Griekenland alsnog failliet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Griekenland alsnog failliet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 19:40

Ik weet niet of er al een topic over is maar hoorde net op het nieuws dat Griekenland zeer waarschijnlijk ondanks alle financiele steun, toch failliet gaat. Dit willen ze wel 'gecontroleerd' laten verlopen....

Dus... wat betekent dit? Griekenland failliet.... is dat uit de euro? Is dat weg alle miljarden van Nederland?
Wat zijn de gevolgen?

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:43

Hier hadden wij het gister ook over tijdens Economie, net als over de (aankomende) recessie in Nederland en de rest van de wereld.
Ben wel benieuwd naar de gevolgen. Blijf dus even volgen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:52

Miljarden zijn toch weg. Van het begin al.
Wat ons meer treft is wat dit doet met de waarde van de euro.

Blanket

Re: Griekenland alsnog failliet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:02

De euro is de laatste maand gestaag gedaald. Ten opzichte van de Amerikaanse dollar staat de euro nu op zo'n 1,35 dollar! En zal naar verwachting nog verder zakken. De situatie op de financiële markten blijft wankel door de economische ontwikkelingen in de PIGS landen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:29

We hebben het ergste dal nog niet gezien in elk geval als je het mij vraagt. Griekenland ed. zijn bodemloze putten waar je geld kunt blijven in stoppen.

Alleen komt de last vervolgens op 'onze' nek. Maargoed, liever nu alles boven water dan 10 jaar later denk ik dan.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:34

Suzanne F. schreef:
Ik weet niet of er al een topic over is maar hoorde net op het nieuws dat Griekenland zeer waarschijnlijk ondanks alle financiele steun, toch failliet gaat. Dit willen ze wel 'gecontroleerd' laten verlopen....

Dus... wat betekent dit? Griekenland failliet.... is dat uit de euro? Is dat weg alle miljarden van Nederland?
Wat zijn de gevolgen?

Het zal ook eens niet.... Deze situatie hadden ze (Nederland, Griekenland enz..) toch aan moeten zien komen. Of het dan verstandig is om er zoveel geld in te stoppen.

Had Afrika toch meer aan gehad...

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:04

Als lid van de Europese Unie is Nederland min of meer verplicht om mee te betalen, daar heeft Afrika weinig mee te maken.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:13

Dat is uiteraard ook zo, maar volgens mij zat Griekenland bij de toetreding al in een wankelende situatie...

Afrika doelt uiteraard puur en alleen op dat het geld ook beter besteed had kunnen worden. Buiten de verplichting om.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:18

Mmja, beetje lastig te bepalen.. Dat is twintig jaar geleden en ik weet niet precies hoe de economische curve toen was. Voor iedere (moderne) economie geldt dat er op de lange- en korte termijn een piek en een dal is (het heeft ook een naam maar economie is niet echt een sterk punt bij mij) dus het kan best zijn dat ze bij de toetreding geheel toevallig in een dal zaten.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:23

Er is heel veel mis in griekenland en ik vind het ongelooflijk dat de eu geen eisen stelt. Ze gaan daar vroeg met pensioen en de belastingen zijn ongekend laag. Als griekenland de belastingen zou verhogen hebben ze geen steun nodig.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:57

tjah griekenland is een onbegonnen klus ik snap zoiezo niet waarom nederland niet uit de eu stapt
want na griekenland komt straks spanje portugal etc

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:16

Californie is een tijd geleden ook failliet gegaan. Volgens mij horen ze nog steeds bij de USA en gebruken ze ook nog steeds de dollar. Volgens mij hoeft dit nog niet te betekenen dat Griekenland uit de Euro stapt. Het een en ander zal ook moeilijk zijn, want er zullen nog veel contanten zijn in Griekenland die nog steeds Euro zijn. Daarnaast gebruikt ook Montenegro de Euro, en die zijn in principe geen Euroland. Dus dat gaat toch over andere zaken.

Nederland uit de EU stappen is wat moeilijk op dit punt. We zijn nogal afhankelijk van onze buren (met name Duitsland). Als we hier veel ellende willen, moeten we vooral snel uit de EU stappen.

Zomaar geld sturen naar Afrika is zinloos. Je moet die mensen helpen om het geld zelf te verdienen. Als je geld stuurt is alle motivatie weg om maar iets te doen, dat merk je wel aan Griekenland.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:21

Ik vraag me inderdaad ook af wat dat gaat betekenen. En vooral ook wat ze hebben verzwegen wat maakt dat het nu wel waarschijnlijk wordt gevonden dat het land failliet gaat, maar een paar weken geleden nog heel hard ontkend werd.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:24

Als alle grieken 10 jaar langer zouden werken zou er al een hoop opgelost zijn :=

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:10

En dan gaan ze nog vroeg met pensioen!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:16

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:22

rekensommetje: Er zijn iets minder dan 11 miljoen grieken, die dus 10000 Euro per jaar gemiddeld zouden moeten verdienen.

Als iedereen zou werken, dan betekent dat 110 Miljard verdienen per jaar.Overigens is het BNP ongeveer twee keer zo veel, dat is dus op zijn minst raar te noemen. Per hoofd van de bevolking is het BNP rond de 22000 Euro (geschat 2010).

de beroepsbevolking is rond de 5 Miljoen mensen, dus die 5 Miljoen mensen produceren samen rond de 220 Miljard. Dat is dus 44000 Euro per persoon, oftewel iets meer dan 3600 Euro in de maand...

Vergelijkbaar sommetje voor Nederland:
BNP 550 Miljard Euro
BNP/hoofd bevolking: 28000 Euro
Beroepsbevolking: 7,8 Miljoen
BNP/arbeider: 61400 Euro (per maand: 5116 Euro)

Dan zie je dat de verschillen per persoon toch heel wat kleiner zijn. Maar goed, zo'n groot deel van je BNP moeten opgeven voor schuld af te lossen is ook een probleem. Overigens denk ik dat het artikel iets fout zegt, want ze hebben het dus niet over het gemiddelde salaris, maar waarschijnlijk over het modale salaris. Dat is iets heel erg anders.

Overigens is de beroepsbevolking in Nederland 46,4%, in Griekenland is die 46,6%. In Griekenland werken dus relatief meer mensen dan in Nederland, ongeacht hun rare pensioenplannen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:28

Er is bij de EU niks geregeld over 'eruit stappen'. Ook niet over landen 'eruit gooien'. Daar is geen regelgeving voor en dat moeten ze nu dus nog gaan bekijken. Wij zijn op school bezig met een project hierover (studeer rechten) voor Europees recht, maar het zit een heel stuk ingewikkelder in elkaar.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:42

Net zo min als er regels zijn dat Drenthe, Groningen of Zeeland uit Nederland kunnen stappen denk ik ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:48

Lauren_ schreef:
Er is heel veel mis in griekenland en ik vind het ongelooflijk dat de eu geen eisen stelt. Ze gaan daar vroeg met pensioen en de belastingen zijn ongekend laag. Als griekenland de belastingen zou verhogen hebben ze geen steun nodig.

Maar zijn de salarissen daar ook niet naar? Dan kan je wel ineens de belastingen gaan verhogen, maar dan moet men het wel nog kunnen betalen, en als ze al niet zoveel verdienen, wordt dat lastig (dat laatste weet ik niet, maar kan ik me zo voorstellen)

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:10

De salarissen zijn niet van eenzelfde niveau als in Nederland. Het minimum loon ligt rond de 600 euro. Een salaris van 1000 euro per maand geldt als heel behoorlijk en waarschijnlijk zul je er meer dan de gemiddelde 40 uur voor moeten werken. Ook voor universitair geschoolden met de nodige werkervaring liggen de salarissen niet zo heel veel hoger, zo rond de 1300 a 1400 euro schoon per maand.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:22

nouja, dat bedoel ik dus. Als je dan van 600 euro rond moet komen als ze de belastingen flink gaan verhogen... tja...

Zo simpel als Lauren het schetst is het dus niet

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:39

Aangezien de gemiddelde Griek rond de 3600 Euro zou moeten verdienen (zie het mijn eerdere post), is de welvaart in Griekenland heel fout verdeeld. Alleen mensen boven de 1000 Euro bruto belasten zou dus relatief veel meer opleveren dan het verhogen van de belasting voor arme/modale Grieken.

Het grote probleem is dat die rijke Grieken dan gewoon hun biezen pakken, zodat ze niet meer door de Griekse belasting aangeslagen kunnen worden, en dan hebben de arme Grieken nog een groter probleem.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:20

joostvangestel schreef:
rekensomOverigens is de beroepsbevolking in Nederland 46,4%, in Griekenland is die 46,6%. In Griekenland werken dus relatief meer mensen dan in Nederland, ongeacht hun rare pensioenplannen.

Ligt aan de definitie van "beroepsbevolking" Een vrouw met kinderen kan in Griekenland bv met 45jr met pensioen...die tellen niet meer mee als beroepsbevolking !

Griekenland hoeft niet failliet te gaan, ze zijn al failliet, engelse expressie is "floggin'a dead horse" wat je ook doet, goed komen gaat het niet meer. IMO is uit de euro de beste oplossing zowel voor hen als voor ons (die jarenlang voorgelogen zijn- euro= communicerende vaten !) maar dat willen de Grieken niet, zij hebben niets meer te verliezen, behalve die miljarden euros aan (landbouw) subsidies die ze eenmaal uit de eurozone ook kwijt zijn.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:06

Mist: helemaal waar natuurlijk. Dus ik weet niet of die statistieken die vrouw van 45 als beroepsbevolking rekenen of niet. Ik neem aan dat werklozen wel als beroepsbevolking wordt gerekend, dat is vrij normaal. Bij een hogere werkloosheid is dan de daadwerkelijk werkende bevolking kleiner. Wat dan alleen maar maakt dat het BNP per werkende Griek weer hoger moet zijn.