De schokkende waarheid over het leven van een varken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:43

De afgelopen tijd is er een undercover onderzoek gedaan op verschillende varkenshouderijen.
Vrijwilligers hebben de slacht en fokzeugen gefilmd en wat je ziet is echt hartverscheurend.
En dan maakt het niks uit of je Eko-vlees, "Varkens in ComfortClass", of vlees met een milieu keurmerk koopt, het gaat er net zo vreselijk aan toe.
Nu ik dit heb gezien eet ik echt niet zomaar meer varkensvlees, het moet echt scharrelvlees of van een biologische slager zijn.
Ik vraag me ook af waarom varkens altijd maar binnen moeten zitten, waarom mogen ze niet net als (veel) koeien lekker in de wei wroeten? zou ik nog een heel leuk gezicht vinden ook.
De gefilmde beelden zijn terug te kijken, maar als je van jezelf weet dat je er niet tegen kan raad ik het af.
Mocht je de beelden wel willen zien, hou je vast want ze zijn zeer schokkend!

Rechts naast dit filmpje zie je verschillende andere varkenshouderijen waar ook undercover gefilmd is.
Verdere info: http://www.achtergeslotendeuren.org/

Surprise_

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:49

Durf het filmpje niet te kijken...

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:53

Dan moet je het ook niet doen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:54

Ja inderdaad erg sneu.. Zijn veel varkens nou verlamd aan hun achtpoten?

Het filmpje is zielig, maar niet schokkend of bloederig hoor. Dit weten we toch eigenlijk allang?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:56

durf dit ook niet te bekijken.
Dan denk ik dat de tranen over mijn wangen lopen. |(

als ik alleen al naar het startfotootje van het filmpje kijk, krijg ik al een knoop in mn maag. ;(

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:56

Ik wist wel dat varkens in kleine hokken werden gehouden maar dit....
Veel varkens zijn inderdaad verlamd aan de achterpoten, waarom dit is weet ik niet.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:57

Is dit in Nederland gefilmd of in het buitenland?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:58

Voor mij niets nieuws.. Ik weet dat het zo gaat bij veel fokstallen. Waarom ze niet lekker buiten kunnen lopen.. Tja. Ze zullen er vast redenen voor hebben en sommige bedrijven hebben geen land.
Ik eet al vrijwel geen varkensvlees meer. Maar veel kippen hebben het net zo erg al dan niet erger.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:58

durf ook niet te kijken. heb gister ook een kraampje bekeken op parkpop bij de vintage markt. kleine biggetjes waar de tandjes bij worden uitgetrokken zonder verdoving, eveneens als de staartjes die afgeknipt worden. wil die mensen hetzelfde leed toewensen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:59

maar doet een varkenshouder er daadwerkelijk ook niets aan?
Mocht dit zo zijn, hebben die mensen dan helemaal geen gevoel???

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:59

ik eet trouwens ook geen varkensvlees.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:01

Caesar schreef:
Is dit in Nederland gefilmd of in het buitenland?

Nederland.
Bij één van de keurmerken zeiden ze dat deze activisten alleen maar de negatieve dingen in beeld zette ofzo.
Heb het filmpje wel gekeken, vind het verschrikkelijk.
Het varken dat op de boerderij staat waar ook mijn verzorgpony's staan, mag van geluk spreken. Zij is een van de enkele varkens die gelukkig in een ruimere stal met uitloop kan leven, veel beter dan die andere 12 miljoen varkens.

Haar binennhok:
Afbeelding
En haar uitloop:
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:03

wacht maar tot de varkens boeren zich melden...volgens hun is dit filmpje in scene gezet en schromelijk overdreven.
Volgens mij is dit de waarheid....ik zie het toch?
(Ben al 35 jaar tegen bioindustrie)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:04

Voordat iedereen weer schande spreekt over de boeren, graag wel even beide kanten van het verhaal. Ik vind het echt belachelijk dat er weer op zo'n schandalige, eenzijdige, ongenuanceerde wijze dingen in de media worden gesmeten. Ik walg van zulke organisaties. En tuurlijk kan het niet altijd rozegeur en zonneschijn zijn in een varkensstal, maar geen boer zit erop te wachten zijn dieren te laten lijden. En als je meerdere nachten gaat filmen en foto's maakt op een stal met 4000 varkens, zitten er akelige gevallen tussen, maar Ongehoord laat het lijken alsof de boer daar niets aan doet! En tuurlijk zijn het akelige beelden. Maar ga ook eens 's nachts filmen in willekeurige bejaardentehuizen? Of verzorgingstehuizen? Soms denk ik wel eens: de realiteit is volkomen zoek in dit land.

Citaat:
Vrijwilligers van actiegroep 'Ongehoord' zijn 's nachts zonder medeweten van de varkensboeren 26 stallen in gegaan om een 'eerlijk beeld' te krijgen van varkens en biggen in stallen. Op de beelden zijn onder meer varkens met verlamde achterbenen en een varken met een dood jong te zien. Annechien ten Have, voorzitter van de LTO vakgroep varkenshouderij, was één van de varkenshouders die 's nachts 'bezocht' is. Ze is onthutst en ontdaan dat mensen in hebben gebroken en illegaal opnamen hebben gemaakt. Zij schrijft op haar blog: "Het zijn beelden van zieke en dode dieren. Je zag een zeug die verworpen had, een biggetje dat nog onder de zeug lag en dus platgedrukt was, een dood biggetje, een staartbijter, beren met een breuk, een kreupele zeug, een varken met een ontstoken oog. Deze beelden waren achter elkaar gezet. Als je dat zo achter elkaar zet, zijn het akelige beelden. Dus het was een heel eenzijdig beeld." Volgens haar probeert de actiegroep zo bewust een verkeerd beeld te schetsen. Ze wijst erop dat het onvermijdelijk is dat er wel eens in een dierenleven wat mis gaat. “Soms worden jongen nou eenmaal dood geboren, dat gebeurt in de natuur ook." Zij laat weten aangifte van inbraak te doen. "Ik ben onthutst, ik heb er geen woorden voor. Als mensen willen zien hoe het er hier aan toe gaat, kunnen ze gewoon aanbellen en dan mogen ze alles zien."
Bron: agd.nl

Citaat:
Maandag ontstond er een ware mediastorm na de publicatie van het artikel over de illegaal gemaakte filmpjes in 26 varkensstallen. Gelukkig had ik zondag in mijn blog al geschreven over de ongehoorde inval op onze bedrijven, maar ook - en nog meer - de wijze waarop een poging wordt gedaan om mijn goede naam door het slijk te halen. Na de eerste zet van ‘Ongehoord’ moesten we de tegenaanval inzetten. Dit konden we niet over onze kant laten gaan.

Goede journalistiek
Zondagmiddag publiceerden De Boerderij en Nieuwe Oogst mijn blog. Al snel had de hoofdredacteur van Boerderij de filmpjes op You Tube opgespoord. Complimenten. Ik had eerst een gevoel van 'moet dat nu'? Maar al snel besefte ik dat de filmpjes toch online zouden verschijnen. Dan maar liever aan mijn blog. Later in de avond werden de filmpjes ineens geblokt. Blijkbaar had de actiegroep er niet op gerekend dat de filmpjes voortijdig ontdekt werden. Via twitter werd mijn blog al snel gelezen. Tot nu toe zijn er meer dan 26.000 lezers.

Welk programma?
Maandagmorgen al vroeg telefoon. Het artikel stond in het Algemeen Dagblad. 'Afschuw over varkensleed' was de kop. De toon leek gezet. De media pakten het snel op. De cameraploegen wisselden elkaar af: RTL Nieuws, Hart van Nederland, RTV Noord. Daarnaast nog veel schrijvende pers. In de hectiek moeten er ook nog afwegingen worden gemaakt. Naar welk programma ga je? Uitgesproken EO, een reportage of naar Knevel en Van den Brink? Het werd Knevel en Van den Brink. In deze tijden is het fijn, dat onze afdeling public affairs hierbij ondersteunt. Zij zorgden ook voor een extra nieuwsbrief naar onze leden en publicaties op http://www.lto.nl en http://www.ltonoord.nl. De dag is van uur tot uur ingevuld. Er is nauwelijks tijd om even rust te nemen. Een echte mediastorm.

Stress
’s Avonds met een door de omroep geregelde taxi naar KvdB. Na zo’n hectische dag was het niet verantwoord om zelf naar Hilversum te rijden. De taxi zou rond acht uur komen en was er om kwart over acht nog niet. Stress dus. Uiteindelijk om half negen opgehaald. Net op tijd in de studio. Schminken en naar de uitzending. De uitzending is live en dus extra spannend. De redactie vroeg of ik het goed vond dat ‘Ongehoord’ ook aan tafel kwam. Nee, dat wilde ik niet. Eerst illegale beelden maken en dan wel met mij op de televisie. Dat gaat er bij mij niet in. Eerst via de voordeur: aanbellen, kijken en praten en niet andersom.

Bijval
Bijval kwam er van Dr. Frank. Hij maakte de vergelijking met zieke mensen. De reactie van Thieme prikkelde me ten top. Ik wil open zijn over de varkenshouderij. Wij verbergen onze dilemma’s niet. Wat me raakte was de vraag of er politiebescherming komt. Nee, dat heb ik niet gevraagd. Maar ik heb wel een gevoel van onveiligheid. Vooral de onzekerheid hoe ver deze activisten zullen gaan, baart me zorgen. Ook mijn familie is hierbij betrokken.

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:05

Wat een naar filmpje....maar voor mij ook niets nieuws...Gelukkig zijn er ook varkens in Nederland die het wel goed hebben. Zo heb ik vandaag er ook heel wat gezien die het heel best hebben! Trouwens, die verlamde achterhand, komt dat niet door de ziekte van Teschen/Talfan?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:06

Tja, dit is oud nieuws.
Enne ze pakken natuurlijk wel de ergste beelden eruit.
Mijn vriendin heeft ook een varkensboerderij met haar man met meer dan 2000 varkens(incl biggetjes)
En tuurlijk worden er dan biggen dood geboren, zelden misvormd.
Tuurlijk gaat er zoveel procent dood per jaar.
Dat heb je in elk fokbedrijf.
En regelmatig komen er biggen onder de moeder terecht als ze gaat liggen(je wil niet weten hoe lomp en lui die beesten zijn)En ja, de ruimtes zijn klein.
Maar nog nooit één daar gezien die verlamd is, komt bijna niet voor.
Die beesten raak je ook bijna niet kwijt aan de slacht. Dus zal vast een ''stal'' ziekte zijn.

Ik praat manier van huisvesten absoluut niet goed, hoop ook dat daar ooit verandering in komt.
Maar op het moment gaan de varkensbedrijven zo slecht, dat daar voorlopig echt geen geld voor is.
Varkens zijn wel één van de luiste dieren hoor...die staan vaak alleen maar op om te vreten en dan gaan ze weer liggen.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 27-06-11 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:07

Dit was mij al lang bekend. Sorry dat ik het zeg, maar varkens in een proefcentrum hebben het zelfs dan beter dan dit, dat heb ik met eigen ogen kunnen zien.
Maar het wil niet zeggen dat dit op elk bedrijf zo gaat, of dat dit het enige beeld en de enige varkens zijn op het bedrijf. Dit zijn de ergste beelden, echt niet alle beesten hebben het zo.
Ik eet sowieso al geen varkensvlees en weet ook niet wat voor etiket of label op een verpakking je nou nog serieus kan nemen. Het enige beetje goede is dan nog steeds vrije uitloop. Biologisch is net zo verschrikkelijk en dat realiseren veel mensen zich nog steeds niet. Dat is net zo bij al die andere beesten zoals koeien, kippen enzovoort. Hoe het met de paarden gaat weet ik eigenlijk niet eens.
Laatst bijgewerkt door BiBiQ op 27-06-11 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:08

MiniBoots schreef:
Tja, dit is oud nieuws.
Mijn vriendin heeft ook een varkensboerderij met haar man met meer dan 2000 varkens(incl biggetjes)
En regelmatig komen er biggen onder de moeder terecht als ze gaat liggen(je wil niet weten hoe lomp en lui die beesten zijn)En ja, de ruimtes zijn klein.

Ik praat manier van huisvesten absoluut niet goed, hoop ook dat daar ooit verandering in komt.
Maar op het moment gaan de varkensbedrijven zo slecht, dat daar voorlopig echt geen geld voor is.

Het varken dat bij mijn verzorgpony's staat krijgt ieder jaar biggen.
1 of 2 overleven het meestal, da's altijd zo, omdat ze die plet. En dit varken heeft genoeg ruimte, het is gewoon natuur...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:09

eowyn04 schreef:

Wel hoor maar er is geen geld.
Er word zo goed als geen winst meer gemaakt in de varkenshouderij.
Ik denk dat de boeren blij zijn dat ze kunnen overleven.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:10

geerke schreef:
wacht maar tot de varkens boeren zich melden...volgens hun is dit filmpje in scene gezet en schromelijk overdreven.
Volgens mij is dit de waarheid....ik zie het toch?
(Ben al 35 jaar tegen bioindustrie)

En ja hoor, daar zijn we (ben ik) al. ;)
Nou, het is niet in scene gezet. Zulke dingen tref je wel aan in een stal, helaas. Laten we wel eerlijk zijn. Maar het zijn wel de excessen die ze eruit pikken. En met zoveel varkens in Nederland, kun je niet verwachten dat alle dieren er spik en span bij liggen.
eowyn04 schreef:

Nee, natuurlijk niet. Heel praktisch gezegd: ieder dier moet toch wel geld op leveren. Klinkt hard, maar dan laat je geen dier wat pijn heeft, verlamd is, liggen. Dat kost alleen maar geld. Of het dier wordt afgemaakt, of verzorgd, als er zich op herstel is. En tuurlijk hebben boeren wel gevoel. Alleen het is wel zo dat zij een andere kijk op dieren hebben dan sommigen hier. Dieren zijn voor hun hun broodwinning. En geen huisdieren. Maar dat wil niet zeggen dat het bruten zijn.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:11

Het Beter Leven kenmerk van de dierenbescherming komt ook alleen maar op vlees te staan uit Ierland en heeft dus helemaal niets te maken met de Varkenshouderijen hier in Nederland. Ik vind wel dat het welzijn van de varkens verbeterd mag worden, maar hieruit blijkt wel weer dat er verkeerde/foute informatie naar de consument word gebracht, met de bedoeling ons te schokken.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:12

MiniBoots schreef:
Tja, dit is oud nieuws.
Maar nog nooit één daar gezien die verlamd is, komt bijna niet voor.
Die beesten raak je ook bijna niet kwijt aan de slacht. Dus zal vast een ''stal'' ziekte zijn.

Varkens zijn wel één van de luiste dieren hoor...die staan vaak alleen maar op om te vreten en dan gaan ze weer liggen.

Helemaal mee eens. En er zal inderdaad in de zogeheten 'ziekenboeg' zijn gefilmd. Dat vermoeden had ik ook al.

MiniMouse

@duke
Precies, zo denk ik er ook over.
Zo is het ook :D

touchofpink

Jongens laten we alsjeblieft niet gaan overdrijven. Ik kom voor mijn werk wekelijks in varkensstallen en dit is op veel verschillende bedrijven. Zowel grote als kleine, biologische als reguliere.

De reden dat de dieren zo klein gehouden worden is omdat de consument niet meer wil betalen voor een stukje vlees en nog steeds de kiloknallers koopt. De wettelijke norm wordt door de varkenshouders nageleefd maar ze zullen ook nog een boterham moeten verdienen. Tevens met alle milieu eisen ivm het Besluit huisvesting e.d. moet er al zoveel geinvesteerd worden. Geloof mij maar dat (de meeste) veehouders goed voor de dieren zijn. Ik ken 'paardenmeisjes' waar de ponies het een stuk slechter van hebben geloof mij maar.

En inderdaad er gaat weleens een biggetje dood omdat een zeug erop gaat liggen dit is sneu maar dit gebeurt net zo goed bij andere dieren.

Verder is het stangbijten niet veel anders dan paarden die luchtzuigen en moeten varkenshouders verplicht speelmateriaal in de stallen hangen.

Wanneer dieren ziek zijn worden ze overgebracht naar de ziekenboeg en wanneer een dier lijdt wordt het afgemaakt.

Bedenk wel dat er in zulke stallen honderden tot duizenden dieren zitten. Er zal er dan allicht wel een keer eentje bijzitten waar het wat minder mee gaat maar wanneer de varkenshouder dit opmerkt wordt hier echt wel actie op ondernomen.

Mijn verhaal wil niet zeggen dat ik het hier allemaal mee eens ben maar ik ben in mijn gehele loopbaan nog maar een enkele keer tegengekomen dat dieren verwaarloosd werden of dat de nodige zorg ontbrak. De reden dat deze dieren zo gehouden worden valt niet alleen te verwijten aan de veehouders maar vooral aan de consument. Kijk eens eerlijk naar jezelf wat kies jij als je kunt kiezen uit de kiloknaller in de supermarkt of een stuk veel duurder biologisch vlees? Bedenk dat varkenshouders moeten verdienen aan hun dieren en dat kan niet als ze verwaarloosd of niet goed behandeld worden.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:13

Gister inderdaad ook op Parkpop de varkens in nood stand gespot. Niet schokkender dan wat ik al wist en wat voor mij ook zeker de reden is om het consumeren van varkensvlees tot een minimum te beperken.

Daar komt voor mij nog bovenop dat, hoewel geen enkel levend wezen zo zou mogen lijden, laat dat duidelijk zijn, varkens intelligenter zijn dan honden. Ze weten dus precies wat er met ze gebeurd en hoe ze eraan toe zijn. Het zijn geen vliegjes zonder noemenswaardig bewustzijn of iets, ze zijn intelligenter dan het gemiddelde kind van drie jaar! Uit onderzoeken is gebleken dat varkens vocaal communiceren, en dat ze (net als olifanten bijvoorbeeld) rouwen bij een dode.

Tel alles bij elkaar op en neem dan dat filmpje in gedachten. Nee, voor mij geen varkensvlees.