Wel of geen overlast, zorgen maken of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

Wel of geen overlast, zorgen maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 21:18

Hallo bokkers,

Ik heb een vraag....
Sinds 5 maanden woont mijn moeder bij mij in. Met als gevolg dat haar honden (3) en papagaai (ara) zijn mee gekomen.
Dit brengt het honden tal op...5 en de ara. Daarbij heb ik 2 katten (die buiten lopen).
Het huis is redelijk groot en heb een redelijke tuin waarin een aantal konijnen met kippen wonen.
De ren van de konijnen en kippen wordt momenteel opgeknapt, groter gemaakt, dus de tuin ligt behoorlijk braak.

Vandaag kom ik samen met mijn moeder bij de frituur om een frietje te gaan eten.
Spreekt de overbuur man mij aan of ik een papagaai heb. Geef hem eerlijk aan dat mijn moeder inderdaad een papagaai heeft.
De buurman vraagt of dat beest niet alleen kan schreeuwen maar ook kan praten.
Het klopt dat de ara af en toe schreeuwt, Hij slaapt tot 11 uur op een slaapkamer, is dan ook tot 11 uur zeker stil.
Hierna komt hij naar beneden, kan af en toe wat schreeuwen, schreeuwt hij te veel gaat hij weer naar de donkere slaapkamer, waarin hij dan ook stil is. Om 17 uur gaat de ara weer naar boven en gaat slapen, is dan ook echt stil.
Ik geef hem aan dat hij ook zeker kan praten en bestel mijn frietje.
De buurman begint tegen andere mensen te vertellen dat de ara om 6 uur al begint te schreeuwen.
Dat ik 5 poedersuiker kielve (honden) heb, waar hij last van heeft.
Hij kan niet aangeef waarvan precies, maar goed 1+1=2. Honden blaffen ook wel eens.
Zeker als ze buiten lopen slaan ze sneller aan, maar dan gaan ze ook altijd weer naar binnen. Dus ik ga er vanuit dat dit het 'honden probleem is'.
Hierna begint hij over de katten, die bij hem naar binnen lopen :S.... Mijn katten zijn heel bang voor vreemde, lopen altijd in het park en komen voorom. Maar goed het zou kunnen, dus houdt de katten al binnen.
Hierna begon hij over de rotzooi in de tuin en de konijnen.
Hij ging er wel vanuit dat ik goed voor ze was, maar het was een dierentuin en moest entree geld vragen.
Heb hem maar gezegd dat dit een slim idee was.

Heb de man vooral gelaten, hij is uiteindelijk door de frituureigenaar de zaak uitgezet voor zijn gedrag.. Het is mogelijk dat meneer wat te veel gedronken had..
Maar wanneer is iets nu overlast...

p.s. Hij dreigde om de dierenbescherming op me af te sturen...

Al met al, zit er nu wel een kleine knik in mijn maag.

Ojajoh

Re: Wel of geen overlast, zorgen maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:03

Gewoon een oude zeikerd.......niks van aantrekken dus ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:18

Ik kan me de reactie van de buurman wel voorstellen. Je hebt best veel dieren. De honden slaan 'weleens' aan, buiten nog sneller. De ara schreeuwt in de woonkamer, kippen zijn over het algemeen ook niet echt stil (die van de buren horen we hier luid en duidelijk), blijkbaar komen jouw katten bij hem binnen. Ik kan me voorstellen dat je je er als buur aan gaat storen.

Als hij de dierenbescherming op je afstuurt heb ik geen idee of je wat te vrezen hebt. Als het geen ongezonde situatie is en je je dieren goed verzorgd zullen ze weinig doen. Aan de andere kant moet je je misschien afvragen of je niet teveel dieren hebt voor je woonsituatie. Ik weet niet of jij in een woonwijk zit, of op een boerderij of weet ik het waar, maar ik denk dat 5 honden idd wel érg veel is

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:30

Kan me voorstellen dat hij het allemaal irritant vindt, maar hij overdrijft ook wel een beetje als ik moet oordelen met deze ene kant van het verhaal.
Blijft je moeder bij je wonen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:37

Hij overdrijft vast (zeker als hij wat gedronken heeft) maar het kan ook best zijn dat hij het wel echt zo ervaart... Ik heb naast iemand gewoond die iedere dag om 7 uur in de tuin ging staan boren. Geen idee wat hij allemaal boorde, volgens mij gewoon gaten in een plank ofzo. Maar goed, die man vond ook dat ik en mijn huisgenotes ons aanstelden, want hij boorde maar een kwartiertje per dag...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:14

Een overbuurman die last heeft van de Ara van je moeder? Heeft hij een super goed gehoor of hoort hij het gras groeien?

Dat directe buren soms wat horen, kan ik me bij de kwaliteit van de Nederlandse huizen voorstellen. Maar overburen? En last van honden, katten, Ara en de bende? Meneer heeft zeker niets beter te doen dan jullie in de gaten te houden?
Niets van aantrekken. Zulke figuren heb je er helaas tussenlopen...

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:13

Citaat:
Hij slaapt tot 11 uur op een slaapkamer, is dan ook tot 11 uur zeker stil.
Hierna komt hij naar beneden, kan af en toe wat schreeuwen, schreeuwt hij te veel gaat hij weer naar de donkere slaapkamer, waarin hij dan ook stil is. Om 17 uur gaat de ara weer naar boven en gaat slapen, is dan ook echt stil.

Dagen van 6 uur of minder dus... Wat sneu...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:26

luxx schreef:
Citaat:

Dat vind ik idd ook... Imo kun je dit écht niet maken tegenover dat dier. :n
Je kunt hem toch ook tegen 21:00 uur naar de slaapkamer doen en tegen 08:00 uur er weer uit? Vind ik het nog héél geruime tijd stil.

Miss een idee, dat als die buurman wat hoort, zelf even mee te lopen, kun je zelf wel beoordelen of het zeikerij is of niet.

Succes!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:39

Myfairytale schreef:
luxx schreef:

Dat vind ik idd ook... Imo kun je dit écht niet maken tegenover dat dier. :n
Je kunt hem toch ook tegen 21:00 uur naar de slaapkamer doen en tegen 08:00 uur er weer uit? Vind ik het nog héél geruime tijd stil.

Miss een idee, dat als die buurman wat hoort, zelf even mee te lopen, kun je zelf wel beoordelen of het zeikerij is of niet.

Succes

Sneu?? Ara's slapen erg veel. Hij geeft zelf aan wanneer het voor hem bed tijd is.
Misschien een idee om even te googlen wanneer je met het woord sneu iets gaat zeggen wat totaal niet klopt.

Maar goed, ga er vanuit dat meneer niet helemaal meer helder was. Heb vandaag echt op het geluid geled en het valt, voor mij dan, heel erg mee.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:56

Een Ara hoort in een flinke kooi van minimaal 2 x 2 meter gehouden te worden en je hoort hem ook flink bezig te houden. Dat ze veel slapen kom ik nergens tegen en ik heb net 20 minuten zitten googlen erover. Ik vermoedt dat je Ara veel meer aandacht/iets te doen nodig heeft en dat hij veel te veel in eenzame opsluiting zit waardoor hij dus zoveel schreeuwt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:03

Ik weet niet waar je woont. Als je buitenaf woont is 5 honden mogelijk, maar als je in een rijtjeshuis woont in een dorp/stad met dus direkte buren, dan kan dat inderdaad overlast geven, als ze aanslaan.
Dat kan 1 hond ook, maar 5 geeft wel wat meer geluid.
En ik ken verschillende mensen met papegaaien, die kunnen dus inderdaad luidkeels krijsen.
Het ligt dus aan je woonsituatie of je (over)buurman last van je kan hebben.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:06

Al zouden ze veel slapen dan hoeven ze niet perse in een donkere kamer? In de Jungle gaan ze gewoon in een boom zitten en dan zoeken ze ook geen grot op ;)

Verder heeft een ara een maatje nodig, of inderdaad heel veel uur uit de kooi. Zeker zo'n grote vogel heeft bewegingsvrijheid nodig en is meestal niet geschikt als huisdier. Een schreeuw van een ara is niet echt zacht, dus voor jou misschien geen overlast maar voor een ander wel. En die schreeuw hoor je wel aan de overkant, het bereik is namelijk heel ver van een ara.

Ontopic, alhoewel het net ook over de overlast ging van de ara. Kan me niet voorstellen dat je konijnen overlast veroorzaken, misschien stankoverlast maar dan lijkt me niet dat de overbuurman hier last van heeft/kan hebben.

Je zou aan je naaste buren kunnen vragen of zij misschien overlast hebben van jullie, dat is een betere graadmeter dan iemand aan de overkant? Succes in ieder geval!

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:43

Mindfields schreef:
Dat ze veel slapen kom ik nergens tegen en ik heb net 20 minuten zitten googlen erover.

Waventy schreef:
Hij geeft zelf aan wanneer het voor hem bed tijd is.
Misschien een idee om even te googlen wanneer je met het woord sneu iets gaat zeggen wat totaal niet klopt.

Heb je daar een link van?

Heb net ook even gegoogled en kom van alles tegen over het houden van ara's, in een donkere kamer opsluiten komt nergens voor, maargoed, misschien zoek ik verkeerd.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 18:38

Zit nu op mijn werk, maar ik zal het eens voor je opzoeken over het slapen.
Deze ara heeft een boom, met allemaal speeltjes. Dus van verveling is hier geen sprake.
Hij wordt ook niet in eenzaamheid opgesloten.. Dit is gewoon zijn slaapkamer waar ook een boom in staat.
En in de slaapkamer is het inderdaad donker.
Dit is het ook het idee van de boom die de ara van mijn moeder heeft
http://images8.images-speurders.nl/images/57/5718/57180948_1.jpg

Als de ara om 17 uur begint te knikkebollen dan gaat hij inderdaad naar bed.
Rond 11 uur wordt hij wakker, laat zich dan horen en dan komt hij ook naar beneden.
Maar goed.
Een papegaai moet de mogelijkheid hebben om 12 uur per dag te slapen. dit krijgt hij niet in een kamer waar licht en beweging is.
Een donkere kamer, biedt hem dan de mogelijkheid om ook echt 12 uur te kunnen slapen.
En is Sam ( want zo heet de ara) eerder op, dan komt hij eerder naar beneden.
Over het algemeen is hij om 11 uur wakker en dan mag hij ook naar beneden.
Het gaat hier niet over alleen de ara, maar over het gehele plaatje. Denk dat ik een redelijk duidelijk antwoord al heb gekregen.

Bedankt.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:08

Pfff... gaat het nou om de buurman of hoeveel die vogel slaapt.... Dat kan ze zelf toch wel bepalen en inschatten, zij kent dat beest het beste!
En verder lekker laten, zeker als de snackbar eigenaar hem eruit gooit lijkt het me gewoon een lastpost en die heb je overal, wel vervelend als het dan net je buurman is!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 20:39

Thnx...

Al met al, ik kom vanavond thuis van het werk... Heeft mijn moeder de ara weg gebracht naar een man in een buiten gebied met meerdere papegaaien soorten..
Ze wilde niet dat ik ruzie met de buren zou krijgen om haar vogel..
Wel raar... Moet eerlijk zeggen dat het wel heerlijk stil is...