Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
HLPhoto schreef:...maar krijg de indruk dat veel paardenmensen de wereld alleen vanuit zichzelf en hun paard willen/kunnen bekijken.
Geen mogelijkheid tot verantwoord verkeersmak maken dus doen we het maar op de openbare weg met mensen die geen idee hebben waarbij ze betrokken worden lijkt bijv. heel normaal te zijn. iedereen die dan verkeerd handelt is schandalig want heeft geen idee van hoe een paard reageert etc...
_Inge schreef:Als ze allemaal zoals jou zouden zijn dat heeft waarschijnlijk geen enkele normaal denkende paardeneigenaar een probleem met wielrenners.
Citaat:Het lijkt mij wijs dat er eens meer aandacht aan besteed zou worden wat de rechten en plichten van ruiters zijn, en dit ook duidelijk ventileren naar andere weggebruikers.
Citaat:als je paard niet verkeersmak is, blijf lekker thuis
anshrop schreef:Tja, denk dat je aan beide kanten van het hek prutsers en hufters hebt eerlijk gezegd
Snap heus wel dat iemand niet echt blij gaat zijn met een dribbelend vervelend paard op een fietspad die probeert je spaken uit je wiel te trappen, maar het blijft een dier, verkeermak of niet, het is geen machine en idd, kan dus geheel verkeersmak reageren op een situatie, en dan bewegen in de richting waar je hem niet hebben wil. Dat is inherent aan het product paard! Ik vind soms wel dat mensen kost wat kost hun gelijk willen halen op de weg. We mogen hier 80, dus rijden we ook 80, ongeacht wat er misschien gebeurt op die weg. En wat als je paard idd nog niet helemaal verkeersmak is, verdient het dan de doodstraf omdat het op zij springt op het moment dat de automobilist er voor bij wil ? Of moet die persoon dan wellicht toch gewoon even op zijn rem trappen? Hoe erg is dat dan, om heel even te moeten wachten tot de situatie veilig is?
Mijn dochtertje is verstandelijk gehandicapt, ook zij is een onberekenbare factor op de weg. Kan plotseling opzij springen, of weg rennen. Mijn man heeft al eens een mountain biker van zijn fiets getrokken die met enorme snelheid luid bellend van een heuvel in het bos af kwam, waaronder mijn dochter stond te turen naar een lieveheersbeestje. Zij gaan er dan vanuit dat zo'n kind gewoon aan de kant gaat.......... In onze bossen delen mountain bikers en paarden de ruiterpaden. Smal pad naar beneden, de mountainbikers zoefen langs met gierende remmen zonder waarschuwing, en jij probeert uit alle macht je paard onder controle te houden zodat hij niet naar beneden sprint en zijn benen breekt. (Vervolgens heeft diezelfde mountainbiker natuurlijk wel een probleem als jij met je paard van 175 en een boeg als een mac truck de volgende heuvel omhoog komt en hij halverwege zwoegend af moet stappen)
Het zal hier en daar idd wel wringen, de verschillende belangen, maar veiligheid voor alles.
Breghje schreef:Verkeersmak maken doe je mijns inziens op een plek waar je het grootste gedeelte van de omstandigheden kan controleren, bij voorkeur met hulp van bekenden die met auto, motorfiets, tractor enz. voorbij kunnen komen. Ik zit als fietser - ondanks wat meer paardenkennis dan de gemiddelde Nederlander - niet te wachten op een hoef in m'n smoel, het is de verantwoordelijkheid van de ruiter dat die daar ook niet komt. Als je geen mogelijkheid hebt om je paard op een veilige manier verkeersmak te maken, dan zou ik idd zegen blijf uit het verkeer... Van mij wordt namelijk ook gewoon verwacht dat ik kan remmen als jouw paard plotseling dwars op de weg staat. Aan het feit dat ik net onderweg was naar de fietsenmaker hebben we dan allebei geen boodschap dacht ik zo. Wat betreft verlichting en bel: ja, van mij mag iedere fietser met een fiets die niet in orde is fiks op de bon. Reden voor dit topic is meer dat we allemaal onze verantwoordelijkheden moeten nemen, op de fiets te voet en op het paard. heb hier al eens wat over gezegd op een wielerforum, maar ook hier is het heel hard nodig...De weg is openbaar, is dus voor iedereen. Ben ik het heeeeelemaal mee eens. Wat ik echter een totaal kromme beredenatie vindt, is dat mensen met een niet geheel verkeersmak paard de weg niet op mogen. Eeeeehmmm?? En waar gaan we de paarden verkeersmak maken dan? In de bak? Zullen we dan ook alle fietsen die niet aan de verkeersregels voldoen (bel, verlichting) maar meteen van de weg halen? Is het probleem namelijk opgelost. Ik heb een gloeiende schurfthekel aan voorbijzoevende pelotons wielrenners op volle snelheid, niet alleen te paard, maar ook als ik zelf fiets/wandel/ vul maar in. Met de snelheden die men daarin haalt, lijkt het me heel erg sterk dat je nog instaat bent te anticiperen op de rest van het verkeer. En daarmee doel ik ook op kleine plotseling overstekende kinderen (ook maar van de weg halen dan) of electrische wagens voor gehandicapten ed. (zelfde vraag?)
Breghje schreef:Ik zeg ook niet dat je de weg op moet met Breghje, vindt dat zelfs belachelijk. Denk wel dat goed om je heen blijven kijken omdat je het risico kent meer dan een goed idee is. Hetzelfde die ik op 80 km-wegen zonder fietspad: heb gelukkig een spiegeltje op de fiets waardoor ik alleen ff omlaag hoef te kijken, en denk echt dat anticiperen op wat er om je heen gebeurt de beste oplossing is.Zodra de Rabobank shirtjes aangaan of de Tour de France begint, voelt menig wielrijder zich weet ikveelwie maar zeker in staat alle wereldrecords aan flarden te rijden en weeeee weeeeeeee wie zich in zijn lijn van rijden begeeft. Als iemand even roept, belt oid dan kan er van beide kanten anticipatie volgen, en zal er veel minder irritatie zijn. En als je met je paard op de eerste de beste 60 of 80 km weg gaat rijden, dan denk ik dat je niet echt de verkeersveiligheid bevorderd ook al is het wettelijk verplicht. IK doe het in elk geval niet, wil mijn paard graag nog wat langer heel houden namelijk.
HLPhoto schreef:Ik ben het hier bijna overal mee eens, behalve hiermee:Breghje schreef:Verkeersmak maken doe je mijns inziens op een plek waar je het grootste gedeelte van de omstandigheden kan controleren, bij voorkeur met hulp van bekenden die met auto, motorfiets, tractor enz. voorbij kunnen komen. Ik zit als fietser - ondanks wat meer paardenkennis dan de gemiddelde Nederlander - niet te wachten op een hoef in m'n smoel, het is de verantwoordelijkheid van de ruiter dat die daar ook niet komt. Als je geen mogelijkheid hebt om je paard op een veilige manier verkeersmak te maken, dan zou ik idd zegen blijf uit het verkeer... Van mij wordt namelijk ook gewoon verwacht dat ik kan remmen als jouw paard plotseling dwars op de weg staat. Aan het feit dat ik net onderweg was naar de fietsenmaker hebben we dan allebei geen boodschap dacht ik zo. Wat betreft verlichting en bel: ja, van mij mag iedere fietser met een fiets die niet in orde is fiks op de bon. Reden voor dit topic is meer dat we allemaal onze verantwoordelijkheden moeten nemen, op de fiets te voet en op het paard. heb hier al eens wat over gezegd op een wielerforum, maar ook hier is het heel hard nodig...De weg is openbaar, is dus voor iedereen. Ben ik het heeeeelemaal mee eens. Wat ik echter een totaal kromme beredenatie vindt, is dat mensen met een niet geheel verkeersmak paard de weg niet op mogen. Eeeeehmmm?? En waar gaan we de paarden verkeersmak maken dan? In de bak? Zullen we dan ook alle fietsen die niet aan de verkeersregels voldoen (bel, verlichting) maar meteen van de weg halen? Is het probleem namelijk opgelost. Ik heb een gloeiende schurfthekel aan voorbijzoevende pelotons wielrenners op volle snelheid, niet alleen te paard, maar ook als ik zelf fiets/wandel/ vul maar in. Met de snelheden die men daarin haalt, lijkt het me heel erg sterk dat je nog instaat bent te anticiperen op de rest van het verkeer. En daarmee doel ik ook op kleine plotseling overstekende kinderen (ook maar van de weg halen dan) of electrische wagens voor gehandicapten ed. (zelfde vraag?)
Wat betreft de snelheid/remweg: mijn remweg is vergelijkbaar met die van een auto met dezelfde snelheid, gisteren bij een kruising waar ik dus hard moest remmen voor een trailer begon ik net voor de kruising met remmen en stond ik ruim op tijd stil, da's een meter of 7 geweest.
Wat betreft voorrang: als je haaietanden op je weg hebt moet je stoppen voor alles behalve voetgangers.
Breghje schreef:Ik zeg ook niet dat je de weg op moet met Breghje, vindt dat zelfs belachelijk. Denk wel dat goed om je heen blijven kijken omdat je het risico kent meer dan een goed idee is. Hetzelfde die ik op 80 km-wegen zonder fietspad: heb gelukkig een spiegeltje op de fiets waardoor ik alleen ff omlaag hoef te kijken, en denk echt dat anticiperen op wat er om je heen gebeurt de beste oplossing is.Zodra de Rabobank shirtjes aangaan of de Tour de France begint, voelt menig wielrijder zich weet ikveelwie maar zeker in staat alle wereldrecords aan flarden te rijden en weeeee weeeeeeee wie zich in zijn lijn van rijden begeeft. Als iemand even roept, belt oid dan kan er van beide kanten anticipatie volgen, en zal er veel minder irritatie zijn. En als je met je paard op de eerste de beste 60 of 80 km weg gaat rijden, dan denk ik dat je niet echt de verkeersveiligheid bevorderd ook al is het wettelijk verplicht. IK doe het in elk geval niet, wil mijn paard graag nog wat langer heel houden namelijk.
We hebben het nl. in al deze dingen over stille fietsers.. Werd gisteren namelijk ook ingehaald door een Prius die elektrisch reed en toch zeker 70 km/h. Had m op tijd gezien, bestuurder gedroeg zich voorbeeldig en haalde me heel ruim in, maar je hoort ze echt niet. Is de elektrische auto de volgende zondebok van de ruiter, of - komt ie weer - gaan we ook allemaal zelf nadenken?
HLPhoto schreef:Wat betreft gecontroleerde omstandigheden om een paard verkeersmak te maken: het heeft me nog verbaasd in hoeverre je een verkeerstraining met wat hulp van mensen in de omgeving uit kan voeren. Het lastigst na te bootsen is een peloton fietsers, omdat je dan inderdaad een hele hoop mensen nodig hebt
HLPhoto schreef:Mijn snelheid is meestal niet te vergelijken met die van een auto, maar de remweg wel met die van een auto met dezelfde snelheid. 36-37 km/h is voor mij nu prima haalbaar, in de bebouwde kom kan ik mits windstil en op glad wegdek in principe +/- 40 of - als ik zorg dat ik min of meer in de slipstream van een scooter zit - tegen de 50 km/h. Kan ik idd in de slipstream van een scooter, dan wordt het des te leuker en wijk ik dus al snel uit naar het wegdek ipv het fietspad. Dat met de wetenschap dat ik de meeste scooters er prima uit kan remmen + de "windbuil" erachter wat breder is dan de scooterrijder zelf, om m'n veiligheid te waarborgen.
Op een fietspad buiten de bebouwde kom rijden scooters ook 50 (of harder als ze opgevoerd zijn), een omaatje of kind dat daar de weg op komt loopt dus geen nieuw risico doordat ik daar fiets.
HLPhoto schreef:Wat betreft gecontroleerde omstandigheden om een paard verkeersmak te maken: het heeft me nog verbaasd in hoeverre je een verkeerstraining met wat hulp van mensen in de omgeving uit kan voeren. Het lastigst na te bootsen is een peloton fietsers, omdat je dan inderdaad een hele hoop mensen nodig hebt
HLPhoto schreef:Wat betreft het verschil tussen mountainbikers en wielrenners - dat zit 'm denk ik in twee dingen. De topsnelheid van een mountainbiker ligt veel lager dan die van een wielrenner omdat z'n rolweerstand veel groter is, de meesten halen 30 km/h constant niet. Toen ik in topconditie was (jaartje of 6 geleden denk ik?) fietste ik vaker in een klein groepje vrij lange ritten, ook weleens in de Ardennen e.d. en dan op een wielrenfiets. Gemiddelde snelheden die we toen op vlak wegdek haalden waren toch wel 40-41 km/h, pieken boven de 50 en bergaf moet je echt inhouden om niet ver over de 70 te gaan.
Het snelheidsverschil is dus altijd groter, daarnaast merk ik (merkte ik toen eigenlijk) dat de meeste hobbywielrenners moeite hebben met sprinten en klimmen. Ik + vast fietsmaatje flikten het weleens vaker om tijdens de tocht aangesloten renners binnen een paar kilometer weg te rijden door een paar keer even kort voluit te gaan of een bergje in hoog tempo te pakken.
Veel fietsers trainen op een hoge gemiddelde snelheid en slagen daar ook prima in omdat we zo'n mooi vlak landje hebben. Ga je vaak de Ardennen in (wat veel mountainbikers vaak ook doen), dan kom je veel gevarieerdere routes tegen.
Gevolg is dus dat de meesten een rothekel hebben aan moeten afremmen omdat jij met paard/fiets/auto/whatever even "in de weg zit", helaas zijn de ergsten ook te beroerd om gewoon een bel op hun fiets te monteren
Breghje schreef:Het gaat mij vooral om het verschil in mentaliteit. Zij roepen, wielrijders alleen als ze alleen zijn. Mountainbikers nemen de tijd om af te remmen, wielrijders niet. En vergeet niet, als wij te paard in volle rengalop op een peloton wielrijders af zouden stormen zouden de reacties ook niet mals zijn, misschien dat ze daar eens aan zouden kunnen denken als ze zelf in de kudde aan komen denderen.
Ik persoonlijk heb té veel negatieve ervaringen met wielrijders gehad in alle jaren dat ik paardrijd, dus helaas zullen alleen positieve ervaringen die kunnen wissen. En ik wacht daar nog steeds op......