LID onderzoekt doodknuppelen vissen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

LID onderzoekt doodknuppelen vissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 20:02

bron:depers.nl
vreemd artikel...laat ik nou altijd gedacht hebben dat het geadviseerd werd een gevangen vis zo snel mogelijk de kop in te slaan als je hem mee wilt nemen.
het verschil met een forellen vijver zie ik niet.
Gepubliceerd: vandaag 09:28
Update: vandaag 09:46
De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) doet onderzoek naar een zaak waarbij mogelijk forellen zijn doodgeknuppeld, zo zei een woordvoerder donderdag.
Een plaatselijke medewerker van de dierenbescherming in Drenthe bracht de zaak onder de aandacht. De lokale politieke partij Progressief Westerveld heeft vragen gesteld over de kwestie en spreekt van ,,zinloos en onnodig dierenleed onder het mom van amusement'', waarbij op een markt in Dwingeloo tijdens een viswedstrijd forellen zouden zijn doodgeknuppeld met een rubberen hamer.

Volgens de LID werden de forellen naar een visvijver gebracht waar bezoekers van de zogenoemde Siepeldagen, een zomermarkt, ze zelf konden vangen. Op de kant werden ze doodgeknuppeld. De LID moet bepalen of er daadwerkelijk strafbare feiten zijn gepleegd.

Het CDA heeft Kamervragen gesteld over de kwestie aan staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw). De partij vindt het doodslaan van forellen ,,walgelijk'' en wil door Bleker op de hoogte gebracht worden van de uitkomst van het onderzoek, zodra de conclusies beschikbaar zijn.
Laatst bijgewerkt door papagroom op 11-08-11 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

mltex

Re: LID onderzoekt doodknuppelen vissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:07

Puur als vermaak vind ik het ook walgelijk. Heeft niet zoveel met sportvissen te maken lijkt me.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:22

Een klap op de kop om het dier te doden en verder leed te besparen , of echt overal maar het dier meppen waardoor hij levend gemolesteerd wordt....?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 20:23

Maar dan zou je die hele tijdelijke vijver ter discussie moeten stellen lijkt me.
Als die beesten daar toch zijn kun je ze beter uit hun lijden verlossen...

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:33

Als ze snel zijn gedood, dus met een rake tik, en voor consumptie zijn gebruikt kan ik er iets bij voorstellen. Anders vind ik een compleet kansloos gebeuren en hoogst smakeloos...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:59

Hoewel ik het hele idee van voor de lol dieren een stuk ijzer door de kop jassen misselijk vind, lijkt dit me wel de meest humane manier van de vissen ombrengen. Hoe wilden ze dat anders doen, een dierenarts paraat houden en elke gevangen vis een spuitje geven? Waarna hij vervolgens niet eens meer opgegeten kan worden?

Ik moet zeggen dat ik het wel vreemd vind dat de 'sport' vissen nog legaal is in de westerse wereld. Je zou je hond eens voor de lol een haak door de lippen/gehemelte moeten steken...

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:17

Lijkt me lastig om zo'n beest in één keer goed te raken.. In die zin vind ik het wel een betwistbare methode..

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:11

JuliaMaria schreef:
Lijkt me lastig om zo'n beest in één keer goed te raken.. In die zin vind ik het wel een betwistbare methode..

Wat dan? De keel doorsnijden? Nek breken? Allebei moeilijker dan het in films lijkt. En met een baksteen op een harde ondergrond lijkt het me best te doen om zodanig goed te raken dat je meteen de kop aan barrels hebt.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:15

Dan mogen ze de forelkwekerijen waar je mag vissen + vis meenemen ook wel opdoeken :=
Daar gebeurd het namelijk net zo.
Tik op de kop geven.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:17

marielle231 schreef:
Dan mogen ze de forelkwekerijen waar je mag vissen + vis meenemen ook wel opdoeken :=
Tik op de kop geven.

Lijkt mij geweldig. En dan meteen elektrocutie als dodingsmethode voor de gehele visserij/kwekerij. :j

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 13:16

julius_juut schreef:
marielle231 schreef:
Tik op de kop geven.

Lijkt mij geweldig. En dan meteen elektrocutie als dodingsmethode voor de gehele visserij/kwekerij. :j

das niet handig....het hart moet nog even door kloppen,om alle bloed er uit te pompen,anders is het visje niet lekker.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:37

papagroom schreef:
das niet handig....het hart moet nog even door kloppen,om alle bloed er uit te pompen,anders is het visje niet lekker.

Het leuke is dat het hart nauwelijks pompt wanneer de vis al in ijs is gepakt, wat voor het slachten gedaan word, zodat ze niet meer bewegen. En vis dat levend gekookt word, zoals garnalen, word überhaupt niet leeggebloed.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:40

Zover ik altijd begrepen heb is bij een forel terug zetten geen optie omdat deze niet tegen de stress van het gevangen worden kunnen en alsnog dood gaan?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:40

Laat dat hele vissen maar verboden worden.
Dieren doodknuppelen heb ik niet zo'n probleem mee, als het maar in 1x goed gebeurd.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 21:15

julius_juut schreef:
papagroom schreef:

Het leuke is dat het hart nauwelijks pompt wanneer de vis al in ijs is gepakt, wat voor het slachten gedaan word, zodat ze niet meer bewegen. En vis dat levend gekookt word, zoals garnalen, word überhaupt niet leeggebloed.

grote nonsens....vis wordt niet levend geijsd....de levende vis wordt zo snel mogelijk gestript...dwz,met een mesje dat lijkt op een aardappelschil mesje,wordt in een keer de slagader door gesnede en gelijktijdig de igewande verwijdert,,,bij haring gaat dat iets anders ,hier laat men de blind zak namelijk zitten om de hierin aanwezige enzymen de kans te geven de vis als het ware te verteren ..dit noemt men kaken.
grotere vissoorten,zo als bv tarbot worden voor het strippen geprikt,zodat het bloed beter uit kan stromen....
garnalen zijn geen vissen,en het levend koken van schaaldieren heeft een heel andere reden die ik hier verder buiten beschouwing zal laten.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:27

Kweekvis wordt wel degelijk levend in ijs gepakt, waarna ze ontdaan worden van hun ingewanden (nog levend!). Erg barbaars, maar daar ging het in dit topic niet over... Als men een vis met 1 tik uit zijn lijden kan verlossen vind ik dat geen slechte methode.