Wolf in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Wolf in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 18:53

Afgelopen weekend is er ene Wolf gezien in Nederland. Hij is vanuit Duitsland komen dwalen naar Nederland. Hij is daarna niet meer gezien, dus grote kans dat ie weer terug is naar Duitsland. Maar nu las ik net op de site van het trouw dit artikel:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/ar ... lven.dhtml

En mijn oog viel op de laatste alinea:

Citaat:
Beschermde nieuwkomer

Niet iedereen is enthousiast over de komst van de wolf. Boeren zijn bang voor hun jonge vee, jagers zien hem als concurrent, en sommige wandelaars lijden aan het 'Roodkapje-syndroom' en zijn bang voor een confrontatie. Toch is het, voor mensen ongevaarlijke, roofdier door de Nederlandse wet zwaar beschermd nog voordat hij een poot over de grens zette.

Prof C.J. Bastmeijer van de Universiteit van Tilburg onderzocht vorig jaar het juridisch kader waarin de wolf zich beweegt, en stelde vast dat op het dier het strikte beschermingsregime uit de zogenoemde Habitatrichtlijn van toepassing is. De wolf is daarmee een beschermde inheemse diersoort, en mag onder geen beding bejaagd worden.

Sterker nog: de beschermde status van de wolf brengt de verplichting met zich mee actief maatregelen te nemen die het welzijn van het dier garanderen. Het tegengaan van de vestiging van wolven door verstoring of versperringen staat op gespannen voet met Europese verplichtingen.

Zijn we nou echt bang voor een wolf zoals hier staat? Of denken we met z'n alle, kom het zal wel loslopen?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:56

Als het er bij 1 blijft is het geen probleem, die gaat vast een keer dood ;).

Mensen denken blijkbaar dat wolven mensen aanvallen ofzo. Voor de boeren is het idd een groter probleem. Al is 1 nog wel te overzien, maar als er een hele roedel gaat inburgeren heb je een groter probleem.

http://www.wolveninnederland.nl/wolven/ ... ven-en-vee
Laatst bijgewerkt door Ashley5760 op 03-09-11 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Re: Wolf in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:57

Overigens heeft iemand foto's die door wandelaars gemaakt waren?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:58

Een wolf, zo erg is dat toch niet? Ik dacht dat er zoveel wolven waren hier :P

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:01

Van mij mogen ze doorlopen naar belgië :D
Denk dat het mss enkel een probleem gaat zijn voor veehouders?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:04

zolang de jagers niet alle konijnen en ander klein wild om zeep helpen is er genoeg te eten voor een wolf en komen ze het liefst niet bij mensen in de buurt.
(Ik zou dolgraag een wolvenpup willen hebben)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 19:04

Ik vraag me af of Nederland niet genoeg wild heeft om zo'n pack te voeren.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:06

oostvaardersplassen ofzo iets? Ik zeg maar iets hoor ben neit van NL :P

mika11

Was het wel echt een wolf?
Ik weet nog, een paar jaar geleden, zo'n ophef dat er een poema op de Veluwe zou zijn.
Heel veel mensen hadden hem gezien maar uiteindelijk bleek er nooit een poema geweest te zijn.

Anoniem

Ik vind het eigenlijk alleen maar geweldig! Maar ik begrijp dat het voor veehouders een minder prettig idee is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:08

In de gelderlander stonden foto's, ik vond het persoonlijk meer op een grote vos lijken, maar goed, ik heb ook nog nooit in het echt een wolf gezien.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:08

Nou ik ben niet bang voor de grote boze wolf, alleen hij moet wel van mijn schapies afblijven anders zal ik die wolf... }:) :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 19:09

mika11 schreef:
Was het wel echt een wolf?
Ik weet nog, een paar jaar geleden, zo'n ophef dat er een poema op de Veluwe zou zijn.
Heel veel mensen hadden hem gezien maar uiteindelijk bleek er nooit een poema geweest te zijn.

Expers zeggen voor 95% zeker te zijn dat het om een Wolf gaat. Er zijn ook wat foto's enzo.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:10

Vee is vandaag de dag zo erg ingebakerd (met name vee vanuit natuurgebieden) dat ze daar geen zorgen over hoeven te maken. Ander nadeel is wel dat ze misschien achter kleinvee en veulens aan gaan. Lijkt misschien een probleem, maar ook dat is op te lossen: Weg met die losse electrische draadjes en vervang het voor degelijke rasterhekken met bovenaan schrikdraad. Paarden lopen daar zelf ook niet zo gauw meer doorheen, kunnen nouwelijks nog verstrikt raken (geldt ook voor ander vee) en de wolven kunnen niet binnen komen.

Buiten dat om, wolven vermijden graag de mens. Natuurlijk, we zullen elkaar wel eens tegen komen, nederland is vrij dicht bevolkt, maar echte problemen voorzie ik niet, en zij die er zijn zijn makkelijk op te lossen of er zijn zelfs richtlijnen terug te vinden in de wetgeving.

Bovendien is Nederland vandaag de dag zo druk bezig met het maken van Groene snelwegen (http://dier-en-natuur.infonu.nl/natuur/ ... graat.html) Dat, (uiteraard naast het stimuleren van wildgang in Nederland, en dus ook wolven) het de natuur ook beter buiten de woonwijken zal kunnen houden.

Daarnaast was Nederland vroeger al een habitat voor wolven.
Tsja, ik zie het probleem niet zo, ze zullen je echt niet van je paard rukken en opvreten :p.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:12

Een wolf is net zo groot als een Duitse Herder. Ik heb er mee gewerkt en ze blijven op afstand. Draai je je rug om, zitten ze op je. Deze wolven zitten natuurlijk in gevangen schap en ik zou zo niet weten wat een wilde wolf zou doen.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:22

Xyris schreef:
Vee is vandaag de dag zo erg ingebakerd (met name vee vanuit natuurgebieden) dat ze daar geen zorgen over hoeven te maken. Ander nadeel is wel dat ze misschien achter kleinvee en veulens aan gaan. Lijkt misschien een probleem, maar ook dat is op te lossen: Weg met die losse electrische draadjes en vervang het voor degelijke rasterhekken met bovenaan schrikdraad. Paarden lopen daar zelf ook niet zo gauw meer doorheen, kunnen nouwelijks nog verstrikt raken (geldt ook voor ander vee) en de wolven kunnen niet binnen komen.

Buiten dat om, wolven vermijden graag de mens. Natuurlijk, we zullen elkaar wel eens tegen komen, nederland is vrij dicht bevolkt, maar echte problemen voorzie ik niet, en zij die er zijn zijn makkelijk op te lossen of er zijn zelfs richtlijnen terug te vinden in de wetgeving.

Bovendien is Nederland vandaag de dag zo druk bezig met het maken van Groene snelwegen (http://dier-en-natuur.infonu.nl/natuur/ ... graat.html) Dat, (uiteraard naast het stimuleren van wildgang in Nederland, en dus ook wolven) het de natuur ook beter buiten de woonwijken zal kunnen houden.

Tsja, ik zie het probleem niet zo, ze zullen je echt niet van je paard rukken en opvreten :p.

Als elke boer zijn totale land (wat nogal groter is dan een gemiddeld paardenweitje) moet afrasteren met zulke hekken kan ie zn boerderij wel opdoeken zo'n gods vermogen gaat daar in zitten. Dan zou ik als ik boer was liever investeren in een goede kogel dan lijdzaam aanzien hoe lammetjes of kalfjes worden gepakt omdat je lammeren niet van goud zijn en hekken niet uit kan, maar dat mag je natuurlijk niet hardop zeggen. ;) Overigens ben ik er ook niet heel bang voor dat ze meteen achter het vee aan gaan, zolang ze maar zelf in nederland aan de wandel gaan en niet uitgezet worden zullen ze ruimte genoeg hebben (namelijk ook in oa duitsland) en zich niet zo snel vlakbij mensen gaan begeven.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:26

oh dat is hier vlakbij !

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:32

Orchid schreef:
Xyris schreef:

Als elke boer zijn totale land (wat nogal groter is dan een gemiddeld paardenweitje) moet afrasteren met zulke hekken kan ie zn boerderij wel opdoeken zo'n gods vermogen gaat daar in zitten. Dan zou ik als ik boer was liever investeren in een goede kogel dan lijdzaam aanzien hoe lammetjes of kalfjes worden gepakt omdat je lammeren niet van goud zijn en hekken niet uit kan, maar dat mag je natuurlijk niet hardop zeggen. ;) Overigens ben ik er ook niet heel bang voor dat ze meteen achter het vee aan gaan, zolang ze maar zelf in nederland aan de wandel gaan en niet uitgezet worden zullen ze ruimte genoeg hebben (namelijk ook in oa duitsland) en zich niet zo snel vlakbij mensen gaan begeven.

Geen idee wat de prijzen zijn, maar het zal toch niet in de 10-duizenden lopen? Neem aan dat er ook alternatieven zijn :p Betonhekken bijvoorbeeld, ziet er wat minder mooi uit maar zit geloof ik niet zon groot prijskaartje aan...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:50

kabwan schreef:
ik zou zo niet weten wat een wilde wolf zou doen.

Ik wel.
Heb de roedel bij/rond het Bialowieca bos gevolgd:

Afbeelding

Het is zelf héél moeilijk om ze te zien te krijgen omdat ze zo schuw zijn voor mensen.
Bedenk dat de wolven die nu in Europa lopen, een paar duizend jaar lang door de mens geselecteerd zijn op mensen mijden en geen overlast veroorzaken :)*

In NL zijn zóveel reeën dat er geen enkel voedselprobleem is. Nog minder als de ree-stand minder bejaagd zou worden.

Hopen dat het dier niet onder een auto komt of slachtoffer wordt van een malloot met Roodkapje-syndroom.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:57

En wilde zwijnen?
Of is dat geen voedsel voor wolven?
Daar is hier ook een overschot van, dus daarvoor mogen er wel wat wolven komen.
Toen ik met mijn vorige baan, nog door het bos bij Epe moest, waren alle bermen verwoest door die zwijnen. En eng of er niet eentje voor je auto komt.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:13

Ik heb nog niet alle reacties gelezen maar kan wel melden dat het voor 99% zeker is dat hij net bij ons op de manege is geweest. Er is een schaap doodgebeten en eentje zwaar gewond gebeten...

Manege is in Westervoort. Gisteren op de radio hadden ze gezegd dat hij in Duiven liep :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 23:29

Een wolf die dat doet? Dat is eerder gedrag voor een hond, wolven doden niet als ze het niet op kunnen eten.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 01:01

Dat kan idd net zo goed een hond zijn geweest.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 01:08

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 01:10

ShauniBef schreef:
Ik heb nog niet alle reacties gelezen maar kan wel melden dat het voor 99% zeker is dat hij net bij ons op de manege is geweest. Er is een schaap doodgebeten en eentje zwaar gewond gebeten...

Manege is in Westervoort. Gisteren op de radio hadden ze gezegd dat hij in Duiven liep :)

Nou, bewijzen dan dat het het werk van een wolf is. Klinkt meer als een hond.