Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 15:14

Citaat:
Laatste update: 29 juni 2011 14:41 info
DEN HAAG - Kennis van het Wilhelmus is met ingang van vrijdag, 1 juli, een heuse inburgeringseis. Dat zei minister Piet Hein Donner woensdag in een debat over zijn Integratienota.

De eis is geen gevolg van die nota, maar van een motie uit 2009 van Kees van der Staaij van de SGP.

Van der Staaij vond dat er in elk geval aandacht aan het volkslied moet worden besteed, niet dat iedere nieuwkomer alle coupletten ten gehore moet kunnen brengen.

Bron: http://www.nu.nl/politiek/2552326/wilhe ... gseis.html

Wat vinden we hier nou weer van? Wordt het niet steeds gekker met dit kabinet?
Ik als autochtoon kom nog niet eens verder dan de eerste twee regels van het volkslied...
8)7

[edit] Volledige bronverwijzing toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Targaryen op 29-06-11 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:16

Ik heb liever dat mensen zich welkom voelen en geholpen worden om op de goede manier een weg te vinden in de Nederlandse maatschappij dan dat ze het volkslied kennen..

Nieuwkomers hett volkslied leren vind ik zonde van mijn belastingscenten
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 29-06-11 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:17

Nee gaat nergens over.

Je kan beter die tijd besteden om andere belangrijke dingen te leren.

Ik ken het wilhelmus niet eens..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:17

Ik ken het amper :')

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:18

Huh? Dat vind ik wel heel erg apart. Woon al m'n hele leven in Nederland en kom echt niet verder dan de eerste paar regels! Ik vind dat de mensen die de curcus volgen hun tijd beter kunnen besteden aan het leren van de Nederlandse taal!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:19

Het eerste couplet is er op de basisschool ingestampt.
Maar een belachelijke eis om zo iemand te laten inburgeren.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:19

Hahahaha wat een onzin, ik kom zelf niet eens verder dan het eerste couplet :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:21

Helemaal mee eens :) vind dat iedereen de eerste twee coupletten wel zou moeten kunnen :) ik heb ze zowel op de basisschool als op de middelbare school geleerd. Hoort bij de nederlandse opvoeding imo, dus ook voor alle nieuwe nederlanders.
Vind sowieso dat ze die hele cursus wel eens opnieuw mogen inrichten. Kan een hoop beter bij die cursus. Ze spreken nog amper nederlands als ze ermee klaar zijn :\ hopeloos.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:25

Vind ik klinkklare onzin. Ik ken het ook niet uit mijn hoofd en ik ben zo Nederlands als 't maar zijn kan. Dat leren ze vanzelf als ze hier wonen, bij elk voetbalfestijn kun je er niet onderuit. Maar een voorwaarde voor inburgering... Kom op zeg. Dat is gewoon een kwestie van 'buitenlandertje pesten', zo moeilijk mogelijk maken om hier te komen wonen.

RoodZonnetje

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:08

Is dit een preview van een nieuw cabaret programma? Dit menen ze toch niet serieus :')

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:14

Wat een onzin zeg, ik ben een pure Nederlander maar ik ken alleen het eerste couplet en volgens mij de 2e half

http://www.youtube.com/watch?v=jqKofbyW ... re=related

nee sorry, ik kan er niet bij. Zijn wij in Nederland dan ook niet geoorloofd hier te wonen wanneer we het liefd niet kennen ? hoe gaan ze dit nou weer verantwoorden, als een 'buitenlander' een nederlander naar het lied vraagt weten al heel weinig het 1e couplet te zingen.... Moeten wij er dan ook weer uitgegooid worden omdat wij net zo goed het lied niet kunnen zingen en ik denk wel minstens 50% van de bevolking het lied niet kent ?

@ Evelli : Ik ben het met je eens, maar dan wel dat het voor iedereen gelijk is en niet dat alleen de buitenlanders het moeten weten, dan moeten ze het ons nederlanders ook gaan verplichten. Maar oh nee, dat gebeurd niet.

Laat het cabinet zich met betere dingen bezig houden zeg....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:26

Ik vind ook dat elke nederlander de eerste twee coupletten van het volkslied zou moeten leren :j wij kregen er op school zelfs een cijfer voor. Net als bij voetbalwedstrijden van Oranje. Tel altijd de hoeveelheid voetballers die meezingen :) erg grappig.
In Amerika is het heel normaal dat je het volkslied kent :j zou hier ook moeten zijn, beetje meer liefde voor het land waarin je woont, inzet voor het land waar je je wilt verstigen in het geval van alle nieuwe nederlanders :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:27

Ik vind het helemaal niet raar, maar om het als eis te stellen gaat wel wat ver. Ik vind wel dat alle nederlanders het volkslied zouden moeten kennen. Ik ken hem zelf helemaal.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:28

_Arwen_ schreef:
Ik vind het helemaal niet raar, maar om het als eis te stellen gaat wel wat ver. Ik vind wel dat alle nederlanders het volkslied zouden moeten kennen. Ik ken hem zelf helemaal.

Alle 19 coupletten? Knap hoor :) ik geef het op bij 3 denk ik :D
Ach, er wordt zoveel van ze geeist in de inburgeringscursus dat dit nog een normale "eis" is hoor :+

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:42

Een en twee? Ik ken een en zes... negentien gaat mij ook te ver.

Vind het helemaal geen slecht idee om de tekst eens door te nemen en in historische context te plaatsen (anders zaai je alleen maar verwarring met dat 'duitsen bloed'). Maar als er maar zo weinig autochtonen zijn die het volkslied kennen is het een anti-inburgering om het allochtonen aan te leren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:44

Ja ik ken ze alle 15 ;).

1 en 6 (Wilhelmus van Nassauwe...... en 'Mijn schild ende betrouwen') zijn het bekendst :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:25

Nou ga die buitenlanders dan maar uitleggen hoe ze : Ben ik van Duitsen bloed, moeten interpreteren binnen de Nederlandse inburgingscursus

Wat een waanzin iedere dag wat anders van dit soort dingen tegenwoordig.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:08

Ach het is beter dan het oude volkslied: "wie het Neerlands bloed door d'aadren vloeit, van vreemden smetten vrij" :D

Er staat dus helemaal nergens hoevel tekst men moet kennen. Wel is het zo dat we in Nederland regels hebben voor als het volkslied ten gehore wordt gebracht (net als in de meeste andere landen). Als een allochtoon dan het wilhelmus niet eens herkent, is dat feitelijk wel een kwalijke zaak. Ik ken zelf het eerste couplet van buiten, nummer 6 heb ik vaak genoeg gezongen, maar dat gaat uit het hoofd denk ik maar voor 80% goedkomen.

In ieder geval, kennis van het Wilhelmus kan zo simpel zijn als het herkennen van de melodie. Dus als ze moeten kiezen tussen "Willempie" van Andre van Duin en het Wilhelmus, dat ze dan niet de carnavalsschlager van andre herkennen als het volkslied..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:14

Slaat soms helemaal nergens op wat die mensen moeten weten, ze zouden eens voor de grap 'echte' nederlanders die testen moeten laten doen. Ik weet zeker dat meer dan de helft niet slaagt. Zo kan ik me voor de geest halen dat ze bij het nieuws jongeren gingen vragen waneer de 2e wereldoorlog was, je schrikt je rot hoeveel mensen dat fout hebben.. laat staan dat ze weten waneer de eerste was. En dat moeten zij dus wel weten. Man bijt hond had leuke stukjes aan het einde van hun afl om de inbugerings testen te bespotten.. zo moesten een turkse man en vrouw weten dat je het vaatdoekje NIET mag wassen ook niet als je de kots van de kat er mee opveegt... das typisch nederlands namelijk :P

En dan nog de taal, Nederlands is zo verschrikkelijk lastig vind het soms knap dat die mensen zich goed verstaanbaar kunnen maken. Menig nederlander bakt er immers ook niks van.

Edit, vond toevallig 1 online.. en ben gezakt |( Helaas moet ik nu terug naar mijn land van herkomst namelijk Nederland :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:31

Ik had vorige keer 96% maar ik had van die vragen fout als 'wat doet een Nederlander bij die en die gelegenheid'.
Nou ik deed dat dus niet :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:33

_Arwen_ schreef:

En waarom zou je het volkslied dan moeten kennen. Wat brengt me dat?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:42

Niet alles hoeft je iets te bréngen, in de zin van verdienen. Het is ook wat waard dat je samen een volk bent met een lied. Stukje cultuurbehoud en saamhorigheid :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:47

_Arwen_ schreef:
Niet alles hoeft je iets te bréngen, in de zin van verdienen. Het is ook wat waard dat je samen een volk bent met een lied. Stukje cultuurbehoud en saamhorigheid :)

Ja...inderdaad voor cultuurbehoud moeten we bij dit kabinet zijn. :roll:

Ik kan ook heel saamhorig zijn zonder het volkslied te kennen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:49

Zeg... bedenk me net, was het zo dat ze een aantal jaar geleden hem wouden .. updaten? vernieuwen een nieuwe of niet meer zou worden gezongen voor een voetbal wedstrijd? Was daardoor een actie op touw gezet waardoor mensen een zin uit ons volkslied op hun lichaam lieten tatoeëren

Ah nee, kiek

AMSTERDAM - Op het terras van Café Hesp in Amsterdam zijn zondagmiddag 33 Nederlanders geridderd tot ware beschermers van het Volkslied. Tattoo-koning Henk Schiffmacher koos uit 150 vrijwilligers een doorsnee van het Nederlandse volk voor zijn bijzondere kunstproject.

De 33 uitverkorenen kregen allemaal één woord van het eerste couplet van het Wilhelmus op hun lijf getatoeëerd. Met deze actie protesteert de kunstenaar tegen het exclusieve dat de koningin wenst van het Wilhelmus.

Vorig weekeinde kwam aan het licht dat koningin Beatrix wil dat het Nederlandse nationale lied Wilhelmus alleen mag klinken als zij of een ander lid van het Koninklijk Huis aanwezig is. Schiffmacher vindt dat het volkslied van het volk is en riep de Nederlandse bevolking op drager van het Wilhelmus te worden.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:45

Ik vind het wel een goede zaak. Zoals in de openingspost staat: ze hoeven het wilhelmus niet te kennen, ze moeten er kennis van hebben. Wat er dus op neer komt dat ze zich moeten verdiepen in onze geschiedenis. Vind ik een goede zaak, als je per se in een bepaald land wil wonen mag je er ook best wat over weten. Een kleine fractie van het "geven en nemen".. ;)