Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 13:04

De krant lag open op de tafel, op de pagina waar ik een foto zag van een witte schimmel, die sip voor zich uit kijkt.. Uit nieuwsgierigheid heb ik het artikel toch gelezen :)

Het gaat erover dat mensen paarden kopen, het op een manege gooien, en het paard op de stal komt te staan en zich de hele dag verveelt. Luchtzuigen, weven, zelfs beschadigen en stampen. Deze zin staat er letterlijk:

uiteindelijk beland het paard bij Paard In Nood of de slachter.

daarna melden ze ook dat ze vinden dat ieder paard 24/7 buiten moet staan :) Dit is een discussie die natuurlijk al heel lang loopt. Ik ben het er er zelf net mee eens, ik vind dat paarden iedere dag buiten moeten komen, en eventueel in de nacht een lekkere schone stal :)

Ik ben het met dit artikel niet helemaal eens. Zoals ze het zeggen, paard op de manege gooien, en paard verveelt zich automatisch. Maar ik zelf ken ook mensen die hun paarden op manege gooien.. en die komen iedere dag, verzorgen heel goed, paarden komen netjes buiten, en geen verveling. Ik vind dit meer een afkraking op de paarden die op een stal staan. Alsof de stal heel erg slecht is. Natuurlijk, het is niet natuurlijk voor een paard, maar de meeste mensen hebben geen wild paard meer... En als je paard toch dagelijks buiten komt, en in een stal tussen allemaal andere paarden staat, hij lekker brokjes krijgt, een bos hooi, en voldoende water. Wat is dan zooooo slecht aan het stalleven ?

Waar ik het wel mee eens ben is dat als mensen maar 1 keer per week komen kijken, hun paard nooit buiten komt, er er amper naar om kijken, dit soort paarden VEEL beter verdienen ;) Paarden horen buiten, horen verzorging te krijgen, en liefde. Als je niet kan rijden, longeer dan, maar laat het paard niet staan :)

Ik wou eventjes dit plaatsen, om even te laten zien dat het zo ver is gedreven bij sommige paarden, dat het zelfs in de kranten verschijnt !

zodiacje

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:08

hoe bedoel je onpartijdige journalistiek?
De schrijver/ ster heeft wel een heel duidelijke mening. :+
Hoewel ik het absoluut eens ben dat paarden niet 24/7 in een stal thuishoren
vindt ik het wel erg ver gaan om dan te stellen dat die paarden bij de slager eindigen.

Bijzonder artikel.
Wat voor krant was het? Huis aan huis blaadje of echt landelijke krant?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 13:09

Het is de zondagnieuws, van de limburger, geen idee, heb hier alleen het artikel liggen :P

Ik vind het een heel erg bijzonder artikel, het zal denk ik wel heel wat ogen openen van mensen, al helemaal de foto van het beestje :(:)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:12

Ik had gister nog een discussie met een jongen wiens paard op een manege staat waar ze geen wei hebben.
Volgens hem mist zijn paard de wei niet en kan het paard ook paard zijn als hij hem laat grazen aan een touwtje in het bos.
Ben het er mee eens dat paarden zoveel mogelijk buiten moeten zijn, maar dag en nacht op de wei zou ik ook niet willen.
Zou wel fijn zijn als ze zowel in de winter als in de zomer overdag op de wei kunnen, helaas is dat voor mijn paard (nog) niet mogelijk.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 13:15

Mijn paard kon in de winter ook niet de wei op, vond ik ook jammer, maarja, ik had gelukkig wel een binnenbak, dus de beweging was het niet :)

Ik vind alleen de schrijver van het artikel echt duidelijk een eigen mening hebben, en mensen die hun paard toch op stal zetten een beetje de grond in trapt.

Iedereen mag zelf weten wat hij/zij doet ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:19

een paard hoort buiten te lopen...of op het land of in een paddock.
En zeker een groot gedeelte van de dag.....en niet opgesloten in een stalletje van 3 bij 3.
Het zou voor mij een reden zijn om GEEN paard te willen hebben als het 23 uur per dag op stal zou moeten staan,daar wil ik niet aan meedoen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 13:21

geerke schreef:
En zeker een groot gedeelte van de dag.....en niet opgesloten in een stalletje van 3 bij 3.
Het zou voor mij een reden zijn om GEEN paard te willen hebben als het 23 uur per dag op stal zou moeten staan,daar wil ik niet aan meedoen.

dit argument snap ik :)

maar als je een paard heb wat sochtends op de wei word gezet (half 10) tot een uur of... 6 savonds ? dan krijgen ze nog wat brokjes, en dan de stal op ? ik zelf ben het op een of andere manier wel eens als paarden op stal mogen, zolang ze voldoende aandacht krijgen :)

maar dat komt waarschijnlijk omdat ik niks anders gewend ben.

heb jij ook een schuilstalletje :) ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:22

Ik ken het artikel niet, maar ben het er wel mee eens dat paarden dagelijks buiten horen te zijn met kuddegenoten. Een nachtje op stal, a la, kan ik mee leven, maar paarden horen niet op stal met een baasje wat alleen maar komt rijden en tutten en de rest van de dag staat het paard weer urenlang op stal.

En verder is er niets mis met 24/7 buiten staan. Zo hou ik mijn paard ook en hij is dolgelukkig. Heb te doen met de paarden die bij ons nog op stal staan, terwijl het buiten schitterend weer is. Geloof me, je ziet duidelijk verschil in die paarden en de groep buiten. Dan weet ik wel waar ik voor kies. :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:32

M_hartje_M schreef:
geerke schreef:

dit argument snap ik :)

maar als je een paard heb wat sochtends op de wei word gezet (half 10) tot een uur of... 6 savonds ? dan krijgen ze nog wat brokjes, en dan de stal op ? ik zelf ben het op een of andere manier wel eens als paarden op stal mogen, zolang ze voldoende aandacht krijgen :)

maar dat komt waarschijnlijk omdat ik niks anders gewend ben.

heb jij ook een schuilstalletje :) ?

ja,ik heb een schuilstal voor als het heet is(gisteren nog 31 graden)....maar bij mij gaan ze s'nachts op stal,iedere nacht.
Shet slaapt buiten onder de schuilstal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:37

Ik heb geen schuilstal, maar denk ook niet dat ze daarin zouden gaan staan. Ze staan op zo'n enorm stuk land, met struiken, riet en bomen. Ze redden zich al jaren prima. Ik wilde nog hooi bijvoeren de komende tijd, maar daar komen ze ook niet voor terug.
Ik heb het gewoon weer weg moeten halen, zo vervelend vinden ze dat buiten staan op het lekkere gras. :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:44

Twiggy2008 schreef:
Ik heb geen schuilstal, maar denk ook niet dat ze daarin zouden gaan staan. Ze staan op zo'n enorm stuk land, met struiken, riet en bomen. Ze redden zich al jaren prima. Ik wilde nog hooi bijvoeren de komende tijd, maar daar komen ze ook niet voor terug.
Ik heb het gewoon weer weg moeten halen, zo vervelend vinden ze dat buiten staan op het lekkere gras. :D

bij mij staan ze alleen onder de schuilstal als het bloedheet is,nooit als het regent.
Bij jullie in Nederland waait het altijd en beetje....hier niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:46

geerke schreef:
Twiggy2008 schreef:

bij mij staan ze alleen onder de schuilstal als het bloedheet is,nooit als het regent.
Bij jullie in Nederland waait het altijd en beetje....hier niet.

Ja, het waait gelukkig vaak een beetje, zelfs in de zomer. Het klimaat is hier redelijk mild eigenlijk. Mijn paard had de laatste weken wel last van zijn wintervacht, toen de temperatuur hier ineens ging stijgen met de zon erbij. Maar ik zag gisteren dat zijn vacht er al bijna helemaal af is, dus hij zweette al een stuk minder. Bij extreme regen en gure wind in de winter, heb ik ook nog wel een ongevoerde regendeken, maar die heeft hij afgelopen winter helemaal niet nodig gehad. Ik vond het een prima winter, want kou trekken ze heel goed.

31 graden, pffff, hier was het net 16 graden, dat is heerlijk, zeker met die zon erbij! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:35

Ik vind ook dat een paard het grootste deel van de dag buiten hoort te staan. Kunnen ze lekker paard zijn, dat is imo ook gezond voor in het koppie. Maar een paard is ook gebouwd om te bewegen, neit bewegen (dat gaat namelijk niet in een box van 3 bij 3) moet imo op den duur ook schadelijk zijn voor het lijf.
Als je weet dat paarden in de natuur zo een 20 uur per dag aan het zoeken van eten en het eten zelf besteden, en je geeft ze op stal maaltijden van brok en een beetje hooi, zijn stalondeugden ook niet zo verwonderlijk...... paarden vervelen zich dan echt te pletter. Een paardenlijf is gemaakt om de hele dag met eten bezig te zijn. Ik vind het echt een vorm van vermenselijking om ze 3 maaltijden op een dag te geven....... voor een dier dat de hele dag eet.
(vind 3 maaltijden voor een hond ook onzin, een hond is een roofdier, een wolf vreet zich een keer op een dag, of eens in de 2 dagen vol, en dan eten ze soms dagen niet....... is offtopic, maar het is dezelfde vermenselijking)
Een paard kan ook echt last krijgen van maagzweren en andere klachten als het gedwongen is om zijn eten te verdelen in maaltijden....... mijn merrie gaat 's ochtends om 8 uur naar buiten, en om 9 uur 's avonds komt ze weer binnen....... we geven onbeperkt ruwvoer, en ze krijgt een handje brok. That's it. En ze is een gelukkig paard, omdat ze gewoon paard kan zijn. Ze is geen stresskip, ze is gezellig en vriendelijk, uitermate sociaal, en een heerlijke knuffel. Ze is wel een echte merrie, in die zin dat ze precies weet wat ze wil, dat zeker. Maar ze is gelukkig en vrolijk, ik geloof dat ze wel geniet van haar leventje. Lekker de hele dag buiten met andere paarden, lekker de hele dag dooreten (overigens krijgen ze om 11 uur 's avonds nog een keer hooi en luzerne, omdat we niet willen dat ze zich vervelen op stal) doen waar ze zin in heeft, en dan komt het vrouwtje ook nog regelmatig gezellig iets doen...... ik wil niet meer anders, echt niet.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:42

Yamcha schreef:
Ik vind ook dat een paard het grootste deel van de dag buiten hoort te staan. Kunnen ze lekker paard zijn, dat is imo ook gezond voor in het koppie. Maar een paard is ook gebouwd om te bewegen, neit bewegen (dat gaat namelijk niet in een box van 3 bij 3) moet imo op den duur ook schadelijk zijn voor het lijf.
Als je weet dat paarden in de natuur zo een 20 uur per dag aan het zoeken van eten en het eten zelf besteden, en je geeft ze op stal maaltijden van brok en een beetje hooi, zijn stalondeugden ook niet zo verwonderlijk...... paarden vervelen zich dan echt te pletter. Een paardenlijf is gemaakt om de hele dag met eten bezig te zijn. Ik vind het echt een vorm van vermenselijking om ze 3 maaltijden op een dag te geven....... voor een dier dat de hele dag eet.
(vind 3 maaltijden voor een hond ook onzin, een hond is een roofdier, een wolf vreet zich een keer op een dag, of eens in de 2 dagen vol, en dan eten ze soms dagen niet....... is offtopic, maar het is dezelfde vermenselijking)
Een paard kan ook echt last krijgen van maagzweren en andere klachten als het gedwongen is om zijn eten te verdelen in maaltijden....... mijn merrie gaat 's ochtends om 8 uur naar buiten, en om 9 uur 's avonds komt ze weer binnen....... we geven onbeperkt ruwvoer, en ze krijgt een handje brok. That's it. En ze is een gelukkig paard, omdat ze gewoon paard kan zijn. Ze is geen stresskip, ze is gezellig en vriendelijk, uitermate sociaal, en een heerlijke knuffel. Ze is wel een echte merrie, in die zin dat ze precies weet wat ze wil, dat zeker. Maar ze is gelukkig en vrolijk, ik geloof dat ze wel geniet van haar leventje. Lekker de hele dag buiten met andere paarden, lekker de hele dag dooreten (overigens krijgen ze om 11 uur 's avonds nog een keer hooi en luzerne, omdat we niet willen dat ze zich vervelen op stal) doen waar ze zin in heeft, en dan komt het vrouwtje ook nog regelmatig gezellig iets doen...... ik wil niet meer anders, echt niet.

klinkt als een ontzettend vrolijke merrie *\o/* ik ken hier ook een paard in de buurt, staat 24/7 buiten, kleine kaalgevreten weide, vies water, en word door de mensen in omgeving als gft bak gebruikt dat de wormen en maden op de rottende sla liggen :n zelfs met borden van NIET voeren, helpt het niets, ze rukken de bordjes er soms zelfs af :n ze heeft ook geen schuilstal meer, want die is doorgezakt, zo is haar shetland maatje ook om het leven gekomen |(

vind het jammer dat ik niks voor zo'n beest kan betekenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:08

Da's imo een paard verwaarlozen....... schandalig :(
Dat heeft niks met paardgericht houden te maken....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:10

Ik wou net zeggen, dat heeft niets te maken met je paard lekker buiten houden, want zo zal je mijn paard er niet bij zien staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:31

Die van mij ook niet, zo hoor je niet met je dieren om te gaan :n

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 21:25

komt ook nog bij dat het paard met ijzers staat, haar hoeven groeien er gewoon overheen, zo gaat het ieder jaar. we hebben laatst wel met de hele buurt geld ingezameld, voor een smid beurt. toen we dit wouden laten doen, en het aanboden bij de eigenaren zeiden ze dat de hoeven nog goed waren, volgens hun hoefde het paard maar 1 keer per jaar :(

er zit nu nog een ijzer half vast, het liefste ruk ik dat laatste ijzer eraf, maar het gaat erg moeilijk, want als ik dadelijk wat fout doe, heeft zij pijn ..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 01:11

Dat is dieptriest, maar wat heeft dat te maken met paarden die gewoon wel lekker buiten staan en goed verzorgd worden????? Ik snap het even niet.....

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 01:26

mijn paard staat op een manege, een groot bedrijf: manege, pensionstal, springstal en hengstenhouderij bij elkaar.

maar, hij komt van 8.00 tot 20.00 in de wei in de kudde, gaat zodra het 's nachts warmer is 24/7 op de wei (geen schuilmogelijkheid dus alleen bij redelijk weer, flinke regen/onweer gaat hij binnen) , heeft een lichte stal met frisse lucht, naast andere paarden, en paard staat in de winter 2x2 uur in de paddock met andere paarden.

dus ik ben het niet eens met het artikel uit de OP, mijn paard kwijnt echt niet weg 's nachts in de stal :roll:

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 01:31

Het artikel gaat hoogst waarschijnlijk ook niet over paarden die wel buiten komen overdag. ;)

Al de maneges bij mij in de buurt (en dat zijn er best wat) hebben nergens weidegang en/of paddocks. Daar staan paarden zich wel kapot te vervelen. ;(

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 17:44

Twiggy2008 schreef:
Het artikel gaat hoogst waarschijnlijk ook niet over paarden die wel buiten komen overdag. ;)

Al de maneges bij mij in de buurt (en dat zijn er best wat) hebben nergens weidegang en/of paddocks. Daar staan paarden zich wel kapot te vervelen. ;(

het artikel valt idd vooral de maneges aan het de penny's die de paarden in de achteruin hebben hebben staan in de garage (geen grapje, heb het vaak genoeg gezien dat ze dat garage ombouwen tot een enorme stal :n)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 17:45

Tammy_ schreef:
mijn paard staat op een manege, een groot bedrijf: manege, pensionstal, springstal en hengstenhouderij bij elkaar.

maar, hij komt van 8.00 tot 20.00 in de wei in de kudde, gaat zodra het 's nachts warmer is 24/7 op de wei (geen schuilmogelijkheid dus alleen bij redelijk weer, flinke regen/onweer gaat hij binnen) , heeft een lichte stal met frisse lucht, naast andere paarden, en paard staat in de winter 2x2 uur in de paddock met andere paarden.

dus ik ben het niet eens met het artikel uit de OP, mijn paard kwijnt echt niet weg 's nachts in de stal :roll:

hij slaapt dan lekker /3

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:21

M_hartje_M schreef:
Tammy_ schreef:
mijn paard kwijnt echt niet weg 's nachts in de stal :roll:

hij slaapt dan lekker /3

Hoe komen jullie daar beiden bij?

Een paard is het landzoogdier met de grootste ogen en dat oog is ook nog op nachtzicht geëvolueerd.
Paarden zijn ´s nachts zéér actief als ze daartoe de kans krijgen.
Opgesloten op stal is een schrille tegenstelling met die kans.

Dat de meeste eigenaars nagenoeg niets weten over de ethologie van het paard is heel erg. Dat zou een logische basisvoorwaarde zijn asls men inderdaad om het díer zou geven.
Dan wil je weten wat het díer nodig heeft voor het welzijn.

Een paard hoort 24/7 is een groep op het land met enige schuilgelegenheid tegen de weersomstandigheden en de vliegen.
Álle tijd op stal is een compromis in mensenbelang.
Een paard kan op stal geen natuurlijk gedrag vertonen, is beperkt in de bewegingsvrijheid en in contact met soortgenoten. Drie belangrjke aspecten voor het welzijn.

Over hoe lang opesloten zijn in het eigen toilet hoeveel welzijn schaadt kan je blijkbaar van mening verschillen. Er is kennelijk bewijs van schade nodig voor degenen die zeggen dat zeggen dat ze van hun dier houden terwijl dat andersom zou horen te zijn.
Het paard heeft welzijnsrécht. Het heeft dus het voordel van de twijfel.
Dat houdt in:
Een paard hoort 24/7 met soortgenoten buiten. Toon maar aan dat elke uur opgesloten níet schaadt.

Realiseer je dat álle staltijd alleen joúw belang dient, niet dat van een normaal gezond en-sociaal paard.
Waarom wil je dat jouw paard aandoen. Omdat jíj wil paardrijden?
Is het niet al genoeg compromis dat je erop gaat zitten en het paard moet doen wat jij vraagt?
Dat is een enorm voorrecht.
Zorg er dan minimaal goed voor. Goed volgens páárdenethologie :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:09

Juist HC. Heel goed gezegd.