Tomtom verkoopt gegevens rijgedrag aan politie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Tomtom verkoopt gegevens rijgedrag aan politie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 13:10

Nou lekker dan :(

http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Autowereld/ ... ruik.dhtml

Citaat:
De politie blijkt gegevens van TomToms te gebruiken om plekken voor snelheidscontroles te bepalen en locaties voor flitspalen te kiezen. Bijna de helft van de politiekorpsen gebruikt deze nieuwe werkwijze.
Dit schrijft het AD vandaag. Veel TomTom-gebruikers weten niet
dat hun rijgegevens door het navigatiebedrijf via een tussenbedrijf
worden doorverkocht aan de politie.

In de gebruiksvoorwaarden staat alleen dat gegevens aan derden
kunnen worden verstrekt. Een soortgelijke melding is er ook als de
gebruiker nieuwe gegevens via zijn computer invoert in de TomTom.
Daarbij staat niet dat dit de politie kan zijn.

TomTom is in Nederland marktleider op het gebied van navigatiesystemen. De ANWB vindt dat klanten van TomTom duidelijker moeten worden geïnformeerd over de werkwijze.

'De gebruiker beseft ongetwijfeld niet dat hijzelf de politie informeert.
Dat mag niet op slinkse wijze gebeuren,' zegt een woordvoerder van de ANWB tegen de krant.

Niet akkoord gaan dus met de verstrekken van je rijgegevens aan derden.

Mars

Re: Tomtom verkoopt gegevens rijgedrag aan politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:12

Pff dat vind ik wel heel achterbaks zeg,
ik denk dat heel veel TomTom gebruikers zich dit niet gerealiseerd hadden bij aankoop.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:13

Kun je daar voor kiezen dan? Het is toch gewoon zo dat het medegedeeld wordt en als je niet wil, je dat ding niet moet kopen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:14

Ik las het net op nos idd, wist niet dat je rijgegevens opgeslagen worden :oo

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:15

Daarom heb ik ook een mio in de veewaggel en een blaupunkt in mijn eigen auto, voor mij geen tomtom :D

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:16

Ik vind het ook niet netjes dat het niet bekend was, maar ik moet wel toegeven dat ik het niet erg zou vinden als ze mijn rijgegevens zouden hebben (heb geen tomtom meer, dus wordt lastig).
Ik vind het goed dat aan de hand daarvan meer inzicht komt in gevaarlijke plekken (waar enorm te hard gereden wordt) en dat er ten minste een flitspaal kan komen te staan, maar ik vind wel dat het niet stiekem moet gaan. Communiceer het dan gewoon in de rondte...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:30

Ik snap het probleem niet zo? Waarom mag de politie deze gegevens niet hebben? Als je te hard rijd, weet je dat je een risico neemt :) Er zijn zat plekken waar 80 wordt gereden, waar 60 echt het max is kwa veiligheid.
Ik vind het slim van ze, en geef ze groot gelijk :)

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:32

Het zal vast wel ergens in de kleine lettertjes staan dat ze gegevens van diensten aan derden kunnen verkopen. Ze zijn ook niet de enige die het doen.
Dat het in dit geval de politie is, tja die krijgt makkelijk/goedkoop data waarvoor ze zelf geen duur onderzoek hoeven te doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:47

huh...maar hoe weet de politie dan dat die tomtom van mij is, of wie er mee rijdt? Ik heb nog nooit persoonsgegevens opgegeven toen ik er 1 kocht :?

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:49

Maak je gebruik van de interactieve diensten? live file meldingen enz?
Ik denk dat alleen daar informatie naar tomtom terug gaat. niet van de basis tomtoms zonder de extra diensten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:52

flitspalen geeft hij automatisch, nooit iets voor ingesteld. Filenieuws geeft hij niet. Hij heeft wel IQ routes, voor als het ergens druk is, dan stuurt hij je om.

Heb niet zoveel verstand van tomtoms :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:54

Laat ze maar lekker goede plekjes kiezen om te flitsen hoor, als je de flitsservice op de radio in de gaten houdt, zit je toch wel goed :D

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:39

Dit kreeg ik net via de mail van TomTom over wat ze werkelijk met de gegevens doen:

Als u een TomTom gebruikt, vragen wij u of wij reistijdeninformatie mogen verzamelen. Een grote meerderheid van onze klanten geeft ons hiervoor akkoord. We gebruiken deze gegevens om onze producten te verbeteren. Zo maken wij op basis van deze gegevens accurate file-informatie, zodat wij u zo snel mogelijk op uw bestemming kunnen krijgen. We kunnen ook afleiden of ergens nieuwe wegen zijn aangelegd en onze kaarten snel aanpassen. Betrouwbare reistijdeninformatie is bovendien onmisbaar voor goede routebegeleiding.

We stellen deze reistijdeninformatie ook beschikbaar aan gemeenten en provincies. Zo kunnen ze zien hoe en waar files ontstaan en kunnen ze gerichte maatregelen nemen die de verkeersdoorstroming bevorderen en onze wegen veiliger maken. Gisteren is gebleken dat de verkeersinformatie die wij verstrekken ook is gebruikt door de politie om te kijken waar vaak te hard wordt gereden en op die plekken gericht op snelheid te controleren. Wij hebben dit soort gebruik niet voorzien en veel van onze klanten zijn er ook niet gelukkig mee. We zullen daarom bepalingen opnemen in onze licentievoorwaarden om dit type gebruik in de toekomst te voorkomen.

Dit is wat we met uw gegevens doen en hoe we omgaan met uw privacy:
• We vragen u om toestemming om reistijdeninformatie te verzamelen. U kunt deze toestemming verlenen en ook weer intrekken.
• Als u een LIVE-apparaat gebruikt, ontvangt u verkeersinformatie in realtime en draagt u automatisch bij aan het genereren van verkeersinformatie door op anonieme wijze snelheid en positie naar onze servers te sturen.
• Alle verkeersdata die wij ontvangen is anoniem en op geen enkele wijze terug te voeren naar een apparaat of gebruiker. Niet door ons en niet door de politie.
• We gebruiken de informatie om u de snelste beschikbare route te geven en u waar mogelijk langs de files te leiden.
• We werken samen met wegbeheerders over de hele wereld waarbij we verkeersinformatie inzetten voor het verbeteren van de doorstroming en het veiliger maken van de wegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:46

verootjoo schreef:
huh...maar hoe weet de politie dan dat die tomtom van mij is, of wie er mee rijdt? Ik heb nog nooit persoonsgegevens opgegeven toen ik er 1 kocht :?

Ze weten ook niet van wie hij is (denk ik) maar kunnen aan de hand van die gegevens wel zien waar veel mensen te hard rijden en dan daar flitspalen neer zetten.

Wat ik trouwens hoorde op de radio was. Dat tomtom niet wist dat de politie de gegevens hier voor gebruikte. En dacht dat het alleen voor file bestrijding werd gebruikt ofzo.. En dat ze er nu mee bezig gingen dit als voorwaarde te stellen zodat de gegevens niet meer gebruikt kan worden voor flitspalen enz..

Maargoed ik was niet helemaal wakker toen ik dit zag dus ik weet niet precies wat er gezegd was.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:48

Ik hoorde dit op de radio vanmorgen. Vind het echt asociaal, eerst dik geld aan je verdienen met de aanschaf van een tomtom en vervolgens help je mee om de kans op boetes te verhogen. Tja, dan kun je wel zeggen, dan moet je je maar aan de snelheden houden, maar ik denk dat 9 op de 10 wel eens ergens te hard rijden.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:49

- TomTom gaat licentievoorwaarden voor zijn navigatiesystemen aanpassen om te voorkomen dat reisinformatie van klanten gebruikt wordt door de politie. Dat valt op te maken uit een verklaring van TomTomtopman Harold Goddijn woensdag aan de klanten.

http://www.bndestem.nl/nieuws/algemeen/ ... olitie.ece

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:30

Leorah schreef:
Ik hoorde dit op de radio vanmorgen. Vind het echt asociaal, eerst dik geld aan je verdienen met de aanschaf van een tomtom en vervolgens help je mee om de kans op boetes te verhogen. Tja, dan kun je wel zeggen, dan moet je je maar aan de snelheden houden, maar ik denk dat 9 op de 10 wel eens ergens te hard rijden.

Ja, dat wel, maar daar kies je in principe wel zelf voor, om dat te doen... Ik denk dat ik persoonlijk wel bewuster met mijn snelheid zou omgaan als ik weet dat er op iedere straathoek (bij wijze van spreken) een flitser zou staan... Nu weet je op bepaalde punten dat er nooit geflitst of gelaserd wordt en dan wil ik nog wel eens doorrijden... en ja als ze er dan ineens wel staan is dat behoorlijk balen, maar ook een eye-opener denk ik...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:37

Anoniem schreef:
verootjoo schreef:

Ze weten ook niet van wie hij is (denk ik) maar kunnen aan de hand van die gegevens wel zien waar veel mensen te hard rijden en dan daar flitspalen neer zetten.

oh, is dat het alleen. Ik dacht dat ze je gingen bekeuren als je met tomtom aan te hard reed :D

Dan kan het me niet zoveel schelen.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:13

Je krijgt geen bekeuring door je TomTom hoor, komen toch geen bonnetjes uit.. :7

Het is puur algemene informatie. Ik vind het wel een goede zaak. :j

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:02

opzich best wel slim vind ik.
alleen jammer dat tomtom al gesponsord word door ons, de mensen die zoown ding kopen.
en vervolgens ons belastinggeld dat netjes in het kistje bij de overheid naar de politie word gedaan zodat we bekeuringen krijgen waardoor weer extra geld in het laatje komt bij de overheid.... hmmm
ma ach t gebeurt nou eenmaal en wat doen wij?
wij kopen een tomtom voor de weg.....