Paardenvlees of koeien-/schapen-/kippen- etc vlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Paardenvlees of koeien-/schapen-/kippen- etc vlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 18:30

Nou bedacht ik me vandaag waar het paardenvlees vandaan kom. Ikzelf eet bijna nooit vlees, af en toe van de biologische slager maar verder niet.

Ik had het met iemand over op school, dat de ouder van diegene geen paardenvlees wilde kopen omdat het zielig was. Nou bedacht ik me dat paardenvlees niet speciaal van paarden komen die daar speciaal voor worden gefokt (toch?) aangezien ik veel mensen over de slacht heb zien praten hier op bokt, ben ik daar veel minder negatiever over geworden.

Het is een stom onderwerp, maar eigenlijk zou je beter paardenvlees kunnen eten, dan vlees wat er speciaal voor wordt gefokt. Want andere dieren worden er in kleine hokken gestopt en vol gemest met eten, wat meestal niet fijn is voor de dieren. En paarden worden meestal binnen een paar dagen geslacht (als ik dat goed heb dan). De paarden komen toch ook van particulieren? Er is maar 1 slachthuis in nederland voor paarden nam ik aan, maar deze fokt geen paarden voor de slacht? Dus eigenlijk de paarden die er komen zijn of niet meer verkoopbaar of hebben geen waardig bestaan meer.

Wie vindt, net als ik (als ik dit hierboven allemaal goed heb, als dat niet zo is, graag zeggen!) dat paardenvlees eten veel (laten we zeggen) 'humanischer' is dan kippenvlees of varkensvlees? En dat het helemaal niet zieliger is dan het eten van andere dieren? Veel mensen vinden het denk ik een raar idee paardenvlees te eten, maar logischerwijs is dat tegenover andere de andere dieren niet zo (vind ik)

Ik vind het zelf een interessant onderwerp en ben benieuwd hoe andere er over denken.

Ps. Ik wist niet waar ik dit moest zetten, neem aan dat het niet goed staat

Aieshja

Re: Paardenvlees of koeien-/schapen-/kippen- etc vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:33

Ik ben heel makkelijk, is het dood? Waarom dan niet opeten?
Paarden worden inderdaad niet opgefokt om te slachten, maar sommige worden er wel voor gehouden heb ik een keer begrepen. Maar volgens mij krijgen ze geen rare chemicalien maar alleen veel gras, brokken en ruwvoer zodat ze een beetje rond worden.
Maar ik vind wel dat paarden humanischer wordt gehouden dan meeste koeien, varkens en kippen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:33

Dit hoort hier niet, ik TeM :)

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:35

Daar ben ik het mee eens. Volgensmij worden er idd. geen paarden voor gefokt. Ik vind het ook raar dat veel mensen geen paard willen eten, maar wel koe. Waarom zijn koeien minder waardevol?
Ik eet gelukkig helemaal geen vlees...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 18:37

Aieshja schreef:
Ik ben heel makkelijk, is het dood? Waarom dan niet opeten?
Paarden worden inderdaad niet opgefokt om te slachten, maar sommige worden er wel voor gehouden heb ik een keer begrepen. Maar volgens mij krijgen ze geen rare chemicalien maar alleen veel gras, brokken en ruwvoer zodat ze een beetje rond worden.
Maar ik vind wel dat paarden humanischer wordt gehouden dan meeste koeien, varkens en kippen.

Zo heb ik ook gedacht. Klinkt erg stom, maar als iedereen zo denkt dan blijft het zo gaan zoals het nu gaat. Je denkt natuurlijk van, wat kan ik, als ik hier niet aan mee doe nou aan doen? Ik doe het eerder voor mezelf ook en ook voor de dieren. Het is ook erg lastig om die megastallen weg te denken, want dat kan gewoon niet, daar gaan denk tientallen jaren overheen of wel meer, voordat er echt iets aan gedaan kan worden. Genoeg mensen die er wat aan willen doen, maar toch nog niet genoeg.....

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:37

Daar ben ik het mee eens hoor! Daarom vind ik het ook best wel hypocriet als mensen zeggen dat ze geen paard eten omdat het 'sielugh' is. Koeien en varkens hebben het imo veel slechter..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:38

Vergis je niet, er worden ook paarden speciaal voor het vlees gefokt.
Ze hebben echt niet allemaal een mooi, lang en gelukkig leven gehad.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:40

Daarom eet ik visssss

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 18:40

Cassidy schreef:

Is dat in nederland of buitenland? Ik heb het namelijk over nederland. En welke paarden bedoel je dan? Die wel van particulieren zijn geweest, maar geen goed leven hebben gehad?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 18:40

Tafje schreef:
Daarom eet ik visssss

Ik eet ook veel vis en weinig vlees :D

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:41

Tara_Jenny schreef:
Daar ben ik het mee eens. Volgensmij worden er idd. geen paarden voor gefokt. Ik vind het ook raar dat veel mensen geen paard willen eten, maar wel koe. Waarom zijn koeien minder waardevol?

Ik vind koeien niet minder waardevol, maar ik heb er minder gevoel bij.
Een paard voelt voor mij als een huisdier en ik eet ook geen hond/kat.
En ik denk dat meer mensen er zo over denken. Ik vind het overigens niet zielig dat paarden geslacht worden en opgegeten worden, alleen voor mij voelt dat gewoon niet goed.

Ben het er wel mee eens dat de meeste paarden het beter hebben dan de gemiddelde koe/kip.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:43

@Maxx, misschien ben ik wel gigantisch egoistisch, maar ik ben daar eerlijk gezegd niet veel mee bezig..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 18:43

Mereltje schreef:
Tara_Jenny schreef:

Ik vind koeien niet minder waardevol, maar ik heb er minder gevoel bij.
Een paard voelt voor mij als een huisdier en ik eet ook geen hond/kat.
En ik denk dat meer mensen er zo over denken. Ik vind het overigens niet zielig dat paarden geslacht worden en opgegeten worden, alleen voor mij voelt dat gewoon niet goed.

Ben het er wel mee eens dat de meeste paarden het beter hebben dan de gemiddelde koe/kip.

Ja het is raar je hond te eten, maar als die humanisch is geslacht, is het helemaal niet zielig, het klopt niet voor de meest mensen. Die dieren staan dichterbij je dan een koe

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 18:44

Aieshja schreef:
@Maxx, misschien ben ik wel gigantisch egoistisch, maar ik ben daar eerlijk gezegd niet veel mee bezig..

Achja, je bent vast niet de enige hoor!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:51

@Maxx, ik weet wel zeker dat ik niet de enigste ben. Anders werden alle slachtdieren inmiddels ook wel anders gehouden.
Niet dat ik het eens ben hoe ze gehouden wordt, helemaal niet !

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 18:55

Aieshja schreef:
@Maxx, ik weet wel zeker dat ik niet de enigste ben. Anders werden alle slachtdieren inmiddels ook wel anders gehouden.
Niet dat ik het eens ben hoe ze gehouden wordt, helemaal niet !

Ja anders was er wel opstand geweest over de manier waarop

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:57

Hé, je mag tegenwoordig niet meer ritueel slachten. Dat moet wel een vooruitgang zijn?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:00

Bedoel je thuis? Nou dat mag wel, hiernaast wonen buitenlanders (marokkanen) hadden ramadan. Hadden 2 kippen in de tuin, zijn inmiddels al verdwenen.....

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:01

Nee sinds kort mag er niet meer ritueel geslacht worden bij islamitische en Joodse slagers tenzij die slager kan aantonen dat het dier 0,000 sec lijdt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:06

Nou ik had gemaild naar dierenbescherming, ze mochten thuis slachten als het dier idd geen pijn zou hebben tijdens de slacht, maar wie weet dat als het gebeurd? Is niet te controleren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:08

xxMaxx schreef:
Cassidy schreef:

Is dat in nederland of buitenland? Ik heb het namelijk over nederland. En welke paarden bedoel je dan? Die wel van particulieren zijn geweest, maar geen goed leven hebben gehad?

Wat denk je van alle overtollige Haflinger Hengstveulens die ieder jaar weer geboren worden? Of de trekpaardveulens (jaja, ook in Nederland) Alle pretshet veulentjes omdat het zo schattig is als er in het voorjaar wat jongs in de wei staat, maar die allemaal een ander adres moeten op het moment dat ze wat groter worden of er geen ruimte is om ze aan te houden?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:11

tja wij slachten ook de dieren zelf. Zonder ritueel.

naja, ons opa is de hele middag bezig z'n mes te slijpen, ik vang de kippen en zorg voor een schone ruimte.
En oma doet de naverwerking. Is voor ons ook een ritueel opzich..

Meer slachten we ook niet omdat we dat niet kunnen. Schoonouders doen dat in principe ook niet zelf, maar afgelopen jaar had schoonbroertje een hert aangereden. Was pas een jaar oud. Op slag dood, nek verbrijzeld en poot gebroken. Die hebben ze wel geslacht. En het was heerlijk vlees..

Dus vind dat thuis slachten niet zo'n probleem is.. Ik eet al het vlees, als het maar gebakken is..

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:16

@Maxx, ik heb het over islamitische & Joodse slagers. Dus niet over de thuisbasis.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:18

En wat is het verschil dan in jouw ogen? Het aantal dieren dat op deze manier geslacht wordt? Of twijfel je aan de vakkundigheid van de Joodse en Islamitische slagers?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:20

Cassidy schreef:
Wat denk je van alle overtollige Haflinger Hengstveulens die ieder jaar weer geboren worden? Of de trekpaardveulens (jaja, ook in Nederland) Alle pretshet veulentjes omdat het zo schattig is als er in het voorjaar wat jongs in de wei staat, maar die allemaal een ander adres moeten op het moment dat ze wat groter worden of er geen ruimte is om ze aan te houden?

Nou maar die hebben nog een waardiger bestaan dan de andere industrie dieren....