de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 11:27

ik weet dat dit niet zo,n leuke titel is
maar ik ben benieuwt wat jullie er van vinden
na al dat wat er in oslo is gebuurt
zet je mensen toch aan het denken
is het niet veel beter dat de doodstraf gewoon weer engevoert word in elk land
of steuren we zulke personen gewoon de cel in (met tv en alles er op en er aan)
wat vinden jullie
graag ook wat uitleg bij je ja of nee als dat kan
ik zou zeker ja kiezen
als ik zie dat die dader in oslo gewoon lachent bekend en hij krijgt meschien 21 jaar op kosten van het rijk
ja dan mag hij van mij gewoon de doodstraf krijgen
en zo bij meer zaken (of ben ik nu te hard)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:29

Ik zou er ook geen problemen mee hebben hoor :n Nu gaat zo'n idioot op 'onze' kosten de cel in, terwijl zo iemand toch helemaal niks waard meer is in deze wereld? Ik zou zeggen opgeruimd staat netjes, weg ermee.

lifeofmarit

Re: de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:33

hij heeft dan zo veel slechts gedaan, laten wij niet zo diep zakken als hem en zijn leven afnemen.
levenslang alleen oplsuiten met oud brood en water is veel beter.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:34

lifeofmarit schreef:
hij heeft dan zo veel slechts gedaan, laten wij niet zo diep zakken als hem en zijn leven afnemen.

:j

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:35

precies, als ze levenslang opgesloten zitten, moeten ze elke dag in en uit aan hun daad denken.

IndiraDay

Ik denk dat dit een heel moeilijke discussie is. Ik denk dat in je eentje opgesloten in een cel waar je alleen met jezelf zit opgescheept een veel zwaardere straf is dan de doodstraf. Akkoord een cel met tv, enz enz lijkt wel heel wat... maar levenslang enkel die 4 muren zien is volgens mij ook om gek van te worden. Maar ja, wat betreft die kosten van de staat heb je wel een punt, dat zou op een andere manier opgelost moeten worden, alleen denk ik niet dat dit mogelijk is. ik denk dat als je zulke mensen de doodstraf geeft ze het er lekker makkelijk vanaf brengen wat in mijn ogen juist niet de bedoeling is!

HorseTopShop

Aan de ene kant een heel goed idee, maar als je ziet hoeveel mensen er onschuldig veroordeeld zijn waar ze jaren later achter komen.
Je zou maar de doodstraf gekregen hebben en ze komen erachter dat je helemaal niet schuldig was.

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:36

Ik gaook mee met lifeofmarit.
Laten we idd. niet zo diep zakken ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:38

lifeofmarit schreef:

Jammer dat dat dan weer tegen mensenrechten ingaat.

Ik ben tegen de doodstraf, in alle gevallen, net als dat ik tegen het 'martelen' van gevangenen ben (alles afnemen, water en brood, medische experimenten en wat mensen dan ook willen doen).

Ik denk dat ieder mens de kans moet krijgen om zijn of haar leven te beteren, om berouw te tonen en om tot het inzicht te komen dat wat ze gedaan hebben fout is. Al is het binnen 4 muren.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:38

Ik ben sterk principieel tegen de doodstraf. Ik ben van mening dat daarmee het geweldsmonopolie van de wetgever misbruikt wordt, ook de wet mag van mij niet over leven en dood van een mens oordelen. Bovendien is de doodstraf onherroepelijk en is de kans op fouten te groot. Is in dit geval de schuldige zeer duidelijk aan te wijzen, in andere, misschien soortgelijke gevallen, kan dat wel achteraf anders blijken te zijn.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:39

Nee. Voor mij hoeft dat niet. Komt alleen maar ellende van. Kijk maar in de VS, er worden fouten gemaakt, mensen worden onterecht veroordeeld. Plus dat de doodstraf net zo duur is als levenslang vastzetten. Ook is het in de VS zo dat er meer zwarten worden veroordeeld dan blanken, ook al zoiets..

Nee, je kunt nog zoiets verschrikkelijks doen, maar ik vind niet dat wij de macht hebben om over iemands leven te beslissen. Maar, levenslang moet dan, net als in Nederland, ook echt levenslang zijn. Want met 21 jaar kom je er nog makkelijk vanaf...

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:40

Ik ben in deze situatie ook voor de doodstraf.

Deze man zal nooit, maar dan ook nooit meer normaal kunnen functioneren in de maatschappij. En dat vind ik het zelfde bij tbspatienten. Deze mensen die jarenlang tbs krijgen, moeten ook een doodstraf krijgen. Deze mensen zijn zo ziek in hun hoofd, dat zij nooit meer terug de maatschappij in kunnen zonder dezelfde fout of erger te begaan. Hij kan niet meer dan 21 jaar krijgen, en iemand die 1 persoon vermoord heeft krijgt er al 12? Het rechtsysteem is zo enorm krom is deze wereld......

Maar dit alleen als het zeker is schuldig te zijn, met zienbare bewijzen. En dat er geen andere mogelijkheid is dmv harde bewijzen dat deze persoon schuldig is. Zolang dat er niet is, nooit de doodstraf geven, maar levenslang tot tegendeel bewezen is.

Maargoed, dat is hoe ik het zie.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:41

lifeofmarit schreef:

:j

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:41

Tja, dit soort mensen kosten ongelooflijk veel geld. Persoonlijk vind ik dat de doodstraf best gepast is, al zou eenzame opsluiting en water en brood voor hem erger zijn....

Hij heeft heel veel onschuldige mensen expres de doodstraf gegeven en heel veel nabestaanden levenslang. Voor Anders is er eigenlijk geen passende straf!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:42

BaileyMix schreef:
Ik zou er ook geen problemen mee hebben hoor :n Nu gaat zo'n idioot op 'onze' kosten de cel in, terwijl zo iemand toch helemaal niks waard meer is in deze wereld? Ik zou zeggen opgeruimd staat netjes, weg ermee.

Enig idee wat executeren kost? :).

Om even antwoord te geven op de vraag in de OP, ik vind het moeilijk. Ik ben denk ik voor de doodstraf, maar alleen als onomstotelijk kan worden vastgesteld dat iemand heeft gedaan waarvan hij beschuldigd wordt. En dat laatste, daar schort het vaak aan.

Sowieso vind ik de gevangenisstraffen voor moordenaars te mild (en dan heb ik het niet over iemand die per ongeluk iemand doodrijdt, maar iemand die bewust iemand om het leven brengt). Die mogen van mij levenslang zitten, of ze nu berouw tonen of niet. Wegrotten in de cel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:42

Levenslang is de enige manier en echt levenslang en dat ze dat weten, niets hebben om naar uit te kijken, dat lijkt me de ergste gruwel
In Amerika hebben al zoveel mensen, vooral zwarten, de doodstraf gekregen waarvan achteraf bleek dat dat onterecht was
Kijk naar de fouten die justitie hier de laatste jaren gemaakt heeft, die mensen zijn nu vrij........

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:43

Iemand van zijn vrijheid beroven is de ergste straf die je kunt bedenken.... daar veranderd een tv of computer niets aan.
De reden om het enigszins leefbaar te houden voor de gevangenen, is vooral om het veilig te houden voor de bewaarders.
Als je iemand opsluit en ALLES ontneemt, worden ze gek... en dat is dag in dag uit levensgevaarlijk voor mensen die in een gevangenis werken... geen optie dus.

Doodstraf ben ik pertinent tegen.... gevoelsmatig kan ik het mij goed voorstellen, maar verstandelijk KAN het gewoon niet.
Waarom iemand terugbetalen met gelijk munt? Is moord minder erg wanneer het opgelegd wordt door een rechtbank?
Moord = moord.... Dus ik zeg NEE, de doodstraf moet overal uitgebannen worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:43

De doodstraf is net zo duur als iemand levenslang opsluiten.

Daar komt bij dat een gevoel van 'wraak' of 'rechtvaardigheid' voor de nabestaanden nooit het doel van de straf is in Nederland (en ik denk Noorwegen ook niet). Het gaat erom mensen te corrigeren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:44

Ninx schreef:
Iemand van zijn vrijheid beroven is de ergste straf die je kunt bedenken.... daar veranderd een tv of computer niets aan.
De reden om het enigszins leefbaar te houden voor de gevangenen, is vooral om het veilig te houden voor de bewaarders.
Als je iemand opsluit en ALLES ontneemt, worden ze gek... en dat is dag in dag uit levensgevaarlijk voor mensen die in een gevangenis werken... geen optie dus.

Doodstraf ben ik pertinent tegen.... gevoelsmatig kan ik het mij goed voorstellen, maar verstandelijk KAN het gewoon niet.
Waarom iemand terugbetalen met gelijk munt? Is moord minder erg wanneer het opgelegd wordt door een rechtbank?
Moord = moord.... Dus ik zeg NEE, de doodstraf moet overal uitgebannen worden.

Ik vind de isoleer voor meneer Moordenaar wel een goede optie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:44

Vjestagirl schreef:
De doodstraf is net zo duur als iemand levenslang opsluiten.

Daar komt bij dat een gevoel van 'wraak' of 'rechtvaardigheid' voor de nabestaanden nooit het doel van de straf is in Nederland (en ik denk Noorwegen ook niet). Het gaat erom mensen te corrigeren.

Sommige mensen kun je niet corrigeren. Die moeten levenslang uit de maatschappij verwijderd worden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:45

IndiraDay schreef:
Ik denk dat dit een heel moeilijke discussie is. Ik denk dat in je eentje opgesloten in een cel waar je alleen met jezelf zit opgescheept een veel zwaardere straf is dan de doodstraf. Akkoord een cel met tv, enz enz lijkt wel heel wat... maar levenslang enkel die 4 muren zien is volgens mij ook om gek van te worden. Maar ja, wat betreft die kosten van de staat heb je wel een punt, dat zou op een andere manier opgelost moeten worden, alleen denk ik niet dat dit mogelijk is. ik denk dat als je zulke mensen de doodstraf geeft ze het er lekker makkelijk vanaf brengen wat in mijn ogen juist niet de bedoeling is!

Die kosten worden door veel mensen steeds als argument gebruikt, maar ook dat schijnt niet te kloppen:
http://www.express.be/joker/nl/platdujo ... 104743.htm

Persoonlijk denk ik dat je je niet hoort te verlagen naar het niveau van de dader.
Genoegdoening voor de nabestaanden? Dat klinkt als wraak en daar sta ik niet achter.
De dader straf je inderdaad ook zwaarder door hem levenslang op te sluiten. Maar ja.... er worden wel eens valse verklaringen gegeven of mensen leggen onder druk bekentenissen af. Dan dood je een onschuldig iemand. Gratie kan je dan niet meer geven....

Ik vind het om de doodstraf roepen vooral uit sentiment voortkomen. Vind het ook een achterhaalde en ouderwetse straf. We leven niet meer in de middeleeuwen. Lijfstraffen (inclusief doodstraf) zijn niet meer van deze tijd.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:45

Vjestagirl schreef:
Jammer dat dat dan weer tegen mensenrechten ingaat.

Ik ben tegen de doodstraf, in alle gevallen, net als dat ik tegen het 'martelen' van gevangenen ben (alles afnemen, water en brood, medische experimenten en wat mensen dan ook willen doen).

Ik denk dat ieder mens de kans moet krijgen om zijn of haar leven te beteren, om berouw te tonen en om tot het inzicht te komen dat wat ze gedaan hebben fout is. Al is het binnen 4 muren.

Maar het "vertroetelen" wat nu gebeurt (tv en gameconsole in de cel, etc) is weer het andere uiterste. Kijk, medische experimenten e.d. hoeven wat mij betreft ook niet, maar ik denk dat het "afnemen" van bepaalde luxe toch wel bijdraagt aan het berouw laten tonen. Iemand gaat niet of minder nadenken als hij de hele dag tv mag kijken vanuit z'n cel dan wanneer hij dat niet kan.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:46

Weet je wat ik van dat soort mensen vind? (net als pedo's en kinderverkrachters etc)

Zet ze maar in de cel, maar niet apart van de rest :d eens kijken hoelang ze t uithouden!

Yunomi

Opzich kan ik me er wel in vinden maar het punt waarom zelf iemand doden als straf omdat deze persoon iemand heeft gedood en we dit niet goed vinden is natuurlijk een beetje tegenstrijdig. Maar als het voor 100% zeker is dat iemand de dader is kan ik me in sommige gevallen wel bij de doodstraf vinden. Maar ik vind ook dat levenslang écht levenslang moet zijn.

suuzepuus

Maar van deze Anders is het overduidelijk dat HIJ de schuldige is!!

Wat zouden jullie een passende straf vinden voor de bestuurder van de BMW die gisteren door te racen op de openbare weg 1 persoon doodreed en een ander zwaargewond het ziekenhuis in reed in Utrecht?
Dat lijkt me doodslag maar is toch echt zijn fout. (doodstraf gaat te ver hoor, niet denken dat ik dat bedoel)