NS medewerkers laten ernstig gewonde vrouw achter bij spoor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

NS medewerkers laten ernstig gewonde vrouw achter bij spoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 11:42

Citaat:
De spoorwegpolitie heeft drie NS-medewerkers aangehouden en verhoord nadat ze twee weken geleden een gewonde vrouw naast het spoor hadden laten liggen. Ze vonden haar, belden een ambulance en nog voor deze er was, vertrokken ze met hun trein. De vrouw overleed later aan haar verwondingen.

"Die mevrouw lag daar en de trein was alweer weg toen de hulpverlening arriveerde. Dat vonden wij vreemd, dus wilden wij zeker weten wat er gebeurd was. Daarom hebben wij de drie medewerkers aangehouden en verhoord", zei KLPD-woordvoerder Ed Kraszewski in het Radio 1 Journaal.

Ook werd de doodsoorzaak onderzocht. "Daaruit bleek dat de vrouw hoe dan ook was overleden, ook al waren er meteen al ambulances bij geweest. Ze was niet meer te redden, helaas", zei Kraszweski.

"Het Openbaar Ministerie heeft daarom in overleg met de spoorwegpolitie de zaak afgesloten, omdat er de medewerkers strafrechtelijk niets kan worden verweten."

De precieze oorzaak van de verwondingen van de vrouw weet Kraszewski niet: "We gaan er vanuit dat de vrouw onder een trein is gekomen, maar dat weten we nog niet honderd procent zeker."

Een woordvoerder van de NS noemt het voorval "schokkend". De NS is een intern onderzoek naar de zaak gestart. De organisatie voert gesprekken met de drie medewerkers. Ze worden niet geschorst, maar "vrijgesteld van dienst" voor het onderzoek en verwerking van het incident.

Jaarlijks zijn er zo'n 220 tot 250 incidenten met doden op het spoor.

http://www.nos.nl

Nou ja zeg, schandalig dit!
Dat verwacht je toch niet van medewerkers van de NS, en dan ook nog drie man die het blijkbaar met die beslissing eens waren.
Tja, nu blijkt dat die vrouw evengoed was overleden, maar op dat moment weet je dat niet.
En sinds wanneer is het halen van een trein belangrijker dan een leven van iemand?
Belachelijk dat deze mensen niet geschorst zijn..
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 18-08-11 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

PureSG

Re: NS medewerkers laten ernstig gewonde vrouw achter bij spoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:44

Ronduit schandalig zeg..
Geen woorden voor.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:00

Niet strafbaar? Ze bieden geen hulp waar het nodig was, ze verlaten een slachtoffer van een ongeval. En ook al kun je op dat moment geen hulp bieden dan nog ben je moreel verplicht troost te bieden, of minstens het slachtoffer niet alleen te laten sterven. Ik zal dat niet zo snel zeggen, maar deze mensen hebben ronduit hufterig gedrag vertoond. Als het mijn werknemers waren stonden ze op straat, zonder twijfel.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:06

Toevallig hadden wij het vandaag over de reglementering van de NS.
De bestuurder heeft het recht om door te rijden als er zich geen obstakels in het spoor bevinden, er geen gevaar is etc MAAR dan moet er minstens 1 hoofdconducteur bij het slachtoffer achterblijven.
Aan de ene kant is het te begrijpen maar dat er niemand bij bleef is echt schandalig, al is het maar om die vrouw gerust te stellen en om later een fatsoenlijk verslag te kunnen leveren aan politie en andere diensten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:48

kanniet schreef:
Niet strafbaar? Ze bieden geen hulp waar het nodig was, ze verlaten een slachtoffer van een ongeval. En ook al kun je op dat moment geen hulp bieden dan nog ben je moreel verplicht troost te bieden, of minstens het slachtoffer niet alleen te laten sterven. Ik zal dat niet zo snel zeggen, maar deze mensen hebben ronduit hufterig gedrag vertoond. Als het mijn werknemers waren stonden ze op straat, zonder twijfel.

wie zegt dat het slachtoffer alleen was? Misschien waren er andere mensen bij, en hebben ze 112 gebeld, en de vrouw met andere omstanders (evt. reisgenoten?)gelaten?

Er is ook niet bekend dat het een ongeval met de trein was, want dat staat er niet. Als de vrouw reisgenoten had, hadden de conducteurs er in principe ook niet meer aan kunnen doen.

Vind dat er best kort door de bocht gereageerd wordt, niemand was erbij denk ik? Dus niemand weet hoe de situatie precies was...

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:27

Dan nog...
Als de regel is: als je een slachtoffer vindt, niet weg gaan is dan waren ze sowieso fout dat ze wel weg gegaan zijn...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:30

Het betreft vermoedelijk een zelfmoordpoging.
Heb ook geen idee waarom er niemand is bijgebleven!?!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:00

Het zou niet eens in me opkomen om iemand alleen te laten in zo'n toestand... :n
Dan zouden er zeker twee andere mensen bij moeten zijn, en dan zou ik alsnog met moeite weg gaan..

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:22

Het zou bij mij niet eens opkomen om mensen te veroordelen naar aanleiding van een 1-zijdig krantenartikel, wat doorgaans heerlijk aangedikt om er meer sensatie aan te geven.
We waren er geen van allen bij, en kunnen er dus geen van allen over oordelen.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:25

Als ze alleen is gelaten is dat vreselijk voor die vrouw... Maar ook wat Inoterry zegt wij kunnen niet goed oordelen omdat we er niet bij waren. Misschien waren er nog andere mensen die er wel bij zijn gebleven...

sam_antha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:32

Wat ik uit redelijk betrouwbare bron heb vernomen is dat er de eerste trein "iets" voelde en daardoor de trein erachter is gaan kijken wat dat "iets" was. Dat bleek dus deze vrouw te zijn. De vrouw was alleen in stukken verdeeld en bij controle konden ze ook niet anders aannemen dat zij overleden was.
Vreselijk dat de krant zo makkelijk de NS voor l*l zet...

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:46

Ik vind het voor alle partijen vreselijk. Voor NS medewerkers gruwelijk om zoiets te zien. Kan me niet voorstellen dat ze weg zijn gegaan met het idee deze mevrouw maar alleen te laten sterven. Je weet inderdaad niet hoe ze erbij lag.
En voor de vrouw in kwestie: ik hoop dat zij de rust heeft gevonden die ze zocht en geen pijn/verdriet meer heeft gevoeld.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 00:04

Kan zoveel verschillende dingen meespelen.
Maar stel je ziet een zwaar verminkt lichaam en het kan overduidelijk zijn dat er niks te redden is, moet je goed sterk in je schoenen staan om er bij te blijven.
Ik zou niet weggaan, maar ernaast zitten hand vast houden kan in sommige gevallen ook een stap te ver zijn.
Valt genoeg te speculeren wat dat betreft.

En aan andere kant ALS het uberhaupt zelfmoord is vind ik het een belastende manier voor het ns personeel, kan ik weinig begrip voor opbrengen (de manier, niet de daad op zich)