Mens boven dier? Waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mens boven dier? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:30

Naar aanleiding van een post die ik net tegenkwam in een ander topic, en ben die opmerking trouwens veel vaker tegen gekomen. 'Mensen staan boven dieren', 'Mensen zijn belangrijker dan dieren', 'Mensen zijn meer waard dan dieren', 'Dieren zijn minderwaardig aan de mens' en vele varianten hierop.. Maar nooit een duidelijke uitleg: Waarom dan? Waarom vind jij jezelf beter dan een dier? Waarom verdien jij meer dan een dier? Waarom verdien jij het om te leven, en het leven van dieren weg te nemen? We zijn toch allemaal levende wezens, allemaal op de wereld gezet (voor een doel of zonder doel)? Waarom worden dieren toch als minderwaardig gezien? Omdat ze minder hersencapaciteit hebben, minder 'bereikt' hebben in de wereld? Maar zijn wij mensen dan niet zo ver ontwikkeld dat we dat kunnen doorzien, dat we verder kunnen kijken dan: 'Jij bent dommer dus minder'? Mensen zijn toch ook niet allemaal gelijk qua intelligentie etc?

Ik kan zelf 1000 redenen bedenken waarom mensen meer waard zouden kunnen zijn als dieren, maar dan kom ik uiteindelijk toch weer bij hetzelfde uit: We bestaan allemaal uit stofjes, en de mens is ook een diersoort.. Het meest ver ontwikkeld, dat zeker, maar daarmee ook in staat na te denken over dingen, en dus níet meteen te roepen dat ze meer zouden waard zijn dan een dier. Natuurlijk gezien zijn wij mensen de hoogst geplaatste diersoort momenteel, dat klopt, maar moeten we ons dan ook zo gedragen? We staan inmiddels al zo ver van de natuur af, waarom dan wél aan die rangorde vasthouden?

Dit is dus puur mijn idee erover, ik ben heel benieuwd wat anderen hierover denken, en dan ook vooral het antwoord op de vraag: 'Waarom vind jij jezelf meer dan een dier?' Als je dat vindt :)

Ben benieuwd!

nine1987

Re: Mens boven dier? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:34

Wij mensen zijn geen dieren meer, maar een plaag.. Dieren leven in een natuurlijk evenwicht.. Wij niet.. Wij vermeerderen en vermeerderen maar, maar hebben geen natuurlijke vijand.. Wij plaatsen ons boven het dier omdat dat een gevoel van macht geeft (kijk naar het schieten van leeuwen en het berendansen en "tamma"tijgers houden) dit zijn maar wat domme voorbeelden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:36

denk dat er maar weinig mensen zijn die in willen zien, dat we niet meer zijn dan een hoopje cellen, aka de versmelting van een zaadcel en een eicel die is gaan groeien :') Veel meer dan dat zijn we ook niet (imo). Dat we rationeel kunnen denken is ook meer geluk dan wijsheid denk ik :)

Maar imo, maken mensen zichzelf te graag wijs dat zij geschapen zijn door een hogere macht etc. :) De mens was het evenbeeld van god, die hij schiep toen hij volgens de bijbel volgens mij iets 'bijzonders' wilde schapen. Dus ja vanuit religieus standpunt kan ik het wel begrijpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:38

nine1987 schreef:
Wij mensen zijn geen dieren meer, maar een plaag.. Dieren leven in een natuurlijk evenwicht.. Wij niet.. Wij vermeerderen en vermeerderen maar, maar hebben geen natuurlijke vijand.. Wij plaatsen ons boven het dier omdat dat een gevoel van macht geeft (kijk naar het schieten van leeuwen en het berendansen en "tamma"tijgers houden) dit zijn maar wat domme voorbeelden..

Ja, okee. Maar dan vraag ik me af: Waarom is er een deel van de wereldbevolking die er wel over nadenkt, en een deel die zich idd blindstaart op dat machtsgevoel? Waar heeft dat toch mee te maken?

Het is iig zo dat het aantal mensen dat erover nadenkt zich uitbreidt, anders had je niet al de dierenactivisten etc., maar waarom blijven toch zoveel mensen vasthouden aan dat machtsgevoel waar jij t over hebt?

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:38

Ik denk dat heel veel mensen zeggen dat ze zichzelf niet beter vinden dan een dier maar er dan in de praktijk toch niet naar handelen...
Ik ben er eigenlijk helemaal niet voor om paarden in stallen te houden en cavia's in hokjes, maar heb toch aan beiden wel meegewerkt een soort van, maar ik voel me toch niet beter dat zij...
Ik denk dat het tegenwoordig niet meer echt mogelijk is om dieren als gelijken te behandelen omdat ze niet meer echt in het wild kunnen omdat alles zo vol is en er worden er zo veel gefokt en alles...

Maar je kunt het ook anders bekijken, want je zou een tijger of zo ook wel van meer waarde schatten dan een muis of zo... Misschien aantallen? Of prooi-roofdier iets?

Mensen zijn vaag xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:39

Menino schreef:
denk dat er maar weinig mensen zijn die in willen zien, dat we niet meer zijn dan een hoopje cellen, aka de versmelting van een zaadcel en een eicel die is gaan groeien :') Veel meer dan dat zijn we ook niet (imo). Dat we rationeel kunnen denken is ook meer geluk dan wijsheid denk ik :)

Maar imo, maken mensen zichzelf te graag wijs dat zij geschapen zijn door een hogere macht etc. :) De mens was het evenbeeld van god, die hij schiep toen hij volgens de bijbel volgens mij iets 'bijzonders' wilde schapen. Dus ja vanuit religieus standpunt kan ik het wel begrijpen...

Hmm dat is ook wel interessant idd. Ja ik ben niet religieus opgevoed, dus weet daar weinig van.. Maargoed, dan ook weer, je kunt daar aan vasthouden, of je kunt je eigen weg gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:41

BlackDancer schreef:
Ik denk dat heel veel mensen zeggen dat ze zichzelf niet beter vinden dan een dier maar er dan in de praktijk toch niet naar handelen...
Ik ben er eigenlijk helemaal niet voor om paarden in stallen te houden en cavia's in hokjes, maar heb toch aan beiden wel meegewerkt een soort van, maar ik voel me toch niet beter dat zij...
Ik denk dat het tegenwoordig niet meer echt mogelijk is om dieren als gelijken te behandelen omdat ze niet meer echt in het wild kunnen omdat alles zo vol is en er worden er zo veel gefokt en alles...

Maar je kunt het ook anders bekijken, want je zou een tijger of zo ook wel van meer waarde schatten dan een muis of zo... Misschien aantallen? Of prooi-roofdier iets?

Mensen zijn vaag xD

Hmm tja ik weet niet of ik een leeuw als meer zie dan een muis. Een leeuw is misschien groot en snel, maar een muis is weer snel, behendig door z'n grootte en betrekkelijk slim..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:42

@Menino: dat ben ik met je eens, vandaar dat ik daar dus niet intrap.. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook gelovig, maar denk niet dat ik een evenbeeld ben van God, die vergelijking DURF ik nog in geen 100 jaar te maken..

Ik ben gecreeërd door mijn vader en moeder die (ik wil er niet aan denken :+ ) sex hebben gehad en daar ben ik dan uit gekomen.. En ja ik ben ook niet altijd even milieubewust (dat bedoel ik ook met de dieren, ik hou ook van mijn varkens- en kippenvleesje..)
En ja, ik mep ook een vlieg of een spin hartstikke dood..

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:43

Mm, ik denk dat een leeuw slimmer is dan een muis...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:44

Ik kan bijvoorbeeld wel meer waarde hechten aan een dier dan aan een mens.. Begrijp me niet verkeerd, er zijn zeker mensen van wie ik ontzettend veel hou, maar ik heb al genoeg meegemaakt in mijn leven om te kunnen zeggen dat de liefde van mensen met voorwaardes komen en de liefde van dieren (hond, paard etc. niet)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:44

Volgens mij doen alle dieren dat, als tijgers ( om maar wat te noemen) de ogelijkheid hadden, zouden ze het op dezelfde manier aanpakken. Geen enkel dier is gemaakt om zichzelf onder of gelijk te plaatsen met een ander dier, simpelweg omdat ze het dan niet overleven. Volgens mij zit het in onze natuur, is het onze overlevingsstrategie, die overigens compleet overbodig is geworden doordat we geen vijanden hebben. Kan het niet heel goed uitleggen, zal er nog eens over nadenken als het niet begrijpelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:45

ikzelf stel dieren gelijk of zelfs boven me! (ben ook vega om die reden) en dan bedoel ik ook álle dieren, dus ook insecten :)
vind het een erg interessant topic, misschien dat ik eindelijk op antwoorden kan komen... heb het ook nooit begrepen :n ben niet zo'n poster dus ik lees stilletjes mee :)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:47

secricible schreef:
Volgens mij doen alle dieren dat, als tijgers ( om maar wat te noemen) de ogelijkheid hadden, zouden ze het op dezelfde manier aanpakken. Geen enkel dier is gemaakt om zichzelf onder of gelijk te plaatsen met een ander dier, simpelweg omdat ze het dan niet overleven. Volgens mij zit het in onze natuur, is het onze overlevingsstrategie, die overigens compleet overbodig is geworden doordat we geen vijanden hebben. Kan het niet heel goed uitleggen, zal er nog eens over nadenken als het niet begrijpelijk is.

Ik kan niks anders doen dan me hier bij aansluiten.
We stellen ons boven een dier omdat we het kúnnen.

nine1987

@eej33: (ik ga ff t antwoord uit je trekken dan.. :P) sla je nooooit een vlieg dood? Of een spin? (of wat dan ook) geen leren schoenen? Geen leren zadel?? (dit is niet om je aan te vallen, ik ben alleen heel nieuwsgierig aangelegd :P)

Anoniem

secricible schreef:

Ja dat klopt idd, dat bedoelde ik ook met het 'natuurlijk gezien' stukje uit m'n OP :) Alleen juist omdat wij verder door kunnen denken zijn we in staat dat van ons af te zetten, zeker ook omdat het niet meer zinvol is.. En dan vrazag ik me af: Waarom doen sommige mensen dat wel, en anderen niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:48

Op het moment dat mijn kat thuis komt met een loonstrookje, de boodschappen doet en mijn auto gewassen voor de deur staat, dan kunnen we levelen. Maar zolang zij de hele dag op mijn bed ligt en niet verder komt dan 'mauw' ben ik bang dat ik toch zelf de kost maar moet verdienen. Ook voor haar, want ze is nog nooit met haar eigen maaltje thuis gekomen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:50

nine1987 schreef:
@eej33: (ik ga ff t antwoord uit je trekken dan.. :P) sla je nooooit een vlieg dood? Of een spin? (of wat dan ook) geen leren schoenen? Geen leren zadel?? (dit is niet om je aan te vallen, ik ben alleen heel nieuwsgierig aangelegd :P)

Haha ik ga hier iig wel ver in.. Heb laatst zelfs een torretje uit een sleutelgat 'gered' omdat hij vast zat.. (vraag me niet hoe hij erin is gekomen want hij kwam er amper meer uit, maargoed :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:51

Lovely schreef:
Op het moment dat mijn kat thuis komt met een loonstrookje, de boodschappen doet en mijn auto gewassen voor de deur staat, dan kunnen we levelen. Maar zolang zij de hele dag op mijn bed ligt en niet verder komt dan 'mauw' ben ik bang dat ik toch zelf de kost maar moet verdienen. Ook voor haar, want ze is nog nooit met haar eigen maaltje thuis gekomen :).

Dat komt omdat wij mensen dieren niet meer in staat stellen om voor zichzelf te zorgen, daar kan jouw kat niks aan doen.. Die zou natuurlijk gezien prima voor zichzelf kunnen zorgen, alleen wij beperken ze daarin :)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:52

Heb er nog even over zitten denken maar ik denk dat het ook een deel angst is. Zolang we ons boven dieren stellen en dieren domesticeren of opjagen hebben we controle en 'kan ons niks gebeuren'.
Mensen hebben nou eenmaal graag de touwtjes in handen. Door jezelf boven een dier te stellen heb je een goed excuus om alles te willen controleren en zo niet bang te hoeven zijn.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:52

@Lovely: whaha, daar heb je wel weer een punt.. Ik moet eens druk met mijn katten gaan praten..

@secricible: in theorie zou 't niet kunnen, tijgers hebben ook weer hun natuurlijke vijanden.. En zeker mogen wij mensen dat zijn, maar hou het dan wel even eerlijk.. Tijger heeft zijn tanden.. Pak als mens zijnde dan eens een speer (of soortgelijk) en kijk dan nog eens of we aan de top staan :)

@Juul: als vriendlief thuis is en er zit ergens een spin dan zeg ik ook tegen hem dattie m buiten moet zetten.. Maar als ik alleen ben is dat beest toch echt ten dode opgeschreven.. Als t kan laat ik t leven, zo niet.. Kill it (ben echt doodsbang voor die dieren)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:53

Ik zie mezelf dus echt niet boven dieren staan.
In mijn ogen zijn we gewoon gelijk.

Misschien is dit een beetje ontstaan omdat dieren tegenwoordig min of meer afhankelijk zijn van mensen?
Dan beschouw je jezelf al snel als iemand die boven het dier staat.

Als ik zo na ga denken ben ik ook helemaal geen leider voor mijn paarden. Behandel ze meer als een vriend. Gaat ook prima, ondanks dat er 1 vreselijk dominant is/was van haarzelf.

Anoniem

nine1987 schreef:

nope, sterker nog, als er een vlieg gevangen in huis zit ga ik net zo lang door met m vangen zodat ik hem weer vrij kan laten :+ en als ik in de tuin zit laat ik ze gewoon over mn voeten lopen, voelt en ziet er echt grappig uit :P spinnen laat ik lekker zitten, leren artikelen vermijd ik zoveel mogelijk en ik heb geen eigen paard dus ook geen zadel :P en anders zou eerste keus idd ook een kunststof zadel zijn. mocht het nodig zijn zou ik best leren artikelen willen gebruiken hoor, maar ik kijk liever eerst naar een alternatief.

het is trouwens niet zo dat ik mn verzorgpaard, hond enz de leiding laat nemen, ik probeer hun wel zo goed mogelijk te leiden. maar ze onderschikken aan mij, nooit. ze zijn mijn maatjes en ze staan naast me, niet achter me.

Anoniem

Juul schreef:
Lovely schreef:

Dat komt omdat wij mensen dieren niet meer in staat stellen om voor zichzelf te zorgen, daar kan jouw kat niks aan doen.. Die zou natuurlijk gezien prima voor zichzelf kunnen zorgen, alleen wij beperken ze daarin :)

hahaha, sure. Laat je ook even weten als dat torretje jou een keertje ergens van redt??

riannhuh

eefj33 schreef:
ikzelf stel dieren gelijk of zelfs boven me! (ben ook vega om die reden) en dan bedoel ik ook álle dieren, dus ook insecten :)
vind het een erg interessant topic, misschien dat ik eindelijk op antwoorden kan komen... heb het ook nooit begrepen :n ben niet zo'n poster dus ik lees stilletjes mee :)

Altijd?

Als mijn paard hard aan het werk geweest is, verzorg ik hem eerst en daarna ga ik pas eten/drinken/wat dan ook. Maar als er een mens en een dier in een brandend huis zitten en je moet ze helpen, dan hoop ik toch zeker dat iedereen eerst de mens helpt? :oo

Nathaliefje

Het feit dat we zo ontwikkeld en intelligent zijn, maakt dat we kunnen nadenken over abstracte dingen als 'het meer of minder waard zijn dan dieren' . Er is geen sprake van meer of minder waard zijn, als het er op aan komt, sterven we toch allemaal. Maar we zijn wel het hoogst geplaatst in de voedselketen omdat we geen natuurlijke vijand, behalve onszelf, hebben. Dus ja, op dat vlak zijn we meer waard. (hoewel het begrip 'waard zijn' op vele manieren gedefinieerd kan worden) Het is de mens die zich emotioneel bindt aan een dier en zich daarom dergelijke vragen stelt. Ik ben ook van mening dat elk dier zich boven een ander zou willen plaatsen binnen zijn mogelijkheden. En dat hoeft geen probleem zijn, wat maakt het uit dat sommige mensen zich meer waard vinden dan een dier? Het is de invulling die ze eraan geven, door misbruik van dieren, dat verkeerd is.