Ex-vrouw Marc Dutroux kan vervroegd vrijkomen uit gevangenis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ex-vrouw Marc Dutroux kan vervroegd vrijkomen uit gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 16:13

Citaat:
De ex-vrouw van de Belgische kindermoordenaar Marc Dutroux, Michèle Martin, kan vervroegd worden vrijgelaten. Dat stelt een rechtbank in het Belgische Bergen, meldden Belgische media maandag.

Het Openbaar Ministerie liet inmiddels weten het niet eens te zijn met het besluit van de rechtbank.

Martin was in augustus 1996 gearresteerd en werd in 2004 veroordeeld tot dertig jaar cel wegens medeplichtigheid. Zij was op de hoogte van de misdrijven van haar man, maar ondernam niets om hem te stoppen met het ontvoeren, misbruiken en vermoorden van meisjes.

Aan de vrijlating zijn voorwaarden verbonden. Zo mag de vrouw niet in de buurt van de familie van slachtoffers komen en mag ze ook niet met de media praten. Martin was in 1989 al tot vijf jaar veroordeeld voor verkrachting van minderjarige meisjes, maar werd in 1992 vervroegd vrijgelaten.

Nabestaanden van slachtoffers, zoals de vaders van An Marchal en Eefje Lambrecks, reageerden ontgoocheld op het besluit dat Martin in aanmerking komt voor vervroegde vrijlating.

Hun dochters waren gelijktijdig door Dutroux ontvoerd. Martin wist dat zij vastzaten in een kelder, maar liet ze sterven toen haar man was opgepakt.

Paul Marchal spreekt over een wrang gevoel: ''Ik vind dat justitie hiermee een misplaatst voorbeeld geeft. Wat geeft dat nu voor beeld aan het buitenland?'' De advocaat van de familie Lambrecks vindt dat de vervroegde vrijlating ''in een dossier van deze omvang'' te snel komt.

De advocaat van Dutroux, Ronny Baudewyn, benadrukt dat de vrijlating van Martin volgens de wet is. ''Als Martin na bepaalde voorwaarden vrijgelaten kan worden, dan moet een vervroegde vrijlating van Dutroux ook mogelijk zijn'', stelt hij. Als justitie dat niet wil, moet de wet worden aangepast, zo zei Baudewyn. Dutroux kreeg levenslang.

www.nu.nl

:\ Waarom kan zo'n vrouw uberhaupt nog vrijkomen?
De ouders van de slachtoffers hebben levenslang, maar zij kan vervroegd vrij komen?
IMO is ze net zo schuldig als Dutroux zelf.
Wat vinden jullie hiervan? Moet ze een nieuwe kans krijgen?

Goof

Re: Ex-vrouw Marc Dutroux kan vervroegd vrijkomen uit gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:15

30 jaar krijgen en dan na 7 jaar vervroegd vrij kunnen komen? Schandalig.
En zie waartoe die eerste vervroegde vrijlating toe heeft geleid....

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:17

Vind het ook vreemd. Snap uit het verhaal dat ze al eerder veroordeeld is geweest. Ze is dus weer in herhaling gevallen, vedien je dan weer vervroegde vrijlating :?

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:19

nou...... geen woorden voor... Dit soort mensen zouden nooit meer vrij mogen komen.... Ze is gewoon een recidieve! Volgens mij snappen ze het niet helemaal!

Ze hjeeft wel zoveel vijanden dat het me niets zou verbazen al gaan mensen eigen rechter spelen!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 16:20

Ik weet niet of het ook in Belgie zo gaat, maar zou ze dan onder een andere identiteit vrij komen,
zodat ze geen last krijgt van mensen die haar iets willen aandoen?

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:23

Idioot zeg, laat dr lekker vastzitten! :\

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:34

Volgens de wet in Belgie wordt het dus mogelijk gemaakt dat iemand die 1/3 van zijn/haar straf uitgezeten heeft weer vrij mag komen. Maar moeten ze niet óók kijken naar de ernst van de misdaad? Zoals hier al gemeld, 'zowel zij als Dutroux zíjn al eens vervroegd vrijgelaten en kijk wat daarvan kwam. De regel moet er blijknaar zijn maar je kan toch niet alle zaken over 1 kam gaan scheren?

Het enige wat ik nu kan vinden in haar verklaring is dat ze bang was voor Dutroux, weet iemand hier meer over haar motieven om zolang bij die man te blijven en meet te blijven doen?

En hoe gaan ze het nu doen als Dutroux zelf 1/3 van zijn straf heeft uitgezeten? Die man kan toch zéker nooit meer vrijkomen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 16:35

Maar als ze bang was voor Dutroux, dan heeft het er toch nog niets mee te maken dat ze die kinderen gewoon heeft laten verhongeren terwijl hij in de gevangenis zat? := en toen had ze toch kunnen vluchten?
Van die verklaring geloof ik niet zoveel.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:39

Nee precies, daarom! Ik ben daarom benieuwd naar haar motieven.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:44

Wattt?? Hoe kan het ooit gebeuren dat zulke mensen weer gewoon vrij kunnen komen na een belachelijk klein deel van de opgelegde gevangenisstraf? Wat mij betreft hebben ze allebei hun tweede kans moedwillig verspeeld...

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:46

Echt niet normaal, dat soort mensen moeten lekker vast blijven voor er nog meer slachtoffers vallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:02

hmhmmm
Je weet niet in hoeverre deze vrouw emotioneel gechanteerd werd door Dutroux ed. Kijk, het is imo een enorm verschil of ze geen aangifte etc. heeft gedaan omdat ze dat niet durfde.... Of dat het haar niet kon schelen. Een straf is imo verdiend, maar in het eerste geval kan ik me wel voorstellen dat 10 jaar gevangenis genoeg is. Ik denk dat je dan geestelijk ookal genoeg gestrafd wordt. Doet er verder niets aan af hoe erg het is, en voor de slachtoffers moet het helemaal vreselijk zijn dat er een vrouw is geweest die van alles wist maar niet heeft ingegrepen. In het tweede geval zou 30 jaar nog niet eens een fractie zijn van wat terecht is imo.

edit: Ik lees nu pas dat ze al eerder zelf is veroordeeld wegens verkrachting. Bizar. Dan is 30 jaar imo nog te kort, :\

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:12

Daar zal wel genoeg rekening mee gehouden zijn in de strafmaat menino.

En dan verbazen ze dat mensen hun vertrouwen verliezen in de belgische justitie

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:14

Citaat:
Martin wist dat zij vastzaten in een kelder, maar liet ze sterven toen haar man was opgepakt.

Dit vind ik gewoon moord :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:16

Goof schreef:

ze is in 1996 gearresteerd, dus dat is dan 15 jaar... maar het is inderdaad nog veeeeels te kort. slechte zaak als deze vrouw ooit nog vrijkomt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:17

Goof schreef:

7 jaar, plus nog eens 8 jaar in voor arrest hé. Dat maakt 15 jaar, is 1/2 van de straf...

Persoonlijk vind ik dat deze persoon niet meer vrij hoort te komen, omdat ze blijkbaar niet in de maatschappij kan functioneren.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:16

De ouders van de slachtoffers reageren nog erg netjes in het journaal hier, vind ik. Het is schandalig, gewoon schandalig. Ze heeft er mee voor gezorgd dat er doden zijn gevallen, dat zoveel mensen met een trauma zitten... Die nabestaanden hebben levenslang, zij mag naar één of ander religieus oord in Frankrijk? Bah.

Haar echte veroordeling en straf zullen nog wel komen, al is het niet in dit leven.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:26

ze had ook levenslang moeten krijgen ..... en dan echt, dus nooit meer loslaten in een wereld vol mogelijke slachtoffers

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:27

Goof schreef:

Scheelt mij weer typen! Echt van de gekke dit.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:33

Bah :r
Waar zijn ze in België weer met hun verstand naartoe ?!

Levenslang voor dat mens, net zoals Dutroux !
En ik stond stomverbaasd te kijken naar de zin 'dan moet de vervroegde vrijlating van Dutroux ook mogelijk zijn' :=
(vraag me af welke advocaat het in godsnaam voor dutroux wilt opnemen, oké het is je werk maar voor zo'n ziek en gestoord mens nog proberen vrij te spreken :=)

En moest ze een vervroegde vrijlating krijgen, dan overleeft ze het geen dag in België hoor, iedereen zal vast en zeker wraak willen nemen op dat mens :n

Nee, België is zijn verstand verloren, waar zijn we in godsnaam mee bezig :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:34

Lijkt mij toch dat je aan Dutroux je handen niet wilt branden? :=
Was dat in het begin ook niet zo? Er was toen geloof ik in eerste instantie geen advocaat te vinden die hem wilde vertegenwoordigen. Ik denk dat je dan als advocaat ook het risico loopt om te worden bedreigd.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:36

Ja net wat ik denk, wat een risico moet deze advocaat wel niet op zich nemen.
Is toch geen rechtszaak voor nodig, er is genoeg bewijs waarvoor deze man allemaal schuldig is, absurd om dan nog proberen vrij te spreken maarja :roll:

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:37

Het ergste is nog dat als haar vervroegde vrijlating doorgaat, de advokaat van Dutroux vindt dat hij dan ook vervroegd moet kunnen worden vrijgelaten.
Voor mijzelf is het heel eenvoudig, beide hun volledige straf uit laten zitten.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:38

Jola schreef:
Het ergste is nog dat als haar vervroegde vrijlating doorgaat, de advokaat van Dutroux vindt dat hij dan ook vervroegd moet kunnen worden vrijgelaten.

Dat hoop ik toch niet. Mensen die zulke zware misdrijven hebben gepleegd moeten nooit meer vrijkomen. Echt niet.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:39

Sancha schreef:
Jola schreef:

Dat hoop ik toch niet. Mensen die zulke zware misdrijven hebben gepleegd moeten nooit meer vrijkomen. Echt niet.

werd vanmiddag wel op het journaal gezegd.