joran van der sloot kan vrijkomen door trage OM

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

joran van der sloot kan vrijkomen door trage OM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 12:00

(Novum) - Joran van der Sloot kan op vrije voeten komen doordat justitie in Peru geen haast maakt met zijn zaak. Dat zegt de advocaat van de omgebrachte Stephany Flores, Edward Alvarez. Als het eind december niet tot een veroordeling is gekomen, komt Van der Sloot vrij.
Alvarez laakt in de krant El Comercio de trage opstelling van justitie, die nog geen aanklacht heeft geformuleerd. Omdat verdachten in Peru maximaal anderhalf jaar kunnen worden vastgehouden zonder vonnis, vreest Alvarez dat Van der Sloot op vrije voeten komt.

Procureur Miriam Riveros Castellares, die de zaak begin juni onder zich kreeg, handelt volgens Alvarez onverantwoordelijk. "Uiteindelijk is zij niet capabel voor haar taak. Deze zaak is emblematisch, maar het lijkt voor haar weinig belangrijk", zegt Alvarez.
Het is overigens niet zo dat Van der Sloot, die wordt verdacht van de moord op de 21-jarige Flores, vervolging ontloopt als hij op vrije voeten komt. Wel mag hij het vervolg van zijn strafzaak dan in vrijheid afwachten, zonder Peru te verlaten.

dit bericht komt van nieuws.nl af

t moet toch niet gekker worden dat deze gozer straks weer op vrije voeten loopt -:(- wat is dit voor krom gedoe toch iedere keer met die gozer.

MarliesV

Re: joran van der sloot kan vrijkomen door trage om in peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:02

Jemig zeg, dat zal me toch een mooie boel worden. Belachelijk iemand die verdacht wordt van moord rustig buiten de cel mag afwachten op z'n proces.

Komt bij dat ik persoonlijk niet het idee heb dat hij braaf in een flatje in Peru gaat zitten afwachten maar goed, dat is een gevoel die ik niet kan onderbouwen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:03

MarliesV schreef:
Jemig zeg, dat zal me toch een mooie boel worden. Belachelijk iemand die verdacht wordt van moord rustig buiten de cel mag afwachten op z'n proces.

Komt bij dat ik persoonlijk niet het idee heb dat hij braaf in een flatje in Peru gaat zitten afwachten maar goed, dat is een gevoel die ik niet kan onderbouwen.

goh dan hebben wij toch dezelfde gedachte.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:03

Ik las het gister op nu.nl. Ik vind het ook echt schandalig! De laatste twee zinnen van de laatste alinea maken dan gelukkig wel weer duidelijk dat hij niet aan een straf zal ontkomen.

Alleen geloof ik nooit dat als hij op vrije voeten komt eind van dit jaar, dat hij Peru niet ontvlucht. Die jongen weet de weg te goed in de onderwereld, dus er zal vast al wel iets voor hem geregeld zijn.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:15

Tegen beter weten in toch een poging om het bericht te nuanceren:

Peru kent geen doodstraf en ook geen levenslang. Het formuleren van de aanklacht is rechtstreeks bepalend voor de straf die hij zou kunnen krijgen, dus vergt wat meer tijd dan anders, ze willen 'm immers binnen de mogelijkheden van hun eigen rechtssysteem zo lang mogelijk vast zetten. Zodra er maar een vermoeden is dat er een procedurefout wordt gemaakt staat de advocaat van Joran klaar om op grond daarvan het proces ongeldig te laten verklaren. Omdat Joran op z'n zachtst gezegd niet echt populair is daar en omdat de halve wereld meekijkt, is het niet meer dan logisch dat men alle beschikbare tijd (anderhalf jaar) wil gebruiken. Mocht het resultaat tegenvallen dan krijgen ze immers, als ze wél snel hadden gewerkt, achteraf altijd het verwijt dat ze niet zorgvuldig zijn geweest.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:54

ON is alleen bedoelt voor nieuws over paarden daarom wordt dit topic verplaatst naar NM.

ON --> NM

shilady

Re: joran van der sloot kan vrijkomen door trage OM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:04

Zou me niet verbazen als hij idd vrij komt

Hoop dat hij dan voortaan zich gedijst houd bij zn moeder

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:24

maura schreef:

Peru kent geen doodstraf en ook geen levenslang. Het formuleren van de aanklacht is rechtstreeks bepalend voor de straf die hij zou kunnen krijgen, dus vergt wat meer tijd dan anders, ze willen 'm immers binnen de mogelijkheden van hun eigen rechtssysteem zo lang mogelijk vast zetten. Zodra er maar een vermoeden is dat er een procedurefout wordt gemaakt staat de advocaat van Joran klaar om op grond daarvan het proces ongeldig te laten verklaren. Omdat Joran op z'n zachtst gezegd niet echt populair is daar en omdat de halve wereld meekijkt, is het niet meer dan logisch dat men alle beschikbare tijd (anderhalf jaar) wil gebruiken. Mocht het resultaat tegenvallen dan krijgen ze immers, als ze wél snel hadden gewerkt, achteraf altijd het verwijt dat ze niet zorgvuldig zijn geweest.

Dus hoeveel tijd ze ook nemen voor het formuleren van de aanklacht, ze doen het in de ogen van niemand goed. Dat is inderdaad dan ook wel heel moeilijk! Ik weet dat het eigenlijk niet gezegd mag worden, maar wat jammer dat Peru geen doodstraf kent!

shilady schreef:
Zou me niet verbazen als hij idd vrij komt

Hoop dat hij dan voortaan zich gedijst houd bij zn moeder

Zijn moeder is toch ook helemaal klaar met hem? Heb toen eens met een half oog naar een documentaire zitten kijken waarin zij haar verhaal deed.

Edit: typo

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:32

Ik vind het belachelijk dat iemand 1,5 jaar moet wachten op een uitspraak. Nu zou het me niets verbazen als Joran schuldig blijkt te zijn, maar wat doe je onschuldige mensen die je 1,5 jaar in de cel laat wachten aan???

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:35

Laten ze alstublieft snel een proces tegen hem beginnen voor het te laat is. Er mogen niet nog meer slachtoffers vallen. Hoop dat ALS hij vrij komt de familie van Stephany hem opwacht en met hem afwerkt. Dat is de enige pasende straf voor hem, met gelijke munt terug betalen dat tuig.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:37

Als het bewijs voor de formulering van de aanklacht en het vonnis al zo sterk is dat jij degene bent die het heeft gedaan, mag dat geloof ik? Alleen zal het in Nederland geen 1,5 jaar duren..

Ik geloof dat nergens ter wereld moordenaars in vrijheid hun vonnis mogen afwachten.Voorarrest noemen ze dat geloof ik. En de tijd dat je dan al in voorarrest hebt gezeten kan van je uiteindelijke vonnis afgetrokken worden.

Dit weet ik overigens allemaal niet zeker hoor! Dus pin me er niet op vast.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:06

Heino schreef:
Ik vind het belachelijk dat iemand 1,5 jaar moet wachten op een uitspraak. Nu zou het me niets verbazen als Joran schuldig blijkt te zijn, maar wat doe je onschuldige mensen die je 1,5 jaar in de cel laat wachten aan???

Het wachten is niet op een uitspraak nu, maar op een rechtszaak. Voordat we te makkelijk concluderen dat ze in Peru incapabel zijn heb ik het even nagezocht: in Nederland kun je maximaal 106 dagen (inverzekeringstelling, in bewaring en voorlopige hechtenis) vastzitten voordat je voorkomt. Da's natuurlijk een stuk korter dan 1,5 jaar, maar toch lang genoeg om je reputatie, werk, huis en relatie kwijt te raken. Ik weet niet of het vaak voorkomt dat die maximaal 1,5 jaar tot het formuleren van de aanklacht in Peru ook daadwerkelijk wordt volgemaakt. Ik denk wel dat, als Peru de middelen heeft om te investeren in het rechtssysteem, dat misschien beter besteed kan worden aan het verbeteren van de leefomstandigheden in de gevangenissen en het bestrijden van de corruptie (Joran schijnt in de frisdrankenhandel te zitten, dat lijkt me lastig zonder enige medewerking van gevangenispersoneel).

Ter illustratie dat het dichterbij ook erg lastig kan zijn om een verdachte in een rechtszaak te krijgen:

"Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) heeft België donderdag veroordeeld voor de onredelijke duur van de voorlopige hechtenis van [.......]. De man zat bijna acht jaar in de cel, vooraleer hij in juni 2004 veroordeeld werd tot een gevangenisstraf van 25 jaar in het proces-[....]" (bron: De Morgen van 8 november 2007)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 15:40

EvaC schreef:
Als het bewijs voor de formulering van de aanklacht en het vonnis al zo sterk is dat jij degene bent die het heeft gedaan, mag dat geloof ik? Alleen zal het in Nederland geen 1,5 jaar duren..

Ik geloof dat nergens ter wereld moordenaars in vrijheid hun vonnis mogen afwachten.Voorarrest noemen ze dat geloof ik. En de tijd dat je dan al in voorarrest hebt gezeten kan van je uiteindelijke vonnis afgetrokken worden.

dit klopt hoor :j ...ik mag hopen als hij vrij komt dat hij daarna gelijkt gelinst word(schrijf ik dat zo goed?)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:04

NathalietjeB schreef:
ik mag hopen als hij vrij komt dat hij daarna gelijkt gelinst word(schrijf ik dat zo goed?)

Je bedoelt gelyncht. Kun je ook uitleggen waarom je hoopt dat hij door een massa mensen doodgeschopt/geslagen zal worden? En stel dat een dergelijke lynchpartij gefilmd wordt, zodat degenen die meeschoppen en slaan geïdentificeerd kunnen worden, vind je dan dat die mensen voor mishandeling/moord vervolgd moeten worden of niet? Maakt het nog uit of het lynchen overdag gebeurt op een plek waar kinderen live kunnen meekijken hoe iemand wordt vermoord?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:12

NathalietjeB schreef:
EvaC schreef:

dit klopt hoor :j ...ik mag hopen als hij vrij komt dat hij daarna gelijkt gelinst word(schrijf ik dat zo goed?)

En wat nu als je echt onschuldig bent? Hoe lang wil en kan je iemand vast laten zitten tot hij uiteindelijk echt vrijgesproken wordt? 1,5 jaar? 5 jaar? 10 jaar? iedereen is toch echt onschuldig tot het tegendeel bewezen is

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:23

Ja da's ook mijn idee :) (uitspraak, vonnis, rechtszaak, whatever :P die persoon is zn vrijheid mogelijk onterecht voor een heel lange tijd kwijt, krijgt ie nooit meer terug :) )

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:27

Heino schreef:
Ja da's ook mijn idee :) (uitspraak, vonnis, rechtszaak, whatever :P die persoon is zn vrijheid mogelijk onterecht voor een heel lange tijd kwijt, krijgt ie nooit meer terug :) )

Ja idd zo denk ik
Maarja joran heeft na die natalie situatie niet op de juiste manier geleeft
ik had echt niet de dingen gedaan die joran heeft gedaan na die situatie..

Ben benieuwt hoe dit gaat aflopen :j

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:33

shilady schreef:
Heino schreef:

Ja idd zo denk ik
Maarja joran heeft na die natalie situatie niet op de juiste manier geleeft
ik had echt niet de dingen gedaan die joran heeft gedaan na die situatie..

Ben benieuwt hoe dit gaat aflopen :j
ach, op de juiste manier geleeft of niet, dat zegt nog helemaal niets over of hij schuldig is aan moord. Daarom kan je hem niet jaren zonder veroordeling voor vasthouden.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:33

maura schreef:
NathalietjeB schreef:
ik mag hopen als hij vrij komt dat hij daarna gelijkt gelinst word(schrijf ik dat zo goed?)

Je bedoelt gelyncht. Kun je ook uitleggen waarom je hoopt dat hij door een massa mensen doodgeschopt/geslagen zal worden? En stel dat een dergelijke lynchpartij gefilmd wordt, zodat degenen die meeschoppen en slaan geïdentificeerd kunnen worden, vind je dan dat die mensen voor mishandeling/moord vervolgd moeten worden of niet? Maakt het nog uit of het lynchen overdag gebeurt op een plek waar kinderen live kunnen meekijken hoe iemand wordt vermoord?

naja eerlijk is eerlijk hij heeft 2 moorden op ze geweten en of hij nou vervolgd word en geen levenslang daar krijgt of gewoon om zeep word geholpen sorry maar ik lig er niet wakker van als hij dood zou wezen..ik vind dat als jij iemand vermoord ik vind dat je zelf dan ook wel door mensen vermoord mag worden.

en de 1 vind het onterecht al zou hij vermoord worden en de ander wel zo heeft iedereen wel ze eigen mening hierover

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:35

Nee maar toen die zich na die natalie situatie zich er nog in liet luizen door P de vries hielp dat ook niet mee aan zn onschuld...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:40

Dat eerste meisje is nooit gevonden, voor hetzelfde geld zit ze ergens op een tropisch eiland met een cocktail ;) het tweede meisje leeft inderdaad niet meer, maar miscchien komt joran tijdens een rechtszaak wel met onbetwistbaar bewijs waaruit blijkt dat hij het niet was.... Maar daarvoor moet er wel.eerst een rechtszaak zijn. Je kan en mag onmogelijk stellen dat.hij betrokken is bij twee moorden, maar je mag best zegen dat hij.alle.schijn tegen heeft uiteraard.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:53

NathalietjeB schreef:
naja eerlijk is eerlijk hij heeft 2 moorden op ze geweten

Hij wordt van twee moorden verdacht. Bij gebrek aan o.a. stoffelijk overschot is één van die moorden nooit bewezen. Voor de andere wordt hij tussen nu en het einde van dit jaar aangeklaagd. Als je je niet kunt voorstellen dat iemand met twee moorden op z'n geweten daar zelf geen problemen mee heeft kan ik je helemaal begrijpen, maar roepen dat iemand dood moet terwijl nog altijd niet vaststaat wie precies wat heeft gedaan en waarom, vind ik tamelijk Middeleeuws.

NathalietjeB schreef:
en of hij nou vervolgd word en geen levenslang daar krijgt of gewoon om zeep word geholpen sorry maar ik lig er niet wakker van als hij dood zou wezen..

Er is nogal een verschil tussen vanzelf dood gaan of door een woedende menigte aan je einde komen. Jij geeft aan dat je hoopt dat dat laatste gebeurt, daar reageer ik op. Zou je zelf mee willen doen met die menigte?

NathalietjeB schreef:
ik vind dat als jij iemand vermoord ik vind dat je zelf dan ook wel door mensen vermoord mag worden.

Dat is je goed recht en die mening respecteer ik. Maar ik vraag me ook af wie die mensen dan zijn die de moordenaar mogen vermoorden, en onder welke omstandigheden dat mag. Want als je zo verder redeneert: stel dat vd Sloot inderdaad vrijkomt (althans, buiten de gevangenis, om daar verder z'n rechtszaak af te wachten) en gelyncht wordt en in die hele lynchende massa blijken twee mensen samen de dodelijke verwonding te hebben aangebracht. Dan hebben die twee mensen dus ook iemand vermoord en mogen zij op hun beurt - volgens jouw logica - ook weer vermoord worden. Op zichzelf zou dat een prima manier zijn om van de overbevolking af te komen, alleen het zou toch best een puinhoop worden en vermoedelijk ook nogal gaan stinken met al die lijken op straat.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:28

heb het vanmorgen gelezen in de krant, is toch echt belachelijk!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:22

odetteke schreef:
En wat nu als je echt onschuldig bent? Hoe lang wil en kan je iemand vast laten zitten tot hij uiteindelijk echt vrijgesproken wordt? 1,5 jaar? 5 jaar? 10 jaar? iedereen is toch echt onschuldig tot het tegendeel bewezen is

Daarmee wilde ik overigens niet zeggen dat ik het er mee eens ben met wat er gebeurt hoor. Mijn stukje was puur gebaseerd op "onomstotelijk" bewijs vóórdat de aanklacht er is. Bv. als je op heterdaad betrapt wordt.

Ik ben het ook absoluut met je eens dat iemand onschuldig is tot het tegendeel is bewezen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:32

maura schreef:

kijk, er is zo iets als dubble jeopardy. Wat betekend dat je niet twee keer aangeklaagt kan worden voor dezelfde daad.
Dusd als ze hem nu aanklagen voor, zeg, Moord op dat meisje en ze kunnen het niet bewijzen en hij wordt vrijgesproken, dan kunnen ze hem er nooit meer voor aanklagen.
Dus dat ze nu gaan kijken tot in welke maten ze iets echt kunnen bewijzen, voordat ze de officiele klacht op tafel leggen, is meer dan verstandig. En dat ze daar de gewenste tijd voor nemen is ook meer dan slim.
Ik geloof niet dat hij vrij gaat komen, aangezien hij al bewezen heeft dat hij zal vluchten. Maar misschien dat ze hem nu iets anders ten laste gaan leggen, waarop ze zeker zijn dat ze hem kunnen veroordelen en dat ze dus geen moord op tafel gaan leggen.
Want beter dat hij 10 jaar de bak in gaat voor iets waarop ze hem zeker te weten kunnen veroordelen als dat ze hem aanklagen voor moord en hij op een foutje vrij kan komen.
Nou weten we natuurlijk ook niet hoe de onderlinge verhoudingen tussen de vs en peru liggen, aangezien amerika al een paar keer voor zijn uitlevering had gevraagt. Maar het zou heel goed kunnen dat ze gewoon toch samen werken aan dit verhaal. Want hoe langer hij achter tralies zit, hoe meer kan hij loopt om zijn mond voorbij te praten tegen een andere gevangenen die dan weer geneigd zal zijn om te vertellen wat hij gehoord heeft als dat betekend dat hij tijdsvermindering kan krijgen. (want ik geloof stellig dat de vs nog steeds bezig is om hem veroordeeld te krijgen voor nathalie haar verdwijning, dus dat onderzoek zal nog steeds lopen.)
Dus ik geloof echt niet dat Joran weer op vrije voeten komt, want dan zal meneer peter r de vries wel weer op hoge poten afreizen naar peru.