school vergeet examen, leerlingen gezakt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

school vergeet examen, leerlingen gezakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:45

Bron: nu.nl

AMERSFOORT - Het Nieuwe Eemland in Amersfoort moet twaalf eindexamenleerlingen die dachten geslaagd te zijn, toch een herexamen laten doen.
Foto: ANP

De school was namelijk vergeten het examen drama af te nemen. Dat is overigens niet het enige: de scholengemeenschap is ook het hele schooljaar vergeten het theoriegedeelte van het vak te doceren.

De havo- en vwo-leerlingen moeten woensdag en vrijdag herexamen doen, zo heeft Het Nieuwe Eemland woensdag laten weten. De leerlingen hebben de afgelopen dagen in recordtempo theorieles drama gekregen. Eind volgende week krijgen ze de uitslag van de herexamens.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

het moet toch niet gekker worden, lijkt me dat heel veel mensen (bestuur/management, docenten en leerlingen/ouders) heel erg onoplettend zijn geweest en het toch echt wel overal duidelijk terug te vinden zou moeten zijn in welke vakken examen gedaan moet worden?

Vraag me ook af of het nog haalbaar is, heel studiejaar inhalen in een paar dagen?

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:48

Aan de leerlingen: HEEL VEEL SUCCES, zullen jullie wel nodig hebben.
Als mij zo iets overkomt wil ik een schadevergoeding, waarbij ik de rest van mijn leven niet meer hoef te werken!
Slecht, slecht, super slecht van die school!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:49

xxrossiexx schreef:
Naar de leerlingen: HEEL VEEL SUCCES, zullen jullie wel nodig hebben.
Als mij zo iets overkomt wil ik een schadevergoeding, waarvan ik de rest van mijn leven niet meer hoef te werken!

En van de leerlingen zelf. Je weet toch zelf wel of je drama in je vakkenpakket hebt of niet? :=

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:50

als je dat in je pakket hebt vraag je er toch na?

maar die school.. allemachtig, die mag wel gaan sluiten!

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:50

:oo

Dat is toch schandalig! :oo

Ik zou eerder eisen dat ze dat hele examen niet hoeven af te nemen, ik bedoel, als er ook geen lessen in zijn gegeven...

Ik zou inderdaad wel een compromis willen, iets wat er tegen over staat. Is wel zo netjes van de school als ze nog een beetje positief eruit willen komen na deze grove fout.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:53

Leerlingen zijn ook wel een beetje nalatig geweest, maar goed aan de andere kant als je zelf examens hebt gedaan weet je hoe ontzettend stressvol die examen periode is, dus ik kan me wel enigzins voorstellen dat het niet zo 1,2,3 is opgevallen. Daarnaast sinds wanneer is drama (CE) vak op havo en vwo? := er zijn genoeg vakken waar je alleen schoolexamen in doet..

Op mijn middelbare school is eens een meisje 'gezakt' die helemaal niet gezakt was, is uiteindelijk wel goed gekomen maar ze heeft een fijne poedersuiker vakantie gehad. Scholen zijn helaas niet altijd even zorgvuldig.
Laatst bijgewerkt door roxiie op 22-06-11 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:53

Joyce_ schreef:
xxrossiexx schreef:
Naar de leerlingen: HEEL VEEL SUCCES, zullen jullie wel nodig hebben.
Als mij zo iets overkomiwt wil ik een schadevergoeding, waarvan ik de rest van mijn leven niet meer hoef te werken!

En van de leerlingen zelf. Je weet toch zelf wel of je drama in je vakkenpakket hebt of niet? :=

Ja maar zover ik weet, (en dat is niet heel ver) doe je niet in alle vakken examen, je hebt namelijk ok vakken waarbij je alleen praktijk doet, en geen theorie, en als de school het hele jaar geen theorie heeft gegeven, zal ik er miss ook niet aan denken.

arabella2000

Re: school vergeet examen, leerlingen gezakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:56

ik heb op de radio gehoord dat er sinds dit jaar een nieuwe regeling is. Eerst hoefde er voor het vak drama geen centraal examen afgenomen te worden, dit was wel een optie.
Vanaf dit jaar is een centraal examen dus wel verplicht. Dit was die school 'even' vergeten.

Ik wens heel veel succes aan de mensen die het vak nog moeten doen. Ik vind het niet normaal.. denk ej ej examens gehad te hebben komt er nog een...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:57

xxrossiexx schreef:
Als mij zo iets overkomt wil ik een schadevergoeding, waarbij ik de rest van mijn leven niet meer hoef te werken!

HIer sluit ik me helemaal bij aan. Wat een ongelofelijke blunder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:57

roxiie schreef:
Leerlingen zijn ook wel een beetje nalatig geweest, maar goed aan de andere kant als je zelf examens hebt gedaan weet je hoe ontzettend stressvol die examen periode is, dus ik kan me wel enigzins voorstellen dat het niet zo 1,2,3 is opgevallen. Daarnaast sinds wanneer is drama (CE) vak op havo en vwo? := er zijn genoeg vakken waar je alleen schoolexamen in doet..

Op mijn middelbare school is eens een meisje 'gezakt' die helemaal niet gezakt was, is uiteindelijk wel goed gekomen maar ze heeft een fijne poedersuiker vakantie gehad. Scholen zijn helaas niet altijd even zorgvuldig.

Toen ik examen moest doen, was ik een jaar vooraf al aan het rekenen met cijfers en gemiddelden en wat ik allemaal moest halen steeds om nog te slagen. Examen bereid je ook niet voor in een paar weken, maar ben je bijna je hele laatste jaar al mee bezig, dus erg vreemd dat er niemand(!) is die het opgemerkt heeft?

Ook al is het nieuw, neem aan dat dat ruim vooraf (in onderwijs eerst iets aantal jaren besproken en overlegt voordat het daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden) bekend is gemaakt. Het komt niet 1,2,3 uit de lucht gevallen!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:02

haike schreef:
Toen ik examen moest doen, was ik een jaar vooraf al aan het rekenen met cijfers en gemiddelden en wat ik allemaal moest halen steeds om nog te slagen. Examen bereid je ook niet voor in een paar weken, maar ben je bijna je hele laatste jaar al mee bezig

Nee hoor. Dat jij zo ongelofelijk vroeg begon met stressen, wil niet zeggen dat iedereen dat doet ;)
Ik heb een heel normaal jaar gehad met "gewoon" school. Elke avond vóór een bepaald examen nam ik dat vak nog een keertje door. Ik zou dus nooit door hebben gehad of er een vak miste of niet.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:06

Nou sorry hoor maar je gaat me niet wijs maken dat je het niet merkt als je het HELE jaar dat vak niet krijgt.... Alsof je een CE krijgt zonder dat hele jaar ook maar een minuut les te hebben gehad :n :n

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:06

de school had niet aan de leerlingen doorgegeven dat ze in dat vak examen moeten doen. Ze konden zich er dus ook van te voren niet echt druk over maken, of het missen...

Ze hebben het vak dus wel gehad, maar er hoefde vorig jaar geen ce in gedaan te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:08

GamblersCup schreef:
haike schreef:
Toen ik examen moest doen, was ik een jaar vooraf al aan het rekenen met cijfers en gemiddelden en wat ik allemaal moest halen steeds om nog te slagen. Examen bereid je ook niet voor in een paar weken, maar ben je bijna je hele laatste jaar al mee bezig

Nee hoor. Dat jij zo ongelofelijk vroeg begon met stressen, wil niet zeggen dat iedereen dat doet ;)
Ik heb een heel normaal jaar gehad met "gewoon" school. Elke avond vóór een bepaald examen nam ik dat vak nog een keertje door. Ik zou dus nooit door hebben gehad of er een vak miste of niet.

Ik stresste niet hoor, maar bij ons werden er gewoon amper meer 'normale' lessen gegeven en bestond het eigenlijk voornamelijk uit herhalen, herhalen en nog meer herhalen. Ook deden we in de lessen al veel aan examentrainingen, heb echt alle examens van de 10 jaar vooraf gemaakt denk ik :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:08

arabella2000 schreef:
de school had niet aan de leerlingen doorgegeven dat ze in dat vak examen moeten doen. Ze konden zich er dus ook van te voren niet echt druk over maken, of het missen...

Ze hebben het vak dus wel gehad, maar er hoefde vorig jaar geen ce in gedaan te worden.

Je weet toch als je je vakken gaat kiezen bij je profiel welke vakken je afsluit met een CE en welke niet?!

Dus als je dan kiest voor kunst dan lijkt het me ook dat je nog zover kan nadenken dat je 3 jaar kunst hebt (tenzij het duidelijk staat aangegeven dat je het vak maar 2 jaar volgt en het afsluit met een SE).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:09

En daarbij komt ook nog dat ze wél praktijk hebben gehad. Speelt misschien ook nog mee.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:09

hier even een artikel erover.

School vergeet examen�

examenANPVoor twaalf leerlingen van Het Nieuwe Eemland in Amersfoort is hun examen Drama uitgelopen op een... drama. De school vergat het centrale examen af te nemen, waardoor twaalf leerlingen - die dachten dat ze al geslaagd waren - deze week alsnog examen moeten doen.
De fout ontstond door nieuwe examenregels voor het vak Drama dit schooljaar. Scholen mochten altijd kiezen of ze na de schoolexamens ook een centraal examen wilden afnemen, maar sinds dit jaar is de centrale toets verplicht. Het Nieuwe Eemland had de nieuwe regel over het hoofd gezien en daarom alleen een schoolexamen ingepland. "Dat had nooit mogen gebeuren", geeft schooldirecteur Elisabeth Pels Rijcken toe.
Examenstof niet behandeld
Maandag hoorden de twaalf scholieren dat ze toch nog niet zijn geslaagd. En vandaag al moeten de havo-leerlingen hun centrale examen inhalen. Vrijdag zijn de vwo'ers aan de beurt. En dat wordt niet makkelijk, omdat de examenstof nog helemaal niet is behandeld in de lessen. De Amersfoortse school regelt speciale begeleiding voor leerlingen om de stof alsnog in de vingers te krijgen.
Als leerlingen deze week zakken, krijgen ze in augustus nog een herkansing. De schooldirecteur gaat er vanuit dat alle twaalf leerlingen hun Drama-examen alsnog halen. En ze belooft er alles aan te doen om de scholieren daarbij te helpen.

bron:http://nos.nl/op3/artikel/250274-school-vergeet-examen.html

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:11

Uhm, er staat toch dat ze theorie niet hebben gehad? Waarschijnlijk wel gewoon praktijk dus.

Ik had een vak tekenen oid. Dat hoefde alleen afgesloten te worden met een praktijkexamen.
Aan de leerlingen valt weinig te wijten, je gaat mij niet wijs maken dat wanneer het bekend was niemand van die twaalf leerlingen iets gezegd heeft. :)

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:11

Focussed schreef:
Nou sorry hoor maar je gaat me niet wijs maken dat je het niet merkt als je het HELE jaar dat vak niet krijgt.... Alsof je een CE krijgt zonder dat hele jaar ook maar een minuut les te hebben gehad :n :n

Zover ik ervan weet, hebben de leerlingen wel degelijk les gehad, maar alleen praktijk, dus geen theorie en ze zullen dus nooit een toets er over hebben gemaakt,.lijkt mij dat als je het hele jaar er geen toets of boek hebt gehad je ook niet verwacht er examen in te.moeten doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:12

arabella2000 schreef:
hier even een artikel erover.

School vergeet examen�

examenANPVoor twaalf leerlingen van Het Nieuwe Eemland in Amersfoort is hun examen Drama uitgelopen op een... drama. De school vergat het centrale examen af te nemen, waardoor twaalf leerlingen - die dachten dat ze al geslaagd waren - deze week alsnog examen moeten doen.
De fout ontstond door nieuwe examenregels voor het vak Drama dit schooljaar. Scholen mochten altijd kiezen of ze na de schoolexamens ook een centraal examen wilden afnemen, maar sinds dit jaar is de centrale toets verplicht. Het Nieuwe Eemland had de nieuwe regel over het hoofd gezien en daarom alleen een schoolexamen ingepland. "Dat had nooit mogen gebeuren", geeft schooldirecteur Elisabeth Pels Rijcken toe.
Examenstof niet behandeld
Maandag hoorden de twaalf scholieren dat ze toch nog niet zijn geslaagd. En vandaag al moeten de havo-leerlingen hun centrale examen inhalen. Vrijdag zijn de vwo'ers aan de beurt. En dat wordt niet makkelijk, omdat de examenstof nog helemaal niet is behandeld in de lessen. De Amersfoortse school regelt speciale begeleiding voor leerlingen om de stof alsnog in de vingers te krijgen.
Als leerlingen deze week zakken, krijgen ze in augustus nog een herkansing. De schooldirecteur gaat er vanuit dat alle twaalf leerlingen hun Drama-examen alsnog halen. En ze belooft er alles aan te doen om de scholieren daarbij te helpen.

bron:http://nos.nl/op3/artikel/250274-school-vergeet-examen.html

Dit verklaart meer, iedereen dacht dus dat het enkel met een SE werd afgesloten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:13

haike, deze zin kwam bij mij over als "stressen": een jaar vooraf al aan het rekenen met cijfers en gemiddelden en wat ik allemaal moest halen steeds om nog te slagen :D
Ik heb me er nooit zo druk over gemaakt. Wij hebben bij 1 vak een keer een oud examen gemaakt, aan het begin van het jaar. Verder "gewoon" les gehad. En ik heb een week vantevoren samen met een vriendin (op aandringen van die vriendin, zo'n stresskikker :+ ) uitgerekend wat ik per vak moest halen om te slagen.

Zij was er trouwens zo eentje die zich halverwege het voorlaatste jaar al druk zat te maken om de examens, die dus pas 1,5 schooljaar daarna zouden volgen :D

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:14

xxrossiexx schreef:

We wonen niet in Amerika :') Dus die schadevergoeding zal er niet komen.

Maar goed het is de fout van school als je het mij vraagt... heel slordig maarja het is nu eenmaal gebeurd, het is niet te hopen dat iemand hierdoor nu zakt.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:41

Hmmm... Ik heb in mijn middelbare-school jaren ook een grand total van twee theorielessen gehad over drama. Vind het niet vreemd dat leerlingen daar verder niet over nadenken, als je gewoon je uren drama hebt, waarom zou je dan denken dat er meer moet komen?
Nu stam ik ook uit de tijd dat je gewoon een opvoering had als 'examen' en geen centraal examen, misschien is dat het verschil.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:01

Joyce_ schreef:

Nou, weet niet hoor. Je kiest een pakket en daar staan al zoveel vakken op :=

Mijn examenjaar had Maatschappijleer moeten krijgen, maar er was geen leraar dus het vak kregen we ook niet. Was ook geen examenvak dat jaar.

Ik vind dit een grove fout van de school en zeker niet de verwijten van de leerling :=

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:55

Jammere zaak, maar het einde van de wereld niet toch?
En volgens mij zal iedereen wel geslaagd zijn als pleister op de wonde