Worden dieren vermenselijkt???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Worden dieren vermenselijkt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 17:48

Dit art in t fries dagblad laat je toch even nadenken.....

bron: Fries dagblad

Citaat:
Staatssecretaris Bleker heeft het maar druk met de dieren. Eerst was er de commotie over het wild in de Oostvaarderplassen, toen het gedoe over het kosjer slachten en nu is er rumoer over het ganstrekken. Het laatste is een lokale, folkloristische bezigheid in carnaval vierend Limburg. Het gaat om het scheiden van het hoofd van een dode gans, door ruiters. Dat is een niet gewenste activiteit, vindt Bleker, in navolging van de Partij voor de Dieren. Hij wil een einde maken aan de eeuwenoude praktijk, die op een enkele andere plaats, onder meer in Duitsland, ook wordt beoefend.
Iedereen met een beetje goede smaak zou tegen het ganstrekken moeten zijn. Het aftrekken van de kop van een gans is barbaars, wellicht passend in een middeleeuwse manier van denken. De verontwaardiging van de Partij voor de Dieren en in navolging van haar, staatssecretaris Bleker is terecht. Deze opvatting past in het denken en voelen over dieren zoals die zich de laatste decennia hebben ontwikkeld. De betekenis van, en de omgang met huisdieren hebben een enorme opwaardering gekregen. Zieke huisdieren worden veel langer behandeld dan vroeger; vrijwilligers doen veel moeite om een aangereden dier te redden; er zijn crematoria voor huisdieren gekomen en de bedragen die aan voedsel en aan verzorging worden uitgegeven reiken soms tot een flink deel van de huur van een woning.
Er is, kortom, in de samenleving een gevoeligheid ontstaan voor dieren die ongekend is. Nederlanders geven meer uit aan huisdieren dan aan ondervoede kinderen elders in de wereld. Het (huis)dier heeft een status gekregen die steeds meer gaat lijken op die van de mens. Het dier heeft een eigen waarde en betekenis gekregen, los van de functie die het dier voor de mens heeft. Om het ingewikkeld te zeggen: het dier heeft een intrinsieke betekenis toegekend gekregen. Die verdient respect, ook als het dier dood is. En dus mag in het spel van het ganstrekken, de kop niet van de gans worden getrokken. Ook al hebben jagers de gans gedood omdat die schadelijk is voor de boeren en worden de dode ganzen verbrand of anderszins vernietigd. Hoe het zit met die intrinsieke waarde van dieren in hun onderlinge samenhang is overigens lastig te bedenken. Vossen afschieten mag niet, vanwege hun intrinsieke waarde. Maar we accepteren dat vossen massaal andere dieren doden. Hebben hazen en vogels geen intrinsieke waarde? Of vinden we dat de natuurlijke orde van eten en gegeten worden de norm?
Die verschuiving is selectief. De manier waarop in de vleesverwerkende industrie met dieren wordt omgegaan heeft niets van doen met de invoelende manier waarop huisdieren worden behandeld. Of met de eisen die de Partij voor de Dieren en andere politieke stellen aan het kosjere slachten.
(Huis)dieren vermenselijken. En dus moeten dieren - weliswaar selectief - net zo worden behandeld als mensen. Tegelijkertijd gelooft Nederland tamelijk massaal dat de mens niet het schepsel is dat we dachten dat hij was: het kenmerkende van de mens, diens ziel, blijkt een bijproduct van chemie in de hersenen. De menselijke geest was al eerder van het toneel verdwenen.
Het is niet onmogelijk dat het laatste - de ontgeestelijking en de ontzieling van de mens - te maken heeft met heerste, het - selectief - vermenselijken van het dier.
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 17-05-11 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gemaakt van artikel

Arabesk

Re: Worden dieren vermenselijkt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:54

Tsja er worden mailtjes gestuurd naar vrienden en collega's over hoe oh en ah zielig de dolfijnen geslacht worden, maar ondertussen eet wel iedereen bioindustrie vlees elke avond.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:59

Of dieren nou wel of niet worden vermenselijkt, ik vind het hoe dan ook een niet kunnen om het hoofd van een dier af te trekken,
ook niet als het al dood is!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:03

Ja, dieren worden echt ontzettend vermenselijkt toch het zieke af eigenlijk := Om even antwoord te geven op je vraag.

Ik vind het trouwens echt te ver gaan hoe hier in het bovenstaande stukje wordt gesproken. Laat dieren lekker dier zijn en ga naar het dier handelen en niet naar een "gewenste" situatie voor de mens.

Agja Jockey het is een eeuwenoude traditie. Als het dier nog leefde, zoals vroeger het geval was, is het echt ronduit horror. Is het dier al dood tja, dan zie ik het probleem niet zo. Hoe denk je dat bij het thuis slachten van kippen, ganzen enzo de kop er wordt afgehaald. Zijn er vast genoeg die, die er nog afdraaien.

Het is een beetje het kop in het zand steken hier in Nederland. We willen alleen het mooie zien en alles wat niet in ons gewenste plaatje past valt direct al af. We stevenen af naar een "aai, aai" land waar heel snel iets zielig wordt gevonden terwijl er niets zieligs aan is, omdat mensen geen verstand van zaken hebben.

Er worden vele halve maatregelen genomen zonder het probleem echt aan te pakken. Daar durven ze ook niet aan te beginnen want als half Nederland opeens niet meer zomaar een huisdier kan kopen... tja dan stort ook een groot deel van de economie in..

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:10

Vind het ook een achterlijk spel ,dat bij een achterlijke cultuur hoort , niet van deze tijd , heeft niks met vermenselijken te maken , maar dit slaat nergens op , voor mij mag het verboden worden , neem maar een gans van papiermachee .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:42

Jockey_my schreef:
Of dieren nou wel of niet worden vermenselijkt, ik vind het hoe dan ook een niet kunnen om het hoofd van een dier af te trekken,
ook niet als het al dood is!

Dan moet je ook geen vlees eten. Koeien worden binnen 2 minuten na hun dood volledig gestript en hun hoofd wordt afgehakt en de poten worden afgeknipt. En dat alles voor jouw stukje vlees.

De meeste dieren hebben niet eens een leven gehad voor ze doodgingen.

Tenzij je vegetariër bent is het hypocriet om commentaar te hebben op zoiets als dit.:7

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 21:00

sjonnie48 schreef:
Vind het ook een achterlijk spel ,dat bij een achterlijke cultuur hoort , niet van deze tijd , heeft niks met vermenselijken te maken , maar dit slaat nergens op , voor mij mag het verboden worden , neem maar een gans van papiermachee .

heb je wel eens kip gegeten?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:48

papagroom schreef:
sjonnie48 schreef:

heb je wel eens kip gegeten?

Ja wat heeft dat ermee te maken ?
Een mens is een omnivoor en eet vlees , is levensbehoefte , ook al kun je zonder , maar wat is de meerwaarde van het slopen van een dier voor een [ ziek ]spelletje .

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:51

In Spanje wordt in sommige dorpjes dit zelfs nog met levende ganzen gedaan, wordt als traditie gezien |(

edit: schrijffoutje
Laatst bijgewerkt door rocymax op 17-05-11 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:53

Vlees eten is geen levensbehoefte, je kunt prima zonder...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 23:03

ik zie er geen kwaad in....t beest is immers toch al dood.
zo lang er mensen onthoofd worden kan ik me hier echt niet druk over maken,overigens was dat ganzen gedoe niet de essentie van het artikel
Laatst bijgewerkt door papagroom op 17-05-11 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:06

papagroom schreef:

Omdat jij zo nodig vlees moet eten. :=

Ik vind het echt verschikkelijk dat mensen zo met dieren omgaan!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 23:08

joliene schreef:
papagroom schreef:

Omdat jij zo nodig vlees moet eten. :=

Ik vind het echt verschikkelijk dat mensen zo met dieren omgaan!

Wat is dat nu voor onzin...de gans wordt geschoten om schade te voor komen ,en later gebruikt voor een spelletje....dat heeft helemaal niets met mijn vleesconsumptie te maken...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:11

Ik heb hier een dubbel gevoel over. Ja ik vind dat veel mensen hun dieren teveel als mensen zien. Toch heb ik er geen zin in om de kop van een gans afgetrokken te zien worden...

Zo sprak iemand me aan toen ik met mijn tweeling naar stal liep. "lekker met mama mee naar haar 3e kindje" Ik vind mijn paard erg lief, maar ze is echt niet mijn 3e kindje! Zij reageerde echt verbaasd dat ik toch net zoveel van Prisca houd als van mijn jongens... Nou niet bepaald. Het gevoel wat je voor je kinderen hebt is echt niet vergelijkbaar met een paard, hoe leuk en lief ik haar ook vind.

En je kan inderdaad zonder vlees, maar de mens is er toch wel op gebouwd om het te eten. Ieder zijn keuze, daar hoor je mij echt nooit over, moet ieder voor zich weten en zal ik altijd prima vinden. Maar het hele verteringsstelsel van de mens is toch echt dat van een omnivoor en daar hoort dus vlees bij. De mens is alleen wel zover ontwikkeld dat we dat kunnen omzeilen door andere producten meer te gaan eten om al die mineralen en voedingsstoffen etc te vervangen. Maar zo is de mens in principe anatomisch gezien niet voor gemaakt.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:12

Sorry ik dacht je het tegen Vjestagirl had. ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:14

Mijn opa kwam altijd bij ons kippen slachten. Dan liet hij af en toe een kip weer los als de kop eraf was.
Dan liepen ze nog een heel stuk. Als kind vond ik dat reuze spannend altijd.
Het is ook maar net wat je gewend bent.
Net zoals met dat spel.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:17

Jeetje wat een idioot spel.
Ik ben niet vegatarisch.

Aan de ene kant doe ik wel vermenselijken. Zoals ik tegen mn hond praat.
Maar daar in tegen krijgt hond gewoon t vlees wat hij nodig heeft ookal ga ik er van over mijn nek...
Ik vind koetjiekoetjie doen leuk maar ik vind het heel belangrijk dat een dier word verzorgd zoals het hoort. Oa geen dagenlange stalling bijvoorbeeld. Dat is ook een voorbeeld van vermenselijken want beestje moet slapen. (let op ik probeer geen discussie hierover op te wekken)

Ik ben niet voor kleertjes op dieren, tenzij het een regendek is bij bijv. een hond die geen dubbele vacht heeft en het dan koud krijgt als hij helemaal door regent in de koude winters.

Op meer dingen kan ik even niet komen.

Maar dingen als koppen van dooie ganzen trekken, ik ben zo iemand die meteen een heel beeld in dr hoofd krijgt en gewoon misselijk word. Ik vind het (vermenselijken) respectloos tegenover zo'n beest maar ook gewoon heel erg goor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:35

Ik heb al eens eerder in een ander topic gezegd dat ik dat ganstrekken een achterlijk spelletje vind en dat dieren niet voor dat soort doeleinden misbruikt (ik vind het misbruik, mijn mening) mogen worden.
Ik ben geen vegetariër maar ik koop wel altijd biologisch vlees (zoveel mogelijk alles biologisch eigenlijk), zodat de dieren die ik eet wel een zo goed mogelijk leven hebben gehad, voor zover mogelijk.
Een dier voor voedsel of een spelletje gebruiken vind ik 2 verschillende dingen, een spelletje is geen levensbehoefte, eten wel, vlees misschien weer niet maar we zijn niet voor niets alleseters geworden.
De jacht sta ik niet achter maar ik begrijp wel dat het in bepaalde gevallen nodig is... lekker dubbel, weet ik :P
Waarom zouden dieren niet gelijkwaardiger aan mensen mogen worden behandeld?
Ik krijg soms wel eens de gedachte... waarom ben ik als mens geboren en mijn paard als paard en mijn hond als hond? Wie of wat heeft bepaald dat ik mijn bewustzijn in een menselijk lichaam mocht krijgen en mijn hond niet? Voor hetzelfde geld was ik in een ganzenlichaam geboren en afgeschoten omdat ik in de weg liep waarna ik op werd gehangen om als spelvoorwerp te dienen :')
Ik vind dat wij als mensen het verstand hebben gekregen om op de juiste manier met dingen en dieren en mensen om te gaan en dat dan ook moeten doen. Niet dat ik perfect ben en altijd alles goed doe maar ik doe wel mijn best als het om dieren gaat. Een dood dierenlichaam als spelvoorwerp gebruiken vind ik daar niet in passen.
Maar ja... iedereen is anders hè :o

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 23:43

Ook al gaat de essentie van het art verder dan ganstrekken, hier even wat wikipedia er over te vertellen heeft....

GanstrekkenUit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Het ganstrekken (Limburgs: gawstrèkke) is in Nederland en België een spel ter volksvermaak.

In Nederland wordt het ganstrekken enkel nog in het Zuid-Limburgse Grevenbicht gehouden[1], op carnavalsdinsdag (Limburgs: Vastelaovesdeensdig). Ganstrekken is een ritueel volksfeest waarbij ruiters een vooraf gedode en geprepareerde gans proberen te onthoofden, die boven de weg aan de poten is opgehangen.

Het ganstrekken behoort tot de vroegmiddeleeuwse kwelspelen met dieren die toen wijd verbreid waren over het platteland in Noordwest Europa. Deze spelen komen in diverse vormen voor. In Grevenbicht gaat het om het gansrijden te paard. In Noord-Nederland was het evenwel de gewoonte om met een roeiboot onder de gans door gevaren en zo proberen de kop eraf te trekken. Europeanen hebben deze traditie meegenomen naar Noord- en Zuid-Amerika. In de middeleeuwen ging het er nogal ruw aan toe. In de huidige tijd is er natuurlijk van dierenmishandeling en ruwe zeden geen sprake meer. De vroegmiddeleeuwse tradities van het ganstrekken zijn onafhankelijk van elkaar in vrijwel identieke vorm in diverse landen ter wereld behouden gebleven. Bij een rijke dame of heer werd de gans vervangen door een zwaan.

Het hoofddoel van elk spel bestaat steeds uit het scheiden of verwijderen van de kop van het ganzenlijf, terwijl dit aan een losse koord of aan een galg opgehangen was. Met de jaren wijzigde men de manier waarop het spel uitgevoerd werd, onder andere omdat normen en waarden omtrent kwelspelen met dieren veranderde. Zo bestond er vroeger een spel waarbij al lopend of stappend de kop van een levende opgehangen gans trachtte af te trekken Soms werd dan de kop en de nek ingesmeerd met vet of olie om de gans glibberig te maken. Om het gansrijden carnavalesk en kleurig te houden werd een aangepaste kledij bedacht. Men koos hiervoor een gele jas, afgewerkt met groen. Het geel stond voor de komende jonge lente, terwijl het groen de kleur was van het jong gewas.

Tegen het midden van de 19e eeuw kwamen er meer en meer protesten tegen het kwelspel. Dat niet iedereen het spel als vermaak zag, werd duidelijk toen in 1876 de Amsterdamse kermis werd afgeschaft, wat leidde tot een kermisoproer. Hiermee was het spel in Nederland nagenoeg afgelopen.

Een op ganstrekken lijkend volksvermaak was het palingtrekken, dat door de Nederlandse overheid eveneens verboden werd eind 19e eeuw. In 1886 was het beletten van een wedstrijd palingtrekken eveneens de aanleiding voor een oproer: het palingoproer.

mika11

Re: Worden dieren vermenselijkt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:49

In Frankrijk eten ze heel veel ganzenlever. Daar doen ze trechters in de snavels van de gans om ze maar veel te laten eten. Dan wordt hun lever namelijk snel groot.
Dat vind ik eigenlijk veel erger dan zo'n ganzenspel, als zo'n dier toch al dood is.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 23:53

mika11 schreef:
In Frankrijk eten ze heel veel ganzenlever. Daar doen ze trechters in de snavels van de gans om ze maar veel te laten eten. Dan wordt hun lever namelijk snel groot.
Dat vind ik eigenlijk veel erger dan zo'n ganzenspel, als zo'n dier toch al dood is.

Kijk....nu zijn we het eens///dan is er sprake van kwelling,en dat is imo ten aller tijde uit den boze...

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:55

Ik ben het daarmee wel weer met mika11 eens.
Maar omdat er ergere dingen zijn vind ik het nog steeds niet goedgepraat..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:03

Ik eet het daarom ook niet.
Mijn ouders kopen het altijd als ze in Frankrijk zijn, omdat het heerlijk schijnt te zijn.
Ze lachen me altijd uit als ik zeg hoe die ganzen worden gehouden.

Terwijl ik toch echt niet teerhartig met dieren ben opgegroeid. Van beide ouders boerenfamilies.
En zelf opgegroeid op een boerderij. Daar was echt geen vermenselijking bij.
Juist daar zie je leven en dood altijd bij elkaar.

Maar kwelling is iets heel anders en dat vind ik ook uit den boze.
Net zoals te veel vermenselijking, dat kan zelfs ook een vorm van kwelling worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:05

Vind het stuk niet erg sterk... het opent boeiend maar eindigt matig... Geeft niks uiteraard, maar blijkbaar was er niet meer voldoende ruimte in de betreffende rubriek.

In reactie op het stuk: ja.. wij voeren onze chihuahua's hondenvoer uit 1-portie blikjes op gouden bordjes met een takje peterselie er bovenop terwijl er kinderen dood gaan van de honger voordat ze überhaupt kunnen lopen...
Waarom: welvaart. We hebben de luxe om ons druk te maken om NIKS en ellende de rug toe te keren... lekker doen alsof het er niet is.

Ik eet geen vlees, gebruik bijzonder weinig dierlijke producten en leef bewust... meer kan ik niet doen.
Ik vermenselijk niet selectief: insecten verlaten het pand in een glaasje gevangen, mijn paard en hond zijn even belangrijk en ik verzeker de koeien op de boerderij van mijn paard dat ik niet degene zal zijn die ze opeet... waarna ik vervolgens een pad uit de waterput vis voordat ie verzuipt...
Tot slot train ik mijn paard nu pas echt... ze is 7.

Meer kan ik niet doen... ik TRACHT niet selectief te zijn, maar besef me dat ik helaas niet alles goed kan doen...

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:07

Ik vind dit eerder een opmerkelijk stuk van het artikel:

Citaat:
Tegelijkertijd gelooft Nederland tamelijk massaal dat de mens niet het schepsel is dat we dachten dat hij was: het kenmerkende van de mens, diens ziel, blijkt een bijproduct van chemie in de hersenen. De menselijke geest was al eerder van het toneel verdwenen.
Het is niet onmogelijk dat het laatste - de ontgeestelijking en de ontzieling van de mens - te maken heeft met heerste, het - selectief - vermenselijken van het dier.

Relevantie? Geven ze bronnen?
Ik zie totaal geen verband tussen het al dan niet bestaan van een menselijke geest en het vermenselijken van het dier, maar hopelijk bedoelen ze het niet serieus.

Ja, dieren worden vermenselijkt. Ik vraag me alleen af waarom men tegenwoordig dieren meer vermenselijkt dan vroeger.

Waarom is de intrinsieke waarde van het huisdier toegenomen? Is dit door steeds meer kennis van de dieren? Of juist een gebrek daaraan? Welvaartsprobleem? Iedereen heeft tegenwoordig maar geld voor een huisdier?