Sinds mijn 18e ben ik vegetariër. In mijn achterhoofd wilde ik altijd veganist zijn, omdat het me geweldig leek om niets met dieren(leed) te maken te hebben. Ik weet overigens heel goed hoe het er aan toe gaat in de veehouderijwereld, omdat ik zelf een opleiding dierhouderij heb gevolgd.
Maar wat ik me dus steeds meer besef.. Vleeskoeien hebben het over het algemeen veel beter dan melkkoeien. Ze dartelen doorgaans lekker in de weide, en ze mogen hun kalfjes bij zich houden die vrolijk door het weiland rennen. Melkkoeien krijgen een kalfje dat de eerste melk mag drinken (hiermee begint juist de band tussen moeder en kind) maar dat wordt vervolgens gauw apart gezet in kleine hokken samen met meer kalveren. De stiertjes worden als ze groot genoeg zijn naar de markt (vaak uiteindelijk slager) gebracht, en de goede koeien gaan hun leven verder als melkkoe. De koeien hebben veel stress van het missen van hun kalf, en andersom idem dito. Het wordt minder in de loop der tijd (maar voor een koe zal 2 dagen rouwen om je kalf wel gelijk staan als 2 maanden voor een mens? En dat moedergevoel blijft natuurlijk). Half Nederland zou op zijn kop staan als jonge huisdieren of paardenveulens meteen bij hun moeder weg zouden worden gehaald..
Ik eet nou dus geen vlees, en vrijwel geen melkproducten (eieren van de verwende kippen van m'n vader). Dit omdat ik mezelf enorm naïef voel als ik geen vlees eet maar wel melk drink. Het heeft gewoon geen nut. Want de melkkoeien worden ook gewoon geslacht als ze niet genoeg melk geven, en nav deze harde feiten zou ik nog eerder een biefstukje wegkanen van een vleeskoe die een veel beter leven heeft gehad dan een glas melk van een melkkoe met al het kalverleed!
Ik eet nu al tijden veganistisch, niet helemaal voor de volle 100%, omdat ik nog enigzins in de 'overgangsfase' zit.

Ik denk er nu aan om gewoon zo min mogelijk te eten dat van dieren afkomstig is, maar niet heel extreem. Dus als ik uitgenodigd wordt door iemand dat ik wel een ijsje eet oid. Ik vind het niet leuk tegenover anderen om ze zoveel beperkingen op te leggen, vegetariër zijn is voor anderen soms al lastig genoeg.

He, wat een dilemma's toch.

[edit] Volgens mij heb ik m'n topic hier niet helemaal goed neergezet.