Wielrenner Wouter Weylandt overleden, wat ik nou niet snap..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Wielrenner Wouter Weylandt overleden, wat ik nou niet snap..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 11:28

Tijdens de 3e etappe van de Giro d'Italia is de 26 jarige wielrenner Wouter Weylandt overleden. Vreselijk, wat een tragedie.

Wat ik (zelf amazone, dochter die rijdt, zoon die wielrent) niet snap is hoe weinig beschermd wielrenners zijn. Een helm en een lycra pakje, daarmee razen ze met 50 km per uur door de bocht, en de profs nog veel harder!
Als mijn dochter een parcoursje gaat springen heeft ze aan: stevige laarzen, shirt met lange mouwen, body protector, handschoenen en een goede cap/helm. Geen eventing ruiter schaamt zich anno 2011 voor een body protector of air bag vest.
Ik heb zoonlief wel eens thuis zien komen na een valpartij. Kon hij zijn in zijn schaafwonden gesmolten broek van z'n lijf pulleken "nee mam, laat maar, ik doe het liever zelf".

Ik begrijp best dat die renners gehinderd worden door al dat spul als ze het aan zouden hebben, en ook dat Wouter er niet gered mee zou zijn, maar toch. Kinderen wielrennen ook, die gaan ook flink hard hoor, harder dan menig pony kan galopperen.

Josien_

Re: Wielrenner Wouter Weylandt overleden, wat ik nou niet snap..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:26

Als je je bedenkt dat Wielrenners op zich nog niet eens zo heel lang met helm moeten fietsen hebben ze al een hele stap gemaakt op het gebied van bescherming.

Ben het wel met je eens hoor dat ze erg weinig beschermt zijn maar er zijn wel meer sporten waarbij de sporters over het algemeen niet geweldig beschermt zijn.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:36

Het probleem is zoals je al zegt dat andere bescherming in de weg zit. De helm is zeker een goed begin.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:36

Van een schaafwond meer of minder ga je als het goed is niet dood. Dus met lange mouwen of handschoenen zal het risico op niet meer thuis komen niet minder worden.
Maar iets als bijvoorbeeld een bodyprotector zou zeker een uitkomst kunnen zijn. Alleen vind ik het prima als een prof er doelbewust voor kiest om iets dat hem tot last is in zijn sport niet te gebruiken. Het uitoefenen van je sport op zo'n niveau is op eigen risico. Je weet dat het mis kan gaan.

Voor kinderen en/of beginners vind ik dat trouwens iets anders. Zolang als het voor hen niet uit maakt of ze 10 km/h harder fietsen of niet kunnen ze best wat bescherming gebruiken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 20:38

Met je eens Mireille, maar dat maakt de dood van een renner niet minder verdrietig.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:49

Het is ook zeker niet minder verdrietig. Het is altijd verdrietig.
Alleen begrijp ik heel goed waarom je op zo'n niveau er voor kiest iets meer te riskeren, dan er voor te kiezen langzamer te rijden omdat je een bodyprotector draagt. :)

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:54

Zijn ook prof renners die stoppen omdat ze bang zijn geworden!

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 02:39

Ik denk dat je dat in bijna alle sporten zo hebt.
Nu is het zo met wielrennen dat alles minimaal is: dikte van de bandjes *die ikzelf altijd vreselijk smal en eng vind*, daarbij een dun laagje synthetische kleding om de luchtweerstand te minimaliseren en weinig tot geen bescherming, op de helm na.
Er zou iets verzonnen kunnen worden met kevlar oid in de kleding, zodat deze niet zo doorschaaft, maar dan houd je nog het probleem van gebroken ledematen/schedel. Tegen een klap zoals Wylandt maakte, is jammer genoeg geen enkele bescherming voldoende. Was zijn schedel niet gebroken, dan had de impact zijn nek gebroken.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:15

ik kan slecht tegen bloed dus ik kijk het ook nooit, alleen van het idee hoe ze eruit zien als ze vallen, ik word er al misselijk van! ik zou het niet kunnen!

Tegen sommige klappen is niets bestaand, ook in de paardensport overlijden wel eens ruiters die een cap, bodyprotector en andere goede kleding dragen.
Het enige wat je kan doen is zo voorzichtig mogelijk zijn, risicominimalisering, en alles zo veilig mogelijk doen.