoor, zal me er eens in gaan verdiepen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:22

nee, Jezus ís de Zoon van God. En hij is God zelf, 1/3 van de 3-eenheid. Hij heeft dat zelf zo gezegd.
In het nieuwe testament staat de uitleg, als je je er toch in wilt gaan verdiepen ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 12:25

verootjoo schreef:
nee, Jezus ís de Zoon van God. En hij is God zelf, 1/3 van de 3-eenheid. Hij heeft dat zelf zo gezegd.
In het nieuwe testament staat de uitleg, als je je er toch in wilt gaan verdiepen ;)

Geloof het of niet, maar ik ben echt van plan dat eens te gaan lezen.... Kan in ieder geval vast zeggen dat mijn vragen dus vooral gaan over hoe het komt dat men heeft geloofd wat hij zei, ondanks ook alle tegenhangers die hem wilden doden. Hoe komt het dat er zoveel mensen zijn die hebben aangenomen dat hij de zoon van God is :) Maar ik ga eens op onderzoek...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:30

Daar zul je denk ik verschillende antwoorden van vinden. Ik geloof in ieder geval dat als je God vraagt om bij je te zijn en oprecht gelooft in God en Jezus aanneemt als je verlosser (want Jezus is gestorven om ieder die in hem geloofd te redden) je de Heilige Geest van God ontvangt welke je geloof sterker maakt.

Maar van een ongelovige zul je een heel ander antwoord horen ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:35

Ik denk dat het vooral komt doordat Jezus deed wat Hij beloofde. Hij zei onder andere: 'Kom bij mij als je moe en overbelast bent, dan zal ik je rust geven'. En genas mensen van allerhande ziektes, kwalen etc. Hij veroordeelde niemand, vergaf mensen wat ze fout deden, loste problemen op. Mensen zagen dat en geloofden. Hij gaf aan dat Hij Koning zou worden, maar mensen pakten dat op als dat hij de Romeinen wel even zou verdrijven en dat was niet de bedoeling. En de Farizeeën waren bang voor hem, wilden hun macht niet kwijtraken (en waren misschien ook wel bang dat als Jezus niet van God kwam, ze een groot probleem met God zouden hebben als ze in Jezus geloofden).

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 12:39

Maar ik lees nu enkele aannames, zoals dat hij mensen genas van allerlei ziektes, dat hij is gestorven om ieder die in hem geloofde te redden, etc. En daar is mijn vraag op gericht... Als je de bijbel en allerlei testamenten etc niet had gelezen, had je dit dan ook doorgekregen, gevoeld, etc? Dat lijkt me interessant...

Ik heb de bijbel dus niet gelezen, maar ik geloof wel in de goedheid van veel mensen en dat ze dingen kunnen die soms boven onze macht lijken te gaan. Ook zonder de bijbel en Jezus zie ik dat om me heen. Maar ik hang er een ander naamkaartje aan :)