Vermiste limburgse in spanje gevonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Vermiste limburgse in spanje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 16:00

http://nos.nl/artikel/253905-vermiste-limburgse-in-spanje-gevonden.html

Citaat:
Vermiste Limburgse in Spanje gevonden
Mary-Anne stapte zelf uit de helikopter bij het ziekenhuis Mary-Anne stapte zelf uit de helikopter bij het ziekenhuis
Toegevoegd: woensdag 6 jul 2011, 11:59
Update: woensdag 6 jul 2011, 14:01

De vermiste Mary-Anne Goossens is levend gevonden. Achttien dagen na haar vermissing is de Limburgse gered uit een put langs een rivier in Zuid-Spanje.

Vlak na haar redding was nog niet zeker of de gevonden vrouw wel degelijk de vrouw uit Stramproy was die sinds 17 juni werd vermist. Maar intussen is in het ziekenhuis vastgesteld dat zij het is. Dat heeft haar familie bevestigd tegenover de NOS.
Onbevestigd

Drie wandelaars vonden haar gisteravond in een uitgestrekt natuurpark ten noorden van de badplaats Nerja. Omdat daar geen telefonische dekking was, zijn ze toen teruggelopen om hulp in te schakelen.

Een reddingsteam slaagde er vandaag in om Mary-Anne Goossens rond het middaguur naar het ziekenhuis te brengen. Daar was het wachten op bevestiging van de identiteit van de vrouw.

Ze is verzwakt, maar ze kan lopen en ze heeft ook al gesproken met haar familie. Wat er precies is gebeurd en hoe ze zo lang kon overleven, is nog niet duidelijk.
Zoekactie

De 48-jarige Goossens was half juni naar Malaga gegaan voor een vakantie van tien dagen. Op 16 juni stuurde ze nog een sms'je naar haar kinderen vanuit Nerja. Een dag later kreeg de familie geen contact meer met haar.

Vervolgens heeft de Spaanse politie dagenlang met speurhonden en helikopters gezocht naar de vermiste vrouw. Om te helpen bij de speurtocht reisden familieleden en vrienden ook naar Malaga. Er werd zelfs al een speciaal fonds opgericht om een verdere zoekactie te financieren.

Je zal maar 18 dagen in een put moeten zitten met de gedachte er misschien niet meer leven uit te komen.. Sterkte voor de vrouw (en de familie)

Blabla1980

Re: Vermiste limburgse in spanje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:02

Fijn dat ze gevonden is!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:03

Wat knap dat die mevrouw het zo lang zonder eten en drinken heeft uitgehouden.

Gelukkig dat ze niet ernstig is toegetakeld door 1 of andere imbeciel is!!!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:03

Las het verhaal ook. Het is nog een wonder dat ze het relatief er 'goed' af heeft gebracht.

Brr 18 dagen, dat is niet alleen lichamelijk slopend maar geestelijk ga je daar denk ik ook aan kapot.

Hopelijk hersteld ze voorspoedig en kan ze het een plekje geven.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:07

17 dagen :oo

Hoe overleef je dat :=

Ik ben benieuwd naar een verdere uitleg van de vrouw of familie.
Knap dat ze het zo lang heeft uitgehouden!!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:10

Een nachtmerrie ten einde. Wat moet haar familie gelukkig zijn nu. Iets waar je op hoopt maar bijna niet meer in kunt geloven.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:14

Jeetje en dan denk je alle doemscenario's op dat moment.. alleen op vakantie etc. En dan wordt ze toch nog levend gevonden... Hoop dat ze er snel weer bovenop is!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:46

Zo, 18 dagen letterlijk in de put zitten is niet mis.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:49

Dat lijkt me echt te erg om mee te maken. En het dan ook overleven. Hoe is dat toch mogelijk?

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:51

Hoe is het mogelijk dat ze zolang overleeft?
Misschien zat er water in de put ofzo? ik weet het niet
:(:)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:14

Mary-Anne was verdwaald Door Jolande van der Graaf en Jeroen van der Weijden
NERJA/AMSTERDAM - De eerste verbijsterende details over de wonderbaarlijke overleving van Mary-Anne Goossens (48) die liefst achttien dagen spoorloos was, komen momenteel aan de Spaanse Costa del Sol aan het licht.

Mary-Ann leeft Mary-Anne Goossens komt net uit de helikopter waarmee ze naar het ziekenhuis is vervoerd.

Volgens een arts, die in een ziekenhuis in Malaga vanmiddag met Mary-Anne sprak, is het een wonder dat de vrouw levend en wel is aangetroffen. De Limburgse bibliothecaresse blijkt in het onherbergzame gebied rond Nerja te zijn verdwaald en heeft zich al die tijd met wat water uit een bergbeek in leven kunnen houden.

Haar nachtmerrie begon toen Mary-Anne Goossens, die in Nerja een tiendaagse vakantie had geboekt, vrijdag 17 juni vanuit haar hotel te voet de bergen introk. De vrouw was op weg naar het dorp Frigiliana om daar onder meer een kasteel, Castillo Alto, te bezoeken. Het liep echter helemaal mis. “Op enig moment heeft Mary-Anne een afslag gemist en is ze verdwaald”, vertelt de arts.

Wanhopig probeerde de Nederlandse de weg terug te vinden, maar bij de invallende duisternis moest zij haar pogingen staken. De volgende dag is de vrouw verder gelopen en op een punt in een ondoordringbaar terrein in de bergen beland waar zij niet meer verder, maar ook niet meer terug kon komen. “Zij heeft al die dagen in een kleine grot geleefd en water uit een bergbeek gedronken.”

Ondervoed

Ernstig verzwakt en ondervoed was Mary-Anne toen gisteren plotsklaps haar redding nabij kwam. “Ze hoorde opeens stemmen en is gaan schreeuwen. Bovendien had ze een fluitje bij zich, waarmee zij de aandacht van drie wandelaars in haar nabijheid heeft kunnen trekken. Zij hebben Mary-Anne meteen gevoed, uitgerust met een slaapzak en de Guardia Civil ingeschakeld. Omdat het al donker was, kon de politie pas vanmorgen een reddingsactie op touw zetten.”

Vanuit een helikopter zijn reddingswerkers bij Mary-Anne gedropt, die de vrouw naar een ander punt hebben overgebracht waar de helikopter kon landen. Vervolgens is de Limburgse overgevlogen naar een ziekenhuis in Vélez, Malaga waar zij momenteel ter observatie op de ehbo-afdeling ligt. Haar kinderen Fritz en Jantje hopen vanavond Spanje te bereiken om met hun moeder te kunnen worden herenigd.

Aldus de telegraaf

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:19

Wat een geweldig nieuws voor de familie en vrienden en de vrouw zelf natuurlijk *\o/*

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:55

Zo he wat een rare maar welkome wending van het verhaal !!
Dit moet een werelds gevoel zijn voor alle betrokkenen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:57

Sprakeloos..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:37

Jeetje, wat een geluk dat ze is gevonden!! :wow:
Top hoor!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:33

Ze zat dus niet in een put maar ergens met een grot en een riviertje, naast een wandelpad blijkbaar.
Niet letterlijk ´vast´ ergens.
De wandelaars konden bij haar komen en ook weer weg.
Inderdaad een rare wending.

Voor Boktsters wellicht een ongelooflijk verhaal en ook voor mij is het dat, maar dan anders.
Het zal allemaal best, maar :?

Kijk eens op google waar Nerja en Frigiliana liggen. Inclusief de snelweg ertussen. Let op de schaal in kilometers. Bedenk dat ze de tweede dag al ´vast´ kwam te zitten.
´Onherbergzaam terrein´ is ook relatief. Zie het zelf op google earth.

Afgezien van het ... :x uiteraard gewoon geweldig dat ze gezond en wel terecht is.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:46

HC, ze schijnt uren/dagen in dat gebied rondgezworven te hebben. Maar compleet richting kwijt te zijn en niet durven klimmen of dalen. Ze heeft toen zelf gekozen om bij het water in de buurt te blijven. Een verstandige keuze waarschijnlijk.

Kritische noot is nooit verkeerd natuurlijk maar het feit dat de jongens die haar gevonden hebben, uren moesten lopen om met de buitenwereld in contact te kunnen komen en dat redding alleen met traumahelicopter mogelijk was, doen me toch geloven dat jouw inschatting verkeerd is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:29

slimmerik schreef:
HC, ze schijnt uren/dagen in dat gebied rondgezworven te hebben.

Hier een foto gemaakt ten noorden van Frigiliana. Voor je ligt Frigiliana, daarvoor Nerja.

Ze zou 3 km. noordoost van Frigiliana gezeten hebben. Dat is nét links van de fotograaf.

Afbeelding

Citaat:
het feit dat de jongens die haar gevonden hebben, uren moesten lopen om met de buitenwereld in contact te kunnen komen

´feít´ :x

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:33

Vind het zo'n bijzonder verhaal, en dan bijzonder in de zin van...Hoe krijg je het voor elkaar..:+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:35

Ze had ook 's nachts licht kunnen zien van de steden en zo kunnen oriënteren. Dan wachten tot de zon er weer is om je kompas te refereren.
Ik heb zelf ook door rivierbeddingen in spanje gezworven en lijkt me niet zo extreem.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 08-07-11 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:37

F_Orumster schreef:
Ze had ook 's nachts licht kunnen zien van de steden en zo kunnen oriënteren. Dan wachten tot de zon er weer is om je kompas te refereren.

Ze had d'r bloemetjesgordijnen dicht in haar grot denk ik

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:39

Colway schreef:
F_Orumster schreef:

Ze had d'r bloemetjesgordijnen dicht in haar grot denk ik

:)*

Voor familie moet het wel geweldig zijn dat ze gevonden is.
Ik had tijdens de vermissing beelden in mijn hoofd dat ze klem zou zitten in een kloofje ofzo, en dan zie je de uiteindelijke afloop... tja, kweeniet hoor.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 08-07-11 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:39

Ik vond het ook al vreemd....ik ken Spanje niet maar HC wel,en ik neem aan dat hij weet waar hij het over heeft.
Ik ben iedergeval blij dat ze het heeft overleeft!
Volgende keer misschien een compas mee?En niet alleen wandelen....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:58

Tja,

ik heb weer een hoop bijgelezen in de krant. Wat fout is gegaan is dat mevrouw de verkeerde rivier is gevolgd en uren is doorgelopen. Zie ook hier:

http://www.limburger.nl/article/2011070 ... nse_bergen

Hier staan nog wat mooie plaatjes van de Rio Chillar. Ik kan me voorstellen dat ze door die kloof heel weinig zag.

http://www.casans.nl/NL/Nerja%20en%20tips.htm

Ondanks het feit dat ze Frigiliana nergens zag, is ze stoicijns verder gelopen zonder eraan te denken dat ze de verkeerde rivier opliep. Blijkbaar kan dat zelfs de besten overkomen. Normaal gesproken moet je de rivier stroomafwaarts lopen, dan kom je wel in zee terecht, dan was ze vanzelf dus bij de Middellandse Zee uitgekomen. Maar als je steeds maar verder gaat lopen, dan kan je op een gegeven moment vast komen te zitten. Soms is afdalen enger dan klimmen. In de Limburger stond ook hoe iemand niet kon begrijpen hoe ze met dat soort schoenen de bergen inging. Maar het was blijkbaar nooit haar bedoeling om echt de bergen in te gaan, ze wilde gewoon van Nerja naar Frigiliana lopen, maar ze nam een verkeerde afslag. Als ik trouwens de redder zie van de Guardia Civil, die kwam met helm en al aan, dat is al een indicatie dat het niet zomaar een normale bergwandeling was. Google Maps toont bijna geen foto's van de Rio Chillar vallei. Dat is al een indicatie dat het niet zo erg druk bezocht is.

De drie uur wandelen om GSM bereik te vinden vind ik persoonlijk nog steeds erg vreemd, maar goed, misschien hadden ze wel een verkeerd abonnement (In eigen land mag je nooit het beste netwerk kiezen, roamers mogen dat wel).

Overigens, vergelijken met Valkenburg is nogal krom. In Valkenburg zijn niet zo'n diepe kloven. Daarnaast zat ze op 1000 meter hoogte, de hoogste berg in Nederland is rond de 300 meter. Dat is nogal een verschil.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:38

geerke schreef:
Ik vond het ook al vreemd....ik ken Spanje niet maar HC wel,en ik neem aan dat hij weet waar hij het over heeft.

Sterker nog; ik zit als hulpverlener bij de Proteccion Civil hier en woon iets verder, hogerop in de bergen.

Ze zat 16 dagen!!!! in een valleitje (vooruit noem het ´kloof´ voor NL begrippen) onderaan een heuvelrug vanwaar ze de kust gewoon kon zíen.
Wat de redenering ook, het is hoe je het ook bekijkt een :x verhaal.

Dat ´3 uur lopen van contact met de buitenwereld´ is zoals je gewoon kan zien :? In 3 uur ben je bij de buitenwijken van Nerja en op de heuvels heb je prima GSM bereik.