Heeft 9-11-01 de wereld veranderd??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Heeft 9-11-01 de wereld veranderd??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 15:25

Als ik de artikelen in de kranten lees zijn de aanslagen in Amerika van 11 september 2001 verantwoordelijk geweest voor veel veranderingen in met name de westerse wereld
Amerika stortte zich in 2 dure oorlogen, een van de redenen dat ze zon enorm tekort op de begroting hebben, in Europa kwamen de populisten op die de scheiding tussen de autochtone bevolking en de nieuwkomers aanscherpten en vergrootten en zo de eigen bevolking tegen elkaar opzetten.

Ik herinner me nog uit die tijd dat meisjes die bij ons in de zaak kwamen opeens een hoofddoekje droegen, en dat trouwens nu ook nog steeds op hebben, ik vond dat een rare reactie op wat er gebeurde.

Waarom is de wandaad van een paar individuwen van zo grote invloed op een hele wereld, net zoals indertijd de moord op een keizerszoon de aanleiding voor die vreselijke WO I was?????

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:28

Ik denk niet dat het uit het niets zo'n proporties aanneemt.

Eerder dat zo'n belevenis de lont aansteekt van iets wat lang onderhuids lag te smeulen.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 11-09-11 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:30

Wandaad van een paar individuen is misschien erg zacht uitgedrukt. Er zat een grote organisatie achter.
Daarnaast waren er ook vele mensen die deze dag 'gevierd' hebben.

Ik denk zeker dat 11 September een dag is die de wereld veranderd heeft. Er zijn vele gebeurtenissen na deze dag geweest die er in mijn ogen wel mee te maken hebben. Daarnaast is de scheiding tussen verschillende mensen groter geworden.

Hopelijk kan er na vandaag weer naar de toekomst worden gekeken en gedacht worden aan het samen leven op deze wereld. Al blijft het natuurlijk een hele heftige gebeurtenis die niemand ooit nog zal vergeten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 15:45

Debbie schreef:
Wandaad van een paar individuen is misschien erg zacht uitgedrukt. Er zat een grote organisatie achter.
Daarnaast waren er ook vele mensen die deze dag 'gevierd' hebben.

Ik denk zeker dat 11 September een dag is die de wereld veranderd heeft. Er zijn vele gebeurtenissen na deze dag geweest die er in mijn ogen wel mee te maken hebben. Daarnaast is de scheiding tussen verschillende mensen groter geworden.

Hopelijk kan er na vandaag weer naar de toekomst worden gekeken en gedacht worden aan het samen leven op deze wereld. Al blijft het natuurlijk een hele heftige gebeurtenis die niemand ooit nog zal vergeten.

Op de hele molimbevolking is deze groep slechts een fractie, vervolgens werd iedere moslim beschuldigend aangekeken.

Arabesk

Re: Heeft 9-11-01 de wereld veranderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:47

Nou de moslim haat is behorlijk toegenomen en we hebben flink veel van onze privacy mogen inleveren onder het mom van 'terrorisme bestrijding'

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:32

sarabande schreef:
Op de hele molimbevolking is deze groep slechts een fractie, vervolgens werd iedere moslim beschuldigend aangekeken.

Je zal mij ook zeker nooit horen zeggen dat de hele moslim bevolking hier achter zit. Dat is echt een gezegde waar ik juist op tegen ben. Het zijn, net als in veel situaties (denk terug aan de basisschool), de extreme gevallen die het voor de rest moeilijk maken.

Door het misverstand dat dit gedaan is door alle moslims is juist verdeeldheid ontstaan in de wereld.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:35

Ik denk dat dit een eye opener is geweest over de islamitische cultuur en dat er daarom inderdaad meer vraagtekens werden gezet bij onze multiculturele samenleving.

Met die eye opener bedoel ik dat mensen zich meer zijn gaan beseffen dat Islam aanhangers vaak erg fanatiek zijn in hun geloof en dat dit in veel aspecten van hun cultuur terug komt. Iets wat niet erg is, absoluut niet! Maar anderzijds brengt dit ook met zich mee dat er binnen de Islam meer mensen zijn die doorslaan in hun geloof, wat dergelijke acties teweeg kan brengen.
Dat dat mensen voorzichtiger maakt is dan een logisch gevolg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:57

hmmm, moeilijk moeilijk.

ik bedoel, het immigratieprobleem in Nederland staat natuurlijk los van de aanslagen in Amerika. Alleen ik denk dat, hier in Nederland, de mensen hun frustraties over (niet Wetserse) immigranten, nu kunnen 'uiten' door zich te beroepen op de slechte kanten van de islam... Die op deze dag natuurlijk voor het oog van de hele wereld verschenen is.

Maarja, eigenlijk hebben de problemen met niet-Westerse immigranten in Nederland met hele andere dingen te maken denk ik zo. Maar voor mensen zoals Wilders is het een goede 'stok achter de deur'. Het is nogal makkelijk om te roepen natuurlijk 'kijk eens hoe bang we moeten zijn voor de islam'.
Terwijl de meeste Marrokaanse rotjochies hier in Nederland, waar de frustraties volgens mij vootnamelijk over gaan, nou niet echt uit naam van de islam handelen.

Maarja, dan betrek ik het dus alleen op Nederland en njet op 'de wereld'....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 16:59

JuliaMaria schreef:
Ik denk dat dit een eye opener is geweest over de islamitische cultuur en dat er daarom inderdaad meer vraagtekens werden gezet bij onze multiculturele samenleving.

Met die eye opener bedoel ik dat mensen zich meer zijn gaan beseffen dat Islam aanhangers vaak erg fanatiek zijn in hun geloof en dat dit in veel aspecten van hun cultuur terug komt. Iets wat niet erg is, absoluut niet! Maar anderzijds brengt dit ook met zich mee dat er binnen de Islam meer mensen zijn die doorslaan in hun geloof, wat dergelijke acties teweeg kan brengen.
Dat dat mensen voorzichtiger maakt is dan een logisch gevolg..

Dus sinds koninginnendag 2009 moet ik bang zijn voor iedereen die in een zwarte Jap rijdt???

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:05

Die vergelijking slaat natuurlijk nergens op....

Mijn punt: grote gebeurtenissen zetten mensen aan het denken en dat heeft uiteraard gevolgen, thats all.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 17:10

JuliaMaria schreef:
Die vergelijking slaat natuurlijk nergens op....

Mijn punt: grote gebeurtenissen zetten mensen aan het denken en dat heeft uiteraard gevolgen, thats all.

Als je een hele bevolking afrekend op een stel fanatici is dat geen voorbeeld van nadenken. Helaas is dit soort "denken" gemeengoed geworden de laatste 10 jaar.

Het is net zo vreemd om opeens bang te zijn voor degenen die al jaren je buren zijn als voor de willekeurige bestuurder van een zwarte Toyota of Suzuki

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:12

nouja, ik denk dat de levensovertuiging van iemand wel iets meer over iemands gedachtepatronen zegt
dan de auto waarin iemand rijdt.

Dus nee, echt een goede vergelijking vind ik het persoonlijk ook niet.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:17

Als je zo onnauwkeurig met mijn reactie om gaat vind ik het eigenlijk een beetje zonde om mij verder in deze discussie te mengen...

Ik scheer namelijk nergens een hele bevolkingsgroep over één kam, dat maak je er helemaal zelf van. Dat bij moslims het geloof meestal zeer centraal staat in het leven is nou eenmaal zo, en dat is enerzijds iets heel moois, maar anderzijds is de kans dat een enkeling/groepje/wat dan ook een keer doorslaat ook meteen groter.

Zet maar eens een programma op over een aspect van de moslimcultuur, of een dergelijke zender, dan zie je hoeveel invloed de Islam heeft in het dagelijks leven (iets wat ik zelf heel gaaf vind).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 17:18

Menino schreef:
nouja, ik denk dat de levensovertuiging van iemand wel iets meer over iemands gedachtepatronen zegt
dan de auto waarin iemand rijdt.

Dus nee, echt een goede vergelijking vind ik het persoonlijk ook niet.

Maar daar gaat het juist om, het overgrote deel van de moslim bevolking heeft een totaal ander gedachtenpatroon dan de fanatici dit deze gruwel uitgevoerd hebben.

Het zou van denken getuigen als men eens ieder mens als individu bekijkt en niet naar afkomst, kledij, geloof, etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:26

nee, niet een totaal ander gedachte patroon. Dat is juist het hele probleem.
atheisten hebben een totaal ander gedachtepatroon.
Andere moslims hangen exact hetzelfde geloof aan. Maar zijn minder radicaal in hun uitingen en ideeën... Het is wellicht een milde vorm van, maar het blijft één geloof die mensen tot bepaalde ( goede of slechte) daden zet. Dáárom is het zo makkelijk te generaliseren..... én daarom zijn mensen bang ervoor.

of dat terecht is, ik denk het niet (hoewel ik absoluut niet pro-islam ben) Maar om het te vergelijken met de auto waarin iemand rijdt gaat me ook te ver.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:51

En in een topic van een paar dagen terug werd nog luid verkondigd dat gematigde protestanten geen idee hebben van hoe een 'zwartekous' dus een zeer zware protestant denkt; wat is het verschil met moslims, als ik vragen mag?

Wat mij is opgevallen is dat iedereen die een religieuze overtuiging heeft, met een zekere argwaan wordt bekeken. Alsof we ineens allemaal bommen gaan gooien en vliegtuigen laten neerstorten.
[Edit, werd even gestoord :o
Misschien is bovenstaande een beetje gechargeerd gebracht. Natuurlijk zijn mensen niet bang dat ik met een bom aan kom lopen (hoewel... :D) maar het is zeker zo dat iedere religie meer ter discussie wordt gesteld. De tegenstand is groter geworden.]

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:51

Ik denk dat we ons niet kunnen beseffen hoe erg de wereld is verandert door 9/11. Alleen al het feit hoe we 'gewend' zijn aan terrorisme. De aanslagen die na New York zijn gekomen worden steeds milder ontvangen: kijk naar de video's van 9/11 en je ziet hoe mensen na het tweede vliegtuig totaal in paniek raken, realiserend dat dit een terroristische aanslag is. Mensen dachten aan een derde wereldoorlog, zelfs aan het einde van de wereld. Dat doen we nu niet meer bij een aanslag. Alleen al daarin heeft het de wereld veranderd.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:24

De wereld is veranderd. 10 jaar naar dato zijn Bin Laden en Saddam Hoessein dood, Khadaffi is opgejaagd wild en er zijn verschillende dictators van hun troon gestoten. Bin Laden en Hoessein zijn denk ik gevolgen van 9/11, want Bush had nooit de steun gekregen voor die twee oorlogen zonder 9/11.

Als je eraan denkt dat een van de doelstellingen van Bin Laden en zijn clubje was om de amerikanen te raken waar het het meeste pijn doet: de portemonnee, dan is Bin Laden meer dan succesvol geweest. De oorlogsverklaring aan de terreur heeft de USA vreselijk veel geld gekost, zo erg dat de USA nu op de rand van het faillisement bungelt. Ik denk dat het wat ver gaat om Bin Laden aan te smeren dat hij de hele kredietcrisis op zijn geweten heeft, dat hebben we eerder te danken aan een slecht monetair beleid van ook weer de USA en een aantal andere landen.

10 jaar 9/11 heeft ons ook Pim Fortuyn en Geert Wilders en vergelijkbare politici opgeleverd. Politieke spelers die terroristische organisaties in de kaart spelen door angst te zaaien onder moslims.

We mogen met ons allen hopen dat iemand van ons nog ooit meemaakt dat we kunnen herdenken dat het 10 jaar geleden is dat de laatste terroristische aanslag is geweest. Dat zou bijna een aanleiding zijn tot een feest.

En natuurlijk is niet iedere moslim gelijk. Het christendom is versplinterd (ga maar eens naar Jeruzalem en kijk hoeveel verschillende christelijke geloven er zijn). In principe geloven ze allemaal in hetzelfde opperwezen als de moslims en de joden, maar er zijn grote verschillen. Ook in de islam zijn er vele stromingen en is geloof heel vaak ook een persoonlijk getinte belevenis.

Om maar een voorbeeld te noemen: in de Filippijnen zijn er ieder jaar weer Rooms-katholieken die zich laten kruisigen om zo hun geloof te uiten. Afgezien of dat wel een juiste uiting is can het geloof (de paus is er zelfs op tegen) is het wel duidelijk dat die mensen een heel andere belevenis hebben dan de gemiddelde Rooms-katholieke in dit land.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:09

joostvangestel schreef:
De oorlogsverklaring aan de terreur heeft de USA vreselijk veel geld gekost, zo erg dat de USA nu op de rand van het faillisement bungelt.

Ik zou dat anders verwoorden.´Het misbruiken van het begrip ´terrorisme´ door het amerikaanse militaire complex´...

Ook het inleveren van de persoonlijke vrijheden die Arabesk noemt is puur misbruik en een excuus voor het aantasten van de rechten van de burgerij.

De grootste veranderingen zijn;
Een versnelde verschuiving van de economische macht naar China en Rusland.
Een versneld opkomen van het belang van Afrikaanse staten zoals Nigeria.
Een ontluistering van de VS als verdediger van lovenswaardige normen en waardes.

Als ik één ding moet kiezen dan is dat het blootleggen van de machtsverdeeldheid (en dus inkomesnongelijkheid) in de VS intern.
Daar is heel wat aan het rommelen.
Militair strategisch zat er voor de onderdukte fracties in het Midden Oosten niet veel anders op dan een aanval op het VS establishment en dat is erg goed gelukt.
Alleen de datum al: 911.
Het heeft vooral door het exploiteren van de angst heel diep ingegrepen in de amerikaanse samenleving en dat gaat niet zonder structurele gevolgen blijven.

Voor mijzelf is er niet veel veranderd.
Ik boycotte amerikaanse prducten al zoveel ik redelijkerwijze kan sinds het begin van Golf-Overval 1 en ik wilde al niet graag vliegen vanwege het gebrek aan respect voor de persoonlijke integriteit van de passagier. Zoals dat laatste nú is, is een punt wat heel illustratief is voor wat er in de VS aan de hand is.
Dat wringt al. Niet iedereen is vee en zelfs vee slaat een keer op hol.
Dat de inkomensongelijkheid groter is dan ooit is in combinatie met armoede en rechteloosheid gaat een keer fout. Daar helpt geen controle van de media en het internet tegen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 11:09

Gisteren een indrukwekkende column van een schrijfster van Turkse afkomst die verteld dat haar hier geboren en hoog opgeleide broer terug gaat naar het land van zijn vader omdat het hem niet meer lukt om steeds uit te leggen dat hij wel hetzelfde geloof, maar niet dezelfde denkbeelden heeft.
Hij brengt het niet meer op om hier met dedain behandeld te worden terwijl hij daar gerespecteerd wordt om wie HIJ is.
Turkije is trouwens ook zon voorbeeld van het vooroordeel, intussen is hun economie zoveel beter dan van de Europese landen dat ze helemaal geen behoefte meer hebben, na jarenlang bedelen en afwijzen, ze keren zich nu naar de Arabische wereld.

Joost gefeliciteerd *\o/*

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:25

Geloof brengt niets dan ellende. Welk geloof dan ook.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:35

Lekker kort door de bocht weer, Lauren_. En bovendien onwaar.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:44

Geloof slaat kloven tussen mensen. Geloof biedt mensen redenen voor geweld. Geloof beperkt de vrijheid van meningsuiting. Het wordt tijd dat geloof enkel iets in de privésfeer wordt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:53

Geloof geeft steun. Geloof geeft onderlinge verbondenheid. Geloof geeft mensen een reden om het kwade te vergeven en het goede te doen.

En verder is dat wel redelijk off topic, vind je niet?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:55

Het heb niet echt de wereld veranderd maar wel een markeerpunt neergezet in onze geschiedenis.

Er is zoveel in het verleden gebeurd dat in onze geschiedenis is neergezet.
Ik geloof wel dat je over een tijdje de 9/11 gebeurtenis in je geschiedenis boekje op school zal lezen.