Leraar slacht konijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Leraar slacht konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 21:04

RATEKAU - Een leraar in de Duitse plaats Ratekau wilde kinderen leren dat het vlees niet uit de supermarkt komt. Voor de ogen van de tien- en elfjarige kinderen heeft hij daarom een konijntje gedood.

De leraar liet de kinderen eerst nog één voor één het wit-grijze diertje aaien en afscheid nemen. Elk kind moest zeggen: ,,bedankt voor het vlees''. Daarna sneed hij de keel door van het diertje, midden op het schoolplein. Enkele kinderen begonnen te huilen, aldus de lokale krant Lübecker Nachrichten donderdag.
Ouders reageerden geschokt. Een moeder zei dat haar zoon lijkbleek thuiskwam en problemen heeft met slapen. Directeur Georg Krauss van de César-Klein-Schule heeft voor volgende week een ouderavond belegd. Volgens hem hebben enkele ouders ook positief gereageerd. ,,Los daarvan zal ik me bij de ouders verontschuldigen. Zo'n actie zal niet meer plaatsvinden.''

© Gelderlander 2011
bron: http://www.gelderlander.nl/algemeen/dgb ... ijntje.ece

What where you thinking??
Wat moeten we hier nu weer van vinden?
Ik ben zelf ook leraar, maar dit vind ik te bizar voor woorden...

_Tara_

Re: Leraar slacht konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:05

Kinderen bewust maken van waar 't vlees vandaan komt, helemaal voor! Maar dan zeker niet op deze manier zeg.

xxelviraxx

:oo Hoe komt ie er op om zoiets te doen zeg. Gatver 8)7

Anoniem

Wát een idioot. Die man mogen ze van mij meteen uit z'n functie zetten.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:06

Dit s echt bizar :\ Echt, heb er geen andere woorden voor.. Waar ben je in godsnaam mee bezig voor die kindjes.. :\ :\ Kan echt niet.. Tuurlijk moeten ze leren dat het vlees niet uit de supermarkt komt, maar dat kan toch *&^&^% op een andere manier.. :( :n

Jolliegirl

Hoé komt ie erop!!
Keel doorsnijden, is hij mal ofzo!!

Eerlijk zijn over vlees, oke....
maar zo.... schei toch uit... jeetjemina!!

Gina

_Tara_ schreef:
Kinderen bewust maken van waar 't vlees vandaan komt, helemaal voor! Maar dan zeker niet op deze manier zeg.

Hier ben ik het mee eens, maar dit is echt een misselijke manier om te doen..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:07

Zeker een misselijke manier, ben ik helemaal met je eens :j

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:11

Het moet toch niet gekker worden zeg! Lief dat die meester aan de kindjes duidelijk wil maken dat dieren geen 'dingen' zijn, maar dit is wel een erg drastische manier :=

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 21:16

_Tara_ schreef:

Je haalt me de woorden uit mn toetsenbord :D Uiteraard vind ik het ook heel goed dat kinderen leren waar het vlees vandaan komt, en dat hoeft echt niet op een rooskleurige manier. Maar dit gaat me toch wel echt veel en veel te ver.
Net als dat je vroeger met de brugklas wel eens naar een slachthuis moest om te kijken. Ik hoefde dat gelukkig niet, zou er een trauma aan overhouden voor de rest van mijn leven ben ik bang.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:18

Het is wel keihard en ik vind deze manier niet de juiste maar om kinderen bewust te maken dat vlees in de supermarkt aan een dier gezeten heeft vind ik wel juist. Alleen vind ik dat kinderen dat thuis moeten meekrijgen van hun ouders. Als die allemaal hun hoofd daarvan afkeren en de kinderen niet leren waar het voedsel op je bord vandaan komt...

Het had een stuk minder confronterend gekund en toch de boodschap duidelijk kunnen laten overkomen.
Simpel een powerpoint in elkaar draaien met foto's van een koe in de wei, hele bout aan de haak in het slachthuis maar nog wel herkenbaar als koe en vervolgens benoemen welk stuk vlees van welk stuk van de koe komt en wat sucadelapjes/kogelbiefstuk laten zien.

Overigens stond ik op die leeftijd van die kinderen een halve zaterdag kippen te plukken die opgefokt waren om in de soep te eindigen. Was altijd blij als de vriezer weer vol zat want elke dag die beesten voeren en als afsluiten al die veren eruit trekken was mijn hobby niet. Dat slachten heb ik overigens helemaal geen minuut minder om geslapen maar dat was ook anders omdat ik geen band had opgebouwd met die dieren en bij aankomst al wist hoe het verhaal ging eindigen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:19

Hij is er iets te ver in doorgedraaid maar de bedoeling is in mijn ogen prima. Laat kids maar op jonge leeftijd ervaren waar het vlees vandaan komt. In andere landen spelen de kinderen zelfs met de darmen en andere organen van de geslachte beesten. We zijn hier een beetje erg hypocriet wel vlees eten maar niet willen weten/zien waar het vandaan komt. Terwijl het eigenlijk heel natuurlijk is.

Al ben ik van mening dat hij het op een andere manier beter had uit kunnen leggen in plaats van het ze op deze manier te laten ervaren/beleven. Al zal het mij niet verbazen als het wat opgeblazen is door de volwassenen. Kinderen vinden het toch minder eng en vies enzo terwijl volwassenen er juist panisch van zijn. Heb ook kinderen tijdens een excursie in de vogelopvang wat eendagkuikenpootjes zien snijden terwijl de meeste volwassenen er ver van af bleven terwijl ze het allemaal mochten proberen om daarna aan een vogel te voeren.. Kids vonden het prachtig ouders walgden er van.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:19

Niet de beste manier inderdaad, maar kinderen (volwassenen ook trouwens) zouden zich wel meer bewust moeten zijn over de herkomst van vlees...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:22

xHanne schreef:
Niet de beste manier inderdaad, maar kinderen (volwassenen ook trouwens) zouden zich wel meer bewust moeten zijn over de herkomst van vlees...

Denk dat het probleem ook ligt bij de ouders. Welke ouder gaat z'n kinderen nou nog vertellen waar het vlees precies vandaan komt? Ze willen het zelf misschien niet eens weten.
Mijn vader jaagt. Ben daar wel blij om. Van jongs af aan al gewend aan dode dieren en waar het vlees dus echt vandaan komt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:24

Ik hoorde het op de radio, snap niet wat die man bezielt... Als je dit nou doet op een MBO oid, maar toch niet voor 10- en 11-jarigen :=

Rocks11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:25

Vind inderdaad dat kinderen zich bewust moeten worden van waar vlees vandaan komt, MAAR dan zeker niet op deze manier.
Vind het zeer triest dat het op deze manier is gedaan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:31

_Tara_ schreef:
xHanne schreef:

Denk dat het probleem ook ligt bij de ouders. Welke ouder gaat z'n kinderen nou nog vertellen waar het vlees precies vandaan komt? Ze willen het zelf misschien niet eens weten.
Mijn vader jaagt. Ben daar wel blij om. Van jongs af aan al gewend aan dode dieren en waar het vlees dus echt vandaan komt.

:D Ik ga zo nog wat roadkill van vanmiddag schoonmaken. Kinderen liggen al in bed. Auto voor me kreeg een prachtige haas tegen de bumper. Haas was het haasje maar verder niet kapot. Hij spartelde nog toen ik stopte. Zo'n stukkie vlees laat ik niet liggen en hij is met me mee naar huis gegaan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:48

Heb je hem zelf dood moeten maken anne_GTI?

Ik zou het ook niet laten liggen, Jummie! :D

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:53

Vind het zelfs een beetje sadistisch, eerst even allemaal afscheid nemen en dan tsjak. Arme koters. Als dat mij was overkomen op die leeftijd was ik ook heel erg hard en lang gaan huilen (misschien nog steeds wel).

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:05

Jolliegirl schreef:

Nee, hij ging me onder de handen dood. Als ie het kunnen redden had ik hem met rust gelaten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:07

die kinderen hebben het in iedergeval begrepen...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:09

Anne_GTI schreef:
Jolliegirl schreef:

Nee, hij ging me onder de handen dood. Als ie het kunnen redden had ik hem met rust gelaten.

Eetsmakelijk dan maar he!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:10

Anne_GTI schreef:
_Tara_ schreef:

:D Ik ga zo nog wat roadkill van vanmiddag schoonmaken. Kinderen liggen al in bed. Auto voor me kreeg een prachtige haas tegen de bumper. Haas was het haasje maar verder niet kapot. Hij spartelde nog toen ik stopte. Zo'n stukkie vlees laat ik niet liggen en hij is met me mee naar huis gegaan.

Nog plek aan tafel? O:)

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:11

Sorry dat ik het zeg hoor... Maar hebben jullie ooit aan gedacht hoe 'Halal' vlees word geslacht? Precies op dezelfde manier. :roll:
Vind het prima wat deze man heeft gedaan, petje af dat hij het lef er voor heeft! But.. een beetje extreem dat hij dit bij zulke jonge kinderen doet :+ Zou het eerder bij pubers hebben gedaan oid.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:12

Escha schreef:
Sorry dat ik het zeg hoor... Maar hebben jullie ooit aan gedacht hoe 'Halal' vlees word geslacht? Precies op dezelfde manier. :roll:
Vind het prima wat deze man heeft gedaan, petje af dat hij het lef er voor heeft! But.. een beetje extreem dat hij dit bij zulke jonge kinderen doet :+ Zou het eerder bij pubers hebben gedaan oid.

Lef? :r
laf zul je bedoelen...
Halal is ook laf... zonder verdoving een dier het strot doorsnijden.. :n not done....