Gouda leert Marokkaanse Probleemjongeren karate

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Gouda leert Marokkaanse Probleemjongeren karate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 11:41

Citaat:
De gemeente Gouda gaat overlastgevende Marokkaanse jongeren vechtsportles geven. De aanpak, die in september start, moet leiden tot minder overlast in de wijken en een groter gevoel van veiligheid bij Gouwenaars.
Dit meldt het AD vandaag. Gouda kampt al jaren met overlast, waarbij de agressie van Marokkaanse jongeren het meest in het oog springt. Volgens Jurgen Huizenga van het Nederlands Instituut voor Vechtsport & Maatschappij (NIVM) is de vrees ongegrond dat vechtsportlessen aan die jongeren averechts werken en dat de deelnemers de vechttechnieken gaan misbruiken.

'Jongeren denken tijdens het sporten dat ze lekker cool bezig zijn - wat natuurlijk ook zo is,'' zegt Huizenga in het AD. 'Maar intussen krijgen ze onbewust een gedragstraining die in de praktijk blijkt te werken.'

De aanpak richt zich in Gouda in eerste instantie op jongeren die voor overlast zorgen of dreigen te ontsporen, maar die nog niet op het criminele pad zijn beland. (Redactie)

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/2836914/2011/08/04/Gouda-leert-Marokkaanse-probleemjongeren-karate.dhtml

Nou, wat een goed plan. Kunnen ze nog makkelijk buschauffeurs in elkaar slaan, daar in Gouda. |o

Wat een belachelijk idee weer. Alsof er in de eerste plaats al niet genoeg geld in dat stelletje etters daar is gepompt, en ten tweede snap ik de keuze van de sport ook echt niet. Karate is niet bepaald de meest knuffelbare sport, kies dan iets met een meer defensief karakter, zoals aikido of capoera.

Ben ik nou de enige die dit belachelijk vind, of zijn er meer mensen die hier hun vraagtekens bij hebben?

8nnemiek

Re: Gouda leert Marokkaanse Probleemjongeren karate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:48

Dat ze die ettertjes maar verplicht op yoga les zetten ofzo :Y)

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:50

Ik woon zelf in gouda en heb ook zeker mijn twijfels..
Nou zijn ze echt niet allemaal zo erg, er zitten zeer zeker gewone normale jongeren tussen. Maar ik snap ook niet dat ze karate aangeboden krijgen van de gemeente (oid) dit is voor hun gratis, terwijl de rij vereniging waar ik vroeger heb leren.rijden eigenlijk gesloten moest worden ivm geen bijdrage meer van gemeente..
Het is voor mij de omgekeerde wereld.. en indd, waarom karate, er.zijn zoveel sporten die ze kunnen doen. Laat ze lekker voetballen ofzo....

Ook deze zin "en een groter gevoel van veiligheid bij Gouwenaars." Gaat voor mij niet op.
Ook al voel ik me niet heel onveilig hier. S'avonds/s'nachts hier alleen door de wijk, liever niet..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:51

Ik weet niet hoe het met karate is, maar met judo leer je vooral discipline en respekt.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:51

whoehoe laten we gouda nog onveiliger maken..
weer typisch Gouda dit *zucht*

geef ze op zijn minst een vechtsport puur op het verdedigen, iets zonder slaan.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:53

Heb ook zitten denk hmm karate maar aan de andere is het wel sport waarbij ze energie kwijt raken en leren hoe zich te beheersen om niet door te slaan. }>
Misschien helpt het?!

Maar een eigen bijdrage zou wel op zijn plaats zijn denk ik zo.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:55

Buiten het feit dat ik het ook belachelijk vind om aan dit soort jongeren weer meer geld te spenderen zijn er voors en tegens bij het aanleren van vechtsporten.
Voordeel is inderdaad wel dat bijv. bij karate kinderen wel veel discipline leren. Dat zou 1 van de redenen kunnen zijn om deze jongeren karate aan te leren.
Nadeel is wel dat deze jongeren handvaten krijgen om zich ook buiten de sportschool nog meer te manifesteren. Zo ken ik een moeilijk opvoedbare jongen die in spelsituaties nog wel eens wat karatetrappen uit wil delen....
Ook weet ik niet of deze jongeren problemen hebben met het beheersen van de emoties. Naar mijn idee is het toch een groep jongeren die doelgericht rotzooi trappen. Het overkomt hen niet, ze zoeken het op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:57

Whahahahahhahaa geef ze een abonnement op de schietvereniging. _O-
Ook nog een wapenvergunninkje erbij. _O- :')

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:59

geen wonder dat ze lekker doorgaan..worden ze nog beloond ook.
een taakstraf zou meer op zn plaats zijn.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:00

+:)+ Kunnen ze voortaan karate technieken gebruiken tegen hun slachtoffers

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:04

Ja dat moeten ze vooral doen, kunnen ze voortaan met blote handjes mensen helemaal lam slaan ipv wapens te gebruiken _-:( ...Strak plan hoor 8)7
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 05-08-11 12:06, in het totaal 2 keer bewerkt

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 12:04

Electra63 schreef:
Ik weet niet hoe het met karate is, maar met judo leer je vooral discipline en respekt.

Met karate ook wel, denk ik zo, maar het blijft een agressieve sport. Dan liever een sport als aikido, waarbij alleen defensieve moves worden aangeleerd.

Ook vraag ik me af in hoeverre je echt gedragsverandering tot stand kunt brengen met iets dergelijks. Van die allochtoonse haantjes zullen misschien best respect hebben voor een karate leraar, omdat die zich duidelijk in een machtspositie bevind, maar tot hoever buiten de sportschool strekt dat gedrag zich straks dan?

Het zou mij niet verbazen als we er een maand na aanvang van deze farce krantenberichten gaan verschijnen van politie agenten die KO gemept zijn door één of ander misselijk mannetje dat zo'n karatecursus wel een mooie gelegenheid vond om zijn modus operandi wat te verbeteren.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:08

En hoe goed initiatief!!
Karate is een geweldige sport waarin je juist erg veel zeflbeheersing leert.
In deze sport kan je erg veel energie kwijt. Het is een zware sport.
Er wordt juist in gedoceerd, de sport niet toe te passen op derden!
Ik denk dat het echt geweldig is voor deze jongeren.
Maar je moet zelf op karate gezeten hebben, om te weten wat het met je doet.
Je wordt er een beter mens door.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:13

En wat mij nu erg opvalt, dat er over Marokkaanse probleem jongeren wordt gesproken.
Ze zijn nagenoeg allemaal in Nederland geboren. Zijn dus Nederlands.Vaak ook hun ouders zijn hier geboren. Dus Nederlands. Of toch niet?
Als er een KWPN-er wordt geboren met nagenoeg buitenlandse afstamming, dan is het een Nederlands gefokt paard. Neem Totilas. Meer Nederlands kan niet.
En die Marokkaanse jongeren dan. Dat zijn dan toch ook gewoon Nederlanders!!!!!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:15

Johanna59 schreef:
En hoe goed initiatief!!

Dat dat voor "normale" mensen opgaat, geloof ik meteen. Maar bij de jongeren waarover het hier gaat, is al in een veel eerder stadium van hun opvoeding iets heel erg mis gegaan, waardoor het ze volledig aan respect voor de medemens ontbreekt. Ik betwijfel ten zeerste of dat op de leeftijd die ze nu hebben nog wel weer te repareren valt, op wat voor manier dan ook. Ik ben er bang voor dat ze het inderdaad alleen maar mooi handig vinden om op kosten van de samenleving te leren waar en hoe ze hun slachtoffers moeten raken om met de minste moeite de meeste schade aan te richten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:16

Johanna59 schreef:
En hoe goed initiatief!!

Ik kijk ook heen door het feit dat het een vechtsport is.
Daarbij hebben deze probleemjongeren vaak geen onderricht in vechtsport nodig om iemand te kunnen toetakelen.
Als de gedragsverandering tot uiting komt tijdens dit project, dan zou het een succes kunnen worden.
Ik heb nooit op karate gezeten, maar zie toch wel het plan erachter.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:17

ik wil ook op karate, maar ik kan het niet betalen! Misschien toch maar een overvalletje plegen, of een buschauffeur mollesteren, dan mag ik misschien ook op karate.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:18

Johanna59 schreef:
En wat mij nu erg opvalt, dat er over Marokkaanse probleem jongeren wordt gesproken.
Ze zijn nagenoeg allemaal in Nederland geboren. Zijn dus Nederlands.Vaak ook hun ouders zijn hier geboren. Dus Nederlands. Of toch niet?
Als er een KWPN-er wordt geboren met nagenoeg buitenlandse afstamming, dan is het een Nederlands gefokt paard. Neem Totilas. Meer Nederlands kan niet.
En die Marokkaanse jongeren dan. Dat zijn dan toch ook gewoon Nederlanders!!!!!

nederlanders met gekleurdtintje, of marokkaans.. maakt in principe niet uit lijkt me?

gaat om het feit dat de probleemjongeren een fijne sport aangeboden krijgen terwijl ze dit absoluut niet verdienen. ze worden beloond ipv gestraft..

denk dat ik ook relschopper wordt! mag ik ook lekker sporten op hun kosten }>

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:19

Ik zou ze eerder op atletiek doen, rennen maar!

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:21

Ik vind het ook een goed initiatief, met karate wordt inderdaad veel discipline en respect aangeleerd. Bovendien krijgen ze op deze manier een goed rolmodel aangereikt. Met andere sporten zullen ze sneller de sport niet serieus nemen, karate is iets waar ze trots op zullen zijn. Ik vraag me wel af of het alleen voor 'Marokkaanse' probleemjongeren geldt, of voor probleemjongeren in het algemeen...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:21

kohtje schreef:
Ik zou ze eerder op atletiek doen, rennen maar!

Wil jij ze wel trainen zeker: ~~}>
:')

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:27

En na de karate les drinken we gezellig met z'n allen een kopje thee......

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:28

jannekespr schreef:
Ik vind het ook een goed initiatief, met karate wordt inderdaad veel discipline en respect aangeleerd. Bovendien krijgen ze op deze manier een goed rolmodel aangereikt. Met andere sporten zullen ze sneller de sport niet serieus nemen, karate is iets waar ze trots op zullen zijn. Ik vraag me wel af of het alleen voor 'Marokkaanse' probleemjongeren geldt, of voor probleemjongeren in het algemeen...

welke andere probleemjongeren?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:30

Ik heb zelf op karate gezeten om mijn drift onder controle te krijgen: je leert echt dicsipline en respect op zo'n vereniging, het is bij mij dan ook nooit in mijn hoofd gekomen om mijn karatetechnieken tegen buitenstaanders te gebruiken. Bovendien leer je de eerste paar jaar alleen maar verdedigingstechnieken en pas later het 'vechten' wat in verigingsverband alleen maar sparren is en dus niet keihard het gevecht aan gaan.
Moet eerst maar zien of ze tot de gele band komen :+ je hebt er een hoop discipline voor nodig om die uberhaupt te behalen, ben zelf totaan groene band gekomen, kon op door de blauwe, maar het wedstrijdverband stond me niet aan (lees: kotsen voor ik op moest enzo) dus ben ik gestopt...

Maar ik denk dat in geval van deze jongeren een keiharde werkstraf beter werkt. Laat ze maar vuil ophalen ofzo...

En over Nederlandse of Marrokaanse jongeren gesproken; ze proberen zich zelf te verschuilen achter een zogenaamde Marrokaanse cultuur (terwijl die er heen anders uit ziet dan hoe zij die schetsen) dus ik vind best dat er over Marrokaanse jongeren gesproken mag worden. Neemt niet weg dat er ook gewoon Nederlandse probleemjongeren zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:30

waar komt dat geld vandaan vraag ik mij dan af?