Orkaan Irene in de V.S. hoe staat het ervoor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Orkaan Irene in de V.S. hoe staat het ervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 13:09

Ik vind dat de nieuwszenders en sites maar matig nieuws geven over hoe het er nu voorstaat in de US. Wie kan er meer vertellen of een site geven waar ze wél vertellen hoe het nu gaat met die arme Amerikanen.

Morganya

Re: Orkaan Irene in de V.S. hoe staat het ervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:15

Ik kijk steeds op www.cnn.com , www.msnbc.com of www.foxnews.com
Op msnbc staan ook filmpjes van de verslaggevers ter plaatse etc. :)

Ik blijf het toch onbegrijpelijk vinden hoe americanen zo hardnekkig weigeren zich te laten evacueren. Als je huis gaat, dan gaat ie, met of zonder jou. Plunderaars a la, maar dat dan liever dan verongelukken in een orkaan.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:19

Op Teletekst was het ook vrij summier: wel minimaal 9 doden.
Tja, die koppigheid begrijp ik ook niet, ze weten van de storm al dagen af, dan kan je toch je kostbaarheden ergens opbergen ?

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:28

Via Twitter geeft CNN ook veel updates :j

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:36

Een vriendin van mij uit New Jersey schrijft dat het ' wel meevalt', zij zit overigens nu in een riverhouse een uur rijden vanaf New Jersey en wil daar weer weg omdat het rivierniveau snel aan het stijgen is. := Zij schrijft dat het vooral heel erg regent. Zij gaat weer terug naar huis waar ook familie was achtergebleven.
Het valt dus blijkbaar mee,...

De NRC heeft een link vermeld van de amerikaanse weerdienst die actuele info door blijft geven over Irene http://www.nhc.noaa.gov/graphics_at4.sh ... l#contents

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:59

De orkaan schijnt 800km breed te zijn, ik vraag me inderdaad af of het allemaal niet onderschat wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:25

Ik hoorde dat de orkaan bij aankomst aan de oostkust al was afgezwakt tot een klasse 1 (klasse 5 is de zwaarste/desastreus). Verder begreep ik dat de orkaan naar schatting rond 16:00 (of was het nu 18:00) Nederlandse tijd zou aankomen in New York, dus we zullen binnen enkele uren meer weten neem ik aan...

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:26

Het valt heel erg mee, vriend van me zit daar en die was al zwaar teleurgesteld :') Het is nu afgenomen tot een tropische storm.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:29

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:29

bedouin schreef:
De orkaan schijnt 800km breed te zijn, ik vraag me inderdaad af of het allemaal niet onderschat wordt.

Ik heb juist het idee dat het allemaal wat overschat wordt.
Er zijn hele seizoenen lang (flinke) orkanen, maar ik het het idee dat nu het om NY en omgeving gaat het ineens hoogstaand nieuws is.
Er komen door diverse extreme weersomstandigheden soms vreselijk veel mensen om het leven waarna het nieuws er weinig meer mee doet, maar dit is mijns inziens een hele hype.

Neemt overigens niet weg dat het niet flink tekeer ging daar en dat er flinke wateroverlast is ;)

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:36

Een vriendin woont een uur bij NYC vandaan en die knijpt 'm best. Haar oma is al naar haar toegekomen en zij kon en wou haar dieren niet achterlaten. Merrie's met veulens etc... Ze zijn daar het meest bang voor overstromingen en stroom uitval, wat dus wel behoorlijk angstig is...

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:44

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:47

foxnews.com/weather of weatherchannel.com

Het valt wel mee. Hier hebben we het niet gemist. Paar doden maar die hebben het meeste aan zichzelf te danken (eentje reed in een auto om te storm te gaan bekijken, eentje ging naar buiten en kreeg een boom op zijn hoofd etc). banketstaaf maar natuurlijk te voorkomen.

Natuurlijk is het nog steeds harde wind en wateroverlast maar het had 10x erger kunnen zijn.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:48

Waar zit jij, Thirty?

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:50

Ik post dit vanuit mittown Manhattan, lijkt me new York genoeg. :D

Tvalt erg mee. Veel regen en er staat een klein beetje van t laag gelegen stuk manhattan onder water, en Queens schijnt t ook goed nat te hebben.

Ik heb van de storm zelf niet veel meegekregen. Wind viel me nog mee, in Nederland staat wel eens meer. Maar ik zit midtown in t midden van t eiland.. Je zal t vast niet op je strandhuisje willen hebben. Het is nu geen orkaan meer maar een tropische storm, en t stuk achter het oog van de storm is geen echte storm meer, alleen nog wat wind ( geen absurd harde) en geen regen meer.
Duimen jullie mee dat mn vliegtuig morgen gewoon gaat? Ik weet nog niet hoe jfk er voor staat.

M'n overlevingspakket van brood, crackers koekjes etc is nog intact, gisteravond konden we hier om de hoek nog Chinees krijgen en ik kan zo wel weer buiten kijken of er iets normaler avondeten te krijgen.

O ja ik heb dus gewoon stroom :+

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:00

Justy schreef:
Waar zit jij, Thirty?

Uurtje of 3 ten westen van Charleston, South Carolina dus.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:04

Pfoe thirty, daar is t stukken erger tekeer gegaan geloof ik? Maar orkanen komen daar wel vaker voor toch? Lijkt me helemaal niets.. In orkaangebied wonen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:10

We hebben hier wel eens een storm, maar eigenlijk nooit een orkaan oid. Dan moet je meer richting Florida geloof ik. Hier heeft gister gewoon het zonnetje geschenen en geen zuchtje wind, en nu nog steeds zo :D
Voor zover ik weet heeft Irene SC helemaal met rust gelaten en is pas in NC aan land gegaan, op het meest zuidelijke uitstekende punte (naam vergeten). Dus hebben we hier mazzel gehad.

De grootte van Irene is wel beangstigend vond ik, maar alle voorzorgsmaatregelen waren super heb ik het idee! Veel kan je er niet aan doen. Moeder Natuur zal het altijd winnen van de mensheid ;)

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:12

Hier (vlakbij) DC is de storm voor het meeste weer overgewaaid. Er zijn grote gedelen zonder stroom en bomen op de wegen en ik geloof landelijk 10 doden, waaronder 1 in mijn staat Maryland. Er is grote variatie in de hoeveelheid regen die gevallen is, op sommige plaatsen meer dan 15", terwijl er een uur ten westen bijv. maar 1" viel. Bij mij thuis zal het niet zoveel geweest zijn want het gras is nat, maar niet soppig.

Toen ik gisteren naar werk reed (tijdens het begin van Irene) viel de wind ook best mee, maar op veel plaatsen kon de afvoer de grote hoeveelheid regen niet aan, waardoor de wegen op veel plaatsen blank stonden. Gedurende de nacht heeft de stroom een aantal keer onheilspellend geflikkerd, maar ik hoorde dat dat betekent dat ze op dat moment mensen uit getroffen gebieden aan het netwerk toevoegen.

Mijn college moest met een taxi komen omdat er twee bomen in haar tuin omgevallen waren waardoor ze de garage niet meer uit kon. Bij iemand anders viel een boom bovenop 3 auto's, die alledrie waarschijnlijk total loss verklaard worden. Zelf hebben we op het oog gelukkig geen echte schade; een boompje ligt plat, maar wanneer de wind iets rustiger wordt gaan we proberen die weer recht te zetten. Verder liggen overal bladeren en takken; op de oprit, op het gras, op mijn net schoongespoten deck, zelfs op het dak. Dat wordt nog een flinke klus om alles weer toonbaar te maken.

Maar goed, ik kan niet klagen. Het had veeeel erger kunnen zijn.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:19

Goed dat er voorzorgmaatregelen genomen konden worden en fijn dat de orkaankracht al danig is afgenomen! Het is beter te kunnen zeggen dat het achteraf mee viel, dan andersom. En natuurkrachten laten zich nu eenmaal niet voor 100% voorspellen.
Neemt niet weg dat er tot nu toe genoeg gedupeerden zijn en er ook al flink wat schade is, niet alleen vandaag.

Mijn broer woont een uurtje bij Boston vandaan en daar moet de storm nog "overkomen", ik volg de voorspellingen en ben erg blij dat de kracht al meer is afgenomen dan verwacht. Hopelijk blijft overlast hun bespaard.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:25

Hmm bij die vriendin van mij zijn ze bang dat de dam breekt... zoveel water is daar sinds afgelopen nacht gevallen...
Ze woont overigens in Staatsburg in NY.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:43

de orkaan was toch 1600 km ofzo?
wel mooi dat hij al afneemt,
dikke kans dat ie over n paar dagen weg is (:

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:27

Goof schreef:
bedouin schreef:

Ik heb juist het idee dat het allemaal wat overschat wordt.
Er zijn hele seizoenen lang (flinke) orkanen, maar ik het het idee dat nu het om NY en omgeving gaat het ineens hoogstaand nieuws is.
Er komen door diverse extreme weersomstandigheden soms vreselijk veel mensen om het leven waarna het nieuws er weinig meer mee doet, maar dit is mijns inziens een hele hype.

Neemt overigens niet weg dat het niet flink tekeer ging daar en dat er flinke wateroverlast is ;)

Kijk eens hoeveel mensen weigerden weg te gaan tijdens Cathrina...

maia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:17

Het viel inderdaad mee..ok, en heel stiekem een beetje tegen. Ik heb door die hele storm heen geslapen, zondagochtend waaide het nog wat maar ben ik al lekker gaan hardlopen buiten. Her en der lagen er wat takken, maar niets wat een degelijk Hollands herfststormpje niet kan veroorzaken. Nu was het inderdaad al afgezwakt tot een tropische storm, maar al dat ingeslagen eten, genoeg kaarsen om 3x kerstmis mee te kunnen vieren en liters drinkwater zijn toch een beetje overbodig geweest. :D

Ik kan me wel voorstellen dat mensen met dieren, eigen huis, voertuig buiten etc erg opgelucht zijn. Daarnaast was het ook wel een beetje te verwachten dat dit wat overdreven zou zijn, Bloomberg de burgemeester kon het zich niet nogmaals veroorloven om de stad niet voor te bereiden op slechte weersomstandigheden na de sneeuwstormen van deze winter.

Een mini-aardbeving en een bijna-orkaan gebeurt in ieder geval niet iedere week :D

maia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:33

Wonen er trouwens bokkers hier in de buurt? Ben benieuwd!