Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Blue_Eyes schreef:Goed, ik wilde er niet weer aan beginnen (zit ook geblesseerd en typ niet makkelijk, dus zo kort mogelijk).
Maar: ik ben gelovig, en nee, ik ben niet iemand die niet weet wat de wetenschap leert. Ik ben lid van een kerk in een universiteitsstad waar 600 mensen lid van zijn, waarvan heel veel ir., dr. of drs. in het een of ander. Van artsen tot natuur- en scheikundigen, historici en biologen. En dan nog heel veel technici. Allemaal mensen dus die weten hoe de wereld draait en waar allerlei verschijnselen vandaan komen. En ze geloven toch. En waarom? Omdat ze weten dat het een het ander niet uitsluit. Ook als je in God gelooft, kun je nog in de evolutie 'geloven'. Ze beantwoorden namelijk verschillende vragen.
Waar komt geloof vandaan? In mijn ogen van God. En is godsdienst hetzelfde als geloof? Nee, dat is het niet. Godsdienst of religie is de manier waarop wij ermee omgaan en het proberen in een set regeltjes te gieten om e.e.a. overzichtelijk te houden. Soms zitten we er daarmee gruwelijk naast en dat realiseer ik me terdege.
Nee, profeten worden niet geloofd, dat is nooit anders geweest. Wie weet er niet wat er met Jezus gebeurd is? En toch vinden ook die profeten die hier nu nog rondlopen soms honderden, duizenden aanhangers. Kijk maar naar de mormonen. Zij hebben een extra profeet met de fantasierijke naamJohn Smith.
In de westerse wereld sterft het geloof inderdaad uit (maar nooit helemaal). Maar in de rest van de wereld stijgt het percentage gelovigen nog steeds met de dag; zie vooral groeiende economieën als China.
Blue_Eyes schreef:Ik ben helemaal niet gelovig opgegroeid, dus bij mij komt het sowieso niet van de opvoeding![]()
Ik denk dat je duidelijk verschil merkt bij mensen die gelovig opgevoed zijn, of ze wel of niet 'echt' geloven. Mijn schoonouders hebben 6 kinderen, die allemaal opgevoed zijn in het Nederlands-Gereformeerde geloof. ALlemaal hebben ze hun eigen keuzes gemaakt, maar ze zijn allemaal gelovig gebleven, zij het niet meer allemaal in de NG kerk. En toch merk ik dat ze allemaal echt geloven. Ze zijn ook allemaal getrouwd met een gelovige vrouw, niet per se uit eigen kring (eentje is getrouwd met een meisje dat hij van de kerk kende, de rest heeft zijn partnet van 'ver' gehaald).
Tegelijk kom ik natuurlijk ook jongeren tegen die wel gelovig opgevoed zijn, maar die er niet zoveel om geven of mee hebben en dat zijn vaak de mensen die het geloof de rug toekeren.
Aan de ene kant zeg ik dus ja op je vraag; als je kinderen niet meer christelijk opvoedt, hoe moeten ze dan weten wat het inhoudt? Dat is iets wat ik heel erg zie in de huidige maatschappij. Mensen hebben werkelijk geen idee meer wat kerstmis of pasen eigenlijk betekenen, laat staan dat ze weten wat geloven inhoudt. Er doen heel veel vooroordelen de ronde.
Aan de andere kant zijn ouders niet degenen die bepalen of kinderen gaan geloven of niet. Dat doet God. En al zouden de ouders er niets aan doen, dan heb ik bij mezelf zien gebeuren dat God wel een manier vindt om je er aan je haren bij te trekken, als Hij dat wil.
Blue_Eyes schreef:Misschien. Maar weet je - je voedt je kind altijd op met datgene waarvan jij denkt dat het het beste voor hem is. In mijn geval: het christelijk geloof. Het zou ook vreemd zijn als het anders was - waarom doe jij wat je doet, mama? Ach, dat vertel ik je nog weleens als je ook kennis hebt gemaakt met atheisme, islam, boeddhisme etcetera.
Ik geloof dat God bestaat en dat Hij het goede voor je wil, dus is het logisch dat dat is wat ik aan mijn kinderen voorleef. Ik kan ook niet veel anders, want dan zou ik mezelf verloochenen en zou het al gauw nep worden, en als er iets is dat een kind voelt, dat is het dat iets nep is. Oh ja - en als ik ze iedere zondagochtend alleen thuislaat, krijg ik de kinderbescherming op mijn dak![]()
We vieren Pasen en Kerstmis, krijgen er vrij voor, dan vind ik wel dat we daar de oorsprong van zouden moeten kennen.
Waarom is het belangrijk om dat door te geven? Omdat het volgens mij nog steeds aan de orde is
Blue_Eyes schreef:Tsja, en dat is denk ik een kwestie van geloof![]()
Ik denk zelf namelijk dat het aan de orde is omdat God nog steeds bestaat en niet veranderd is, dat Hij nog steeds ter zake doet. Maar als je dat niet gelooft, tja, dan zul je het daarin niet met me eens zijn
LotteEnRypke schreef:TS: over de vragen in je OP houd ik me als Atheïst maar voor dat je Geloofszaken niet moet gaan beredeneren, die mensen willen het immers Geloven (bewijs onnodig). Zo steek ik zelf absoluut niet in elkaar, maar het geloof of de aanhangers willen Begrijpen (argumenten e.d.) heb ik mezelf inmiddels wel afgeleerd.
gummie schreef:Maar toch, als er nu op dit moment iemand op straat in Amsterdam roept dat hij de boodschapper van God is, wordt hij voor gek verklaard. Als er tegenwoordig nieuwe stromingen ontstaan, worden ze al gauw bestempeld als sektes en gevaarlijk... Als ik beweer dat ik het woord van God ontvang en ik alles op alles zet mensen daarvan te overtuigen, gaat mij dat dan lukken? Zo nee, waarom niet? En waarom eeuwen geleden wellicht wel?
En als de personen/ 'profeten' van toen nu zouden verkondigen dat zij het woord van God doorkrijgen, zouden zij dan worden geloofd? Zou er dan een godsdienst ontstaan zijn? Of zouden ze worden opgesloten? En is godsdienst nog wel altijd geloof? Of is het ondertussen meer een kwestie van opvoeding en gewoonte geworden? Als alle mensen onafhankelijk van elkaar een 'geloof' zouden ontwikkelen, zouden dan ook zoveel mensen met exact hetzelfde komen? Of zou ieder geloof dan meer uniek zijn?
verootjoo schreef:Vroeger werden die mensen ook niet geloofd. Kijk naar wat er met Jezus is gebeurd, naar wat er met de zendelingen is gebeurd. Bespot, geslagen en in de gevangenis gegooid. Het is nu niet anders dan toen.
Geloof is voor mij onstaan al vanaf het Begin. Dus toen God de hemel en de aarde schiep. Het is niet veranderd. Het is voor mij geen gewoonte. Ik leef met God, God hoort bij mijn leven en ik hoor bij Hem.
verootjoo schreef:nee, Jezus ís de Zoon van God. En hij is God zelf, 1/3 van de 3-eenheid. Hij heeft dat zelf zo gezegd.
In het nieuwe testament staat de uitleg, als je je er toch in wilt gaan verdiepen