ik word hier zo boos/verdrietig van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mackkwek

ik word hier zo boos/verdrietig van!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 10:04

ja,.hier word ik nou zoo boos en verdrietig van!(zal zo ook uitleggen waarom,want grijpt mij ook persoonlijk aan)

http://www.hoorngids.nl/nw-7951-7-3334426/nieuws/gynaecoloog_westfriesgasthuis_berispt_vanwege_dood_baby.html

HOORN - De gynaecoloog, die in 2009 betrokken was bij de dood van baby Biendiya Ramgoelam, is berispt door het tuchtcollege van de gezondheidszorg. De baby overleed in mei 2009 in het Westfriesgasthuis in Hoorn.

Het tuchtcollege heeft daarnaast de klachten tegen een verloskundige eveneens gedeeltelijk gegrond verklaard en haar een waarschuwing gegeven. Ook zij is niet meer werkzaam in het ziekenhuis. De zaak was aangespannen door de familie en de Inspectie voor de Gezondheidszorg in verband met het tragisch overlijden van een baby in het ziekenhuis in mei 2009.

De baby overleed kort na haar geboorte onder meer door verkeerde medicatie en slechte communicatie tussen de gynaecoloog en de verloskundige. De familie van de overleden baby is niet tevreden met de uitspraak.

Naar aanleiding van het overlijden van de baby heeft het ziekenhuis in 2009 een aantal verbeteringen doorgevoerd die de goedkeuring hebben gekregen van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. De Inspectie is van mening dat de verloskundige zorg van het ziekenhuis nu veilig en betrouwbaar is. Het ziekenhuis zegt te hopen dat ’de uitspraak van het Regionaal Tuchtcollege bijdraagt aan de verwerking van een zeer belastende en emotionele periode voor de betrokkenen’.

#####################################################

zo,.nu mijn eigen verhaal.
begin 2009 lagen mijn beide meiden ook in het wfg hoorn(wegens hun vroeggeboorte)
in die periode was het wfg geregeld in het nieuws,.door fouten die ze maakten en het overlijden van 3 baby's op bijzondere wijze.
ook wij hebben een hoop gedoe gehad in het wfg in die periode.
de eerste dag begon het al....
onze kids werden overgeplaatst van het amc naar het wfg.dit zou het laatste ziekenhuis zijn ,voordat ze uiteindelijk naar huis zouden mogen.

de meiden waren inmiddels al bijna 2 maanden toen ze in het wfg kwamen.
ze kregen op een bepaalde manier hun flesje,.omdat hun slikreflex nog niet goed was.
in het wfg besloten ze(toen we er amper een half uur waren) om de fles op een andere manier te geven.
wij,.als ouders,.zeiden al dat dit niet kon,.. het amc had ook afgeraden het anders te doen,.ivm dus hun slik-reflex.
maar goed,..arts van het wfg besloot het direct op haar eigen manier te doen,(terwijl ze onze meiden dus nog niet eens kende).en wij konden hoog en laag springen als ouders+raad van het amc werd opzij geschoven
resultaat: 1 van mijn dochters stikte,. werd blauw/paars,.met spoed allemaal dokters erbij,.zuurstof etc etc,.. dit was bijna het einde van 1 van onze meiden.
dokter schrok en enige reactie waS: o,.ik had het mischien toch beter op jullie manier kunnen doen :(
dat was dus onze eerste kenninsmaking met die afdeling van het wfg

in de weken die volgden zijn er verschrikkelijk grove fouten gemaakt door de arts en de verpleging.
zo kreeg onze dochter,.die ook hartpatientje was,. de verkeerde medicijnen van een andere baby die een andere hartkwaal had :(
ook hier kwamen we per toeval achter,.omdat we op dat moment aanwezig waren en zagen dat ze die medicijnen ging toedienen! een hoop gedoe dus weer,. en uiteindelijk hebben ze toegegeven dat ze het fout gedaan hadden.
wederom had dit ons kind kunnen kosten!

ook kwamen we een keer smiddags en 1 van onze meiden was helemaal over de rooie.
scheen dat ze al dik een uur aan het huilen was,..maar volgens 1 van de zustertjes kwam dat omdat ze een huilbaby zou zijn! wtf????? ons kind was GEEN huilbaby.(zustertje was die dag er voor het eerst en had die dag dus voor t eerst de zorg over onze meiden)
wederom bleek toen dat de communicatie tussen de zusters ,.het overdragen van de dossiers en de inhoud vd dossiers niet op orde was.
wederom werd toegegeven dat ze een fout hadden gemaakt. ze hadden dus onze meid dus voor niks een uur laten schreeuwen,. terwijl uiteindelijk dus bleek dat ze zo huilde omdat ze een buikinfectie had.

het vertrouwen was toen dus al helemaal weg in het ziekenhuis,alleen overplaatsen zou niks meer worden(hebben we toen wel aangevraagd)

de druppel was de dag dat we 1 van onze meiden naar huis mochten meenemen.(de ander moest wat langer blijven ivm haar hartje)
we kwamen aan,.zo verschrikkelijk blij dat ze naar huis mocht!( voor info:onze dochters zijn geboren na exact 6 maanden zwangerschap,.slechts 1 pond zwaar,..hadden dus al maanden ziekenhuis achter de rug,om zover te komen dat nu in ieder geval 1 van de kids naar huis mocht)

maar goed,.. ze mocht dus naar huis.
komen we daar aan en krijgen we ineens te horen dat ze toch NIET naar huis zou mogen,.omdat wij een voilere in de kamer zouden hebben! wtf???
(onze kids hadden nl longprobleempjes ivm vroeggeboorte en een voilere zou dus schadelijk zijn)
oke,..redenatie is op zich logisch...ware het niet dat wij helemaal GEEN VOILERE hadden en dus GEEN vogels in huis.

wij dus braaf verteld dat we dit helemaal niet hadden en dat er blijkbaar een misverstand was.
de arts hield vol dat wij dat WEL hadden :(
maatschappelijk werk van het ziekenhuis kwam er toen ook bij om te bemiddelen en die zij dat we onze dochter idd niet naar huis zouden krijgen,.totdat wij konden bewijzen dat we echt geen voilere in huis hadden!

ik en mijn man zijn toen zoooooo verschrikkelijk boos geworden en ik klapte op dat moment helemaal in!(we liepen tenslotte al maanden op onze tenen door de vroeggeboorte en de angst/stress die dat met zich meebracht)
de maatschappelijk werkster was zelfs zooooo brutaal om toen tegen ons te zeggen dat ,.als we niet mee wilden werken aan een onderzoek,.. de kinderbescherming ingeschakeld zou worden!!!!!!!

hierop klapte mijn man helemaal van boosheid en heeft toen de maatschappelijk werkster en de arts flink de waarheid verteld!!

uiteindelijk is dit met een sisser afgelopen.
mijn eigen huisarts,.die regelmatig thuis over de vloer kwam,.voor mezelf,.heeft het ziekenhuis gebeld en bevestigd dat we dus GEEN voilere hebben en ons huis asthma proef is(we hebben laminaat,. lamellen inplaats van gordijnen etc)
hierop hebben we dus uiteindelijk wel onze dochter meegekregen.

wederom hebben ze toegegeven dat ze een fout hadden gemaakt en dat de dossiers van een andere baby door de war zijn gegaan.

dit heeft ,.vooral mij,.zoveel zeer gedaan!
je bent al maanden aan het vechten voor je kinderen met hun gezondheid. een hele fijne tijd(voor zover dat gaat in een ziekenhuis) gehad in het lumc leiden en het amc,.. en dan zo eindigen in het wfg.

je begrijpt dus dat ik helemaal klaar ben met die afdeling in het wfg(hoewel ik wel gehoord heb dat ze inmiddels een hoop aanpassingen hebben gedaan daar en het nu beter is)
feit blijft dat mijn vertrouwen in hun NOOIT meer goed zal komen.

ook het feit dat er toen baby's stierven die we zelf kenden en ook wat door een "foutje" kwam.
(die rechtzaak was al geweest en ook die ouders werden in hun gelijk gesteld,.dat hun baby nog had kunnen leven)

en nu,.deze rechtzaak weer... ook 1 vd baby's die we dichtbij hebben meegemaakt.
ouders zijn getekend voor hun leven,.krijgen hun kind NOOIT meer terug,.en wat krijgt die arts??alleen een berisping :(

ik word weer even terug gegooid in de tijd,.. en au,.. dit doet zeer en ik wou dat wij er toen ook een zaak van hadden gemaakt.
wat een belachelijk gedoe.... een kind sterft door jouw schuld,.en alleen een berisping???
ik vind dit gewoon MOORD,.. zeker omdat dit geen incident was,.maar toen heel veel fouten werden gemaakt op die afdeling!
(en als je het nieuws weer opzoekt van begin 2009 zul je zien dat ze die periode heel veel negatief in het nieuws waren door deze redenen)

ja,.. ik ben boos!

ja ,..door dit bericht komt alles weer naar boven

Imre

Re: ik word hier zo boos/verdrietig van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:13

Ik kan me jouw topic dat de tweeling geboren was nog heel goed herinneren, ook alle ellende die je met het ziekenhuis hebt gehad. Niet te geloven dat zo'n arts alleen een berisping krijgt. Wat moet dat jullie ook pijn doen. Gelukkig is het bij jullie goed afgelopen.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 10:17

Imre schreef:
Ik kan me jouw topic dat de tweeling geboren was nog heel goed herinneren, ook alle ellende die je met het ziekenhuis hebt gehad. Niet te geloven dat zo'n arts alleen een berisping krijgt. Wat moet dat jullie ook pijn doen. Gelukkig is het bij jullie goed afgelopen.

ja wij hebben enorm mazzel gehad met onze meiden (en niet alleen dus door hun vroeggeboorte en die problemen)
maar als we niet zo goed zelf hadden opgelet in het wfg dan was in ieder geval 1 van onze meiden er ook niet meer geweest door die verkeerde hart-medicijnen.
is toch belachelijk??Dat je als ouders notabene de arts moet uitleggen welke medicijnen je kind wel of niet krijgt??? :(

MurthulJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:21

pff.. wat verschrikkelijk zeg.. ook ik heb absoluut geen goede ervaringen met het WFG

afgelopen winter heb ik een week daar gelegen omdat ik uitvalklachten had in mn benen, rolstoel erbij en uiteindelijk weggestuurd onder het mom van: ach, het is psygisch, ondertussen zijn we een half jaar verder, pijn is superveel erger geworden, en na veel onderzoeken zijn ze er eindelijk achter gekomen dat ik cystes heb in mn knieen, maar ben op dusdanig belachelijke manier behandeld dat ik never nooit meer terug ga naar t wfg, zeker in jou geval, wat nog 2000x zo erg is vind ik persoonlijk, en een dode baby, alleen een berisping? ik vind het belachelijk..

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:23

ook ik kan me je andere topic nog goed herinneren. wat een verschrikking. en die arts krijgt alleen maar een berisping..kan toch niet. wat een onzin zeg....

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 10:25

natuurlijk worden er overal fouten gemaakt,.. maar op een gegeven moment zou je als arts/afdeling toch achter je oren moeten krabben en kijken waar het fout gaat.
het is zelfs zo triest dat,..toen deze rechtzaak hierboven(rechtzaak is al heel lang bezig),.begon,.de arts gewoon aan het werk is gebleven,.
pas toen het te heet onder voeten werd is ze weggegaan

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:34

Ten eerste: ik het is heel naar dat er fouten gemaakt worden/zijn. En het staat zeker buiten kijf dat er bij dit ziekenhuis een aantal dingen grondig en structureel mis is gegaan/nog steeds gaat.

Ik wil alleen één ding aanstippen: ons (2e jaars geneeskunde) is geleerd dat het tuchtrecht nadrukkelijk NIET bedoeld is voor genoegdoening van de klagers of voor een schadevergoeding. Het tuchtrecht is bedoeld om te toetsen of er medisch juist gehandeld is.
Ik denk persoonlijk dat er te vaak een tuchtzaak aangespannen wordt als genoegdoening voor de geleden pijn. In dat soort gevallen krijg je dus de reacties als: "Zo veel leed aangedaan, en dan krijgt de arts alleen maar een berisping :( ". Het punt is denk ik dat mensen met een klacht te weinig voorgelicht worden over de mogelijkheden die ze bij verschillende instanties tot hun beschikking hebben om hun beklag te doen.

Het is natuurlijk heel naar en onbegrijpelijk dat er zo veel leed ontstaan is, dat moge duidelijk zijn. Ik denk alleen wel dat klagers vaak een verkeerd doel voor ogen hebben bij het aanspannen van een tuchtzaak.
Nogmaals; het gaat bij een tuchtzaak om de vraag of er goed medisch handelen heeft plaatsgevonden. Als dit niet zo blijkt te zijn, moet hier vanzelfsprekend een sanctie op volgen. Ik denk alleen wel dat mensen te snel van mening zijn dat een arts uit zijn/haar functie gezet moet worden.
Het voornaamste doel van het Tuchtcollege is namelijk de 'bewaking van de kwaliteit van de gezondheidszorg'. Hoe tragisch ook, fouten worden overal gemaakt. Het zou dan ook niet eerlijk zijn om een arts meteen te veroordelen en uit het BIG-register te schrappen op een enkele fout die hij gemaakt heeft. Een tuchtzaak is ook voor een arts slepend en slopend. Het leed dat aan de kant van de arts ontstaat, wordt vaak vergeten, terwijl zo'n tuchtzaak vaak jaren duurt en al die jaren als een zwaard van Damokles boven het hoofd hangt.

Nogmaals: Het is zeer tragisch dat dit soort fouten gemaakt worden en dat ze deze vergaande gevolgen kunnen hebben, maar fouten maken is menselijk. En gelukkig(!) zijn artsen nog steeds mensen :)

AdnerB

Re: ik word hier zo boos/verdrietig van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:48

ik ben in december 2010 in het WFG bevallen na dat ik daar 5 weken heb gelegen met zwangerschapsvergiftiging en ik moet zeggen dat er inderdaad heel veel verbeterd is.
wat ik heb begrepen van de verpleging op de afdeling zelf is dat bijna al het oude personeel ontslagen is en er nieuwe verpleging is aangenomen.

ik wil niet zeggen dat alles goed is gegaan want bij mij zeiden ze oh u gaat gelijk flesvoeding geven terwijl ik duidelijk had aangegeven dat ik borstvoeding ging geven en de communicatie op de coufeuse afdeling ging ook niet heel soepel,ze vergaten wel eens dingen te vertellen over mijn zoontje en ze hadden bijna een fout gemaakt met de hielprik (deze scheen al gedaan te zijn terwijl ze daar toestemming voor moeten vragen en ik daar een formulier voor moet ondertekenen) gelukkig bleek dit dus niet zo te zijn.
en zo zijn er nog wel wat dingen.

maar als ik de verpleging en de artsen in het WFG niet had gehad had mijn zoontje nu niet geleefd!
want ik lag aan het CTG apparaat zoals iedere ochtend en ik mocht als eerste omdat ik mijn zoontje nog niet had gevoeld die nacht/ochtend en ik zag dat zijn hartje en bewegingen niet klopte op de scan,ik drukte op de rode bel en er kwam iemand van de verpleging en ik zei dat het niet goed ging en zij heeft gelijk 10 artsen en verpleging opgeroepen en ik moest met spoed naar de OK,alles is toen heel snel gegaan en ik ben blij dat ze zo snel te werk zijn gegaan anders ben ik bang dat mijn zoontje nu niet lekker in zijn bedje lag te slapen!
voor meer info of vragen graag pm ;)

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 12:54

sazzie000 schreef:
Ten eerste: ik het is heel naar dat er fouten gemaakt worden/zijn. En het staat zeker buiten kijf dat er bij dit ziekenhuis een aantal dingen grondig en structureel mis is gegaan/nog steeds gaat.

Ik wil alleen één ding aanstippen: ons (2e jaars geneeskunde) is geleerd dat het tuchtrecht nadrukkelijk NIET bedoeld is voor genoegdoening van de klagers of voor een schadevergoeding. Het tuchtrecht is bedoeld om te toetsen of er medisch juist gehandeld is.
Ik denk persoonlijk dat er te vaak een tuchtzaak aangespannen wordt als genoegdoening voor de geleden pijn. In dat soort gevallen krijg je dus de reacties als: "Zo veel leed aangedaan, en dan krijgt de arts alleen maar een berisping :( ". Het punt is denk ik dat mensen met een klacht te weinig voorgelicht worden over de mogelijkheden die ze bij verschillende instanties tot hun beschikking hebben om hun beklag te doen.

Het is natuurlijk heel naar en onbegrijpelijk dat er zo veel leed ontstaan is, dat moge duidelijk zijn. Ik denk alleen wel dat klagers vaak een verkeerd doel voor ogen hebben bij het aanspannen van een tuchtzaak.
Nogmaals; het gaat bij een tuchtzaak om de vraag of er goed medisch handelen heeft plaatsgevonden. Als dit niet zo blijkt te zijn, moet hier vanzelfsprekend een sanctie op volgen. Ik denk alleen wel dat mensen te snel van mening zijn dat een arts uit zijn/haar functie gezet moet worden.
Het voornaamste doel van het Tuchtcollege is namelijk de 'bewaking van de kwaliteit van de gezondheidszorg'. Hoe tragisch ook, fouten worden overal gemaakt. Het zou dan ook niet eerlijk zijn om een arts meteen te veroordelen en uit het BIG-register te schrappen op een enkele fout die hij gemaakt heeft. Een tuchtzaak is ook voor een arts slepend en slopend. Het leed dat aan de kant van de arts ontstaat, wordt vaak vergeten, terwijl zo'n tuchtzaak vaak jaren duurt en al die jaren als een zwaard van Damokles boven het hoofd hangt.

Nogmaals: Het is zeer tragisch dat dit soort fouten gemaakt worden en dat ze deze vergaande gevolgen kunnen hebben, maar fouten maken is menselijk. En gelukkig(!) zijn artsen nog steeds mensen :)

uiteraard worden overal waar gewerkt word,.fouten gemaakt.
zo ook met artsen etc.
alleen in dit geval,met dit ziekenhuis,en met deze arts ging er toen zoveel mis.
fouten maken is menselijk,.. maar het is ook normaal dat je van fouten leert... en zeker als je een beroep uitoefend wat een gevaar kan opleveren voor de gezondheid als je fouten maakt.

deze arts oa maakten fout op fout op fout,. niet alleen bij ons,.maar ook bij de andere kinderen die er lagen. dat was ook de reden dat het zoveel in het nieuws was toen.
dossiers bleven,.in ieder geval in de maanden dat onze kids er lagen,. een soepzooitje
overleg was er nauwelijks tussen de verpleging.

en nogmaals,.mensen maken fouten idd,.maar een arts die al van alle kanten word gewaarschuwd,maar zijn kop in het zand steekt en zijn fout niet wilt erkennen en daardoor gewoon doorgaat en nog meer fouten maakt,..vind ik een schande en moet hard aangepakt worden.
doordat het niet erkend werd,. is er niet 1,.maar meerdere baby's doodgegaan en dat vind ik echt een schande

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:02

Mij doet dit pijn. Als verpleegkundige werkzaam in het WFG op een afdeling waar dagelijks mensenlevens worden gered. Het zorgen voor mensen in acute of bedreigende situaties is balanceren op een dun randje. Ik werk in deze context en doe daar elke dag enorm goed mijn best voor, net als mjin collega's. Maar ook ik maak gerust af en toe een fout, net als iedereen. En dat is vreselijk. Maar ik ben geen robot en vergis mij af en toe. Dat is zo menselijk. Fouten worden bij ons gemeld, doorgepraat en we proberen het daarna weer beter te doen. Ook dokters maken fouten, ook zij zijn mensen. Het is heel verdrietig voor de TS, alle zorgen voor haar kindjes en het is natuurlijk vreselijk als er fouten worden gemaakt. En als het echt niet goed gaat moet dat gemeld worden bij de inspectie. Ik vind het vreselijk als er niet goed gecommuniceerd is. Toch zit aan elk verhaal ook een andere kant. Het belangrijkste is dat er open en goed over moeilijke situaties wordt gecommuniceerd, als iets niet goed is gegaan, wordt dat altijd gemeld en uitgezocht. Samen met mijn collega's ben ik elke dag weer bezig om mensen die in hun leven bedreigd worden, zo goed mogelijk te verplegen en te behandelen. Helaas komen de verhalen die goed afgelopen zijn, niet in de krant. Maar ik weet dat dit dagelijks gebeurt. En daarom ga ik elke dag met veel plezier naar mijn werk, en doet het mij pijn als ik deze berichten lees. Hoe goed ik het verdriet van de TS begrijp, toch ken ik de andere kant te goed om het mij niet aan te trekken. Ik blijf geloven in het goede van mijn ziekenhuis, en mij inzetten voor een goede, en veilige zorg.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 13:17

Ninia schreef:
Mij doet dit pijn. Als verpleegkundige werkzaam in het WFG op een afdeling waar dagelijks mensenlevens worden gered. Het zorgen voor mensen in acute of bedreigende situaties is balanceren op een dun randje. Ik werk in deze context en doe daar elke dag enorm goed mijn best voor, net als mjin collega's. Maar ook ik maak gerust af en toe een fout, net als iedereen. En dat is vreselijk. Maar ik ben geen robot en vergis mij af en toe. Dat is zo menselijk. Fouten worden bij ons gemeld, doorgepraat en we proberen het daarna weer beter te doen. Ook dokters maken fouten, ook zij zijn mensen. Het is heel verdrietig voor de TS, alle zorgen voor haar kindjes en het is natuurlijk vreselijk als er fouten worden gemaakt. En als het echt niet goed gaat moet dat gemeld worden bij de inspectie. Ik vind het vreselijk als er niet goed gecommuniceerd is. Toch zit aan elk verhaal ook een andere kant. Het belangrijkste is dat er open en goed over moeilijke situaties wordt gecommuniceerd, als iets niet goed is gegaan, wordt dat altijd gemeld en uitgezocht. Samen met mijn collega's ben ik elke dag weer bezig om mensen die in hun leven bedreigd worden, zo goed mogelijk te verplegen en te behandelen. Helaas komen de verhalen die goed afgelopen zijn, niet in de krant. Maar ik weet dat dit dagelijks gebeurt. En daarom ga ik elke dag met veel plezier naar mijn werk, en doet het mij pijn als ik deze berichten lees. Hoe goed ik het verdriet van de TS begrijp, toch ken ik de andere kant te goed om het mij niet aan te trekken. Ik blijf geloven in het goede van mijn ziekenhuis, en mij inzetten voor een goede, en veilige zorg.

ben blij dit bericht te horen en te lezen dat er in ieder geval nu wel verplegers zitten die met plezier naar hun werk gaan .ik hoop oprecht dat de communicatie nu op de afdeling beter is(maar zoals ik al in de OP schreef heb ik inderdaad gehoord dat er nu een hoop ten goede is veranderd)
nogmaals,.vind het positief om jouw kant te horen.

maar,..dat neemt niet weg dat het toen wel een soepzooitje was,.... en dat oa wij als ouders hierdoor extra zorgen hebben gekregen in die tijd en erg gekwetst zijn. en ja,.zelfs nu nog na 2 jaar doet het pijn en krijg ik tranen in mijn ogen als ik aan die periode terug denk.
en ja,.als ik aan die ouders denk die toen hun kindje zijn kwijtgeraakt door fouten die er niet hoorden te zijn,.dan word ik in en in verdrietig.