Homohaat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_arije

Homohaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 22:48

‘Behandel je naasten gelijk u zelve.’
In de tijd van nu horen wij toch iedereen te accepteren? Wij leven toch in een multiculturele samenleving waarin iedereen gelijk is? Hoe zit het dan met homoseksualiteit? Is dit een cultuur op zich of een soort waar we liever niet over praten?
Vanaf de Middeleeuwen werd geslachtelijke omgang tussen mensen van de zelfde sekse afgewezen en verboden. Soms werden homoseksuelen vervolgd en ter dood veroordeeld. Er wordt gezegd dat hier tegenwoordig geen sprake meer van is, maar is dit wel zo?

Vaak genoeg vinden wij nog berichten in de krant over zinloos geweld tegenover homo’s en ook Internet fora staan bomvol aan discussies over homoseksualiteit. Er is nu zelfs voor de Iphone van Apple een anti-homo-app opgedoken waarmee de christelijke anti-homo organisatie Exodus beweert, dat homoseksuelen hierdoor ‘genezen’ kunnen worden.
Homoseksualiteit wordt in zekere zin met de tijd steeds meer bespreekbaar, maar tegelijkertijd wordt ons iets wijsgemaakt wat naar onze mening niet helemaal klopt: homoseksualiteit wordt steeds meer geaccepteerd.
Wanneer iets meer bespreekbaar wordt, betekent dit niet automatisch dat iets ook meer geaccepteerd wordt. Ja, we praten tegenwoordig makkelijker over homoseksualiteit maar nee, homo’s zijn nog steeds niet altijd en overal welkom. Homo’s zijn tot op de dag van vandaag ‘spraakmakend’ en reden tot ophef. Het schokt ons bijna dat het bericht over politicus Jan Kees de Jager, die kort geleden bekend maakte dat hij een vriend heeft, voor sommige kranten voorpagina nieuws was.
Homoseksuelen behoorden rond 1960 tot de meest verafschuwde mensen in de samenleving. Onderzoeken van nu wijzen erop dat ongeveer 80% van de Nederlandse bevolking homoseksualiteit normaal en acceptabel vindt. Als dit inderdaad zo is, waarom is homohaat op de dag van vandaag nog zo actief?

Ongetwijfeld ligt er een link met opvoeding en hierdoor zal er misschien meer aandacht aan homoseksualiteit moeten worden besteed op middelbare scholen. Ook als bijkomend positief effect dat jongeren er dan misschien minder moeite mee krijgen om uit de kast te komen. Zegt het niet al genoeg dat hier zo weinig voorlichting over wordt gegeven?
Dat wat geen probleem hoort te zijn, wordt een probleem gemaakt door het te negeren.

8nnemiek

Re: Homohaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:55

Sja, ik merk er zelf weinig van moet ik zeggen.. ik ken heel veel homo's en lesbiennes, een aantal vrienden en kennissen van me zijn homo, en ik heb eigenlijk nog nooit echte homohaat meegemaakt gelukkig :) Tuurlijk zijn er wel eens zo'n zielige mensen die een nare opmerking maken, maar maken die zelfde zielige mensen niet ook nare opmerkingen naar mensen met rood haar, of buitenlanders, of gehandicapten, of alle andere mensen die 'anders' zijn dan anderen?
De enige homohaat die ik ken is die van buitenlanders, moslims, die een totaal andere opvoeding hebben gehad, maar dan heb je het dus weer over een andere cultuur.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:58

Ik heb het idee dat homohaat voor het ene overgrote deel uit het geloof komt, en voor het andere overgrote deel uit 'wat de boer niet kent, vreet ie niet'. Ik vind het verschrikkelijk dat homo's niet door iedereen geaccepteerd worden en in sommige landen er zelfs de doodstraf voor krijgen. Wat is er nu mooier dan liefde???

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:58

Citaat:
Het schokt ons bijna dat het bericht over politicus Jan Kees de Jager, die kort geleden bekend maakte dat hij een vriend heeft, voor sommige kranten voorpagina nieuws was.

Nou, dat vind ik inderdaad best schokkend. Niet dat die man homo is, maar wel dat het voorpaginanieuws is. Nou EN? Het hoeft toch ook niet op de voorpagina dat Andre Rouvoet 4 kinderen heeft?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:00

Dat komt ook niet op de voorpagina, want hij heeft er 5. :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:01

het zijn de 'nieuwe' nederlanders die homo's niet echt accepteren...we gaan terug naar de jaren '60 ben ik bang.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:02

Heino schreef:
Ik heb het idee dat homohaat voor het ene overgrote deel uit het geloof komt, en voor het andere overgrote deel uit 'wat de boer niet kent, vreet ie niet'. Ik vind het verschrikkelijk dat homo's niet door iedereen geaccepteerd worden en in sommige landen er zelfs de doodstraf voor krijgen. Wat is er nu mooier dan liefde???

inderdaad...en dan maakt het niet uit of het van hetzelfde geslacht is.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:06

Nou ik woon dan nu in limburg bij mn vriend en ook in een dorp en mijn schoonouders zijn er dus niet erg fan van ... Maar ik heb mijn schoonmoeder gewoon eerlijk verteld dat ik relaties had met vrouwen
en mijn schoonvader vertel ik het ook nog een keertje maar die ziet een homo niet echt als een volwaardige man merk ik uit zn opmerkingen.... oja en mn schoonmoeder zou doen als of het maar een gewone vriendin is als haar dochter lesbies was :P

Tja wat kan je eraan doen he !? Maarja aan de andere kant mag iedereen een eigen mening erover hebben ik kan alleen mijn ervaringen laten horen aan hun en ze weten ook dat ik wel echt van hun zoon hou en hem trouw ben dusja maar bij schoonmoeder is het bij 1 gesprek gebleven en heb haar daarna er nooit meer over gehoord :)

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:10

Ik merk het ook wel eens als ik bij mijn broer ben (Die homo is). Zat een keertje bij hem achterop de fiets na een feestje, toen mijn broer een jongen vriendelijk gedag zei. Meteen kreeg hij allerlij scheldwoorden naar zijn hoofd geslingerd met homo dit homo dat. Het was 's nachts en ze waren dronken, dus mijn broer was maar door gefietst, maar jeetje.. Dat deed me echt pijn, dat iemand dat over mijn lieve broer kon zeggen!

Ik snap echt niet waarom mensen het zo raar vinden dat 2 mensen op het zelfde geslacht vallen, kom op zeg.. En als je het dan niet fijn vind, hou het dan voor jezelf, maar val andere mensen daar niet mee lastig.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:12

Maar is je broer ook echt gay of??

en tja zullen meschien mensen wel afvragen van waarom zou je dat tegen je schoonouders vertellen
ik wil gewoon niet dat ze het van iemand anders horen ik wil open en eerlijk zijn tegen ze :)

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:13

Ja heb het er even bij gezet, hij is idd homo

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:28

Betteke schreef:
Dat komt ook niet op de voorpagina, want hij heeft er 5. :D

Oh ja? Ah, hoe dan ook - best veel voor gemiddelde Nederlandse begrippen :D Nja, maakt niet uit voor het idee - komt geen van beiden zomaar op de voorpagina ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 00:11

geerke schreef:
het zijn de 'nieuwe' nederlanders die homo's niet echt accepteren...we gaan terug naar de jaren '60 ben ik bang.

Niet alleen 'nieuwe nederlanders', bijna alle homohaat is terug te voeren op geloof denk ik (dus niet alleen Moslims, maar ook Christenen etc.)
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat die geloven daarmee compleet slecht oid zijn, maar wel dat ik dat stukje geloof niet bepaald waardeer.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 00:21

Mij boeit dat allemaal niet zo, ik heb een goeie vriend die als vrouw is geboren en die heeft het ook niet altijd makkelijk. Heeft aardig wat vrienden verloren door de keuze die hij heeft gemaakt om volledig te worden wie hij is en hoe hij zich voelt. Liefde is zoals liefde is en daar heb je gewoon geen keus in te maken, je kan dan 2 dingen doen. Zijn wie je bent, of een leugen gaan leven. In Uganda gaat het nu ook he-le-maal de mist in, daar worden mensen foutief geinformeerd over de verschrikking die homo's en lesbienes met zich mee brengen (and they eat the poo-poo) en word er angst ingezaaid. Een volledig land dat volledig verkeerd geinformeerd word door mensen die macht in handen willen en willen houden. Ik vind dat gewoon weg echt verschrikkelijk. Ik vind dat jammer, en ik vraag me dan af "hoe kun je met zoveel haat leven"

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 03:14

Heino schreef:
geerke schreef:

Niet alleen 'nieuwe nederlanders', bijna alle homohaat is terug te voeren op geloof denk ik (dus niet alleen Moslims, maar ook Christenen etc.)
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat die geloven daarmee compleet slecht oid zijn, maar wel dat ik dat stukje geloof niet bepaald waardeer.

De homo-haters die ik ken zijn juist niet gelovig en vaak op het niveau van de tokkies.
Nederlandse hangjongeren die voor de grap auto/winkelruiten ingooien en dan als tijdverdrijf op homojacht gaan. -:(-

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:27

TS, is dit je eigen mening en ervaring met dit onderwerp of heb je ergens een stukje tekst vandaag gehaald en hier neergekwakt terwijl je er zelf geen ervaring mee hebt?
Ik vind het zelf behoorlijk meevallen met de acceptatie en het wordt steeds beter. Helaas hoor je nooit iets over de grote groep die geen homo's pest, maar wel erg veel over de kleine groep die dat wel doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:47

Ik heb er geen ervaring mee, met de homohaat, en daar heb ik bijzonder blij om. Wat betreft het geloof wat homohaat aanwakkerd, vanuit het hebreeuws in de bijbel kan letterlijk 'helper' ipv helpster worden vertaald bij het scheppings verhaal. God heeft de medemens bedoelt om voor iedereen een helper en een tegenover te scheppen. Als in, iedereen zou iemand moeten hebben die hem helpt en bij staat maar ook lijnrecht tegen over hem kan staan en zo samen te kunnen leven. Dat is waar God Eva voor Adam heeft gemaakt. Maar niet met de bedoeling duidelijk te maken dat man-vrouw uitsluitend juist is, maar dat iedereen een wederhelft zou 'moeten' hebben, man of vrouw. Doesn't matter. ;)
Verder wordt er vanuit de bijbel gepleit voor naasten liefde en respect. Ik ben gelovig, heb homo's heel dicht bij in mijn leefomgeving maar kan vanuit de bijbel geen enkel argument vinden waarom ik ze duivels zouden moeten zijn. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:04

Ik denk dat 't maar een relatief klein groepje is dat echt homo's haat.
Maar met de social media van tegenwoordig is het voor zo'n klein groepje ook mogelijk om een behoorlijk aanwezige "stem" te laten horen. Op internet verspreid nieuws zich natuurlijk ook als een lopend vuurtje.

En uitzonderingen zullen er altijd zijn. 100% Acceptatie zal er nooit komen....

Maar ik denk dat we met z'n allen wel echt wat meer "gewend" zijn geraakt aan het idee.
Ook merk ik dat bedrijven zich er op aanpassen.
Zo zat ik gisteren toevallig te kijken naar uitvaartverzekeringen:

Bent u:
- Vrouw
- Man
- Man & vrouw
- Man & man
- Vrouw & vrouw

Die maatschappij hield dus al keurig rekening met homoseksuele partners die zich als koppel willen laten verzekeren (tarieven voor mannen en vrouwen verschillen bij die verzekeringen, daarom willen ze weten van welk geslacht de te verzekeren personen zijn).

Enkele jaren geleden zou je zoiets nooit tegengekomen zijn bij een verzekeraar.
En dat soort kleine dingetjes zijn in mijn ogen wel een duidelijk teken dat het algemeen gezien "normaler" en meer geaccepteerd wordt dat er mensen zijn die op hetzelfde geslacht vallen. :j

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:05

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ja ik ben opgegroeid met een oom die homo bleek te zijn en dus uiteindelijk getrouwd is met zijn vriend, hardstikke leuke mannen en echt de allerleukste ooms van die kant van de familie.
Verder had ik op de basisschool een beste vriend, die homo bleek te zijn, daarna op kamers, mijn enige mannelijke huisgenoot waar ik echt dikke vrienden mee was, bleek ook homo te zijn. En nu op mijn werk is mijn allergrootste maatje waar ik gewoon prive ook mee om ga, hardstikke homo.
Dus tja, ik vind het zo ontzettend gezellig, met mijn collega zit ik elke keer mannen te checken enzo, ik vind het echt geweldig.

Verder ga ik ook alleen maar om met mensen die net zoals ik denken, dus ik ken niet echt dat homohaat, ja je leest het wel in de kranten enzo, dan sta ik ook echt perplex dat dat soort dingen tegenwoordig nog voorkomen. Net als die hele heisa bij GTST toen er 2 jongens hadden gezoend ofzo, ik dacht echt, ja en? Lekker belangrijk, het zou helemaal onrealistisch zijn (is het al) als er alleen maar hetero stellen in voorkwamen, want dat is in real life ook niet zo.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:16

Ik vind het uberhaupt al vreemd dat bv verzekeringen naar je geaardheid vragen? Bent u een koppel zou afdoende moeten zijn.
In deze kleine dingen wordt er al onderscheid gemaakt. En daar begint alle ellende mee.
Ik heb een bisexuele nicht , toen ik kind was had zij een vriendin. Er was niemand in de familie in die daar vreemd over deed. Dat was gewoon zo.
Ik wist niet eens wat homosexualiteit, bisexualiteit of heterosexualiteit was. Ze waren een stelletje en hoorden bij elkaar.
Ik vind het vreselijk dat mensen andere mensen in hokjes plaatsen om hun geaardheid. Welke waarde heeft iemands geaardheid nou? He-le-maal niets!
Laat de maatschappij maar eens ophouden er naar te vragen bij verzekeringen, banen, clubs etc etc.
Vanaf het moment dat je geaardheid of met wie je "het" doet niet meer interessant is zal het beter gaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:28

Mij neef is homo en hij had een hele lieve vriend.Maar die twee werden zó uit gescholden en gekleineerd,enz. dat die vriend zelfmoord pleegde.Hij zei op een dag tegen mij:meisje ik zie je weer in de hemel.Ik was toen nog heel erg jong,een jaar of 12 en begreep eigenlijk niet wat hij daarmee bedoelde.
Later hoorde ik dat hij zelfmoord had gepleegd,hij kon er niet meer tegen.
Dat beeld van hem en dat gesprekje vergeet ik nooit meer!
Het was zo'n ontzettend lieve jongen,was pas ergens in de 20.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:32

Ragebol1977 schreef:
Ik vind het uberhaupt al vreemd dat bv verzekeringen naar je geaardheid vragen? Bent u een koppel zou afdoende moeten zijn.

Nou, in 't geval van een uitvaartverzekering is het wel van belang als je jezelf als koppel wil verzekeren.
Vrouwen betalen namelijk minder premie dan mannen ;)
Dus een lesbisch koppel betaalt per maand een stuk minder dan een homo (2 mannen) koppel. ;)
Zo gek vind ik het dus niet, dat ze er naar vragen. Ze hoeven je geaardheid niet perse te weten, maar wel welk geslacht beide te verzekeren mensen zijn.

Bovendien; acceptatie draait er toch juist om dat het normaal is?
Waarom is het dan ineens 'niet normaal' om bij de verzekering op te geven met welk geslacht je getrouwd bent. Het is niet meer zo vanzelfsprekend dat 't altijd man-vrouw is in een huwelijk. :)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:35

Oh op die manier bedoelde je het.

Eh nou wat ik bedoel is dat het vanzelfsprekend moet worden dat er ook man-man en vrouw-vrouw koppels zijn. En dat kan alleen als er niet naar gevraagd wordt, als het oninteressant is.
Ik druk me een beetje krom uit maar ik denk dat je me wel snapt?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:27

Mijn opa was er vroeger altijd heel erg tegen, maar toen "werd" een van z'n lievelingsnichtjes plots lesbisch.
Ik zeg "werd" omdat ze eerst met een man getrouwd was en dacht aan kinderen etc.

Nu zegt hij: ik ben er niet mee akkoord, maar ik zie ze nu gelukkiger dan ooit, dus ik aanvaard het maar.
Vind ik heel erg moedig van m'n opa!

Bovendien vind ik geaardheid ook zo'n flou begrip.
Ik heb al altijd relaties gehad met mannen en -zeg nooit nooit- zal dat ook altijd hebben.
Maar ik heb ook al eens met een goede vriendin van me gezoend.

Ben ik nu hetero? Bisexueel? Bischierig?

Ik heb altijd zoiets van, je bent wie je bent. En als iemand anders daar niet mee akkoord gaat, dan mag die ander gaan wandelen van me, want het is zijn/haar verlies!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:34

M_arije schreef:
Onderzoeken van nu wijzen erop dat ongeveer 80% van de Nederlandse bevolking homoseksualiteit normaal en acceptabel vindt. Als dit inderdaad zo is, waarom is homohaat op de dag van vandaag nog zo actief?

Heel simpel, omdat het geen 100% is. Die andere 20% zijn redelijk onaangepast wat dat betreft. Het proces gaat gewoon verder. En er moet nog een hoop gebeuren. Stel dat een troonopvolger van het koningshuis eens homo zo zijn (komt in de beste families voor) en troonopvolger in kwestie zou trouwen met iemand van dezelfde sekse? Behalve het feit dat dit de troonopvolging niet ten goede komt, vraag ik me heel serieus af of 80% van het Nederlandse volk hier klaar voor zou zijn.

Maar, in ieder geval is er veel acceptatie, veel politici komen al voor hun seksuele geaardheid uit en er zijn al burgemeesters, ministers en zo die dit probleemloos kunnen melden.

Ik moet wel zeggen dat types ala Gordon en Gerard Joling volgens mij bijdragen aan het negatieve beeld dat sommigen van homo's hebben, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Maar ook nu nog zijn er heel schrijnende gevallen van mensen die niet uit de kast durven komen vanwege de reakties van hun omgeving. En dat zijn mensen die uit families komen die tot de 20% behoren. En bij die 80% weet ik persoonlijk nog niet hoe ze zouden reageren als hun eigen kind die melding doet. Veel ouders hopen ook biologisch grootouder te worden.