Europese leiders erkennen risico's mobiele technologie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Europese leiders erkennen risico's mobiele technologie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 15:02

We hebben er lang op moeten wachten maar het lijkt er dan toch eindelijk op dat europese leiders wakker geworden zijn.
Ik zou zeggen, als je dit leest en je gezondheid is je lief - doe er je voordeel mee.

Citaat:
Risico's straling mobiele telefoons erkend door Europese leiders
Maandag, 16 mei 2011 13:09

Mobiele telefoons en computers met draadloze internetverbindingen vormen een risico voor de volksgezondheid en moeten verboden worden op school, zo heeft een belangrijk Europees orgaan geoordeeld.

Een commissie van de Raad van Europa heeft bewijsmateriaal onderzocht voor de ‘potentieel schadelijke’ effecten die de technologieën hebben op mensen en concludeert dat per direct actie moet worden ondernomen om kinderen te beschermen.

In een rapport stelt de commissie dat het cruciaal is om te voorkomen dat dezelfde fout wordt gemaakt toen de gevaren van asbest, het roken van tabak en gelode benzine pas laat door gezondheidsorganisaties werden erkend.

Draadloze telefoons en babyfoons

Het rapport onderstreept ook de potentiële gezondheidsrisico’s van draadloze telefoons en babyfoons die gebruik maken van dezelfde technologie en die in veel Nederlandse huishoudens worden gebruikt.

Elektromagnetische straling die wordt uitgezonden door draadloze apparaten kan kanker veroorzaken en beïnvloedt de groei van de hersenen.

De commissie concludeert dat de Europese lidstaten de volgende stappen moeten ondernemen:

Een limiet instellen voor blootstelling op de lange termijn aan microgolven die worden uitgezonden door mobiele telefoons
Producten moeten worden voorzien van etiketten die aangeven dat het product elektromagnetische straling uitzendt en wat de gevaren hiervan zijn voor de gezondheid
Een verbod op mobiele telefoons en draadloze netwerken in klaslokalen en scholen
Het opzetten van informatiecampagnes om kinderen en jongvolwassen te informeren over de risico’s voor de volksgezondheid
Op korte termijn meer onderzoek naar de ontwikkeling van minder gevaarlijke soorten mobiele en draadloze telefoons.
De conclusies spreken het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie en dat van veel ministeries van Volksgezondheid tegen wat luidt dat blootstelling aan elektromagnetische straling weinig of geen risico’s oplevert voor de volksgezondheid.

De Raad van Europa telt 47 lidstaten en is gezeteld in Straatsburg. Het kan de regering van landen niets verplichten, maar heeft grote invloed op de beleidsvorming en beslissingen van het orgaan worden vaak door middel van verdragen en conventies uitgevoerd.

Ontwerpresolutie

Een ontwerpresolutie die alle regeringen oproept om ‘alle vereiste maatregelen te nemen om de blootstelling aan elektromagnetische velden van mobiele telefoons en gelijksoortige apparaten’ terug te dringen werd unaniem aangenomen door de commissie. De ontwerpresolutie bevat tevens het verbod op mobiele telefoons en draadloze internetverbindingen op school.

De commissie bestaat uit 84 minister-presidenten en politici van lidstaten. De leden namen het nieuwste onderzoek over de effecten van elektromagnetische straling onder de loep en ontvingen nieuw bewijsmateriaal van experts waarna ze tot een weloverwogen conclusie kwamen.

De ontwerpresolutie gaat nu naar de volledige Parlementaire Vergadering van de Raad van Europa om goedgekeurd te worden.

Gezondheidsdeskundigen en telecommunicatie-experts zijn verdeeld over de gevaren van mobiele telefoons en andere draadloze apparaten. Een rapport uit 2007 stelt dat er geen associatie is gevonden tussen mobiele telefoons en nadelige gevolgen voor de gezondheid, maar er zal nu een vervolgonderzoek worden gedaan naar de effecten van mobiele telefoons op de lange termijn.

Grote veranderingen

Professor Paul Elliot van het Imperial College in Londen doet momenteel onderzoek naar de effecten op lange termijn van het gebruik van mobiele telefoons op 200.000 mensen. “Er zijn vragen of mobiele telefoons cognitieve effecten kunnen hebben en de slaap beïnvloeden,” zo zei hij. “Mobiele telefoons zijn zeer handig, maar we moeten dit afwegen tegen de potentiële gezondheidsrisico’s, dus moeten we er onderzoek naar doen. Onderzoek naar de invloed van mobiele telefoons op kinderen is nog niet echt gedaan maar in de tussentijd luidt het advies om er geen buitensporig veel gebruik van te maken.”

Powerwatch, een groep die probeert mensen bewust te maken van de risico’s van elektromagnetische straling, is blij met de ontwerpresolutie. “We zijn al lang voorbij het punt waarop de Europese regeringen voorzorgsmaatregelen zouden moeten treffen met betrekking tot deze kwesties,” aldus een woordvoerder.

Naar verwachting zal een verbod op mobiele telefoons en draadloze internetverbindingen op scholen grote veranderingen met zich meebrengen omdat de meeste scholen vandaag de dag Wi-Fi netwerken hebben en de meeste leraren en leerlingen mobiele telefoons bij zich dragen.

Bron: Telegraph.co.uk

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:16

Zo hehe, eindelijk. Toch is dit natuurlijk lang niet het enige, er zit zoveel straling in de omgeving nu.. Wat dacht je van je eten bereiden met de magnetron, Wi-Fi internet en zoveel mogelijk apparaten die nu draadloos zijn.
Ik heb allang elke nacht mijn telefoon op vliegtuigstand, en heb 'm nooit in m'n broekzak dicht op m'n lichaam.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:57

Ik zat er eerlijk gezegd al aan te denken om hier de magnetron ook het huis uit te doen... Probleem is alleen dat ik in een studentenhuis woon. Al is 't wel mijn magnetron mja dan koopt iemand anders wel weer een nieuwe als ik die van mij weg doe -O-
Internet gaat bij gelukkig via een draad (mja de buren en overige huisgenoten is weer een ander verhaal), gsm hou ik sinds kort ook zo ver mogelijk van m'n lijf en met slapen niet meer naast m'n kussen.
Daarnaast heb ik een zwarte toermalijn in m'n tas, bij m'n pc en 1 aan m'n gsm.

Neverhere

Re: Europese leiders erkennen risico's mobiele technologie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 22:07

Talisa, het stuk gaat idd ook over Wifi.
Ik voel me soms echt een roepende in de woestijn als ik mensen in mijn omgeving waarschuw voor de negatieve effecten van de draadloze techniek maar bijna allemaal kijken ze je aan alsof je regelrecht van Mars bent gekomen en zojuis jouw ufo op de parkeerplaats hebt geparkeerd.

Nadat ik jaren terug rapporten heb gelezen over de gevaren van draadloze netwerken is bij ons acuut alles het huis uitgevlogen. Geen Dect, Wifi en ook de magnetron is er al lang uit.

@Tara, als je medestudenten persé wel een magnetron willen kunnen jullie mss een combimagnetron kopen? Dan kun jij er tenminste voor kiezen alleen de oven te gebruiken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:15

Mijn moeder zegt altijd: vroeger dachten ze ook dat de aarde plat was, de paar mensen die zeiden dat de aarde rond was, werden raar aangekeken/opgehangen en kijk waar we nu zijn met onze kennis :P

We hebben een oven en een magnetron in huis :j Dus ik kan gewoon de oven gebruiken. De magnetron gebruikte ik al haast nooit en nu (nu ik weet dat ik gevoelig ben voor straling) al helemaal niet meer.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 22:27

Het is niet alleen de straling die wellicht uit het apparaat kan lekken. De manier van opwarmen door een magnetron gaat middels hele snelle wrijving van moleculen aan elkaar. Dat scheurt de strengen moleculen waaruit je eten bestaat en zo wordt de voedingswaarde vernietigd.
Wat voedingswaarde aangaat kun je net zo goed een stuk karton in je mond stoppen. Voor je smaakpapillen wellicht minder interessant maar voor je lichaam hetzelfde effect. Voedingswaarde 0,0000niks

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:28

Ok dat wist ik niet eens. Weer een reden erbij in ieder geval om dat ding niet te gebruiken :=

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:37

ranna schreef:
Het is niet alleen de straling die wellicht uit het apparaat kan lekken. De manier van opwarmen door een magnetron gaat middels hele snelle wrijving van moleculen aan elkaar. Dat scheurt de strengen moleculen waaruit je eten bestaat en zo wordt de voedingswaarde vernietigd.
Wat voedingswaarde aangaat kun je net zo goed een stuk karton in je mond stoppen. Voor je smaakpapillen wellicht minder interessant maar voor je lichaam hetzelfde effect. Voedingswaarde 0,0000niks

En wat is dan het verschil met andere manieren van verhitting? Dan is er namelijk net zoveel 'snelle wrijving van moleculen'. Die 'snelle wrijving van moleculen' is namelijk precies de definitie van temperatuur. Meer/snellere wrijving = hogere temperatuur, geen wrijving = absoluut nulpunt (0K / -273.15°C).

Als je die wrijving niet wilt, dan moet je je eten gewoon helemaal niet verhitten. Dan gaan er minder moleculen kapot dus is er meer voedingswaarde. Jammer alleen dat die voedingswaarde (bij plantaardig voedsel) dan nog verpakt zit in een intacte celwand die wij mechanisch of chemisch maar gedeeltelijk kunnen afbreken (bij gebrek aan echte maalkiezen en herbivorendarmen met extra magen en/of vergrote blindzakken (en bijbehorende darmflora). Bovendien zijn er zeker bij vlees zonder verhitting nog veel ziekteverwekkers en parasieten intact die je liever niet in je eten hebt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 13:47

Je hebt deels gelijk. Bij normale verhitting ontstaat ook die wrijving maar in een veel langzamer tempo zodat de molecuulstrengen in tact blijven.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:47

Ik vraag me af wanneer een laptop met draadloze internetverbinding in huis (en draadloze muis? misschien ook niet goed?) schadelijk is. Is dat alleen als ie aanstaat? Die golven gaan toch ook door t huis als ie niet aan is? Wij hebben ook draadloze telefoons, zo'n set dan hoeft er maar 1 aangesloten te zijn aan een kabeltje ... die stralen dan toch ook dag en nacht door t huis?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:50

ranna schreef:
Je hebt deels gelijk. Bij normale verhitting ontstaat ook die wrijving maar in een veel langzamer tempo zodat de molecuulstrengen in tact blijven.

Idd steek maar eens een bevroren hamburger in de magnetron, ontdooi hem en warm m door. Niet te vreten :r

Dat van die wifi straling was laatst ook door Wageningen onderzocht. Er kwam nog geen eenduidig antwoord op, dus zolang niet bewezen is dat het NIET schadelijk is, zet ik mijn wifi alleen aan als ik ook echt ga internetten. Gelukkig woon ik in een vrijstaand huisje, dus ik kan wel twee andere netwerken 'zien' maar het signaal is maar heel zwak.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 10:40

@Oldskipper het gaat om alle draadloze technieken die electromagnetische straling gebruiken. Wifi = draadloos internet valt daar zeker onder, net als de DECT telefoons en mobiele telefoons.
Een draadloze muis werkt niet met electromagnetische straling als ik het goed heb.
Het is m.n. de gepulste straling die zorgwekkend is.

Ik hoop dat het onderzoek wat de aanleiding is geweest van dit advies snel bekend wordt.

Arabesk, de technologie is nog te kort in gebruik om een éénduidig antwoord te geven maar des te langer het in gebruik is des te meer wijst het erop dat het verstandig is er voorzichtig mee om te gaan.
Zoals in het stuk al genoemd dacht men eerder ook dat asbest geen kwaad kon en gelode benzine in orde was. Pas als er veel mensen ziek van worden en overlijden wordt gaat men verder kijken en de prijs die voor draadloos gemak wordt betaald kan wel eens veel hoger uitpakken dan wij bereid zijn ervoor te betalen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:22

Ranna, de eerste proef met het uitzenden van radiogolven was al in de negentiende eeuw. Zo nieuw is deze techniek dus niet. En als je het specifiek over de frequentieband hebt, waar magnetrons, mobieltjes e.d. gebruik van maken, dan wordt die al sinds de tweede wereldoorlog voor radar gebruik. Aangezien radar een veel groter vermogen heeft dan mobieltjes e.d., dan zouden er allang significant meer ziekten of afwijkingen moeten zijn bij mensen die de hele dag in die radarstraling rondlopen, zoals zeelieden of militairen.

Het feit is gewoon dat er nog nooit eenduidig is aangetoond dat deze straling risico's geeft en volgens mij zijn er genoeg reële riscico's voor de gezondheid, zonder dat we allerlei "misschien, stel je voor, wellicht" risico's erbij gaan verzinnen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 19:55

Karl66, je bent vrij om dat te denken.

Feit is dat de straling om ons heen, en daarmee dóór ons heen, nog nooit zo groot en zoveel is geweest en dat het niet meer dan logisch is dat het effect op ons lichaam heeft.

Aangezien alles energie is en alle energie te beïnvloeden is door andere energie kán het niet anders dan dat het o.a. ons lichaam uit zijn normale balans haalt met alle gevolgen van dien.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:41

Dit heeft niks met de vrijheid om iets te mogen denken te maken. Het is een feit dat er nog nooit eenduidig is aangetoond dat deze straling schadelijk is. Tegelijk is jouw mening dat ons lichaam uit zijn normale balans gehaald wordt geen feit maar slechts een mening.

Wat jij nu doet is die feiten en meningen omdraaien.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:44

Ik vind het heel interessant (en mijn moeder is er zelf ook heel erg mee bezig, al jaren). Maar ik vraag me altijd nou af wat specifiek de effecten zijn... Het blijft vaak zo vaag.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 09:37

Karl66, het is wetenschappelijk bewezen dat alles energie is en dat alle energie door andere energie beïnvloed wordt, daar is niets aan te veranderen.

Er zijn wel degelijk onderzoeken die aantonen dat straling van draadloze technologie schadelijk is maar die halen vaak het nieuws niet. Belanghebbende partijen daarentegen laten af en toe een kortdurend onderzoek doen en stappen onmiddelijk naar de media als er niet iets onomstotelijk bewezen kan worden.
Het is nooit anders geweest. Als je op zoek wilt naar wat goed voor je is moet je zelf op zoek gaan.
Aangezien het voor de meeste mensen te veel moeite is om kritisch te kijken naar info dat door de MSM wordt verspreidt en op zoek te gaan naar ongekleurd nieuws heb ik deze site opgezocht http://www.beperkdestraling.org/
Er komen steeds meer berichten naar buiten dat draadloze technologie niet onschadelijk is en dat is op deze site goed te zien.

Pak ik even een brichtje van 13 mei jl.
Citaat:
Het is herhaaldelijk wetenschappelijk bewezen dat de gepulste microgolfstraling van GSM-masten zeer schadelijke gezondheidsgevolgen heeft voor de mens. En in het bijzonder voor baby's, kinderen, zwangere vrouwen, minderjarigen, ouderen en zieken.

En wat dacht je van artsen die alarm slaan.
Citaat:
Taiwan: Artsen waarschuwen voor Elektromagnetische Straling. Oproep aan de regering. 04 mei 2011

Artsen in Taiwan waarschuwen voor de gevolgen en onzichtbare gevaren van elektromagnetische straling en roepen de overheid op tot een serieuze benadering van het onderwerp.

TEPCA warns of risk to public health
Heb niet het hele bericht overgenomen omdat dat nogal lang ismaar staat op dezelfde site.

Vergeet niet dat dit mensen zijn die geen enkel belang hebben bij het wel of niet verkopen van deze technologie. Alleen dát al zou te denken moeten geven.
De berichten dat het geen kwaad zou kunnen worden altijd gefinancieerd door instanties die juist belang hebben bij het gebruik en verkoop van draadloze dingen.

Daarbij, overheden zijn errug traag met ingrijpen op dingen zoals iedereen weet. Zodra een overheid begint te waarschuwen voor dingen kun je er gif op innemen dat het écht niet in orde is. Denk daarbij, zoals in het artikel vermeldt, aan asbest, gelode benzine e.d

Polivy: daar is echt genoeg over te vinden op het net.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:20

Je kan er idd wel veel over vinden, maar vooral heel veel onbetrouwbare bronnen. Die site die jij noemt is uiteraard ook gekleurd. ("'Beperk de Straling' is een werkgroep van burgers die bezwaar aantekent tegen de elektrosmog waar de bevolking aan wordt blootgesteld.") Ik ben wel benieuwd naar die onderzoeken, want er wordt wel overal geroepen: 'wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat het schadelijk is', maar dat is natuurlijk erg vaag. Wie hebben die onderzoeken gedaan, hoe hebben ze dit gedaan en wat waren hun conclusies? Als ik door klik op die site kom ik wel hier uit: http://www.petition-electrosmog.be/arti ... l=nl&id=32 daar staan wel een paar links in naar onderzoeken. Ik ben ook benieuwd hoe de EU hier verder op in gaat spelen. Ik heb er nog weinig over gezien in de media.

Hier is het een beetje kansloos om je eigen wifi uit te zetten....er hangen minstens nog 20 andere in de lucht, waarvan minimaal 5 met een sterk signaal.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:44

Ranna, de opmerking dat alles energie is en elkaar beïnvloedt is even waar als de opmerking dat je wolken nodig hebt om het te laten regenen en heeft ongeveer net zoveel met dit onderwerp te maken. Dat het een waarheid als een koe is wil nog niet zeggen dat het iets met het onderwerp te maken heeft.

Vage verwijzingen naar onderzoeken die iets zouden aantonen zeggen minder dan niks. Je kan jezelf afvragen waarom ze niet man en paard noemen en onderzoeken noemen, met de resultaten die daarin naar voren zijn gekomen. Blijkbaar bestaan er nog steeds geen harde onderzoeksresultaten, want die tonen zou namelijk veel betrouwbaarder overkomen dan dit soort vage verwijzingen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:55

Karl66 schreef:
Ranna, de opmerking dat alles energie is en elkaar beïnvloedt is even waar als de opmerking dat je wolken nodig hebt om het te laten regenen en heeft ongeveer net zoveel met dit onderwerp te maken. Dat het een waarheid als een koe is wil nog niet zeggen dat het iets met het onderwerp te maken heeft.

Vage verwijzingen naar onderzoeken die iets zouden aantonen zeggen minder dan niks. Je kan jezelf afvragen waarom ze niet man en paard noemen en onderzoeken noemen, met de resultaten die daarin naar voren zijn gekomen. Blijkbaar bestaan er nog steeds geen harde onderzoeksresultaten, want die tonen zou namelijk veel betrouwbaarder overkomen dan dit soort vage verwijzingen.

Die zin snap ik niet helemaal... Je zegt dat je weet dat 't een feit is dat onder andere WiFi en wij uit energie bestaan en dat het elkaar beïnvloedt, dus dan ben je het eens met het onderzoek toch? Maar aan de andere kant ben je het er niet mee eens. Het hele onderwerp is toch energie en stralingen enzo.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 16:39

@Knoffer, jij vind een site die nergens financiele belangen bij heeft en mensen wil waarschuwen voor de gevaren een onbetrouwbare site?
Tja.... >;)
Je opmerking over dat het geen zin heeft je eigen WiFi uit te zetten omdat andere het toch ook gebruiken slaat eveneens nergens op. Dat is zoiets als dat je in het kanaal springt omdat iedereen anders het ook doet. :=

Tara, je bent niet de enige.
Karl66, wat jij er allemaal bijsleept is me totaal onduidelijk. Heb vast een afslag gemist ergens maar 't is goed. Denk je nou serieus dat de EU hier voor nop voor waarschuwd?

Maar hoe dan ook ik heb geen zin hierover te lopen discuseren tot pasen en pinksteren op 1 dag vallen. Je bent vrij om het te gebruiken zoveel je wilt. 'k Hoop alleen dat je niet gaat lopen miepen mocht je de gevolgen later aan den lijve ondervinden en het toch allemaal iets minder onschuldig blijkt als jij nu graag wil denken.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:56

ranna schreef:
@Knoffer, jij vind een site die nergens financiele belangen bij heeft en mensen wil waarschuwen voor de gevaren een onbetrouwbare site?
Tja.... >;)
Je opmerking over dat het geen zin heeft je eigen WiFi uit te zetten omdat andere het toch ook gebruiken slaat eveneens nergens op. Dat is zoiets als dat je in het kanaal springt omdat iedereen anders het ook doet. :=

Ik noemde onbetrouwbaar en die site achter elkaar, wat idd de suggestie wekt dat ik die site als onbetrouwbaar bestempel. Ik zei echter alleen dat die site ook wel degelijk gekleurd is, niet dat hij per definitie onbetrouwbaar is. Het zijn mensen die bezwaar aantekenen tegen....ze hebben dus al een duidelijk standpunt ingenomen. Daarmee wil ik niet meteen zeggen dat het onbetrouwbaar is, maar wel dat het iig niet compleet objectief is (in hoevere objectiviteit al bestaat..)

Je vergelijking van wifi aan/uit en in het kanaal springen vind ik een beetje krom :P Als iemand in een kanaal springt heb ik er verder geen last van. Als ik m'n wifi uitzet, heb ik alsnog wel 'last' van andere wifi netwerken. Natuulijk, als iedereen zo denkt, schiet het niet op. Maar ik bedoelde meer voor mij persoonlijk, op dit moment, zou het voor mijn gevoel een druppel op een gloeiende plaat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:01

Ik vraag me dan toch serieus af wat je er tegen wilt doen, op een hutje in de hei wonen? Al zou je al die apparaten eruit gooien, dan loop je toch nog tussen mensen met telefoons, buren met draadloos internet, vrienden met een magnetron, winkels met wifi... Ik snap het nut niet zo :=

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:21

Anthea schreef:
Ik vraag me dan toch serieus af wat je er tegen wilt doen, op een hutje in de hei wonen? Al zou je al die apparaten eruit gooien, dan loop je toch nog tussen mensen met telefoons, buren met draadloos internet, vrienden met een magnetron, winkels met wifi... Ik snap het nut niet zo :=

Ook op de hei heb je radio-, gsm-, radar-, en andere straling. Volgens mij moet je gewoon in een kippengaaskelder gaan zitten met een aluhoedje op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:26

Anthea schreef:

ik vind die massahysterie geinig. We moeten ergens aan dood gaan. :+ We overleven al te veel en de aarde is toch bijna "op" dus. :+