Hoogbejaarde vrouw bekent moord op ingenieur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:20

Guinevere schreef:
Ben benieuwd hoe mensen zouden denken over een 96 jarige chirurg, die nu opbiecht in de jaren 40 een 6 jarig meisje verkracht heeft. Heeft hij al die jaren ook zo geleden onder zijn geheim dat hij nu vrijgaat? Wegen al die mensenlevens die hij gered heeft als chirurg op tegen die ene verkrachting?

Lastig hoor. Het is zo makkelijk om sympathie te hebben voor een oude oma, maar datzelfde omaatje heeft wel iemand vermoord. Als ik daardoor geen opa zou hebben zou ik echt willen dat deze mevrouw daarvoor bestraft wordt.


Appels en peren vergelijken. Als dit een NSBer was geweest (wat deze dame ook dacht en wat uit alles bleek) dan heeft haar daad zelf mensenlevens gered. Immers, dode NSBers moorden niet. Waar de verkrachting helemaal niets met het redden van levens te maken heeft, de verkrachting staat los van het beroep van de chirurg.

En ja, het oma'tje heeft iemand vermoord, maar denk wel ff in de tijdgeest van de oorlog. Dit is niet zoals nu, in oorlog gelden andere regels.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:25

Dat snap ik, dat was als reactie op de mensen die deze twee zaken aanhaalden als redenen waarom ze niet vervolgd zou hoeven worden. ;) Het was meer een vraag op zich, omdat ik dat gewoon interessante redenen vind.

Ik zeg ook niet dat ik zelf vind dat ze de gevangenis in moet ofzo. Ik vind het moeilijk om daar een oordeel over te vellen.

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Hoogbejaarde vrouw bekent moord op ingenieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:31

a, niet alle NSBers vermoorden mensen, het was van oorsprong een politieke partij, niets meer en niets minder..
En deze moord was in 1946. De oorlog was toen al een jaar voorbij, en de dreiging van de NSBers was dus over. Dus levens heeft deze moord zowieso niet gered mensen... En als je verdacht werd van oorlogsmisdaden werd je opgepakt toen... Dus moord was nergens voor nodig, info aan de politie geven had meneer in de gevangenis doen belanden als het belastend genoeg was en in dit geval was meneer onschuldig, en was dus een mensenleven gered door hem NIET dood te schieten...

Naar mijn idee: zeker een process beginnen, schuldig verklaren, en als straf huisarrest oid. (iemand van deze leeftijd in de gevangenis stoppen vind ik dan wel weer onzin, maar moord is moord, en mag gewoon niet... oorlog was voorbij, dus verzet kun je het niet meer noemen)

Aradis

Berichten: 6183
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 00:47

Vjestagirl schreef:
Appels en peren vergelijken. Als dit een NSBer was geweest (wat deze dame ook dacht en wat uit alles bleek) dan heeft haar daad zelf mensenlevens gered. Immers, dode NSBers moorden niet. Waar de verkrachting helemaal niets met het redden van levens te maken heeft, de verkrachting staat los van het beroep van de chirurg.


Maar dit was geen NSBer..ofwel, zo kun je met elke moord ten tijde van oorlog weg komen?
Het was zelfs een verzetsman, zou zij zo niet meer moorden hebben kunnen veroorzaken (als, zoals eerder vermeld, dit werkelijk tijdens de oorlog gebeurd was) door een lid van het verzet te vermoorden?

Airborn schreef:
a, niet alle NSBers vermoorden mensen, het was van oorsprong een politieke partij, niets meer en niets minder..

Dat was de NSDAP ook.. Maar de oorsprong zegt niet alles ;)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 01:48

Guinevere schreef:
Ben benieuwd hoe mensen zouden denken over een 96 jarige chirurg, die nu opbiecht in de jaren 40 een 6 jarig meisje verkracht heeft. Heeft hij al die jaren ook zo geleden onder zijn geheim dat hij nu vrijgaat? Wegen al die mensenlevens die hij gered heeft als chirurg op tegen die ene verkrachting?

Lastig hoor. Het is zo makkelijk om sympathie te hebben voor een oude oma, maar datzelfde omaatje heeft wel iemand vermoord. Als ik daardoor geen opa zou hebben zou ik echt willen dat deze mevrouw daarvoor bestraft wordt.

Verkrachting vind ik erger dan moord, zéker in dit geval. Maar ook in het geval van de chirurg zou ik hem niet meer voor de rechter slepen. Heeft gewoon geen nut imo. Met straffen moet je iets bereiken, straffen doe je niet uit wraak (wat veel mensen wel zo voelen/doen) vind ik. Als je een 96 jarige nog in de gevangenis stopt, of huisarrest geeft bereik je daar gewoon niks mee, buiten dat het een hoop geld kost.

Vind trouwens niet dat je deze dingen kunt vergelijken.

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Hoogbejaarde vrouw bekent moord op ingenieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:06

Straffen doe je niet uit wraak? Ergens toch wel lijkt me.. Stel mijn zusje wordt vermoord, dan ben ik in staat om degene die dat gedaan heeft als een linke stier achterna te zitten en 'm eigenhandig wat aan te doen :=

Je weet niet wat de omstandigheden waren dat die vrouw die man vermoord heeft :n En vaak wisten de mensen vaak snel genoeg of je te maken had met een "goede" NSB-er en een "foute" NSB-er.

Als hij mijn opa zou zijn geweest had ik ontzettend gebaald dat ik hem nooit heb gekend maar zoveel jaar na dato nog die vrouw straffen? Tja dat weet ik niet, ik had misschien wel een gesprek met haar gewild. Waarom, wat waren je redenen? etc.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Hoogbejaarde vrouw bekent moord op ingenieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:26

Precies wat ik zeg, straffen doen veel mensen wel uit wraak, maar ik vind dat dat niet zou moeten.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:39

Ben heel benieuwd of je er nog hetzelfde over denkt, wanneer iemand bijvoorbeeld een heel dierbaar iemand van je vermoordt........... :P Of wanneer zo'n .... :( je dochtertje heeft verkracht........

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:53

Kentaro schreef:
Ben heel benieuwd of je er nog hetzelfde over denkt, wanneer iemand bijvoorbeeld een heel dierbaar iemand van je vermoordt........... :P Of wanneer zo'n .... :( je dochtertje heeft verkracht........


En daarom wordt straffen ook niet gedaan door de nabestaanden of direct betrokkenen. Het doel van straf is nooit wraak.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Hoogbejaarde vrouw bekent moord op ingenieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 03:09

Precies :j

Bellona_K
Berichten: 1956
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Re: Hoogbejaarde vrouw bekent moord op ingenieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:56

Iedere misdaad moet berecht worden..

Ook al is iemand zo oud, gewoon berechten en de cel in.

gipsyboy

Berichten: 3006
Geregistreerd: 23-09-06
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:59

Bellona_K schreef:
Iedere misdaad moet berecht worden..

Ook al is iemand zo oud, gewoon berechten en de cel in.


op 96 jarige leedftijd?
en al zo lang geleden?
ik zeg nee hoor, laat die paar jaar dat die vrouw nog heeft ook maar lopen dan.
verder heeft ze toch niks verkeerds gedaan??

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:05

Dit is een soort van 'Friendly Fire' (schrijf je dat zo) dat je per ongeluk je eigen mensen doodschiet, omdat je denkt dat het de tegenstander is. Ik denk dat deze vrouw toen ze erachter kwam dat de man die zo om had gebracht aan dezelfde kant stond haar straf wel gehad heeft hoor, die heeft zich al die jaren er zo kl*te over gevoeld dat ze het nu op deze leeftijd toch nog op gaat biechten. Ik denk dat ze een proces niet zou overleven. Het is zeer waarschijnlijk met de beste bedoelingen gedaan en zo zijn er nog wel veeeel meer fouten gemaakt die nooit uit zijn gekomen en/of in de doofpot zijn gestopt om deze redenen, laten we dat hier ook maar mee doen, het was oorlogstijd en mensen hebben daar een enorme klap van opgelopen. Wellicht was ze zelfs ontoerekeningsvatbaar vanwege een oorlogstrauma. Die man krijg je er ook niet meer mee terug. Ik kan me wel voorstellen dat de familie nog wel een gesprek met haar zouden willen, wellicht staat ze daar wel voor open om e.e.a. op te helderen en excuses aan te bieden, voor wat het nog waard is...

Bovendien, zij deed nog iets, hoeveel Nederlanders deden er NIKS in bezettingstijd om dat ze te bang waren..? Hoeveel moorden hebben die indirect op hun geweten? Alle NSB'ers die mensen verraden hebben die onderduikers hadden zijn ook niet opgesloten hoor. ;)

Bellona_K
Berichten: 1956
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:09

gipsyboy schreef:
op 96 jarige leedftijd?
en al zo lang geleden?
ik zeg nee hoor, laat die paar jaar dat die vrouw nog heeft ook maar lopen dan.
verder heeft ze toch niks verkeerds gedaan??


Niks verkeerds gedaan..? Dus jij vind dat wanneer iemand jaaaaren terug een moord heeft gepleegd; diegene in het kader van nu 'niks verkeerds heeft gedaan'..?

Wat gaan we straks krijgen? 16-17 jarige moordenaars en verkrachters die niet berecht hoeven te worden 'omdat ze te jong zijn'?

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:35

Deze vrouw heeft na de oorlog een persoon vermoord. Dat is al genoeg voor een veroordeling. Je mag niemand vermoorden en je mag niet voor eigen rechter spelen.

De oorlog kun je er beter maar niet bijhalen. De man deed namelijk niets fout in de oorlog. Hij was ONSCHULDIG.
Dat mevrouw in de oorlog een verzetsstrijder was, verdient respect (denk ik, niet alle alle verzetswerk kan zonder meer goed genoemd worden), maar dat geeft haar geen licence to kil natuurlijk.

De zaak is verjaard. Ik had een veroordeling terecht gevonden. De volgende vraag is of er een straf aan moet hangen op die leeftijd.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:59

Bellona_K schreef:
Iedere misdaad moet berecht worden..

Ook al is iemand zo oud, gewoon berechten en de cel in.

Wie zegt dat ze veroordeeld wordt?

Daarbij, een cel straf is bedoeld om te hervormen, om mensen weer klaar te stomen voor de maatschappij, en om dezelfde maatschappij te behoeden voor deze persoon. Ik denk dat beide dingen niet echt meer aan de orde zijn bij deze dame...

JuliaMaria
Berichten: 4230
Geregistreerd: 28-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:01

Suzanne F. schreef:
Nee laat die vrouw lekker. Waarom biecht ze het op eigenlijk? Schuldgevoel?


Dementie? :(:)

Ik vind het erg dubbel... Hoewel ik het wel een statement zou vinden om haar te berechten.. Moord is moord toch?

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Hoogbejaarde vrouw bekent moord op ingenieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:09

tja een moord is blijkbaar minder erg als het vele jaren geleden is gebeurd.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Hoogbejaarde vrouw bekent moord op ingenieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:24

de oorlog was voorbij, geen reden om nog mensen te doden die iets fout gedaan hebben in de oorlog. Daar waren tribunalen voor. In oorlogstijd gelden andere regels, maar dit was geen oorlogstijd meer.

Dus dit was moord in koelen bloede, ze had betrokkenen maar aan moeten geven aan de officiele instanties.

Verjaren van moorden is moeilijk. Vaak gedaan om praktische redenen, omdat er niks meer bewezen kon worden. Als die vrouw minder oud was geworden, was het geheim waarschijnlijk mee het graf ingegaan. Het is dus een beetje een dubbel verhaal. Vrouw moet verder leven met het feit dat nu de hele wereld weet wat ze voor iets doms gedaan heeft. Maar als ze haar mond had gehouden, had nooit iemand de ware toedracht geweten. Vraag is of dat haar bekentenis iets te maken heeft met het feit dat ze niet meer berecht zou kunnen worden.