Paracetemol op school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Paracetemol op school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 09:27

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/1006 ... html?p=6,1

Citaat:
Noodklok over paracetamol op school AMSTERDAM - Jonge middelbaar scholieren vragen op school aan de lopende band om paracetamol. Regionale GGD’s luiden de noodklok.

Cris Toala Olivares In het voortgezet onderwijs loopt het de spuigaten uit. Vooral jonge meiden zijn grootverbruikers van pijnstillers, omdat ze om slank te blijven zonder ontbijt op school komen en daardoor hoofdpijn krijgen.

Voor medicijnvertrekking op scholen bestaat een landelijk protocol, maar in Rotterdam, Drenthe, Groningen, Friesland en Utrecht wordt inmiddels speciaal aandacht gegeven aan het paracetamolprobleem.

De GGD vindt het tijd voor actie. “Het is voor jonge mensen slecht elke dag pijnstillers te nemen. Deze pubermeisjes beseffen niet dat ze hoofdpijn krijgen omdat ze te weinig eten en drinken. De school is verantwoordelijk voor hen en moet proberen hun leefstijl te verbeteren. Ze moeten gewoon een boterham eten”, vertelt jeugdarts Ellen van Est in het AD.

Okee, dit hoorde ik net op RTL4-Nieuws. Het moet toch niet gekker worden?

Hoe kijkt bokt hier tegen aan?
Ik vind het echt wel heel erg, eerlijk gezegt... Ben erg benieuwd naar mensen die het zelf doen, of die het zien, etc. etc.
Dit is toch niet gezond? :oo Wel heel gevaarlijk!

Gianti

Re: Paracetemol op school

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:29

Ik vind het wel erg kort door de bocht, dat ze er van uitgaan dat meisjes zo veel hoofdpijn hebben omdat ze te weinig eten en drinken.. misschien moeten ze maar eerst ff naar de lucht kwaliteit in het lokaal kijken, daarvan zal ook meer dan de helft hoofdpijn krijgen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:31

Ze moeten gewoon een boterham eten, vindt ik een rare reactie :=

Ik denk dat het probleem niet alleen bij kinderen ligt maar gewoon het feit dat veel mensen niet weten hoe ongezond het is. Ze kunnen betere kinderen educeren over het gebruik van medicatie. Volwassenen ook

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:31

Het lijkt me zowiezo niet goed als je telkens aan dezelfde personen pijnstillers gaat geven.
Als het vaker voorkomt, zou ik als school contact opnemen met de ouders met het advies hun kind naar een dokter te sturen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 09:34

Bedankt alvast voor de reacties.
Ik zie nu ook in, dat ik wel snel gelovig ben inderdaad.

Romana, daar heb je zeker ook gelijk in :j Dat weet ik me ook nog van school te herinneren.
Lesilla, daar heb je een punt :j men ziet niet snel in hoe schadelijk het kan zijn, of wanneer je medicatie moet toepassen.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:41

Ik ben er voorstander van dat de school helemaal geen medicijnen meer mag geven aan leerlingen. Hier in België is dat al zo.
Als je regelmatig last hebt van hoofdpijn, dan zorg je toch zelf voor een paracetamolletje in je tas?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:41

Maar denk wel dat er teveel jonge meiden slecht eten. En daar zal ook een kern van waarheid inzitten denk ik. Maar aan de andere kant als je elke dag een mars weggeeft ga je ook niet schrikken dat er een obesitas probleem is.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:14

En hoezo is de school verantwoordelijk voor het ontbijt van kinderen? Ik denk dat dat toch écht de verantwoording van de ouders/verzorgers is. Als een kind te vaak paracetamol vraagt is het nodig om de ouders op de hoogte te stellen zodat de ouders evt actie kunnen ondernemen. Daarmee heeft mi de school helemaal aan haar verplichtingen voldaan.
Laatst bijgewerkt door kanniet op 21-06-11 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:16

Ik heb nog nooit om een paracetamol gevraagd op school := Maar ik zag 't wel vaak gebeuren inderdaad. Of vriendinnen die standaard met ibuprofen op zak rondlopen...

Vind het goed dat hier aandacht aan besteed wordt :j

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:19

Ik was wel zo iemand, niet om slank te blijven maar vond boterhammen zo vies die al vant te voren zijn klaar gemaakt. Ik kwam dus altijd weer terug naar huis zonder ook maar iets gegeten te hebben. Was altijd moe en veel hoofdpijn. Vroeger dacht ik niet dat dat daaraan lag maar nu weet ik wel beter. Misschien moeten scholen wat lekkers en gezonds aanbieden in de pauzes....

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:22

@ Tara, ik had het ook standaard... Ibuprofen trouwens niet. Maar paracetemol is ook enorm goedkoop, en simpel te krijgen. Ik had het ook vaak in m'n tas, maar misbruikte het eigenlijk niet.

Ja, het ligt ook bij de ouders :j kinderen horen te ontbijten, te lunchen etc. Dus ik ben ook wel benieuwd, of de ouders hier van op de hoogte zouden zijn. (zover het mogelijk is tegenwoordig)

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:26

Toen ik nog op het voortgezet onderwijs zat, werd het altijd genoteerd wanneer je een paracetamol kwam ophalen

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:30

Ik heb in de tijd dat k op de middelbare school zat geloof ik 2x om een paracetamolletje gevraagd en dat was dan omdat de maandelijkse feestweek net was begonnen. :=

Het bericht vind ik wel erg kort door de bocht :j Laat ze inderdaad dan noteren wie er wanneer paracetamol komt ophalen. Alles gaat tegenwoordig via de computer voor leerlingen dus dan moet dit ook vermeldt kunnen worden :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:34

muc schreef:
Ik was wel zo iemand, niet om slank te blijven maar vond boterhammen zo vies die al vant te voren zijn klaar gemaakt. Ik kwam dus altijd weer terug naar huis zonder ook maar iets gegeten te hebben. Was altijd moe en veel hoofdpijn. Vroeger dacht ik niet dat dat daaraan lag maar nu weet ik wel beter. Misschien moeten scholen wat lekkers en gezonds aanbieden in de pauzes....

Ik vind het ook smerig om boterhammen van te voren klaar te maken. Daarom had ik altijd een pot nutella/pindakaas/hagelslag in mijn kluis, en besmeerde mijn boterhammen op school :D

Ik heb overigens nog nooit om een paracetamol gevraagd op school.

Als je veel paracetamol slikt krijg je ook juist daarom hoofdpijn, dus dat is ook niet handig :+

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:38

Wij moeten ook altijd eerst onze ouders bellen waar de congierge bij staat, om toestemming te vragen :') Maar ik krijg eerder hoofdpijn van de muffe lokalen dan van het niet-eten.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:40

weet nog wel dat het bij ons werd bijgehouden wanneer je paracetemol ging halen, dit mocht je ook maar 2x in de ... tijd doen, anders kreeg je het niet mee..

vraag me wel af waarop ze gebaseerd hebben dat het aan het eten ligt? :?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:41

Ik kreeg ook altijd hoofdpijn van de muffe, veel te warme lokalen. Als ik naar de congierge liep voor n paracetamol dan was de vraag of ik er 1 of 2 wilde...

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:43

Ik vind dit inderdaad een nogal voorbarige conclusie. Misschien komt het wel door slaapgebrek, aangezien ze rond 7 uur opmoeten voor school maar hun ritme (bewezen) heel anders in elkaar zit, of door de slechte luchtkwaliteit in heel veel lokalen, de drukte van veel klassen, of het feit dat je in de lessen niet mag eten, 3 uur lang.

Het laatste halfjaar mocht er bij ons op school ook geen paracetamol gegeven meer worden. Helaas heb ik vrij veel last (gehad) van clusterkoppijn, maar mocht ik daar plotseling geen paracetamol meer voor. Ben het toen dus maar zelf mee gaan nemen, is dat dan de bedoeling? Dat iedereen z'n eigen pillen mee naar school neemt?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:45

Killyenn schreef:
Ik vind dit inderdaad een nogal voorbarige conclusie. Misschien komt het wel door slaapgebrek, aangezien ze rond 7 uur opmoeten voor school maar hun ritme (bewezen) heel anders in elkaar zit, of door de slechte luchtkwaliteit in heel veel lokalen, de drukte van veel klassen, of het feit dat je in de lessen niet mag eten, 3 uur lang.

Het laatste halfjaar mocht er bij ons op school ook geen paracetamol gegeven meer worden. Helaas heb ik vrij veel last (gehad) van clusterkoppijn, maar mocht ik daar plotseling geen paracetamol meer voor. Ben het toen dus maar zelf mee gaan nemen, is dat dan de bedoeling? Dat iedereen z'n eigen pillen mee naar school neemt?

Ik moet eerlijk zeggen dat k 3 uur geen extreem lange tijd vind om niets te eten. In het weekeind loop je toch ook niet continu te kanen?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:47

Vjestagirl schreef:
Killyenn schreef:

Ik moet eerlijk zeggen dat k 3 uur geen extreem lange tijd vind om niets te eten. In het weekeind loop je toch ook niet continu te kanen?

Dan ken je mij nog niet :Y)

3 Uur lang is op zich niet lang nee :n Wat alleen wel zo is is dat de luchtvochtigheid in lokalen gewoon niet goed is waardoor je (ik in ieder geval) hoofdpijn krijgt..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:50

Als je een beetje een oplettende conciërge / coördinator of wat dan ook hebt waar je paracetamol kunt halen, zal die toch op een bepaald moment ook wel vraagtekens krijgen als iemand meerdere keren per week bij hem/haar staat. Lijkt mij dan tijd voor een belletje naar de ouders om dit aan te kaarten en of ze op de hoogte zijn van de 'hoofdpijnen'. Voor hetzelfde geldt heeft iemand slechte ogen en daardoor hoofdpijn of is er heel wat anders aan de hand.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:53

ach... bij ons krijg je al jaren een ijzerpilletje :+ niet dat dat helpt, maar we zijn toch niet voor niets een vrijeschool? :D
ik heb dus ook zelf altijd paracetamol (of in mijn geval soms wat sterkers) mee, maar dat is zeker niet omdat ik te weinig eet ;)
denk inderdaad dat als er vaker dezelfde mensen om iets komen vragen er of al een probleem bekend is, of dat er even (binnen school) aan de bel moet worden getrokken.. of zijn wij nou nog een van de weinige scholen met een schoolarts? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:54

Kaitlyn schreef:
Ik heb in de tijd dat k op de middelbare school zat geloof ik 2x om een paracetamolletje gevraagd en dat was dan omdat de maandelijkse feestweek net was begonnen. :=

Ik denk dat dat eerder de reden is waarom meisjes regelmatig om een pijnstiller komen vragen, hihi.

Ik vind het altijd zo'n onzin als de verantwoordelijkheid weer in de schoenen van de school wordt geschoven. Hoe kan een school al die pubers nou bijbrengen dat ze (gezonder) moeten eten? Op mijn oude school werd een paar keer per jaar een gezamenlijk ontbijt georganiseerd voor de brugklassers om er weer even bij stil te staan hoe belangrijk dat is. Maar dat had eigenlijk niet zoveel effect. Veel vriendinnen van me riepen altijd dat ze "niet konden ontbijten," daar kan een school niets aan doen. Voor de lunch namen ze dan een paar chocolade- of mueslirepen mee en dat was dan hun eten. De school bood wel broodjes gezond e.d. aan, maar dat kost natuurlijk geld en bovendien vonden de meesten hun koekje of reep een lekkerder alternatief. Ik vind het eerder de verantwoordelijkheid van ouders dan van de school. Mijn ouders hebben me altijd gestimuleerd om goed te ontbijten en je kunt inderdaad ook een vers belegd broodje eten door gewoon je broodbeleg mee te nemen.

Wel vind ik het een goed idee om voorlichting te geven over de effecten van (teveel) medicijngebruik :) . Misschien is het ook wel een soort trend/houding/excuus om even uit de klas weg te lopen en gaan de leerlingen bij het geringste pijntje om een paracetamol vragen. Educatie over gezond eten natuurlijk ook maar ik vraag me af of dat echt zin heeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-11 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:54

Ja, maar bij supermarkten heb je voor 1.20 euro een pakje paracetemol, dus hoef je niet naar de congierge.
En dan heb je er 24. Dus, zelfs zonder congierge zou je er makkelijk aan kunnen komen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:54

Bij ons is inderdaad een restrictie opgelegd.
Leerlingen mogen op vertoon van hun pasje 1 paracetamol per dag, wordt netjes bijgehouden.
Werd vroeger misbruik van gemaakt.
Dit is misschien niet geheel fraude bestendig maar het scheelt wel.