Media dramatiseerd het nieuws?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Media dramatiseerd het nieuws?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 19:50

Ik vroeg je af of jullie dezelfde mening delen, of dat er mensen zijn die er echt helemaal anders over denken.

Naar mijn mening worden de feiten uit het nieuws erg gedramatiseerd en overdreven door de media. Is het echt allemaal wel zo erg als het men ons voorstelt? Of moeten we alles met een korreltje zout nemen? Willen de kranten voor sensatie gaan?

Dat is niet wat ik wil weten, ik wil realiteit zien. Wat is er echt aan de hand?

Japan is heus niet zo erg als hier verteld wordt. Mijn schoonzus woont in Japan. Haar is verteld dat wanneer je door het poortje op de luchthaven gaat krijg je meer radioactiviteit over je, dan wanneer je rond de kernreactors loopt. (Wel sprak met dat je wel in de straal van 5 km, geloof ik, wel meer kreeg)

Wat denken jullie hiervan? Zien we nog de echte realiteit?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:53

Ja, dat lijkt er soms wel op.
Een paar weken terug was er een aanslag in Jeruzalem, dat was hier ook uitgebreid op het nieuws, zag er best heftig uit.
Maar kennissen van ons waren daar net op vakantie, en waren er vlakbij.
Wij hoorden van hun dat het reuze meeviel, er was daar wel even wat rumoer, maar na een uur was alles al weer rustig.

En ook een vriendin van mij heeft ontwikkelingshulp gedaan. Soms had een bepaald land of stad extra aandacht door het een of ander. Dan knutselden ze foto's in elkaar die er veel erger uitzagen dan het eigenlijk was.

Leen

Re: Media dramatiseerd het nieuws?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 20:02

Blij dat er dan toch iemand is met dezelfde mening.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:10

Trouwens, mensen willen graag sensatie.
Zie je hier op bokt ook.
Kijk maar naar de reltopics van 20 of meer pagina's.
Veel topics met serieuze vragen halen halen dat bij lange na niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:14

Ook ik deel die mening.
Verhalen worden vaak enorm opgeblazen, om het sensatie-niveau te verhogen. Ik geloof allang niet meer alles wat ik lees en hoor. Vroeger dacht ik dat het journaal neutraal was, maar het is zo rood als...... de bekende tomaat, zeg maar.
De hetze tegen de PVV toen, waarbij van alle PVV-ers het strafblad uitgebreid in het nieuws kwam...... doe dat dan van de andere partijen ook, maar nee, dat gebeurt niet. De hetze tegen Pim Fortuijn, waar de media vrolijk aan meededen, ook al zijn ze zogezegd neutraal. Maar geen kwaad woord over Emile Roemer, of Jan Marijnissen. Wouter Bos kon ook niks verkeerd doen, Femke Halsema werd altijd heel positief belicht.....
Nah, ik ben niet meer zo overtuigd van de objectiviteit van de media.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:18

Wat in de media verteld wordt is een interpretatie van de waarheid. Nieuws wordt door mensen gemaakt, natuurlijk is het niet objectief! Neem alles wat je hoort en leest met een korrel zout en ga er altijd vanuit dat er een andere kant aan een verhaal zit

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:19

Ik deel je mening ook :j In de krant zie je toch ook wel eens van die foto's van rampen ofzo. Vaak zetten ze dan expres een knuffel op de voorgrond of een huilende vrouw/kind om 't allemaal nog wat erger te laten lijken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:17

Tuurlijk is dat zo. Wie wil er een krant lezen als er niets bijzonders in staat :P

Net als met die mexicaanse griep, dat iedereen in mexico zogenaamd met die maskers voor liep, en het reuze besmettelijk was. Mijn nicht zat daar op dat moment, en heeft geen masker gezien, laat staan opgehad.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:20

In japan gaan ze natuurlijk ook niet vertellen hoe erg de straling is. Heb je al eens hier een fabrieksramp gehad waar stoffen vrijkomen. Dan is het altijd niks er en ramen en deuren dicht. Als mensen de echte toename weten dan bestaat er gewoon paniek. Laat staan op landelijk niveau.

De metingen liegen er niet om, als we hetzelfde krijgen door een poortje van de luchthaven zou ik die luchthaven maar serieus mijden als ik jou was.

Maar in andere gevallen wordt het natuurlijk vaak wel eens aangedikt sensatie verkoopt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:30

Dat zal zeker vaak gebeuren, maar daarmee mag je niet alles relativeren.
Er gebeuren ook veel drama's en wij worden er een beetje immuum voor.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:16

Relativeren is niet hetzelfde als je vraagtekens zetten bij de objectiviteit van een verhaal.

Ik ben zelf allergisch voor de verslaglegging in de media van rechtszaken. 9 van de 10 keer is de rechter de gebeten hond omdat hij ogenschijnlijk een veel te lichte straf voor een misdrijf oplegt, nooit wordt daar de motivatie van de rechter bij weergegeven. Dan pak je het arrest erbij en blijken er vaak heel goede redenen te zijn waarom een rechter tot een lichtere straf gekomen is. Maar dat zul je never nooit in de media terugvinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:36

Kaka schreef:
Relativeren is niet hetzelfde als je vraagtekens zetten bij de objectiviteit van een verhaal.

Ik ben zelf allergisch voor de verslaglegging in de media van rechtszaken. 9 van de 10 keer is de rechter de gebeten hond omdat hij ogenschijnlijk een veel te lichte straf voor een misdrijf oplegt, nooit wordt daar de motivatie van de rechter bij weergegeven. Dan pak je het arrest erbij en blijken er vaak heel goede redenen te zijn waarom een rechter tot een lichtere straf gekomen is. Maar dat zul je never nooit in de media terugvinden.

Klopt, herken ik ook heel erg, dat is dan niet het hele verhaal vertellen, of een bepaald deel wat aandikken, waardoor het verhaal echt heel anders lijkt dan het is.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:41

Net als dat 'iedereen' tegenwoordig verminderd toerekingsvatbaar is (zoals de media het portretteert), maar de toelichting wordt zelden gegeven, waardoor heel veel mensen inmiddels denken dat 't gewoon een smoes is voor strafvermindering. Het begrip valt weg.

De media wil natuurlijk ook iets te vertellen hebben. Hoe interessanter het nieuws, hoe beter ze verkopen, dus doen ze hun best om dat nieuws ook interessant te maken. Bloedige beelden en zielige kindjes helpen daarbij. Ze geven altijd het beeld weer wat voor hen het beste uitkomt. Al heeft de aandacht ook alles te maken de economie en internationale maatschappij. Want in Darfur is het nog steeds één en al narigheid, maar daar horen we niks over, want dat heeft voor ons geen enkel gevolg. Terwijl de toestanden in het Midden-Oosten breed worden uitgemeten omdat 't gevolgen heeft voor de olieprijs en omdat de NAVO zich ermee bemoeit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:45

Leen_ schreef:
Ik vroeg je af of jullie dezelfde mening delen, of dat er mensen zijn die er echt helemaal anders over denken.

Naar mijn mening worden de feiten uit het nieuws erg gedramatiseerd en overdreven door de media. Japan is heus niet zo erg als hier verteld wordt. Mijn schoonzus woont in Japan. Haar is verteld dat wanneer je door het poortje op de luchthaven gaat krijg je meer radioactiviteit over je, dan wanneer je rond de kernreactors loopt. (Wel sprak met dat je wel in de straal van 5 km, geloof ik, wel meer kreeg)

Wat denken jullie hiervan? Zien we nog de echte realiteit?

Houd er wel rekening mee dat de media in Japan ook niet objectief zijn.
Waar het hier misschien wordt overdreven, wordt het daar misschien juist kleiner gemaakt om paniek te voorkomen.

edit: leuk boek over het werken van de media is (de achterste hoofdstukken van) "Het zijn net mensen" van Joris Luyendijk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:47

Inderdaad, plus dat het hier ook al opviel hoe japanse inwonders die terug in belgie kwamen dachten over de problemen daar.
Bevuilt water dat gewoon aan kinderen kon worden gegeven. Eigenlijk best schokkend.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:58

Het zal er ook wel mee te maken hebben dat mensen gewend raken aan beelden over rampen, honger en oorlog.
Om dan de aandacht van de mensen vast te houden moet je wel wat overdrijven, anders is het niet interessant genoeg.
En helemaal als er geld moet worden ingezameld bij een ramp moeten er zielige beelden zijn, anders geeft niemand meer een cent.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:01

Lees maar eens het boek van Joris Luijendijk; Het zijn net mensen.

Geeft wel een mooi beeld van hoe hij aankijkt tegen de media in het Midden Oosten.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 13:02

Uiteraard snap ik wel dat kranten sensatie en drama willen brengen in hun artikels, dat verkoop natuurlijk veel beter dan een simpele krant. Maar waarom dan zo ver gaan? Is de oorlog in Libië dan echt zo erg? Of laten ze gewoon een plaatselijk beeld zien?

Het boek zal ik zeker onthouden, nu even te druk om te lezen, maar het komt er wel van :)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:06

ik verdenk juist de overheid in Japan in de eerste instantie van het lager gehouden hebben van het probleem, dan het was.

Maar ik verdenk alle overheden daarvan, toendertijd in Moerdijk ook. De tijd zal het leren.

Maar dat de pers idd dingen aandikt, ja. Was toch ook zo met Sadan Houssein? Dat ze een kleine menigte hadden opgetrommeld, en het groots lieten lijken?

Toendertijd in Joegoslavie heeft een familielid van daar wonende mensen mij al gezegd, dat wat wij te horen kregen, niet klopte.

Maar zelfs schetsen van kleinere zaken hier, zijn veelal om mensen een kant op te sturen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:08

Leen_ schreef:

Naar mijn mening worden de feiten uit het nieuws erg gedramatiseerd en overdreven door de media. Is het echt allemaal wel zo erg als het men ons voorstelt? Of moeten we alles met een korreltje zout nemen? Willen de kranten voor sensatie gaan?

Dat is niet wat ik wil weten, ik wil realiteit zien. Wat is er echt aan de hand?

Japan is heus niet zo erg als hier verteld wordt. Mijn schoonzus woont in Japan. Haar is verteld dat wanneer je door het poortje op de luchthaven gaat krijg je meer radioactiviteit over je, dan wanneer je rond de kernreactors loopt. (Wel sprak met dat je wel in de straal van 5 km, geloof ik, wel meer kreeg)Wat denken jullie hiervan? Zien we nog de echte realiteit?

Waaat, hoe kan je dit met zeggen. Heb er geen woorden voor,.
Er zijn meer dan 10.000 doden.....de situatie is heus niet zo erg? Dat is geen verzinsel van de media.
Je moet je schamen voor zo'n opmerking.

Beroepshalve kan ik je vertellen dat de situatie qua straling in Japan echte vele maar dan ook vele malen erger is dan de straling van een poortje op een luchthaven. Is TOTAAL niet in verhouding tot elkaar. .....
Daarnaast is er een protocol voor het brengen van nieuws waar streng op gecontroleerd wordt!
Ja, er wordt gezocht naar het verkopen van nieus, maar er zijn daar wel strikte grenzen bij.
Is de media objectief? Nee, want niemand is objectief.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 31-03-11 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 13:10

Hier wordt verteld dat héél Japan in nood is, héél Japan lijdt. Maar alleen de mensen (is ook al erg genoeg) in de omgeving ervan hebben er last van. Anderen niet.

Zoals hierboven al vermeld is, is dat waarschijnlijk tegen de Japanners verteld zodat ze niet massaal zouden vertrekken en rustig blijven

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:14

Ik ken mensen in Tokio die het door de aardbeving heel erg moeilijk hebben nu. En die mij vertellen dat er veel mensen zijn die het heel moeilijk hebben momenteel.
Jij kijkt naar het stalingsgebied maar de effecten zijn door heel japan voelbaar.....en dat geeft het nieuws goed weer. Ook is er en vulkaan in het zuiden van Japan uitgebarstern daags nu de aardbeving waarvan de consequensties er ook zijn. Dus ja, het is in heel japan voelbaar en meerdere mensen heben het moeilijk.
En de nasleep van raioactieve straling gaat nog heel, heel erg lang zijn effect hebben op de plaatselijke visserij ed.

Overigens ging jouw opmerking over dat het niet zo erg in Japan zou zijn als hier wordt vermeld. Nogmaals, meer dan 10.000 doden is niet erg? (overigens zijn die doden ook in tokio gevallen).

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:19

De media bepaalt niet hoe mensen ergens over denken, maar waar ze aan denken. Ik studeer journalistiek en het ligt er echt aan welke krant je leest. Een krant als bv. de Telegraaf is veel meer sensatiegericht, daarom leest een groot deel van Nederland die ook...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:21

Ik mag toch ernstig hopen dat je er op vliegvelden geen radioactieve straling wordt gebruikt... .... .... tenminste neem aan dat je die poortjes bedoeld waar je gecontrolleerd wordt of je bijv. wapens draagt?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:25

Eddy_Rocks schreef:
De media bepaalt niet hoe mensen ergens over denken, maar waar ze aan denken. Ik studeer journalistiek en het ligt er echt aan welke krant je leest. Een krant als bv. de Telegraaf is veel meer sensatiegericht, daarom leest een groot deel van Nederland die ook...

Dus dan is wat nieuws aangaat, het een kwestie van verkoop? En is het grootste deel van nederland schuld aan aangedikt nieuws? Nieuws zou toch moeten gaan over feiten? Je wilt persoonlijk in je beroep toch serieus genomen worden? Gevolg is namelijk heel eenvoudig, mensen gaan nieuws nemen met een korreltje zout....Wat je nu dus al merkt...