Documentaire 'Lost Mother': wie heeft hem gezien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Documentaire 'Lost Mother': wie heeft hem gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 12:20

Wie heeft er gisteravond ook de documentaire "Lost Mother" gezien op Nederland 2?
De documentaire ging over een moeder van negen kinderen, die allen onder toezicht van Jeugdzorg staan/stonden.
Ik vond het heel ingrijpend om te zien, van beide kanten. Ik kan me de zorgen van Jeugdzorg aan de ene kant wel begrijpen.
Het ging om veelal jonge kinderen die seksueel misbruikt waren en volgens de organisatie niet veilig waren. Een aantal waren uit
huis geplaatst en de jongste kinderen stonden nog onder toezicht. De oudste kinderen zaten op gesloten inrichtingen.
De thuissituatie leek mij verre van ideaal voor zover ik het kon beoordelen. Het kind dat zogezegd een ander kind zou hebben misbruikt, kwam gewoon weer thuis wonen bij de kleinste kids :?

Aan de andere kant liep de moeder steeds tegen dichte deuren aan. Vanuit Jeugdzorg kwam er geen enkele communicatie, verhalen werden verdraaid en kinderen werden huppatee, zo uit huis gehaald of er werd mee gedreigd. Je zou als moeder maar zo behandeld worden. Natuurlijk maakte ze ook een aantal flinke fouten, maar er is verder ook helemaal geen begeleiding om zo'n gezin weer op het rechte pad te krijgen?

Natuurlijk zitten er twee kanten aan zo'n verhaal, maar ik vond Jeugdzorg nou ook niet echt florissant en positief meedoen in het verhaal.
Uiteindelijk zijn de kinderen toch de dupe. Ik heb met open mond zitten kijken hoe mensen langs elkaar heen kunnen werken terwijl de kinderen aan het kortste eind trekken. Tuurlijk wist ik wel dat het gebeurd, maar ik was nog steeds erg onder de indruk. Vooral toen ik op het einde las hoe het nu met de kinderen gaat....

Wie heeft deze docu ook gezien? Moet het kunnen dat Jeugdzorg blijkbaar zoveel macht heeft?
Of is het in zo'n geval juist goed?

De docu is hier te bekijken:

Edit: http://player.omroep.nl/?aflID=12843890
Ik heb dit topic expres op NM geplaatst omdat het een maatschappelijk onderwerp is met een vraagstelling :)

racekater

Re: Documentaire 'Lost Mother': wie heeft hem gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:40

Ik heb de documentaire gezien en ik moet zeggen dat ik het erg éénzijdig belicht vond. Als je als moeder zo ontzettend voor je kinderen vecht, wíl je niet horen wat bureau jeugdzorg over jouw opvoedkundige kwaliteiten te vinden heeft en wíl je niet horen dat jouw kinderen uit huis geplaatst moeten worden omdat je het als moeder niet goed doet. Logisch dat in haar beleving de dingen niet correct op papier staan, los van het feit of de rapporten al dan niet een objectief beeld geven van de waarheid. De docu geeft het beeld van háár waarheid en ik vind dat de docu-maakster zich daarin niet voldoende objectief opgesteld heeft. Zij heeft bureau jeugdzorgd meerdere malen veroordeeld zonder te verifiëren of de beleving van moeder ook daadwerkelijk op waarheden berust, zij nam deze beleving aan als waarheid. De opvoedkundige rol van moeder werd in de docu amper besproken terwijl deze, hoe je het ook went of keert, wel de aanleiding is geweest tot de bemoeienis van bureau jeugdzorg.

Enerzijds jammer dat bureau jeugdzorg niet mee wilde werken aan de docu, zo hadden zij hun kant van de situatie toe kunnen lichten. Anderzijds kan ik het me goed voorstellen dat zij dit verschil van mening niet voor de camera uit gaan vechten.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:12

Heb de docu niet gezien dus even puur op de openingspost. Ja, ik vind het goed dat jeugzorg zoveel macht heeft.

Seksueel misbruik binnen het gezin (onder de kinderen zelf)? In die categorie heeft de moeder voor mijn part nul zeggenschap meer.
Zonde dat zo'n vrouw zoveel kinderen kan krijgen en vervolgens alle tijd heeft om stuk voor stuk hun leven te verpesten voor de rest van hun dagen. Meer kan ik er niet van maken.

Niet dat ik jeugdzorg zo bijzonder goed vind hoor, maar alles beter dan zo te laten opgroeien imo. En een ander alternatief is er niet denk ik.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:19

Ik heb hem gezien, aan ieder verhaal zitten 2 kanten. Ja deze docu was volgens mijn mening niet volledig.
Heb wel met verbazing zitten kijken zeg pff arme kinderen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:26

Jeugzorg is niet de schuldige in het verhaal

Soms kunnen ouders hun eigen kinderen gewoon niet aan of in de hand houden tja..
weet eigelijk niet wat ik ervan moet denken tuurlijk heeft elk geval 2 kanten maar ik weet wel dat jeugdzorg ze niet voor elk wissewassie bij je weg kom halen en dat ze je wel degelijk kansen geven ;)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:33

Jeugdzorg communiceert ontzettend slecht. De docu was bewust gemaakt vanuit het perspectief van de moeder. Het zou hulpverlening moeten geven maar ze helpen niet, ze nemen alle macht uit handen en waar zit nog de winst? Als jeugdzorg zich coöperatiever naar de moeder had opgesteld had ze wellicht meer vrede met de stappen die gezet werden gehad.
Over het algemeen is mijn ervaring van bjz bijzonder discutabel, en dat vanuit professioneel opzicht. Er wordt veel besloten buiten ouders om, slecht geluisterd en gezinnen in dienst van het protocol gewrongen.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:38

Er is al vaker gebleken dat jeugdzorg niet zo'n onpartijdige instantie is zoals ze graag willen uitstralen.
Ik werk zelf in de kraamzorg, en heb dus (zeker bij een tweede, derde kind) soms te maken met jeugdzorg.

Zodra ouders één misstap hebben gezet, wordt het bijna onmogelijk om het in de ogen van jeugdzorg
nog goed te doen.

Ik heb de documentaire ook gezien, en natuurlijk zal moeder wat steken laten vallen, die verhalen komen
immers niet uit de lucht. Maar ik zou er niet raar van staan te kijken als jeugdzorg de verhalen inderdaad
nog wat aandikt, zodat de rechter uiteindelijk nog maar één ding kan bepalen; Namelijk de kinderen uit
huis plaatsen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:52

Ik heb de docu niet gezien, maar ik ben van mening dat de aanpak ook bij de ouders moet zijn, dwz begeleiding geven enzovoorts.
Uit huis plaatsen is niet áltijd dé oplossing, kinderen willen vaak toch het liefst bij de ouders en broertjes en zusjes zijn lijkt mij.

Maar onze maatschappij is dusdanig individualistisch dat ook bij "gewone" ouders nauwelijks meer hulp en sociale controle is.
Veel ouders dobberen maar wat rond en sommigen ontsporen totaal.

Ik ben te weinig bekend met het probleem maar kinderen in gesloten inrichtingen plaatsen lijkt mij niet altijd het beste voor een kind.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:57

Jeugdzorg kiest snel voor veiligheid door kinderern weg te halen en in opvanghuizen te plaatsen.
Maar hoe veilig voelt een kind zich, weggerukt uit zijn omgeving?
Er is ambulante hulp aan huis en dat kan veel betekenen. Maar dan zouden er meer uren toegekend moeten worden dan nu vaak het geval is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:02

Ik vind het een raar verhaal en krijg als hulpverlener de kriebels van deze moeder.

Er kloppen gewoonweg een aantal dingen niet:
- Een kind een SOA? Sorry, maar wie het dan ook gedaan mag hebben (en nee ik geloof niet dat Bergsche Bos dat gedaan heeft), je hoort je kind te beschermen tegen dit soort dingen
- Moeder laat kind in huis blowen en staat toe dat hij thuis zit te niksen. Als moeder hoor je voor je kind te zorgen, ze zich zo optimaal laten ontwikkelen en dat gebeurt op deze manier niet
- Kevin slaat moeder, moeder kan hem duidelijk niet aan. Ja, dan vind ik uit huis plaatsen het beste
- Je gaat toch niet met je kinderen op de achtergrond een dergelijk interview doen???
- Waar komt dat verhaal van Destiny vandaag dat ze misbruikt is door dr broer? Dat soort verhalen komen niet zomaar in de wereld
- Moeder geeft niet echt een normaal wereldbeeld aan dr kinderen mee ("kudde Turken trakteren")
- Moeder heeft dr kinderen destijds niet voldoende beschermd tegen het geweld van vader
- Waarom moest die Kevin nou weg, omdat anders de jongste kinderen meegenomen zouden worden? Waarom? Dat is me niet duidelijk, maar dat zal ook echt niet voor niks zijn
- Bergsche Bos is niet zomaar een instelling, daar kom je niet zomaar terecht, dus Destiny zal echt geen lieverdje zijn, waardoor dan ook veroorzaakt. En als kind dusdanige gedragsproblemen heeft dat het thuis alleen maar verergert/moeder het niet aankan, is uithuisplaatsing misschien het beste

Verder:
- Moeder moet tekenen voor de verslagen van Jeugdzorg, dat ze ze ingezien heeft en dat ze het eens is met het opgestelde verslag
- Moeder weigert te praten met een gezinsbegeleider, da's weigeren van hulp en da's ook niet slim (want ja, dan onthoud je je kinderen van zorg)

Wat voor belang heeft Jeugdzorg in vredesnaam bij het uithuisplaatsen van kinderen? Weet je wat dat kost?

En tuurlijk laat Jeugdzorg steken vallen. Dat de kinderen in een gevangenis geplaatst zijn ipv een goede instelling vind ik heel kwalijk. Dat mensen een kwartier in de wacht staan voor ze iemand van Jeugdzorg te spreken krijgen vind ik ook belachelijk. Ik kan me op basis van deze (sterk gekleurde) docu echt wel voorstellen dat moeder niet voldoende in staat is om voor haar kinderen te zorgen. Uithuisplaatsen kan dan nodig zijn, maar moet in mijn ogen altijd gericht zijn op herstel van de opvoedsituatie.

Maar bedenk ook dat we door ons kabinet 20% extra moeten bezuinigen op de GGZ. En je moet roeien met de middelen die je hebt...

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:05

Ben het op het moment aan het kijken en er kloppen inderdaad een hoop dingen niet. Ben heel benieuwd naar het werkelijke verhaal of iig het verhaal van Jeugdzorg.
Deze dingen gebeuren nu eenmaal niet zomaar..

Schrok trouwens wel van die soa!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:08

ik heb m gezien ja,
heel dubbel gevoel bij.

1 van de meisjes bleek een soa te hebben opgelopen, waarschijnlijk in het gastgezin!
moeder mocht met dat meisje zowat geen contact meer hebben, onduidelijk waarom met dat meisje niet en met de andere 3 meisjes wel (thuis).
oudste twee jongens kwamen uit gesloten inrichting of jeugd gevangenis, en ontspoorden weer helemaal.

het meisje die uit huis was mocht ze een tijd lang niet zien of spreken, het meisje miste haar moeder erg.
waarom schreef ze het kind dan geen kaartjes en brieven vraag ik me af.

moeder zegt dat woorden verdraaid werden en dat is iets heel kwalijks,
maar ondertussen was het per saldo wel een onhoudbare situatie in het gezin.

moeder liep te foeteren en schelden over jeugdzorg, in het bijzijn van de kleine kinderen.
dat zou ze al niet moeten doen, hoe dan ook.
ook praatte ze niet normaal met mensen van jeugdzorg, maar ging alleen maar schreeuwen en schelden, dat is niet slim natuurlijk, zo bevestigd ze alle vooroordelen.

maar kan me de frustraties van de moeder ook weer heel goed voorstellen,
zoals ik zei, heel dubbel gevoel bij de docu.
ik denk al met al dat niet de moeder het probleem was, maar wel de hoeveelheid kinderen en de complexiteit in het gezin.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:11

Ik heb de docu nog niet gezien, maar wil het wel graag gaan kijken.
Als ik jullie posts lees komen bij mij al erg veel vraagtekens naar boven, maar dat heb ik wel vaker bij Jeugdzorg. Dit jaar ga ik een minor volgen m.b.t. een deel Jeugdzorg, ben benieuwd wat ik daarvan kan leren of mee kan doen. :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:11

Nou ik hoorde dat die vader die oudste jonges heel erg heeft geslagen en mishandelt en die moeder heeft dide vader er toen niet uit getrapt dus dan ben je als moeder al heel fout in me ogen...

en over die soa's

Bij haar broer (als het van hem af kwam) kon het toch zijn dat het bij hem genezen was en hij daarna is hertest door zn moeder...
maarja het meisje is in elk geval misbruikt das een ding zeker ...

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:53

jullie oordelen allemaal wel heel erg over moeder, en dat het verhaal alleen vanuit haar perspectief word bekeken. Maar ik zie toch duidelijk in de documantaire een schoolhoofd aan het woord en aan het einde iemand die een onafhankelijk rapport heeft opgestelt die ook komt praten omdat daaruit feiten zijn verdraaid.

Wanneer je die oudste jongens samen hoort praten over hun moeder (toen die Kevin werd weggestuurd) dan hoor je ook wat ze allemaal te voorduren heeft gehad bij die ex, heel makkelijk om dan te roepen dat ze hem eruit had moeten zetten maar ik wil jullie weleens zien in een situatie als hier geschetst word. Zoals die jongen het zei was juist moeder degene die als het kon de klappen opving voor die kinderen.
Natuurlijk is het een onveilige situatie geweest, maar niet alleen voor die kinderen.

Kinderen zijn voornamelijk getraumatiseerd door de dingen die hun vader heeft gedaan, zijn daardoor moeilijk verstaanbaar gedrag gaan vertonen en daardoor uit huis geplaatst. Bij die Darryl hoor je vervolgens dat die in de instelling (waar ie veilig zou moeten zijn) verkracht is een daardoor nog moeilijker behandelbaar word en dan maar in jeugddetentie terecht komt.

En wat er opgesomt word over wat moeder verkeerd zou doen, intervieuw geven waar kinderen bij zijn, ed. Tuurlijk doet ze een verkeerde uitspraak over een ''zooitje'' turken. Maar waar het daar echt omging is dat er in een rapport van jeugdzorg stond dat de kinderen niet mochten trakteren, en dan blijkt dat moeder er op dat moment voor heeft gekozen om voor het jarige kind een kado te kopen ipv op school te trakteren omdat er gewoonweg niet genoeg geld was. Lijkt mij dat daaruit ook wel blijkt dat ze de kinderen voorop stelt.
En ja die oudste zit een beetje thuis te blowen, maar ze geeft wel aan dat ze het belachtlijk vind om voor hem een wajong aan te vragen omdat ie makkelijk kan werken.

Nee ik ben zeker niet van mening dat jeugdzorg het altijd bij het rechte eind heeft, en inderdaad zoals al een paar keer in de docu word gezegd, waarom tegenover elkaar staan en niet samen werken. Maar ben bang dat er tussen dit gezin en jeugdzorg zoveel is gebeurt dat het vertrouwen in elkaar helemaal weg is en ze hier noooit uit gaan komen samen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:59

Linda, tuurlijk zijn er verzachtende omstandigheden en is moeder's gedrag niet onbegrijpelijk. Maar dat wil niet zeggen dat het ook góed is wat ze doet, ook al zijn de intenties nog zo goed. Leuk dat moeder ervoor gesprongen is toen dr kinderen geslagen werden, maar daarmee haal je die kinderen niet uit de onveilige situatie. Leuk dat moeder het belachelijk vindt dat dr zoon thuis zit terwijl hij best kan werken, maar ik vraag me oprecht af of ze hem ook stimuleert werk te zoeken. En leuk dat ze haar kind een cadeau gunt, maar dat neemt niet weg dat discriminatie slecht is.

Wat de achtergrond verder ook is, de situatie die in de docu geschetst wordt is van een moeder die haar kinderen niet voldoende kan bieden wat ze nodig hebben. Hetzij in goederen, hetzij in mentale steun, hetzij in veiligheid etc. En dan kunnen er nog zo veel verzachtende omstandigheden zijn, die kinderen kunnen zich gewoonweg niet optimaal ontwikkelen en dan is uithuisplaatsing/OTS misschien nog wel de beste oplossing.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:04

In de docu zei ze dat der zoon begon te schelden als ze over werken begon tegen hem
en dat hij voor andere trajecten niet gemotiveert was..

Derryl en Kevin zitten nu in de gevangenis voor een gewapende overval ;)

alleen DJ doen een opleiding :)

Maarja het is in elk geval niet voor niks dat die kinderen onder toezicht waren gesteld en dat er een uit huis is ...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:12

Dat moeder loopt te schelden op jeugdzorg in bijzijn van de kinders is niet handig. Maar dit is wel een verhaal dat al jaren speelt, Destiny is al jaren uit huis geplaatst. Ik kan me de frustratie wel voorstellen.

Maar als verschillende mensen (schooldirecteur en objectieve observante) zeggen dat hun verslagen zijn verdaait door jeugdzorg, dan krijg ik daar toch wel de kriebels van. Ook hoe met Kevin om werd gegaan; verplicht per direct het huis uit, maakt niet uit dat ie dan op straat rond moet lopen. Ik vind het niet raar dat hij en z'n broer het verkeerde pad op zijn gegaan; hun hele jeugd om zeep geholpen. Eerst door vader, daarna door instanties.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:13

shilady schreef:
In de docu zei ze dat der zoon begon te schelden als ze over werken begon tegen hem
en dat hij voor andere trajecten niet gemotiveert was..

Maar dan is het toch je verantwoording als moeder om je kind tóch proberen te motiveren en aan het werk te zetten? Desnoods door hem kostgeld te vragen oid. Dat hij begint te schelden als ze over werken begint vind ik al een teken dat moeder geen gezonde ontwikkelingssituatie kan bieden. Moeder hoort hem op te voeden, niet andersom.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:15

Heino schreef:
Linda, tuurlijk zijn er verzachtende omstandigheden en is moeder's gedrag niet onbegrijpelijk. Maar dat wil niet zeggen dat het ook góed is wat ze doet, ook al zijn de intenties nog zo goed. Leuk dat moeder ervoor gesprongen is toen dr kinderen geslagen werden, maar daarmee haal je die kinderen niet uit de onveilige situatie. Leuk dat moeder het belachelijk vindt dat dr zoon thuis zit terwijl hij best kan werken, maar ik vraag me oprecht af of ze hem ook stimuleert werk te zoeken. En leuk dat ze haar kind een cadeau gunt, maar dat neemt niet weg dat discriminatie slecht is.

Wat de achtergrond verder ook is, de situatie die in de docu geschetst wordt is van een moeder die haar kinderen niet voldoende kan bieden wat ze nodig hebben. Hetzij in goederen, hetzij in mentale steun, hetzij in veiligheid etc. En dan kunnen er nog zo veel verzachtende omstandigheden zijn, die kinderen kunnen zich gewoonweg niet optimaal ontwikkelen en dan is uithuisplaatsing/OTS misschien nog wel de beste oplossing.

En hoeveel gezinnen zullen er wel niet zijn waar dit ook (of misschien nog wel erger!) het geval is, maar waarbij bureau jeugdzorg nog nooit zich ermee bemoeid heeft?!?

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:17

Ik geef moeder ook niet alle credit
waar ik me vooral over verbaas: hoe makkelijk er wordt geroepen dat ze faalt in het bieden van veiligheid in het agressie gedeelte.... moeder is hier zelf ook slachtoffer van.
Hoe moeilijk moet het voor een moeder zijn om erachter te komen dat je kinderen zijn misbruikt en dan ook nog door je eigen vent. Hoe moeilijk moet het zijn om voor jezelf en je kinderen op te komen wanneer je zelf ws in doodsangst leeft dat zo'n vent jou of je kinderen niet iets aandoet.
En hoe erg moet het zijn om zelfs voor je eigen kinderen bang te moeten zijn........
Voordat je de moed en kracht bij elkaar hebt geraapt om hier uit te stappen en stappen durft te ondernemen tegen de man die je gezin dit heeft aangedaan...
Vandaar dat ik ook schreef: ik wil weleens weten wat jullie zouden doen in zo een situatie, ik denk dat niemand daarover kan oordelen zonder zelf in zo een hel te zitten.

Daarbij zie ik 100x liever een moeder die haar kinderen overlaad met liefde, en uit liefde voor haar kinderen misschien niet altijd de meest beste keuzes heeft gemaakt qua uitspraken of niet snel genoeg tegen haar agressieve man is ingegaan naar ieders mening (en vaak de mening van mensen die zelf alles voor elkaar hebben) Dan een moeder die denkt dat liefde iets is wat je kunt kopen en zelf haar schuldgevoel van bijv. nooit aanwezig zijn omdat carriere voorgaat, probeert af te kopen.

Voor een kind is het toch ook niet te begrijpen dat de 1 wel thuis mag wonen en jij niet... Sterker nog in deze situatie mogen ze allemaal thuis wonen behalve 1.... Aan het eind lees je zelfs dat de 3 jongste niet eens meer onder toezicht staan, maar voor die ander word geprobeert moeder uit de ouderlijke macht te zetten???? Hoe leg je dat meisje dat uit?? Is dat dan echt het beste voor zo'n kind???
Laatst bijgewerkt door 19LindA83 op 22-07-11 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:18

Ik heb inmiddels de docu gezien.

Heino schreef:
Ik vind het een raar verhaal en krijg als hulpverlener de kriebels van deze moeder.

Als je je als hulpverlener bij voorbaat al zo opstelt heeft zo'n moeder daar toch niks aan? Kan je er echt niet doorheen kijken en zien dat deze vrouw véél te jong veel teveel kinderen én ellende op haar dak heeft gekregen waardoor ze zich emotioneel misschien niet zo goed heeft kunnen ontwikkelen als een ander.
Het straalt er gewoon aan alle kanten vanaf en dan gaan zulke mensen zich zo gedragen. Deze mensen hebben in het hier en nu concrete hulp nodig en geen beschuldigingen en discussies want dan wordt zij ook alleen maar erger.

Heino schreef:
Moeder hoort hem op te voeden, niet andersom.

Je kan van haar niet verwachten dat als haar oudste zoons jaren in een inrichting hebben gezeten, dat zij dan ineens op hun 18e gaat opvoeden, dat accepteert niemand, en zeker de kinderen zelf niet.
Ze krijgt wel ineens een stel min of meer wildvreemde en dan ook nog zwaar beschadigde kinderen weer in huis. In je eentje red je dat niet dat blijkt wel weer.

Maar ik kan me voorstellen als jeugdzorg en andere hulpinstanties ze zo in de steek hebben gelaten dat ze nu ook denken: laat maar, ik ben nu 18 nu hoeft het niet meer.

Oja en die beschuldiging van die soa. Als die jongen dat echt gedaan heeft dan wil hij bij voorbaat niet in beeld of gefilmd worden, ik geloof hem dat hij dat niet gedaan heeft, wat erg om met zo'n beschuldiging te moeten leven.

Geen wonder dat hij geen hulp wil van dezelfde soort lui die hem beschuldigen.

Wat dat blowen thuis betreft, er zijn ook genoeg ouders die niet ontspoord zijn maar hun kinderen gewoon thuis hebben laten blowen. Liever thuis dan op straat als ik ze verbied, is de redenatie.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:20

Juut schreef:
Dat moeder loopt te schelden op jeugdzorg in bijzijn van de kinders is niet handig. Maar dit is wel een verhaal dat al jaren speelt, Destiny is al jaren uit huis geplaatst. Ik kan me de frustratie wel voorstellen.

Maar als verschillende mensen (schooldirecteur en objectieve observante) zeggen dat hun verslagen zijn verdaait door jeugdzorg, dan krijg ik daar toch wel de kriebels van. Ook hoe met Kevin om werd gegaan; verplicht per direct het huis uit, maakt niet uit dat ie dan op straat rond moet lopen. Ik vind het niet raar dat hij en z'n broer het verkeerde pad op zijn gegaan; hun hele jeugd om zeep geholpen. Eerst door vader, daarna door instanties.

idd... en zo erg om zeep geholpen dat je dan ook geen andere uitweg meer ziet dan of 2x een zelfmoordpoging doen of dan de ''veiligheid'' van een gevangenis weer opzoeken. Want vaak is het ook nog zo dat ze daarin wel kunnen ''functioneren'' omdat het daar allemaal voor hun bepaald word en ze niet zelf over moeilijke keuzes hoeven te beslissen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:21

19LindA83 schreef:
Vandaar dat ik ook schreef: ik wil weleens weten wat jullie zouden doen in zo een situatie, ik denk dat niemand daarover kan oordelen zonder zelf in zo een hel te zitten.

Een aantal van ons zijn redelijk veilig opgegroeid en hebben de tijd gekregen om emotionele intelligentie en zelfstandigheid te ontwikkelen.
Zo'n vrouw is al op jonge leeftijd met een stel kinderen bij een crimineel terecht gekomen, die van de ene ellende in de andere terechtgekomen, ik vind zelfs dat ze het nog redelijk doet: geen drugs of criminaliteit, geen vent in huis die haar weer kan slaan (zulke vrouwen trekken dat soort types nou eenmaal aan)

Wij kunnen niet oordelen hoe het voelt als je samenwoont met een man die je kinderen mishandelt en waarom zij daar niet weggaat.
Makkelijker gezegd dan gedaan.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:24

Nicolletje schreef:
19LindA83 schreef:

Een aantal van ons zijn redelijk veilig opgegroeid en hebben de tijd gekregen om emotionele intelligentie en zelfstandigheid te ontwikkelen.
Zo'n vrouw is al op jonge leeftijd met een stel kinderen bij een crimineel terecht gekomen, die van de ene ellende in de andere terechtgekomen, ik vind zelfs dat ze het nog redelijk doet: geen drugs of criminaliteit, geen vent in huis die haar weer kan slaan (zulke vrouwen trekken dat soort types nou eenmaal aan)

Wij kunnen niet oordelen hoe het voelt als je samenwoont met een man die je kinderen mishandelt en waarom zij daar niet weggaat.
Makkelijker gezegd dan gedaan.

Volgens mij bedoel ik ook precies hetzelfde wanneer je de rest van de post doorleest... Wij zitten volgens mij op 1 lijn qua onze mening hierover als ik het zo lees.
Dus weet niet precies hoe je deze post bedoelt, of het ''kritiek'' is of een aanvullig?!