Weet jij waar je (dierlijke) voedsel vandaan komt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Weet jij waar je (dierlijke) voedsel vandaan komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:51

Ik zag vanmiddag op tv een aflevering over de vegan challenge van Oprah.

In de uitzending was een man die zei: 'Je zou geen dierlijke producten moeten eten als je niet weet waar het voedsel vandaan komt' Vervolgens werd een filmpje getoond over de werkwijze van de grootste slachterij ter wereld, om te laten zien waar dat voedsel dan zo ongeveer vandaan kwam.

Nu vraag ik me af: Weet jij waar jouw (dierlijke) voedsel vandaan komt? Weet je wat er allemaal aan vooraf is gegaan voor de hamburger die je eet op je bord kwam te liggen? En vind je het belangrijk om dat te weten? En waarom vind je dat dan wel/ niet belangrijk?

Ik ben hier benieuwd naar omdat ik me er als 10-jarige op een dag opeens bewust van werd dat een hamburger van een koe kwam, en vervolgens nooit meer vlees gegeten heb :+ Ik vraag me dus af in hoeverre dat bewustzijn er bij anderen is, en hoe dat je keuze van wel/ niet vleeseten heeft beïnvloed.

Het is hier alleen NIET de bedoeling dat vleeseters en vegetariërs een keiharde discussie gaan voeren over of het eten van vlees wel mag/ kan of diervriendelijk/ humaan of weetikveel wat is! ;)

Alvast mijn excuses als het hier verkeerd staat, zat te twijfelen tussen LZP en NM.

8nnemiek

Re: Weet jij waar je (dierlijke) voedsel vandaan komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:01

Het meeste vlees in Nederland zal volgens mij wel van dieren komen die het niet al te slecht hebben gehad. Er zijn hier op zich wel goede regels mbt dierenwelzijn, al houdt natuurlijk niet elke boer zich daar even netjes aan.. Waar ik echter wel een groot probleem mee heb is kippenvlees, en al helemaal de kilo-knaller-kip, die dieren worden echt onder vreselijke omstandigheden opgefokt en vervolgens op barbaarse wijze geslacht :r
Maar zelf eet ik helemaal geen vlees :) Zou ik dat wel doen, of zou ik voor anderen vlees kopen, dan koop ik wel biologisch vlees, en geen kip dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:11

Okee interessant :) Je zegt: 'Het meeste vlees in NL zal wel van dieren komen die het niet al te slecht hebben gehad.' Daar ga je dus gewoon vanuit? Je weet dus niet echt waar je eten vandaan komt. Dus dan is mijn vraag: Wil je het weten maar vind je het teveel gedoe om uit te zoeken, of weet je het liever niet precies omdat het wel eens kan tegenvallen, of heb je er gewoon nooit echt over nagedacht? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:21

Ik eet geen vlees, dus ik heb er nooit over hoeven nadenken :Y)
En biologisch vlees met het EKO keurmerk komt altijd van dieren die buiten hebben gelopen, dus dat is voor mij genoeg om te weten, mocht ik ooit eens vlees voor iemand moeten kopen :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:24

8nnemiek schreef:
Ik eet geen vlees, dus ik heb er nooit over hoeven nadenken :Y)
En biologisch vlees met het EKO keurmerk komt altijd van dieren die buiten hebben gelopen, dus dat is voor mij genoeg om te weten, mocht ik ooit eens vlees voor iemand moeten kopen :)

Maar je krijgt waarschijnlijk wel veel gelatine binnen en dat is dus ook gewoon ooit een dier geweest... Met wss niet de leukste leefomstandigheden.

Biologisch is trouwens ook (imo) 1 grote wassen neus.... Buiten lopen.. weet je hoe dat geïnterpreteerd mag worden door de boeren... :r ?

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:26

Nu vroeg ik mij af, zouden de échte dierenliefhebbers hier hun eigen dieren eten? Bijv. een zelf gefokt
kippetje of kalf? Of toch maar naar de winkel om daar iets te kopen, want deze hebben ze immer niet gekend? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:27

Edit zeker? Of heb ik daar serieus overheen gelezen? :+ Okee nee dan hoef je er in principe niet over na te denken nee :)

En ja, EKO keurmerk zegt idd dat ze buiten hebben gelopen, maar je weet niet op welke manier die dieren geslacht zijn toch? Dat gaat ook nog steeds niet overal even vriendelijk schijnt.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:29

Jep ik ben me er van bewust. Daarom eet ik al 8 jaar geen vlees meer.
Ik was altijd een groot vleeseter. Tot ik op een dag zo'n verschrikkelijk filmpje zag (ja, als 11 jarige := ). Sindsdien nooit meer vlees gegeten. Vanwege het slechte dierenwelzijn en de barbaarse slachtwijzen en transporten.
Voor mij is het niet weggelegd vlees te eten wat van plofkippen, kistkalveren of varkens in vergelijkbare kleine hokjes komt. Ik heb het met mijn eigen ogen gezien en het is bedroevend. Echt om tranen van in je ogen te krijgen. ;(

Wat betreft het biologische vlees. Dit is in ieder geval al stukken beter als het reguliere vlees.

Focussed: wat betreft dat gelatine. je kunt natuurlijk ook op iedere slak zout leggen. Ik snap wel wat je wilt zeggen, veel vegetariërs krijgen alsnog veel dierlijke producten binnen. Maar als vegetariër zijnde ben je in ieder geval al op de goede weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:30

Mitchall schreef:
Nu vroeg ik mij af, zouden de échte dierenliefhebbers hier hun eigen dieren eten? Bijv. een zelf gefokt
kippetje of kalf? Of toch maar naar de winkel om daar iets te kopen, want deze hebben ze immer niet gekend? :)

Ja dat vraag ik me idd ook wel af ja!

Maargoed, ik ben ook een nep-vegetariër volgens sommige (en terecht), want ik slik wel visolie-capsules, en ik eet ook af en toe vis. Hypocriet natuurlijk, en dat weet ik ook wel. Maar toch doen he :+ En nee, ik weet ook niet waar m'n visjes vandaan komen, al ben ik daar wel benieuwd naar sinds die aflevering vanmiddag. *Gaat googelen.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:32

je eigen dieren eten lijkt me wel het beste wat er is :j
denk niet dat ik het over mijn hart kan verkrijgen maar toch. En de meeste dieren in Nederland hebben het echt niet goed gehad, sowieso is scharrel al onzin. hierbij hoeven de dieren namelijk helemaal niet naar buiten. ze hebben alleen wat meer ruimte

Maar wij halen de kaas, melk, yoghurt, eieren etc. rechtstreeks van de boer. hiervan weten we namelijk 100% zeker dat de dieren buiten hebben gelopen (hij heeft een uitloopstal) en het vlees van een slager die zijn dieren zelf uitzoekt en er geen antibiotica en onzin in spuit. het is misschien wel wat duurder (alhoewel, de kaas is goedkoper) alleen het is zoveel lekkerder en beter!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:32

Magnummmm: Natuurlijk, en iedere stap in de goede richting is er een. Maar om dan volledig de handen ervan af te trekken zoals sommige vegetariers doen, of met het vingertje te wijzen naar de vleeseters (niet perse jullie maar mensen in mijn omgeving) die zo slecht zijn voor dieren met hun eetgewoontes... Dat is gewoon hypocriet in mijn ogen.
Of vegetarier zijn, vleeseters min of meer "verachten" maar wel lekker kippeneieren eten, melk drinken of leer gebruiken....

Mensen die dat niet doen heb ik juist respect voor trouwens! Maar dan moeten ze zichzelf niet weer op de borst kloppen met "kijk mij nou, wat ben ik goed bezig" want nee, dat zijn ze dan niet :)) Als je me begrijpt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:34

Magnummm schreef:
Focussed: wat betreft dat gelatine. je kunt natuurlijk ook op iedere slak zout leggen. Ik snap wel wat je wilt zeggen, veel vegetariërs krijgen alsnog veel dierlijke producten binnen. Maar als vegetariër zijnde ben je in ieder geval al op de goede weg.

Alle beetjes helpen idd. Als je al moeite doet om het iets te verbeteren ben je al op de goede weg. Ik koop zo min mogelijk dierlijke producten. Geen leer ook bijvoorbeeld. Maar gelatine weer wel. Melk ook, worden ook kalfjes voor geslacht voor het stremsel.. Maargoed, ik beperk het tot een minimum. Zonder melk en eieren is gewoon ongezond (of je moet aan de soja, maar dat was volgens mn moeder om andere redenen weer slecht), zelfde geldt voor een visloos dieet.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:37

Focussed schreef:
Magnummmm: Natuurlijk, en iedere stap in de goede richting is er een. Maar om dan volledig de handen ervan af te trekken zoals sommige vegetariers doen, of met het vingertje te wijzen naar de vleeseters (niet perse jullie maar mensen in mijn omgeving) die zo slecht zijn voor dieren met hun eetgewoontes... Dat is gewoon hypocriet in mijn ogen.
Of vegetarier zijn, vleeseters min of meer "verachten" maar wel lekker kippeneieren eten, melk drinken of leer gebruiken....

Mensen die dat niet doen heb ik juist respect voor trouwens! Maar dan moeten ze zichzelf niet weer op de borst kloppen met "kijk mij nou, wat ben ik goed bezig" want nee, dat zijn ze dan niet :)) Als je me begrijpt :D

Nee ik snap helemaal wat je bedoeld.
Ik heb het eens geprobeerd om volledig vegenist te worden. Maar dat is zo verrekte lastig. :n Je bent 3 keer zolang bezig met boodschappen doen. Op de een of andere manier is het gewoon bijna onmogelijk. Qua eten valt er zoveel af.

Wat betreft eieren en melk e.d. Ik gebruik dat allemaal heel weinig. En als ik het eet, eet ik het biologisch. Ook niet ideaal, maar wel al beter als het reguliere.

Mij hoor je iig niet verkondigen dat ik o zo goed ben. Ik probeer alleen mijn best te doen. Maarja, in de ideale wereld, zouden hier ook geen discussies over zijn ;)

Ik ben vegetariër, maar verder probeer ik hier niemand mee tot last te zijn. Ik ga vleeseters niet beschuldigen en bestempelen als dierenmishandelaar of weet ik het wat. Ik laat die mensen in hun waarde. Laat mij lekker vegetariër zijn, dan laat ik jullie lekker vlees eten. Maar begin niet over dat vegetariër zijn onzin is, want dan begin ik tegen jou over hoe zielig dat vlees wel niet is :D

(is btw niet persoonlijk bedoeld hoor, ondanks mijn woorden als 'jullie' en 'jou'. Ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel :) )

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:38

Juul: als het goed is bevat biologische, vegetarische kaas e.d. geen dierlijk stremsel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:41

Magnummm schreef:
[naam]: als het goed is bevat biologische, vegetarische kaas e.d. geen dierlijk stremsel :)

Hmm.. waar koop je dat? :=

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:43

Albert Heijn.

Of ze moeten me gewoon in de zeik zitten nemen, maar het staat echt op de verpakking.

_Tara_

Goeie vraag en ik vind dat een erg mooi iets om naar te leven :j Door alle discussies hier op bokt, zelf lezen over dingen enz ben ik al steeds minder vlees gaan eten. Eigenlijk het enige vlees wat ik nog at, was gehakt door bv spaghetti of andere roerbakgerechten. Dit heb ik echter al een aantal keer vervangen door tofugehakt en dat smaakt eigenlijk net zo prima.
Alleen in veel van de vleesvervangers zit dus kaas en dat is dan weer geen biologische kaas. Geraspte kaas hebben ze ook niet altijd in bio vorm, zelfde geld voor veel van de toetjes die er in de schappen van de AH staan. Wat dat betreft zou ik dus nog wat consequenter kunnen zijn.

Anoniem

Okee, dat is wel te doen! Is het ook veel duurder of dat niet?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:52

Dan vraag ik me af, draag jij producten van leer? Of draagt jouw paard producten van leer? Ben je bewust waar dat leer vandaan komt? (Deze vraag is niet direct en alleen richting ts bedoeld, anderen mogen hier ook op reageren.)

Overigens sta ik er niet bewust bij stil waar mijn dierlijk voedsel vandaan komt.
Behalve de eieren die komen van de kipjes op stal :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:55

Lizz schreef:
Dan vraag ik me af, draag jij producten van leer? Of draagt jouw paard producten van leer? Ben je bewust waar dat leer vandaan komt? (Deze vraag is niet direct en alleen richting ts bedoeld, anderen mogen hier ook op reageren.)

Overigens sta ik er niet bewust bij stil waar mijn dierlijk voedsel vandaan komt.

Had ik al eerder gezegd, ik gebruik geen leer :) Eigen paard heb ik niet, maar als ik die heb krijgt ie kunststof spulletjes :) Okee ik heb 1 paar leren handschoenen, maar die kreeg ik van m'n moeder omdat ze haar te klein waren en anders weggegooid zouden worden ;)

Edit: Waarom sta jij er niet bij stil dan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:48

Ja, we fokken en slachten het meeste zelf.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:01

Ik bedacht me overigens dat het, naar mijn mening, niet alleen belangrijk is dat je weet waar je dierlijk voedsel vandaan komt maar ook al je andere voedsel. Wat zijn al die stoffen die in je voedsel zitten? Wat doen ze met jouw lichaam? Dat soort dingen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:49

Juul schreef:
Lizz schreef:

Had ik al eerder gezegd, ik gebruik geen leer :) Eigen paard heb ik niet, maar als ik die heb krijgt ie kunststof spulletjes :) Okee ik heb 1 paar leren handschoenen, maar die kreeg ik van m'n moeder omdat ze haar te klein waren en anders weggegooid zouden worden ;)

Ooh sorry dan heb ik daar over heen gelezen. Maar dan loop jij dus altijd op kunststof of stoffen schoenen.

Waarom ik er niet bij stil sta, tja nooit zo zeer over nagedacht en om eerlijk te zijn ben ik dat momenteel ook niet van plan. Heb genoeg andere dingen om aan te denken. Want ik weet dat als ik ga na denken over waar mijn dierlijk voedsel vandaan komt, vind ik ook dat ik moet gaan nadenken waar mijn kleding en andere gebruiksproducten vandaan komen. Net als het vlees dat mijn kat krijgt, waar komt dat dan vandaan? Waar mijn chocopasta vandaan komt (eerlijke chocolade?). Of mijn sieraden de materialen wel eerlijk zijn verkregen of dat er mensen zijn in arme landen die onder erbarmelijke condities aan het werk zijn voor producten die ik gebruik.
Als ik daar allemaal bij stil moet gaan staan, dan heb ik geen tijd voor andere dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:45

Lizz schreef:
[naam] schreef:

Ooh sorry dan heb ik daar over heen gelezen. Maar dan loop jij dus altijd op kunststof of stoffen schoenen.

Waarom ik er niet bij stil sta, tja nooit zo zeer over nagedacht en om eerlijk te zijn ben ik dat momenteel ook niet van plan. Heb genoeg andere dingen om aan te denken. Want ik weet dat als ik ga na denken over waar mijn dierlijk voedsel vandaan komt, vind ik ook dat ik moet gaan nadenken waar mijn kleding en andere gebruiksproducten vandaan komen. Net als het vlees dat mijn kat krijgt, waar komt dat dan vandaan? Waar mijn chocopasta vandaan komt (eerlijke chocolade?). Of mijn sieraden de materialen wel eerlijk zijn verkregen of dat er mensen zijn in arme landen die onder erbarmelijke condities aan het werk zijn voor producten die ik gebruik.
Als ik daar allemaal bij stil moet gaan staan, dan heb ik geen tijd voor andere dingen.

Tja ach het is maar net wat je prioriteiten zijn he ;) En tja ik heb me toevallig ook verdiept in kinderarbeid etc, maar vind dat dat wel weer los staat hiervan. Kijk, je kan je nergens in verdiepen en gewoon maar doen, of je kan je er een beetje in verdiepen. Is natuurlijk altijd meer dan helemaal niet. Dat je het één doet, wil niet zeggen dat je dan verplicht bent het ander ook te doen. IMO dan :)

En ja, ik loop dus altijd op kunststof schoenen ja :j

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:01

Heb je helemaal gelijk in, maar toch heb ik momenteel niet de interesse/gevoel om me er in te gaan verdiepen. Maar wat vandaag niet is, kan morgen anders zijn :)

En knap dat je altijd op kunststof kan lopen, ik krijg daar snel zweetvoetjes in :=