Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lifeofmarit schreef:hij heeft dan zo veel slechts gedaan, laten wij niet zo diep zakken als hem en zijn leven afnemen.
levenslang alleen oplsuiten met oud brood en water is veel beter.
BaileyMix schreef:Ik zou er ook geen problemen mee hebben hoorNu gaat zo'n idioot op 'onze' kosten de cel in, terwijl zo iemand toch helemaal niks waard meer is in deze wereld? Ik zou zeggen opgeruimd staat netjes, weg ermee.
Ninx schreef:Iemand van zijn vrijheid beroven is de ergste straf die je kunt bedenken.... daar veranderd een tv of computer niets aan.
De reden om het enigszins leefbaar te houden voor de gevangenen, is vooral om het veilig te houden voor de bewaarders.
Als je iemand opsluit en ALLES ontneemt, worden ze gek... en dat is dag in dag uit levensgevaarlijk voor mensen die in een gevangenis werken... geen optie dus.
Doodstraf ben ik pertinent tegen.... gevoelsmatig kan ik het mij goed voorstellen, maar verstandelijk KAN het gewoon niet.
Waarom iemand terugbetalen met gelijk munt? Is moord minder erg wanneer het opgelegd wordt door een rechtbank?
Moord = moord.... Dus ik zeg NEE, de doodstraf moet overal uitgebannen worden.
Vjestagirl schreef:De doodstraf is net zo duur als iemand levenslang opsluiten.
Daar komt bij dat een gevoel van 'wraak' of 'rechtvaardigheid' voor de nabestaanden nooit het doel van de straf is in Nederland (en ik denk Noorwegen ook niet). Het gaat erom mensen te corrigeren.
IndiraDay schreef:Ik denk dat dit een heel moeilijke discussie is. Ik denk dat in je eentje opgesloten in een cel waar je alleen met jezelf zit opgescheept een veel zwaardere straf is dan de doodstraf. Akkoord een cel met tv, enz enz lijkt wel heel wat... maar levenslang enkel die 4 muren zien is volgens mij ook om gek van te worden. Maar ja, wat betreft die kosten van de staat heb je wel een punt, dat zou op een andere manier opgelost moeten worden, alleen denk ik niet dat dit mogelijk is. ik denk dat als je zulke mensen de doodstraf geeft ze het er lekker makkelijk vanaf brengen wat in mijn ogen juist niet de bedoeling is!
Vjestagirl schreef:Jammer dat dat dan weer tegen mensenrechten ingaat.
Ik ben tegen de doodstraf, in alle gevallen, net als dat ik tegen het 'martelen' van gevangenen ben (alles afnemen, water en brood, medische experimenten en wat mensen dan ook willen doen).
Ik denk dat ieder mens de kans moet krijgen om zijn of haar leven te beteren, om berouw te tonen en om tot het inzicht te komen dat wat ze gedaan hebben fout is. Al is het binnen 4 muren.