De Engelse dierenrechtenorganisatie Viva! is een campagne gestart tegen chocoladefabrikanten en de boerderijen waar ze hun melk vandaan halen. In onderstaand filmpje is te zien hoe een 'overbodige' pasgeboren stier met een nekschot wordt afgemaakt.
Filmpje is te zien op de website. Tragisch einde voor een 'overbodig' dier. De dierenrechtenorganisatie richt zijn pijlen op Cadbury, één van de bekendste chocoladefabrikant uit het Verenigd Koninkrijk. Om chocolade te maken, is uiteraard melk nodig en die haalt Cadbury bij boeren die gruwelijke technieken hanteren.
In deze video die door de dierenrechtenorganisatie werd vrijgegeven is te zien hoe onder meer een kalf ter wereld wordt gebracht. Hij wordt hardhandig uit zijn moeder getrokken. Vervolgens wordt de vraag gesteld wat er met het dier moet gebeuren. Het gaat namelijk om een een stier en omdat deze geen melk kan geven, is hij niet interessant voor de melkindustrie.
Honden- en kattenvoer De anonieme boer vertelt dat de kalveren vaak in de vleesindustrie belanden waar honden- of katvoer van hen wordt gemaakt. Het dier in de video vergaat het anders. Het kalfje wordt naar een container gebracht, waar al een dode koe ligt, en wordt met één kogel afgemaakt.
Cadbury heeft inmiddels gereageerd op de beelden. Volgens de chocoladefabrikant had de stier in kwestie een probleem aan zijn poot en is deze 'op menselijke wijze' uit zijn lijden verlost. (Redactie)
Weer echt iets van dierenactivisten zo'n dramaverhaal. Stierkalfjes brengen wel degelijk geld op. Dat laat geen enkele boer lopen. Dit kalfje heeft echt wel wat gemankeerd en is uit zijn lijden verlost.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 27-07-11 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt
mylittlejoy
Geplaatst: 27-07-11 16:00
Op zich vind ik het meevallen. Hoewel het natuurlijk sneu is dat zo'n beestje geen kans krijgt om te leven, gebeurt het doden wel snel en efficiënt. Ik had alleen wel liever gezien dat ze hem buiten de container neerschoten, dan dat hij eerst in die container bij de die dode koe zetten.
En dat hardhandige optreden bij de geboorte valt best mee. Bij de geboorte van m'n hengstje twee jaar geleden heeft de DA moeten helpen en dat ging ook niet zachtjes. Dat ziet er een stuk erger uit dan dat het in de praktijk is.
Zilfstar
Geplaatst: 27-07-11 16:05
Tsja... bij koeien moet je meehelpen en dat gebeurd niet zachtjes anders gaat er nog veeeeeel meer mis. Kalf moet er nou eenmaal uit, simpel. Vind die bevallingen er echt niet hardhandig uitzien hoor. Heb bij een bio-boer in NL meegekeken, man met hart voor zijn dieren en dat ging ook zo.
Wat betreft dat kalf... dat ging netjes, geen gesjor, werd opgetild en al (OK had buiten de bak gekund, maar een levend kalf weegt minder dan een dood kalf) en was met 1 schot weg.
Snap het probleem eerlijk gezegd niet zo. Ik zie een geboorte waarbij wordt geholpen, heb ik ook moeten doen tijdens mijn verloskundige schapenstage. En soms moet je dan wat hardhandiger zijn omdat anders zowel moeder als jong veel schade op kunnen lopen.
Daarnaast zie ik een kalf wat keurig met 1 schot wordt afgemaakt, nou netter kan niet in mijn ogen! Oh ja en zie ik kalfjes die van hun moeder worden gescheiden, dat is nou eenmaal zo. Mensen die geloven in het hele mama koe met kalfje in de wei tot het kalf 1 jaar is en dan zijn/haar eigen weg gaat, dat zijn sprookjes! Dan moet je maar geen melk drinken!
Nee in mijn ogen is dit weer een beetje overdreven reactie van die organisatie...
Fred_Kroket
Geplaatst: 27-07-11 20:04
Hij schiet het diertje prima af, misschien niet zo'n handige plek voor het kalf bij al die andere dode dieren. Maar in Nederland gaat een stierenkalf naar een kalvermesterij. En wordt een kalf nog veel korter dan een dag bij de moederkoe gelaten om te voorkomen dat ze aan elkaar gaan hechten.
Ik vond het ook niet heel schokkend, hier in de melkveehouderij is het niet heel anders, er wordt heel vaak geholpen met zo'n takel bij de bevalling. Kalfjes gaan over het algemeen zowiezo snel van de moeder af, aangezien de melk voor de consumptie van ons mensen wordt gemolken (ik zie ze liever bij de moeder natuurlijk). Dit beestje heeft in ieder geval niet een leven gehad als kistkalf. Nekschot is netjes gedaan, beestje is direct weg. Of het iets mankeerde of niet, tja dat zie je niet aan het filmpje, maar het is geen lijdensweg geweest voor dit diertje.
Even voor de duidelijkheid, het liefst zie ik alle moeders met kalfjes lekker op de wei staan tot de kalfjes oud genoeg zijn, maar ik weet ook wel dat dit in NL ook bijna niet voorkomt.
Snap niet dat als je als boer een overbodig/overtollig stierkalf in de destructor gooit. Die gaat toch de pan in? Lekker mals vlees gewoon weggooien? Dat snap ik dan niet.
Marije_jiplover
Geplaatst: 27-07-11 20:23
Beetje vreemd om de chocoladefabrikanten daarvoor aan de kaak te stellen. Wat denk je dat er voor de gewone zuivelindustrie gebeurd? Alleen doorgaans worden stierkalfjes afgemest tot ze een maand of 9 zijn, dan brengen ze nog geld op. Ik kan het filmpje hier niet zien, dus of het wel of niet netjes gebeurt weet ik niet. En waarom de boer dit dier euthanaseert, zal waarschijnlijk toch wel te maken hebben met het feit dat het dier iets mankeerde. Of de sektor in Engeland zou heel anders in elkaar moeten zitten als de sektor in Nederland, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
Wat een onzin zeg, heb veel ergere dingen gezien in slachterijen en bij boeren. Gaat keurig met 1 schot, klaar. Geboorte vind ik ook niks mis mee.
Typisch weer van die dierenrechtenhippies die vast even niks anders hadden om over te muggenziften.
randalinpony
Geplaatst: 27-07-11 21:11
Sinds ik een trees in een VPRO-programma doodleuk hoorde beweren hoe erg het voor koeien was om melk te moeten geven (dat kwam al neer op pure mishandeling) verbaas ik me nergens meer over.
Waarom denken dergelijke trezen trouwens dat zoogdieren het evolutionair gezien zo goed doen? Niet omdat ze het zogen zo naar vinden: dan waren we allang massaal uitgestorven.
Tja ik vind het zo zielig dat ik voortaan nooit meer melkchocolade eet, alleen nog maar pure chocolade.
probabeest
Geplaatst: 27-07-11 21:26
randalinpony schreef:
Tja ik vind het zo zielig dat ik voortaan nooit meer melkchocolade eet, alleen nog maar pure chocolade.
dat verhaal ook in het begin.... de koe moet elk jaar een kalf krijgen ...ja duhhuh, anders geeft die geen melk meer lieve schat! heb ook niets schokkends gezien, krik word wel vaker gebruikt bij bevallingen en op vleeskalveren na gaat alles direct van de moeder af. verder lijkt het me idd niet dat ze gezonde kalveren zo maar afschieten, brengt altijd geld op en dan het afschieten zelf, gaat toch ook netjes en snel, niets mis mee. dat die boer dat direct in de container doet is misschien een beetje "lomp" voor de meeste niet agrariers maar wel beter voor de boer z'n rug
ik denk idd dat ie iets mankeerde en aan de andere kant is hem een klote leven bespaard gebleven.
ponies
Geplaatst: 27-07-11 21:34
Ik heb altijd begrepen dat dit in de UK al decennia de stierkalfjes van bepaalde rassen worden afgeschoten trouwens gebeurd daar met hengstveulens van ponies ook. Hier geven we ze mee aan een handelaar op transport naar Italie of zetten ze vast tot ze wel wat opbrengen. Ik weet wel wat ik erger vind.
Zag niks ergs eigenlijk, wat was hier schokkend aan? Ik houd nog wel zoveel van cadbury
zimbabwe
Geplaatst: 27-07-11 21:45
Haha, ik zie al dat bokt niet alleen maar slappe hap huist ! Tja, ook ik vind het allemaal echt niet zo zielig als doet vermoeden. Wel mag er best nagedacht worden over het afhalen van de kalveren, vind dat erg tegennatuurlijk, maar een melkkoe moet ook productie draaien en dat lukt niet zo best met een kalf die haar leegdrinkt. Wel zou het mooi zijn om daar toch ene tussenweg in te vinden vind ik persoonlijk. Het afschieten op zich vind ik behoorlijk humaan gaan eerlijk gezegd. liever dat dan er nog mee gaan slepen. De krik is in principe toch verboden in nederland toch?
probabeest
Geplaatst: 27-07-11 22:03
krik is idd verboden maar word volgens mij nog wel gewoon gebruikt, weet je wel hoe hard je anders zelf moet trekken heb dit jaar nog achter een minimerrie gehangen met m'n beide voeten op d'r kont en mijn bips in het stro om het veulen er af te halen, dan was een krik best handig geweest. zolang je het maar rustig en met beleid doet is het niet zo'n probleem, je moet niet als een gek dat kalf er uit krikken, dan gaat je koe nog kapot en dat wil je ook weer niet....
Omdat die in ondeskundige handen onnodige schade aan de koe kan aanbrengen.
zimbabwe
Geplaatst: 28-07-11 15:31
Omdat er nogal wat brute types waren die tegen de weeen in liepen te krikken en dom doorkrikken als het kalf dus echt dusdanig vastzit dat ze soms letterlijk de koe in 3 stukken krikten