Tandarts eist schadevergoeding van kleuter en verliest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Tandarts eist schadevergoeding van kleuter en verliest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 19:29

Citaat:
BOXMEER - Een tandarts uit Boxmeer die een schadevergoeding eiste van een vierjarige kleuter voor zijn verdraaide duim, heeft die niet gekregen. Dat meldt het tijdschrift Medisch Contact in de uitgave van april. De tandarts stapte naar de rechter toen het kind in paniek raakte in de behandelstoel en hij zijn duim bezeerde.
In het artikel is te lezen dat het doodsbange jongetje een kies moest laten vullen. De week daarvoor was er zonder verdoving een kies bij hem getrokken. Hij hield de kaken stijf op elkaar en wilde niet meewerken. Ook toen de tandarts tien minuten op de kleuter had ingepraat en de hulp van een tweede assistente had ingeroepen, bleef hij zich verzetten. De tandarts hield daarop beide handen van het kind vast om de ingreep te kunnen verrichten. Daarbij verdraaide hij zijn duim.

De tandarts stelde de vader van de jongen aansprakelijk voor het letsel, maar de rechter wees de klacht af. De paniekreactie van de vierjarige kwam niet geheel onverwacht, zo werd geoordeeld.

Bron: Omroep Brabant

Je zal de brief in de bus krijgen dat je aansprakelijk gesteld wordt voor de schade aan de duim van de tandarts... Terwijl hij het al heel fout in zijn bolle hoofd haalde om de handen van het kind te proberen van de mond weg te trekken (zie artikel). Dat had hij bij mijn kind al niet hoeven proberen als ik erbij had gestaan!!
Als je dan over de schrik heen bent, schiet je toch spontaan in de lach om het lef van deze 'behandelaar'?

alex66

Re: Tandarts eist schadevergoeding van kleuter en verliest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:29

hoe kweek je angst voor de tandarts bij een kind, les één..... wat een idioot en dan nog schadevergoeding eisen ... van welke planeet komt die vent?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:42

1. zonder verdoving een kies trekken?
2. een gaatje vullen bij een kleuter van 4?
3. een bang kind dwingen zijn mond open te doen?

Een heel vreemde meneer als je het mij vraagt...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:43

picobello schreef:

Nou inderdaad.... heb met open mond zitten lezen. :oo

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:45

ZIjn ouders zouden een schadeclaim moeten eisen op het traumatiseren van hun kind.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:51

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:20

door zulke tandartsen krijgen mensen angst voor ze. En ik kan erover mee praten....

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:23

Nathalie schreef:
picobello schreef:

Nou inderdaad.... heb met open mond zitten lezen. :oo

Dan had die tandarts dit die kleuter moeten laten lezen.... _O-
Oke...heel flauw... :D

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:26

Ja nou zo iets hebben ze mij ook geflikt. Heb uit paniek in de vinger van de tandarts gebeten.
Hielden ze met 4 man vast terwijl de tandarts een kies aan het trekken was.

Ze moeten wat doen aan ditsoort tandartsen :(

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:27

Ania schreef:
door zulke tandartsen krijgen mensen angst voor ze. En ik kan erover mee praten....

ik kan er ook over mee praten.
hoe krijg je een kind aan een angst nou gewoon zo dus

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:30

F_Orumster schreef:
ZIjn ouders zouden een schadeclaim moeten eisen op het traumatiseren van hun kind.

Als die ouders goed voor het gebit van hun kind hadden gezorgd had hij dit niet mee hoeven maken. :(:)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:32

Splendesco schreef:
F_Orumster schreef:

Als die ouders goed voor het gebit van hun kind hadden gezorgd had hij dit niet mee hoeven maken. :(:)

alsof iedereen die gaatjes krijgt of een tand moet laten trekken nooit zijn tanden poetst
wat is dat voor ontzettend domme opmerking!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 18:40

Splendesco schreef:
F_Orumster schreef:

Dat is onzin natuurlijk. Ook als je wel goed poetst, kun je gaatjes krijgen.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:46

Natuurlijk kun je gaatjes krijgen als je goed poetst maar 4 jaar is wel erg jong..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 18:48

Dat valt nogal mee. Mijn dochter heeft het zelfde soort melkgebit gehad als ik had, en had in haar melktandjes dus ook regelmatig gaatjes. En reken maar dat die goed gepoetst werden, die tandjes! Dat wordt trouwens ook wel bewezen door het feit dat zowel zij als ik nu in onze 'grotemensentanden' nooit wat hebben.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:52

Zo heb ik ook mijn tandartsangst gekregen.. ben er nu zo goed als vanaf gelukkig.
Dat die ouders niet eerder hebben in gegrepen (kies laten trekken zonder verdoving?) snap ik ook niet.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:53

Ik vind het wel aan de jonge kant, aangezien de meeste met 2 a 2,5 jaar voor het eerst in de stoel gaan en dan met 4 al een kies getrokken en een gaatje gevuld.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:36

Tja, gelukkig oordeelt mijn tandarts daar iets minder makkelijk over :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:52

Loretta schreef:

Whaha geweldig! :')
Werd alleen een beetje misselijk toen ie met die tang in die krulebol zn mond rond ging draaien :brr:

Mijn tandarts vroeger gebruikte ook nooit ergens verdoving voor.
Dankzij mijn slechte gebit was dat váák.
Zodra ik volwassen werd stopte ik met naar de tandarts gaan. Totdat ik
Vorig jaar een ontstoken, afgebrokkelde kies had. Na maanden pijn moest ik toch.
Jankend en bibberend in de stoel. Bah. Gelukkig heb ik kennis mogen maken met criend verdoving. Fijn is het niet maar een heel stuk minder erg.
En nu maar weer wegblijven bij de TA ;-)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:59

Bij kindjes komen de tandjes natuurlijk wel al vanaf een maand of 6 door hè. Daarbij zijn er meer oorzaken voor slechte tanden, dan alleen slecht poetsen.

Denk aan medicijnen, veel overgeven, ziektes, ongeluk waarbij de kaak geraakt is en nog wel meer. Je kan dus niet zomaar concluderen dat er niet goed gepoetst is.

Daar komt nog bij dat geen enkele tandarts zo met zijn klanten om hoort te gaan! Belachelijk om dan ook nog een schadeclaim in te dienen...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:04

Splendesco schreef:
F_Orumster schreef:

Wat de oorzaak ook is, we moeten de wereld niet omdraaien.
Al loop jij naakt tussen een groep jeugd door, dan hoor je alsnog niet verkracht te worden.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:22

Ik had vroeger ook veel gaatjes in mijn melkgebit, was ook drama bij de tandarts (alhoewel ik geloof ik wel een vriendelijke had). Toch heb ik in mijn volwassen gebit nog nooit een gaatje gehad.

Het lijkt mij ontzettend pijnlijk om zonder verdoving een kies te laten trekken, ik had ook mijn mond niet meer op gedaan voor zo'n arts.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:36

Jeetje wat een mafketel van een tandarts!

Wbt gaatjes in het melkgebit,onze middelste van bijna 5 moet 28 april onder het mes om 3 kiezen te laten trekken en 1 voortand.
Toen hij 2 1/2 was is er al een voortand uitgetrokken (bij de tandarts) ivm een val in het zwembad,zijn andere voortand kon toen blijven zitten,maar nu moet hij eruit daar hij er last van heeft en de tand aan het doodgaan is.
Zijn kiezen,in 2 heeft hij gaatjes,hij wilde bij de tandarts niet meer meewerken met als gevolg dat hij nu dus onder een algehele narcose moet.
De derde kies wordt getrokken omdat ze op de rontgen hebben gezien dat die ook niet meer al te best is,puur uit voorzorg dus.

Onze kinderen,snoepen vrij weinig,drinken veel water en zo nu en dan ranja,2 x per dag poetsen wij hun tanden maar toch heeft onze middelste een 'slecht' gebit.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:10

PriscaZ schreef:
Bij kindjes komen de tandjes natuurlijk wel al vanaf een maand of 6 door hè. Daarbij zijn er meer oorzaken voor slechte tanden, dan alleen slecht poetsen.

Denk aan medicijnen, veel overgeven, ziektes, ongeluk waarbij de kaak geraakt is en nog wel meer. Je kan dus niet zomaar concluderen dat er niet goed gepoetst is.

Daar komt nog bij dat geen enkele tandarts zo met zijn klanten om hoort te gaan! Belachelijk om dan ook nog een schadeclaim in te dienen...

Maar een kies komt toch niet met een maand of 6 al door, eerst komen de tandjes.

Dat is wel waar misschien was mijn opmerking iets te oppervlakkig, beter nadenken volgende keer.
Alleen is het helaas wel vaak zo dat ouders denken goed te poetsen terwijl dat niet zo is.

Je kan als tandarts inderdaad niet zo omgaan met je patienten, ook niet bij volwassenen.
Dat kan nooit goed gepraat worden natuurlijk, was ook niet mijn bedoeling als iemand dat zo opvat.

F_Orumster schreef:
Wat de oorzaak ook is, we moeten de wereld niet omdraaien.
Al loop jij naakt tussen een groep jeugd door, dan hoor je alsnog niet verkracht te worden.

Ik vind niet dat je dit kan vergelijken met verkracht worden, neem aan dat je wel aan je gaatjes geholpen wil worden alleen niet op deze manier.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:17

Ania schreef:

Idd, ik ook...
Heb toen ik klein was de tandarts in z'n vinger gebeten, was ook zo'n botte kerel :D Ben daarna járen niet meer geweest totdat ik 2 kiezen had afgebroken die gingen ontsteken. Toen moest ik wel naar de tandarts... Heb nu een hele fijne tandarts!!