Aardbeving Spanje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Aardbeving Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 08:43

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/ni ... 314157.htm
Citaat:
De regio rond Lorca bij Murcia, in het zuidoosten van Spanje, is woensdagavond getroffen door een krachtige aardbeving. Er is sprake van grote schade, verschillende gebouwen zijn ingestort. Er kwamen 8 mensen om het leven.

Volgens de eerste berichten was er sprake van 10 doden. De plaatselijke autoriteiten hebben het dodental bijgesteld tot 8. Er vielen ook tientallen gewonden.

De beving vond plaats omstreeks 18u50 plaatselijke tijd en had een kracht van 5,3 op de Schaal van Richter. Het epicentrum lag op circa 120 kilometer ten zuidwesten van Alicante, meldt de Amerikaanse geologisch dienst USGS. De stad Lorca, met ruim 90.000 inwers is het zwaarst getroffen.

Twee uur eerder was er al een kleinere schok van 4,4 geweest. Die zorgde enkel voor lichte schade.

Doden
De burgemeester van Lorca, Francisco Jodar, bevestigde op de lokale radio dat er doden zijn gevallen door vallende brokstukken en instortingen. Volgens de Spaanse media vielen er ook tientallen gewonden.

Op televisiebeelden was te zien hoe een toren van een kerk naar beneden viel en slechts op enkele meters van een cameraman landde. Mensen liepen in paniek de straat op en kwamen samen op pleinen en in parken.

Het gaat om de zwaarste aardbeving in decennia in Spanje. De autoriteiten hebben besloten om een militaire noodeenheid naar de getroffen regio te sturen. (KVDA/EE)

Een vriend van mij zit in Spanje hoop niet dat ie in het zuiden zat en dat hij mij zo snel terug smst
Maar in Spanje een aardbeving heb ik nog nooit van gehoord

Liene

Re: Aardbeving Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:30

Dit hoort op Nieuws en Maatschappij thuis. Overig Nieuws is enkel voor paardgerelateerd nieuws. Ik heb getemd ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:24

Las gister in de Leeuwarder courant dat er woensdag een aardbeving in Italië zo komen, volgens voorspellingen van een inmiddels lang overleden iemand. Deze zat er dus een "paar" kilometer naast. Wel balen voor de Spanjaarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:01

corientjuhh schreef:
Maar in Spanje een aardbeving heb ik nog nooit van gehoord

Is dat een criterium?
De betreffende zône heeft elke paar jaar een stevige opschudder.
Hier bij ons schijnt het ook voélbaar geweest te zijn, maar we waren buiten op het land aan het werk.
Was nog even sprake van dat ik erheen moest maar het was achteraf allemaal snel onder controle.
10.000 mensen ontruimt!

Goede vingerwijzing weer dat ook in West Europa kerncentrales niet overal neergezet kunnen worden en het is nu helemáál helder dat het goed nieuw is dat de twee kwetsbaarsten in België dicht gaan.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:10

Jahoor, aardbevingen komen best vaak voor in Spanje. En ook in Nederland zijn jullie er niet vrij van toch?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:42

Aarbevingen hier in nederland zijn vooral aardverschuivingen
Komt door gaswinning volgens mij
Heb er nog nooit een gevoelt wel gemerkt
Mijn vitrinekast begon als een gek te trillen (je hoorde het glas) en de deur ook
Gelukkig antwoord gehad en hij is ongedeerd hij was wel in de buurt maar zat in de auto

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:45

Gelukkig maar want als ik het nieuws zie op de spaanse televisie, daar word je niet echt vrolijk van. Zijn er in Nederland ook veel beelden uitgezonden?? Wel heel heftig hoor en dan 9 doden, waaronder 2 zwangere vrouwen en een kind, tjeetje het zal je maar gebeuren.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:46

Ik heb nog maar 1 filmpje gezien verder nog niets

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:06

Ik zat er zo'n 130 km vanaf toen het gebeurde. Lagen lekker te zonnen, tot onze telefoons op roodgloeiend stonden. Allemaal telefoontjes en sms'jes of we nog leefden, want er was een aardbeving geweest....Euh, jahoor...Niks van gemerkt :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 14:31

Ach wel altijd fijn dat mensen om je denken :)
Zo heb ik ook een vriendin in Zuid-korea wonen
Zat wel even in angst na die aarbeving in Japan +tsunami
Misschien dat ze dat in korea ook hadden gemerkt
Ze was al een paar dagen niet online geweest
Gelukkig daarna wel weer

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:37

aikon schreef:
Las gister in de Leeuwarder courant dat er woensdag een aardbeving in Italië zo komen, volgens voorspellingen van een inmiddels lang overleden iemand. Deze zat er dus een "paar" kilometer naast. Wel balen voor de Spanjaarden.

inderdaad, hij had voorspeld dat er een aardbeving zou komen die heel rome in puin zou leggen. hij had ook al wel meer dingen voorspeld. ik heb een tijdje in rome gewoond, en iedereen die ik kende daar was bang voor de aarbeving. :') ook op facebook allemaal berichtjes erover enzo de dagen voordat ie zou moeten komen. en maanden van tevoren hadden ze het er al over. :+
wel apart, dat dan precies op die dag wel in spanje een aarbeving kwam!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:45

Mmm gelukkig heeft die vent het einde van de wereld niet aangetoond
Maar dan was het mars denk ik haha

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:53

corientjuhh schreef:
Aarbevingen hier in nederland zijn vooral aardverschuivingen
Komt door gaswinning volgens mij
Heb er nog nooit een gevoelt wel gemerkt
Mijn vitrinekast begon als een gek te trillen (je hoorde het glas) en de deur ook
Gelukkig antwoord gehad en hij is ongedeerd hij was wel in de buurt maar zat in de auto

Nee hoor, we hebben hier ook gewoon breuklijnen, 19 jaar geleden hadden we een aardbeving bij Roermond met 5,8 op de schaal van Richter. Let wel, dat is drie keer zo sterk als de Spaanse aardbeving van 5,3. Geen doden, wel 125 Miljoen Euro schade en ook nu nog zie je in veel huizen van voor 1992 scheuren zitten.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 10:59

Oh okee
Nooit geweten heb je misschien een link waar die breuklijnen staan?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:37