Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kwanyin schreef:of dit verbod er niet toe zou leiden dat deze vrouwen juist nóg minder vrijheden krijgen dan ze nu al hebben en van hun man gedwongen worden om thuis gevangen te blijven, aangezien ze niet meer helemaal bedekt op straat mogen lopen.
Suzanne_J schreef:Ik studeer rechten in Nijmegen, en we hebben een meisje met Boerka in de les.
Haar ogen zijn niet eens zichtbaar want daar zit een soort zwart gaas voor. Voor de rest is ze helemaal in het zwart.
Ik vind het ook erg bedreigend overkomen...
Suzanne_J schreef:Ik studeer rechten in Nijmegen, en we hebben een meisje met Boerka in de les.
Haar ogen zijn niet eens zichtbaar want daar zit een soort zwart gaas voor. Voor de rest is ze helemaal in het zwart.
Ik vind het ook erg bedreigend overkomen...
Citaat:Als het gezicht niet bedekt hoeft te worden, waarom zijn er dan ook vrouwen die een Burqa dragen?
Ik denk dat je hier een Niqaab bedoeld. In Nederland worden veel termen gebruikt die eigenlijk onjuist zijn. Ik heb tijdens mijn studie onderzoek gedaan naar dit onderwerp. Ik heb binnen mijn familie aan vrouwen gevraagd waarom ze een Niqaab dragen. Het antwoord dat ik vaak kreeg was dat dit in de Koran stond. Toen ik ze uitgelegd heb dat dit er dus niet in staat, zeiden ze dat ze op deze manier meer kans hebben om in het paradijs te komen. Ook dit is onzin, nergens staat beschreven dat mensen een ticket naar het paradijs kunnen verdienen door extra goed te leven. Uiteindelijk bleek dat deze vrouwen een Niqaab van hun mannen moeten dragen, omdat hun mannen niet wilden dat andere mannen naar hun vrouwen kijken. De vrouwen moeten dus een Niqaab dragen, omdat hun mannen jaloers zijn.
In Nederland wordt er over een Burqa verbod gesproken. Wat vind je daarvan?
Ik ben het er wel mee eens. Ook hier in Jordanië geld een verbod op de “burqa” op bijvoorbeeld scholen. Er kan gemakkelijk mee gefraudeerd worden, omdat je alleen de ogen ziet. De burqa had hier ook een slecht effect op relaties. Mannen vinden vrouwen in burqa's spannender, omdat je dan alleen de ogen ziet. Bij een vrouw die alleen een hoofddoek draagt, zie je alles. Daar kun je dan met de mannen over praten, maar het is niet spannend. Er gaat niks verscholen, alleen haar haar. Bij een vrouw die een hoofddoek en een “jurk” draagt, zie je alleen het gezicht, maar verder geen vormen. Dan heb je alleen het gezicht om over te praten en voor de rest kun je alleen maar speculeren. Als er dan een vrouw met een niqaab langs komt, dan zie je alleen de ogen. Als deze heel mooi zijn, wordt je erg nieuwsgierig naar wat daar achter zit en ga je er achter aan. Vrouwen gingen opzettelijk een niqaab dragen om aantrekkelijk te zijn. Daardoor kregen vrouwen met alleen een hoofddoek moeilijker een man.