Weg van Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Weg van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 09:38

In het nieuwe quizprogramma Weg van Nederland krijgen vijf jonge uitgeprocedeerde asielzoekers de kans om hun kennis van Nederland om te zetten in een koffer met geld. Dat is mooi meegenomen, als je Nederland binnenkort moet verlaten. De winnaar van Weg van Nederland krijgt namelijk € 4000 voor een nieuwe start in het land van herkomst. Hoeveel weten deze asielzoekers na hun jarenlange verblijf in Nederland over ons land, de Nederlandse taal en de Nederlandse cultuur?

De kandidaten die meedoen aan Weg van Nederland zijn allemaal jong en hoogopgeleid. Zo doen er een studente Luchtvaarttechniek mee die binnenkort terug moet naar Kameroen, en een bijna afgestudeerde studente Slavische talen, tevens Guus Meeuwis-fan, die eerdaags wordt uitgezet naar Tsjetsjenië.

De presentator die de kandidaten het vuur aan de schenen legt, is Waldemar Torenstra. Hij bestookt hen met quizvragen waarmee ze kunnen bewijzen hoeveel ze van Nederland hebben opgestoken; onder meer over het Nederlandse koningshuis, de geschiedenis, de kaart van Nederland, Nederlandse artiesten en de Nederlandse taal. In de finale blijkt welke asielzoeker het beste heeft opgelet tijdens zijn verblijf in Nederland. Zijn kans op een verblijfsvergunning mag dan zijn verkeken, in zijn land van herkomst wacht hem straks wel fijn € 4000 euro.

Kijkers kunnen tijdens de uitzending hun kennis over Nederland meten aan die van de kandidaten door mee te spelen via een tweede scherm op tablet, smartphone of laptop. Hiermee maken de thuisblijvers kans op een ticket naar Curaçao.

Gisteren keek ik met verbazing naar het nieuws toen werd verteld dat er een nieuw programma op de televisie komt: Weg van Nederland. Bij mij kwam gelijk de donorshow in me op, dat was een stunt. Zal dit ook een stunt zijn? Ze zeggen van niet, dat jongere asielzoekers die het land uit worden gezet hun verhaal willen doen door middel van deze quiz.

Hoe denken jullie hier nu over?

Bron: VPRO

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:32

Het lijkt me een goede eye opener van wat er in Nederland onder druk van populisten gebeurt
Je moet als land toch wel heel dom zijn om zulke hoogwaardige mensen die veel geld voor hun opleiding gekost hebben en nu klaar zijn en geld op gaan brengen, het land uit te sturen
En dat is alleen nog maar de economische kant, over de psychische kant zullen we het nog maar niet hebben :x

Anoniem

Re: Weg van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:04

Hoax of niet, het bereikt in ieder geval al een doel, er wordt over gesproken ;)
Laat het maar mensen wakker schudden, wat er gebeurd met uitgeprocedeerde asielzoekers is te zot voor woorden.
En als het daadwerkelijk op tv komt, prima. Kunnen Henk en Ingrid ook eens de achtergronden van deze mensen zien.
(alhoewel, het is bij de publieke omroep en niet bij SBS6 :') :+)

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:08

Ik weet niet eens of ik wil dat dit een hoax is of niet, want in beide gevallen zegt het veel over wat mensen acceptabel en amusant vinden. Ik ben het ook eens met sarabande.
Ik weet echt niet wat ik hiervan nu moet vinden. De publieke omroep zal het - hopelijk voor hun- wel als eye opener hebben bedoeld, maar het blijft iets smakeloos houden.

furious

Re: Weg van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:55

Is het niets zo iets als de grote doner show. zou anders wel een heel apart programma zijn.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:20

Verbazingswekkend.... Kan niet uitleggen waarom, maar op de een of andere manier vind ik het walgelijk. Of het moet weer een grap zijn!