Roemenie beslist over 3 miljoen zwerfhonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Roemenie beslist over 3 miljoen zwerfhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:06

BOEKAREST - Roemenië neemt dinsdag een beslissing over het massaal afmaken van de ongeveer 3 miljoen zwerfhonden die het land telt.
Naar schatting lopen er alleen al in de hoofdstad Boekarest 300.000 honden zonder eigenaar rond.

De regering wil door ze te laten inslapen een eind maken aan de wildgroei van zwerfhonden, maar vindt dierenbeschermers uit binnen- en buitenland tegenover zich.Die achten grootschalige - vanuit Europa financieel ondersteunde - sterilisatieacties het enige juiste antwoord op het probleem.

Succes

Volgens deze dierenbeschermers hebben soortgelijke acties in het verleden hun succes bewezen,
telt het land inmiddels veel minder zwerfdieren en is afmaken op grote schaal moreel verwerpelijk.

Het is een nieuw hoofdstuk in het al jarenlang voortslepende probleem van de zwerfhonden in Roemenië, ooit ontstaan doordat de communistische dictator Ceaucescu tuinwijken in de stad liet vernietigen en mensen naar flats deporteerde. Hun honden bleven achter en plantten zich snel voort.
Na de revolutie in 1989 wilde de regering drastisch ingrijpen door alle zwerfhonden te laten afmaken.

Bardot

Een actie waartegen de Franse actrice Brigitte Bardot destijds met succes in verzet kwam: het plan werd afgeblazen.
Tot op de dag van vandaag geven zwerfhonden echter problemen, onder meer doordat veel Roemenen vaak geen geld willen steken in sterilisatie en castratie van hun dieren.

Bron : http://www.nu.nl/opmerkelijk/2489896/ro ... onden.html

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

Ik ben voor, het ik geloof niet dat het reeel is om 3 miljoen honden te gaan castereren.
Ik zou zeggen : puppy's is gast gezinnen en alle oudere honden inslapen.

Ik vind het wel nalatig dat Roemenie het zover heeft laten komen.

kohtje

Re: Roemenie beslist over 3 miljoen zwerfhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:20

Ook ik vind het een goed idee mits het netje gebeurd. Zo'n 50 jaar geleden gebeurde dat ook in Nederland omdat hondsdolheid uit brak en mensen honden loslieten.
Er is daar zoveel armoede dat mensen zelf niet te eten hebben dus laat staan hun hond laten stereliseren.
Het is sneu maar denk voor een hoop dieren een opluchting.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:24

Ik vind het een goed idee. Het loopt daar de spuigaten uit en wordt, als er niets gebeurd, alleen maar erger. Drie miljoen honden sterriliseren...ga ermaar aanstaan.

Nee, mits het humaan gebeurd ben ik voor laten inslapen (afschieten in extreme gevallen).

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:50

Goed dat ze er wat aan willen gaan doen! Dat is de eerste stap.

Ik zou inderdaad voor inslapen kiezen. Dat is misschien wel heel drastisch maar alles laten castreren/sterilliseren zou pas over een aantal jaren tot vermindering van het probleem leiden.

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:55

Ik zeg ook afmaken. Kijk eens hoeveel gratenbaaltjes en scharminkeltjes daar lopen, die overleven hoogstwaarschijnlijk castratie/sterilisatie niet eens..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:57

Ik denk dat je beide moet doen. Je kan niet 3 miljoen dieren steriliseren, met alle wil van de wereld niet. Een deel in laten slapen en een deel laten helpen. Alleen tja, het geld zal wel vanuit de overheid moeten komen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:09

En waar moeten die gestereliseerde honden dan heen? Ze liepen daarvoor ook op straat en je kan ze moeilijk terug gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:09

Schimpje schreef:
Ik zeg ook afmaken. Kijk eens hoeveel gratenbaaltjes en scharminkeltjes daar lopen, die overleven hoogstwaarschijnlijk castratie/sterilisatie niet eens..

Nee dat denk ik dus ook en ik denk dat misschien de stress van het ' vangen ' en in een reiskoffer naar de DA al genog shock kan veroorzaken.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:08

Als de dieren maar wel netjes ingeslapen en goed behandeld worden... Daar heb ik zo mijn twijfels over namelijk. :=

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:12

als ze gewoon netjes afgeschoten worden is het geen probleem
maar ik heb ook al andere manieren van afmaken gezien (levend in een vuilniswagen gooien, achter een auto aan knopen oid)

krom gezegd jeukt het me nu wel er heen te gaan :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:14

IK denk dat je er niet omheen kunt om het een keer grootschalig aan te pakken, en vervolgens een sterilisatiebeleid te handhaven. Maar nu 3 Miljoen dieren castreren is niet haalbaar, en rekenen op financiele steun uit het buitenland al helemaal van de zotte.
Heel sneu dat er zoveel honden het leven moeten laten omdat er niet eerder ingegrepen is.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:18

3 miljoen honden één voor één laten inslapen is toch ook niet echt haalbaar en kost toch ook heel wat?
correct me if I'm wrong :D

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:20

Ik zie niet echt een andere oplossing idd. Heel sneu, maar wie gaat er even 3 miljoen dieren opereren en opvangen? Als het snel en netjes gebeurd en dus niet eerst allemaal gevangen in kooien en dan wachten op het gas :( Liever nog afschieten: een goed raak schot en het is gedaan..zo sneu, maar zie geen andere oplossing...

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:09

Laurrren schreef:
3 miljoen honden één voor één laten inslapen is toch ook niet echt haalbaar en kost toch ook heel wat?
correct me if I'm wrong :D

Ik heb er ook bijzonder weinig vertrouwen in dat het zo humaan zal gaan zoals je beschrijft..

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:13

het zal wel afschieten worden, opzich niks mis mee als het gelijk goed gebeurd.
beestjes hebben nu ook geen mooi leven!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:34

Op zich is dit idee natuurlijk wel goed aan 1 kant. Al die dieren leven ook in armoede.
MAAR als ze die dieren daar afmaken dan gaat dat wel op een vrede manier waar ze veel pijn lijden.
Er is natuurlijk geen geld om elk dier 1 voor 1 een spuitje te geven.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:38

Als ze het maar netjes doen....
Je wilt de ellende en bloedvlekken op straat niet zien hoor (en dat heb ik dus wel gezien...)
Daarna een castratie/sterrilisatie plicht oid. Moreel gezien vind ik het redelijk verwerpelijk dat het zo ver is gekomen dankzij de mensen en we nu de honden kind van de rekening laten worden.
aan de andere kant zijn grote groepen hongerige zwerfhonden gewoon gevaarlijk...
Met pijn in mijn hart zeg ik dus ook doen.....

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:10

Roemenië het EU land waar de grootste dierenmishandeling plaats vind.
Zo erg dat wil je niet op je netvlies hebben zitten .
In Roemenië is nog nooit netjes euthanasie gepleegd op de zwerfhonden, verbrand, doodgeslagen of geschopt, met verfverdunner ingespoten, opgehangen, uitgehongerd, de meest wrede vormen van dierenmishandeling zijn op die dieren uitgevoerd en dat gebeurd nog steeds dagelijks .

In de jaren '90 heeft het WHO ( Wereld Gezondheid Organisatie ) vanuit uitgebreide onderzoeken aangetoond dat euthanaseren grotere problemen gaat geven.
En dat neutraliseren het antwoord is op het terug willen dringen van een te grote zwerfdieren populatie.
Op de website van http://www.zwerfhondenconferentie.nl is daar het één en ander over te vinden en hoe dat onderzoek van het WHO precies in elkaar steekt.

Vele buitenlandse stichtingen ( maar ook Roemeense dierenhulpstichtingen ) hebben de afgelopen jaren zich enorm ingezet en grote neutralisatie projecten op gezet waar enorm veel geld erin gestoken is .
Vangen, enten , neutraliseren, oormerk en weer terug in eigen roedel .
Vele honden in Roemenië lopen al met een oormerk en zijn niet meer vruchtbaar.

Enkele steden in Roemenië hebben volop meegewerkt met deze projecten en aldaar is de populatie zwerfhonden al met 90% terug gedrongen .
Een succes en het werkt dus zeker wel.
De nu voorgenomen wetgeving om over te gaan tot massa euthanasie , is regelrecht sabotage van de nu al reeds opgezette neutralisatie projecten.

De Roemeense regering heeft totaal geen enkel gevoel bij de zwerfhonden , het interesseert hen totaal niet of er nu wel of geen honden lopen.
Met massa hysterie , en verkeerde info via ophitsende media brengen ze de bevolking totaal op het verkeerde been en geven ze die de indruk dat de voorgenomen massa euthanasie in hun welzijn is .
Maar het zit anders.
Aankomend 2012 zijn er de nieuwe verkiezingen , en de zwerfhonden zijn diegene die met hun leven die verkiezings campagnes gaan betalen.

Hoe dat werkt ?
Met de aankomende wetgeving van toestemming tot massa ruimingen is erg veel geld gemoeid.
De Gemeentes krijgen een grote toelage om dit in werk te gaan stellen.
Het voorstel is , vangen , enten , neutraliseren, 30 dagen in bewaring en dan euthanasie , en de verbranding in.
Voor dit gehele verhaal krijgen de Gemeentes een aanzienlijk bedrag per hond om dit uit te voeren.
( om maar te zwijgen wat het verbranding/verwerking bedrijf dit alles gaat opleveren )
Op papier zal dit alles netjes verantwoord worden .
Maar in werkelijkheid zal er geen euro van dat geld op deze manier gebruikt worden , dat verdwijnt grotendeels regelrecht in de zakken van de hoge heren, die daar hun komende verkiezingcampagnes mee financieren .
En de zwerfdieren ?, die worden op grove wijze geruimd .

De Gemeentes hebben helemaal geen belang bij de neutralisatie projecten, want die brengen immers hun aankomende financiële melkkoetje om zeep , wat nu stevig gemolken kan gaan worden .
En pottenkijkers worden helemaal geweerd .

Het Europees parlement heeft Roemenië al op het matje geroepen , want overschrijding in de dierenwelzijnswet van het verdrag van Lissabon door een EU land van die manier van euthanaseren , kan uiteraard niet door de beugel.
Roemenië negeert tot nu toe de berisping van het Europees parlement.

Door geheel Europa maar ook daar buiten zijn de mensen bezig deze horror te doen stoppen .
Demonstraties en flashmobs .
Er is een petitie die ondertekend kan worden .

http://4-pfoten.org/index.php/protest/view

Op de website van http://www.dierenhulporfa.nl staat goede info wat er daar werkelijk speelt .

Roemenië kan alleen geholpen worden door goede educatie aan de bevolking, en ondersteuning van het neutraliseren van de zwerfdieren .
Ook de Roemeense regering heeft zich aan de EU regels te houden en respect voor dieren te hebben .
Lees je in, ga googelen en teken ook tegen deze voorgenomen verschrikkelijke massamoord op die onschuldige dieren .

Groetjes M

Kanttekening bij het krantenbericht:
Boekarest heeft geen 300.000 zwerfhonden , maar tussen de 30.000 en 40.000 zwerfhonden .
De dierenhulpverleners gaven niet aan dat neutraliseren dé oplossing is , dat deden de uitgebreide onderzoeken van het WHO, de dierenhulpverleners hebben het alleen uitgevoerd en wederom aangetoond dat het werkt .

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:34

Niets meer aan bovenstaande toe te voegen. ;(
Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen laten weten via het tekenen van petities dat ze hier tegen zijn.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:29

Echt vreselijk! Die landen geven echt niks om dieren!
BAH! Maak ze dan humaan af, maar dit is echt grof.
En inderdaad, al die mensen die al die moeite en geld er nu al hebben ingestoken.

Ik vind het heel erg oneerlijk!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:31

Peanutbutter schreef:
Ik ben voor, het ik geloof niet dat het reeel is om 3 miljoen honden te gaan castereren.
Ik zou zeggen : puppy's is gast gezinnen en alle oudere honden inslapen.

Ik vind het wel nalatig dat Roemenie het zover heeft laten komen.

Puppy's in gastgezinnen? Denk je nou echt dat in een land waar veel mensen nauwelijks geld hebben om genoeg eten, een opleiding of hobby te hebben tijd en geld willen investeren in een puppy? Als dit zouden gebeuren zouden de puppy's ongetwijfeld niet goed behandeld worden, geen goed voedsel krijgen en door totaal onkundige mensen gehouden worden. Een groot deel zou sowieso weer op straat gegooid worden en zich voortplanten. Dit is dus absoluut geen oplossing.

rommulus schreef:
als ze gewoon netjes afgeschoten worden is het geen probleem
maar ik heb ook al andere manieren van afmaken gezien (levend in een vuilniswagen gooien, achter een auto aan knopen oid)

krom gezegd jeukt het me nu wel er heen te gaan :+

Je kunt ze nooit allemaal afschieten. Daarbij vind ik de woorden 'netjes afgeschoten' een beetje raar. Als iemand jouw paard of hond 'netjes afschiet' is het dan ook geen probleem? Misschien houden sommige mensen wel heel veel van de zwerfhonden.

Uit onderzoek blijkt dat de ENIGE manier om een populatie zwerf honden, katten of duiven onder controle te houden geboorte- en voedselbeperking is. Bij duiven bijv. door tillen te bouwen waar ze kunnen eten en nestelen en de eieren door elkaar te schudden (gebeurt al in Rotterdam en Amsterdam). Bij katten en honden door zoveel mogelijk dieren te castreren en vaccineren (als je alleen de mannetjes castreert en ook aanmoedigt privéhonden te castreren ben je al een heel eind...). Op die manier nemen ze territorium in bezit ('geholpen' dieren zijn sterker dan niet gecastreerde) maar vermeerderen ze zich niet. Uiteindelijk zullen alle honden uitsterven. In verschillende Indiase steden zijn hier al goede resultaten mee gehaald. Als je veel duiven of honden doodschiet zullen er namelijk alleen maar meer jonge dieren geboren worden (want meer voedsel) en dieren uit andere gebieden komen. De oplossing is dus met Europees geld: 1. te steriliseren en 2. een goede afvalcampagne (zo min mogelijk eten voor de dieren).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:28

Ook ik heb eerlijk gezegd geen problemen met het afmaken van die dieren. Naast dat die honden nou niet echt het meest fantastische leven hebben (heersende ziektes, slecht eten, geen of zeer beperkte medische zorg), is de situatie ook gewoon niet hygiënisch. Ik kan me zo voorstellen dat ze alles onder poepen en plassen, plus dat ze gewoon een groot reservoir zijn voor allerlei ziektes die ook voor mensen gevaarlijk zijn.

Ondanks dat sterilisatie en castratie is bewezen voor een groot deel te helpen, vraag ik me of het daadwerkelijk voor de gehele situatie effectief is.

Persoonlijk ben ik eerlijk gezegd er niet op tegen om de zwerfhonden af te maken. Maar ik ben het er dan inderdaad wel mee eens dat dit humaan moet gebeuren. Het hoeft wat mij betreft niet eens met een spuitje. Vangen, op de grond leggen en kogel door het hoofd. Snel en effectief en zonder lijden. En zo verschrikkelijk duur kan die methode ook niet zijn.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:41

De Abandoned Pets Foundation gaat zich nu ook inzetten voor hondjes uit Roemenie.
Karin -de voorzitster van de stichting- is vorige maand naar Roemenie geweest en wat ze daar zag had ze nog nooit eerder ergens gezien.
Zulke vreselijke omstandigheden waarin die beestjes leven,moeders met pups die langs de weg lopen....

Hier staat ook meer over op de site van de Abandoned Pets Foundation; www.apf2007.nl

Ik ben er zelf voor om een groot gedeelte in te laten slapen en het andere gedeelte -lees- de jonge,gezonde honden- te helpen.
Danwel door te castreren/sterriliseren, ontwormen,ontvlooien en een goed huisje voor ze te vinden.

Ik zal vast en zeker binnenkort ook Roemeense hondjes in de opvang krijgen daar de Apf zich nu heel hard gaat inzetten voor de hondjes in Roemenie dus ik hoop dat er hier dan ook mensen zullen zijn die een Roemeens hondje een nieuwe kans en een warm mandje willen bieden.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:57

Ik vind dit zeker op dit moment een lastig punt.
Ik ben namelijk zelf sinds 2 weken in het bezit van een Roemeense zwerfhond.

Deze was inderdaad vel over been toen hij kwam,werkelijk elk botje in zijn lichaam stak uit.
Hij is daar tevens gecastreerd maar dat doet de plaatselijke slager daar volgens mij. Een gigantische wond, mega rood, opgezwollen, en de pus droop eruit. Het is dus wel schrijnend daar. Dat is ook de reden waarom ik hem zelf op ben gaan halen in Roemenie, hij zou het daar niet veel langer volhouden.

Desondanks en das de andere kant, is het een geweldige hond, superlief, braaf, blij, en dankbaar voor elke aai en brok eten. Dit terwijl hij altijd vertrapt is geweest door de mensen daar.

Hoe dan ook, op het moment dat je deze actie wilt doorzetten is hetb elangrijk om daarna enorm goede inlichtingen te geven, en castratie te verplichten, anders ben je over 10-20-30 jaar weer terug bij af.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:33

Shiloh schreef:
Ook ik heb eerlijk gezegd geen problemen met het afmaken van die dieren. Naast dat die honden nou niet echt het meest fantastische leven hebben (heersende ziektes, slecht eten, geen of zeer beperkte medische zorg), is de situatie ook gewoon niet hygiënisch. Ik kan me zo voorstellen dat ze alles onder poepen en plassen, plus dat ze gewoon een groot reservoir zijn voor allerlei ziektes die ook voor mensen gevaarlijk zijn.

Ondanks dat sterilisatie en castratie is bewezen voor een groot deel te helpen, vraag ik me of het daadwerkelijk voor de gehele situatie effectief is.

Persoonlijk ben ik eerlijk gezegd er niet op tegen om de zwerfhonden af te maken. Maar ik ben het er dan inderdaad wel mee eens dat dit humaan moet gebeuren. Het hoeft wat mij betreft niet eens met een spuitje. Vangen, op de grond leggen en kogel door het hoofd. Snel en effectief en zonder lijden. En zo verschrikkelijk duur kan die methode ook niet zijn.

Heb je mijn stukje gelezen? Ik zal het even wat duidelijker uit proberen te leggen:

- Niet afmaken, maar wel castreren en vaccineren is: minder agressieve en zieke honden die voor minder problemen zullen zorgen en zich niet vermenigvuldigen. De 'neuter and release' optie. Uiteindelijk zijn er geen honden meer.

- Wel afmaken is: gegarandeerd MEER honden! Veel Roemenen hebben zelf ook honden die, als er geen castratiecampagnes zijn, zich weer voort zullen planten (want veel leefruimte en eten doordat alle zwerfhonden afgeschoten zijn) en het probleem begint weer van voren af aan.

Hier even een grafiekje om te laten zien dat doden geen optie is: http://www.duivenoverlast.nl/popcycl.htm Dit gaat trouwens om duiven maar voor honden en katten geldt hetzelfde. Het is net wiskunde...