John Galliano

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

John Galliano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:54

Een tijdje geleden kwam John Galliano, ontwerper bij modehuis Dior, negatief in het nieuws doordat hij in een restaurant mensen op een afschuwelijke manier beledigde ("Mensen als jij zouden dood zijn. Je moeders, voorvaderen, zouden allemaal worden vergast") en riep van Hitler te houden. Dit is gefilmd, op internet gezet en hij is vervolgens door Dior ontslagen etc. Gisteren begon de rechtzaak tegen hem.
Nu hoorde ik gisteren bij RTLBoulevard dat "bekende vrienden" zoals modellen enzo proberen John Galliano te steunen onder het motto "laten we niet vergeten dat hij een genie is".
Ik kan daar dus niet bij: of hij nu een genie is in hetgeen hij doet of niet, wat hij heeft gezegd, kan gewoon niet.

Hoe denken jullie hierover: moet je soms dingen door de vingers zien omdat iemand bepaalde talenten/kwaliteiten heeft?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:57

Gebeurt dat niet voortdurend? Alle mensen zijn gelijk maar sommige mensen zijn gelijker dan anderen, en komen met dingen weg waar een ander flink voor op de vingers wordt getikt.
Daar komt dan ook nog bij dat het rechtssysteem (niet alleen in Nederand) krom in elkaar zit, degene die gelijk heeft niet altijd gelijk krijgt en het recht niet altijd zegeviert....
Dat de persoon in kwestie is ontslagen kan ik alleen maar toejuichen. De rechtszaak zal hij moeten uitzitten, en als er een oordeel is, en er wat tijd is verstreken zal hij gerust weer aan de bak komen (of iets voor zichzelf beginnen).
Of je zo iemand dan nog openlijk moet steunen: in hoeverre is dat politiek, en in hoeverre meent men echt wat men zegt?
Er spelen zoveel factoren mee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:16

chevax schreef:
Een tijdje geleden kwam John Galliano, ontwerper bij modehuis Dior, negatief in het nieuws doordat hij in een restaurant mensen op een afschuwelijke manier beledigde ("Mensen als jij zouden dood zijn. Je moeders, voorvaderen, zouden allemaal worden vergast") en riep van Hitler te houden. Dit is gefilmd, op internet gezet en hij is vervolgens door Dior ontslagen etc. Gisteren begon de rechtzaak tegen hem.
Nu hoorde ik gisteren bij RTLBoulevard dat "bekende vrienden" zoals modellen enzo proberen John Galliano te steunen onder het motto "laten we niet vergeten dat hij een genie is".
Ik kan daar dus niet bij: of hij nu een genie is in hetgeen hij doet of niet, wat hij heeft gezegd, kan gewoon niet.

Hoe denken jullie hierover: moet je soms dingen door de vingers zien omdat iemand bepaalde talenten/kwaliteiten heeft?

Gebrek aan kwaliteiten/talenten zou een verzachtende omstandigheid kunnen zijn, dat iemand niet begrijpt wat hij/zij doet.

Dat iemand een genie is, beroemd is, weet ik wat, mag imo geen reden zijn om iemand anders te beoordelen. Dat hoor je ook nog weleens: ja maar hij/zij heeft nog een hele toekomst voor zich.......

Dat lijkt mij eerder een reden na te denken voordat je zulke dingen doet, weet wat je op het spel zet. Het zou geen verzachtende omstandigheid mogen zijn.

luxx

Re: John Galliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:52

Vind het complete onzin om iemand voor dingen die hij of zij zegt voor te laten komen, mensen moeten kunnen zeggen wat ze vinden en daarbij kun je daardoor zien wat je aan iemand hebt, wat voor vlees je in de kuip hebt zeg maar.
Als je voor iets zeggen straf kunt krijgen gaan mensen op hun woorden letten en weet je niet meer met wie je te maken hebt.
Deze ontwerper is zijn baan al kwijt geraakt, Dior wil niet met hem geassocieerd worden, dat vind ik persoonlijk al straf genoeg.
Ik ben dus voor vrijheid van meningsuiting omdat ik graag wil weten hoe mensen in elkaar zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:53

Vrijheid van meningsuiting vind ik nog wel iets anders dan zulke antisemitische uitlatingen.

Volgens mij zijn dit soort uitspraken ook bij wet verboden.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:56

Ja precies, maar dat vind ik dus een slechte zaak. Als deze jongen z'n snuit niet open getrokken had dan zou Dior nog steeds een antisemiet in dienst hebben...

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:00

Hij mag dan een creatief genie zijn en veel voor Dior hebben betekend, maar volgens mij is het gewoon een volslagen krankzinnige.

Luxx is dat niet gewoon een beetje de omgekeerde wereld?
Ik denk trouwens, dat als dit niet in het nieuws was geweest, Dior hem helemaal niet ontslagen had.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:28

op zijn eigen bizarre manier was hitler ook een genie ........... en toch had ik hem graag persoonlijk de nek gedraaid............
meneer galliano mag van mij worden veroordeeld tot levenslang oorlogsgraven schoonmaken