Buurthuizen krijgen geen subsidie meer.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Buurthuizen krijgen geen subsidie meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 18:50

Gisteren is de kogel door de kerk gegaan, het buurthuis voor mensen met een uitkering waar ik vrijwilligerswerk doe en tekenles volg gaat dicht... Per 1 januari 2012 wordt ALLE subsidie ingetrokken door de gemeente. Het buurthuis kan alleen open blijven als het zichzel kan bedruipen, maar aangezien het de onderlaag van de bevolking betreft qua financien heeft het bestuur besloten om op te stappen i.p.v. de prijzen voor consumpties drastisch te verhogen en een bijdrage te gaan vragen voor de activiteiten. Het gevolg hiervan zal waarschijnlijk zijn dat de W-groep voorgoed zal sluiten.

Het werk van de voorzitter, die al ruim 18 jaar aan het opbouwen is, wordt in een paar maanden compleet afgebroken. Ook alle deelnemers en andere vrijwilligers zullen ergens anders hun heil moeten gaan zoeken en er grif voor voor gaan betalen. Wat is jullie mening hierover? Kunnen ze het zomaar maken om de dagbesteding van de onderste laag van de bevolking af te pakken, of is het juist goed dat hierop wordt bezuinigd?

Citaat:
BREDA - Achttien van de 36 wijkcentra in Breda zijn niet langer nodig voor het huisvesten van activiteiten die door de gemeente Breda worden gesubsidieerd.

Wat de wethouders Saskia Boelema en Bob Bergkamp betreft kan het merendeel dan ook zijn deuren sluiten.

Als de gemeenteraad hiermee akkoord, dan gaat het licht binnenkort uit in de volgende accommodaties: Doornbos, De Driesprong, Geeren-Zuid, Het Spoorhuis, De Kapelhof, Het Kraaienest, Overakker, De Dobbelsteen, De Haay, Incom en Merhaba.

De buurthuizen Biesdonk, Geeren-Noord, het Inloophuis, de Loper, Scheldestraat, Toma en Zilverberk worden ook niet langer gesubsidieerd. Wél wordt onderzocht of andere organisaties deze wijkcentra open kunnen houden. De betrokken beheerders is gevraagd om nog dit jaar een plan van aanpak te maken. Gisteren presenteerden de wethouders hun idee om een bedrag van zeven ton te bezuinigen op de wijkcentra.

In totaal moet Breda 1,5 miljoen euro bezuinigen op het gemeentelijk onroerend goed.

Bron: http://www.bndestem.nl/regio/breda/9349 ... tra-af.ece

Caira

Re: Buurthuizen krijgen geen subsidie meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:56

zijn 36 wijkcentra ook niet belachelijk veel?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 18:59

Dat wel :j ben ik met je eens. Ik vind het zelf jammer dat de W-groepen ook de dupe zijn. Ik vind dat iets heel anders dan een buurthuis.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:42

Ik dacht eerst dat er helemaal geen eentje overbleef, maar nu moeten de mensen maar ietsje verder fietsen denk ik dan.
Ik weet niet precies wat een w-groep is, maar als dat werkelozen zijn dan denk ik, tja vervelend. Moet je ergens anders heen.
Ja verder niks eigenlijk :o

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:50

Niet erg, wij hadden vroeger ook geen buurthuis en ik leef nog steeds.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:53

Wel jammer voor de mensen die met buurthuizen te maken hebben.
En er dagbesteding vinden.
Zelf geen ervaring met buurthuizen, ik heb het idee van bingo spelende mensen en senioren die kaartspelletjes doen.
Maar dat zal wel een verkeerd beeld zijn.

Wat zijn W groepen?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:32

Het wijkcentrum bij mij in de straat blijft wel open. Ik kom er zelf niet maar zie dat het behoorlijk druk bezocht wordt, ook veel door ouderen die er bingo, klaverjassen en van alles doen. Het draait inderdaad op vrijwilligers.

Er wonen hier ook veel ouderen en mensen ontmoeten elkaar daar. Het is dus meer een sociaal gebeuren dan een plek om te overleven @Storrum.....

Jongeren gaan uit en zijn veel mobieler dan ouderen, hier kunnen ze lopend, fietsend of met hun scootmobiel heen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:05

buurthuizen hebben een belangrijke functie om een vinger aan de pols te houden op potentiele problemen en voor de sociale samenhang in een wijk. 36 is ook wel heel veel maar zonde dat al dat mooie opgebouwde werk verloren gaat.. Voor veel mensen is het hun enige sociale leven en dagbesteding. Heel erg om hen dat te ontnemen, en er niets voor in de plaats te stellen. Steeds meer mensen tellen niet meer mee in deze maatschappij en verdwijnen achter de gordijnen...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 23:52

Ze zijn 20 jaar bezig geweest om mensen achter de geraniums vandaan te halen en nu jagen ze ze binnen 3 maanden terug.

Een W-groep is een buurthuis speciaal voor mensen met een uitkering, waar ze ook vormende activiteiten hebben en projecten om mensen terug aan het werk te krijgen. Als ik naar mezelf kijk, ik zou normaal gesproken ook thuis blijven, de W-groep is voor mij een mogelijkheid om toch onder de mensen te komen en om me waardevol te voelen d.m.v. vrijwilligerswerk. Punt is dat in andere buurthuizen contributie wordt gevraagd voor activiteiten, bij de W-groep is die drempel veel lager omdat het gratis is. Ik kan me bijvoorbeeld geen echte tekenles veroorloven, maar op de W-groep kon het wel. Ik ken ook heel veel mensen die zich nu de consumpties al niet kunnen veroorloven. Drinken kost 25 cent, stel je voor dat dat omhoog zou moeten naar ruim een euro. Dan jaag je de mensen met de laagste inkomens toch weg?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:11

Tja, het is zeker zonde maar wel heel begrijpelijk. Zijn er gewoon teveel en dan moeten er keuzes worden gemaakt. Neem aan dat er wel buurthuizen dichtbij zijn nog?
Maar goed, wel erg jammer dat jij je plekkie kwijt bent... :(:) want elk buurthuis heeft zijn waarde.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 00:13

Er zit een groot verschil tussen buurthuizen en W-groepen he. :)

Ik ben het er ook mee eens dat er wel erg veel zijn en dat er bezuinigd kan worden, maar waarom de kraan helemaal dichtdraaien voor een doelgroep die in mijn ogen al zo zwak is?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:20

Maar de W-groep zit neem ik aan wel in het buurthuis?

Tja, ligt eraan hoe succesvol die groep is denk ik :) En dan bedoel ik ook economisch gezien, want hoeveel zijn er aan het werk gekomen dankzij de W-groep?

( ik snap je punt wel :j Maar ook wel die van de gemeente. Blijft altijd lastig om die keuzes te maken)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 00:24

Nee, is apart gehuisvest.

Deze W-groep heeft heel wat mensen naar werk gebracht, precieze cijfers zou ik na moeten vragen maar ik denk niet dat ik die zomaar krijg. Vergeleken met de andere buurthuizen kregen ze al heel wat minder subsidie, maar toch waren er verschillende projecten, vanuit bv Vertizontaal, GGZ en samen naar werk. De eerste en de laatste zijn projecten vanuit de gemeente zelf, die ze nu dus ook gedeeltelijk zelf afkappen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:27

Hmm dan is het niet heel logisch als ze al minder subsidie kregen dan de rest... Hebben ze het buurthuis in de directe omgeving wel open gehouden? Want dan denk ik dat ze gekozen hebben voor een brede aanpak omdat de W-Groep toch specifiek is. (wel zonde, ik vind het altijd wel zinvol om mensen met een uitkering juist te stimuleren om iets te doen)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 12:08

Er zit een buurthuis naast, dat mag open blijven mits ze zichzelf kunnen bedruipen vanuit de contributie e.d. Maar het bestuur daarvan geeft nu al aan dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken, dus die zal over een paar maanden ook wel sluiten.

Er zijn al foto's gemaakt voor de verkoopadvertentie's van de gebouwen, dus de gemeente zal ook niet echt haar best doen om het open te houden denk ik.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:02

Maar er zullen toch ook veel mensen die in een W groep zitten, die sowieso nooit meer aan het werk kunnen. Bijvoorbeeld 100 % zijn afgekeurd.
Of is de W groep speciaal voor mensen met een uitkering, die nog kans op de arbeidsmarkt hebben, zeg maar?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 23:10

Voor beide groepen. Voor degenen die niet meer aan het werk kunnen is het een manier om niet achter de geraniums te verdwijnen, om toch onder de mensen te kunnen komen. Vaak zie je dat die groep vereenzaamd.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 23:20

Ik werkte tot vorig jaar in Apeldoorn in een verzorgingshuis.
Daar waren ook mensen die 'verplicht vrijwilligerswerk' moesten doen.
Bijvoorbeeld helpen op de groepsverzorging, helpen bij activiteiten etc.

Als iemand een uitkering heeft maar niet afgekeurd is, moet je toch sowieso zoiets gaan doen?
Dan ben je ook al onder de mensen.
Ik heb toen vaak met mensen samengewerkt die 'verplicht vrijwilligerswerk' deden.
Meestal moesten ze 2 a 3x in de week een dagdeel komen.

Wat is dan het verschil tussen verplicht vrijwilligerswerk, of vrijwilligerswerk in een buurthuis?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 23:23

Het verschil kan ik je niet vertellen, denk ook dat de verplichting het enige verschil is. De W-groep biedt ook plaats aan zulke mensen die verplicht moeten, die moeten nu ook iets anders gaan zoeken.