120 euro huurverhoging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

120 euro huurverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:40

http://www.sp.nl/wonen/nieuwsberichten/ ... ector.html

120 euro huurverhoging: ‘Een aanslag op de sociale huursector’
28-03-2011 • Volgens SP-Kamerlid Paulus Jansen pleegt het kabinet een aanslag op de sociale huursector door de huren van alle sociale huurwoningen te verhogen met 120 euro per maand. Jansen: ‘Hier is geen sprake meer van huurverhoging maar van een huurexplosie. Dit gaat heel veel huurders, die het toch al niet ruim hebben, heel hard raken. Het is echt te gek voor woorden’.

Het kabinet wil alle sociale huurwoningen 25 punten extra geven waardoor de huurprijs stijgt. Tegelijk beperkt het kabinet het recht op huurtoeslag en huurprijsbescherming. Jansen: ‘Het wordt straks heel lastig om nog een huurwoning onder de 650 euro te vinden. Voor een grote groep huurders betekent dit dat zij meer dan de helft van hun inkomen kwijt zijn aan kale huur. Maar deze mensen hebben geen alternatief omdat er op de koopmarkt geen betaalbare huizen zijn’.

Één extra punt voor een sociale huurwoning staat gelijk aan een huurprijsverhoging van €4,80 per maand. Met 25 extra punten worden huurwoningen dus 120 euro per maand duurder. Daardoor zullen veel huurders boven de cruciale grens van € 647,53 per maand komen waardoor zij niet meer in aanmerking komen voor huurtoeslag en huurprijsbescherming. Het aantal ‘sociale’ huurwoningen neemt daarmee fors af.

Volgens Jansen heeft het kabinet gekozen voor de meest radicale en asociale variant uit het regeerakkoord. Daarin stond dat de stijging van punten afhankelijk zou zijn van de WOZ-waarde van de woning. Nu blijkt dat de maatregel voor alle woningen gaat gelden. Jansen: ‘Dat is een aanslag op de sector. Waar moeten mensen met een laag inkomen of uitkering in de toekomst nog naartoe? Wie verhuist er nog als een nieuwe woning zoveel duurder wordt? Het kabinet zet mensen gevangen in hun eigen huis.’

De huurprijsbepaling op basis van het puntenstelsel heeft alleen betrekking op nieuwe huurders. Zittende huurders zullen echter veel minder snel verhuizen omdat verhuizen naar een andere huurwoning gegarandeerd tot een enorme stijging van de huurlasten leidt. Jansen: ‘Behalve dat een betaalbare huurwoning voor mensen onmogelijk wordt gemaakt, zet het kabinet ook nog eens de woningmarkt volledig op slot’.

------------------------------------

En waar denken ze dat iedereen die 120 euro vandaan haalt?

Ojajoh

Re: 120 euro huurverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:58

gasten zijn echt niet goed in hun hoofd....en zelf lekker met hun ass in een dure koopwoning zitten

ze zouden HUN eens aan moeten pakken.......teveel salaris krijgen ze die gasten, het stijgt ze naar het hoofd!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:16

Tja, als je geen vak kunt leren kan je altijd nog minister worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:24

Nou, dan kan ik wel weer in gaan pakken, want dan kan k m'n huis niet meer betalen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:26

Dan kan ik ook gaan pakken. Dat ga ik niet trekken.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:29

Ik weet niet hoe de SP aan z'n informatie komt maar in de kamerbrief lees ik iets heel anders:

Citaat:
In het regeerakkoord is ook vastgelegd dat het aantal woningwaarderingspunten in regio’s met schaarste wordt verhoogd met maximaal 25 punten, afhankelijk van de WOZ-waarde.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -2011.html

De huren rucksichtlos met 120 euro verhogen lijkt me niet heel realistisch :)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 22:29

Het is alleen voor nieuwe huurders, als je al ergens woont moet je gewoon niet verhuizen. :)
Dus dan is er geen doorstroom meer, dus weer een probleem erbij.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:31

die 120 euro is volgens mijn als je een hoger salaris krijg. dus niet voor de mensen met een laag salaris.
er komt alleen 1,5% op de huur of zo.
maar jah mensen die veel verdienen en wel een een goedkoop huurwoning zitten. vind ik ook erg.
want daardoor stroomt het niet door en kom ik hier nooit aan een huurwoning

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:33

pinkie87 schreef:
die 120 euro is volgens mijn als je een hoger salaris krijg. dus niet voor de mensen met een laag salaris.
maar jah mensen die veel verdienen en wel een een goedkoop huurwoning zitten. vind ik ook erg.

Aan de andere kant: als die mensen dat huis gekregen hebben toen ze heel weinig inkomen hadden, en nu blij zijn dat ze eindelijk aan het einde van de maand wat overhouden. Moeten die dan verhuizen omdat jij graag in hun huis wil?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 22:34

De mensen die in verhouding in een veel te goedkoop huurhuis van de sociale woningbouw zitten, die krijgen 5% huurstijging.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:34

Waar het toch allemaal heen moet. :n

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:35

Nou ja, veel verdienen... 43.000 zit je zo aan als je met z'n tweeën een baan hebt. En met 43k kan je een hypotheek krijgen van net iets meer dan 2 ton. Probeer daar maar een huis mee te kopen in een beetje bewoonde wereld :)

Wat dat betreft kunnen de heren zich beter druk gaan maken over het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek maar daarmee maken ze weer geen vrienden bij een groot deel van het (in een koophuis zittende) electoraat.

Maar goed, 'nieuwsbericht' zoals hierboven aangehaald lijkt wat overtrokken.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:35

Vjestagirl schreef:
pinkie87 schreef:

Aan de andere kant: als die mensen dat huis gekregen hebben toen ze heel weinig inkomen hadden, en nu blij zijn dat ze eindelijk aan het einde van de maand wat overhouden. Moeten die dan verhuizen omdat jij graag in hun huis wil?

Inderdaad, als mensen er voor kiezen graag goedkoper te wonen en hun geld voor andere doeleinden willen gebruiken, vind ik dat ze hier ook hun goed recht toe hebben..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 22:38

Maar waar moeten de mensen die het met een stuk moeten doen dan gaan wonen als er niemand verhuist omdat ze zo lekker goedkoop zitten?
Als ze daar dan ook een oplossing voor vinden, dan mogen ze van mij best blijven zitten. :j Geen problemen mee.
Maar het is een beetje raar als je met een salaris van bv 23.000 meer huur moet betalen dan tweeverdieners die 43.000 verdienen omdat er niks goedkopers te krijgen is.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:41

Nou ja, op zich is het wel positief dat er iets wordt gedaan aan het 'scheefwonen'. De sociale huurwoningen worden voor een deel gesponsord door de staat om te zorgen dat huren betaalbaar blijft. Als je dan 100k/jaar binnen haalt per jaar met z'n tweeen dan mag het best gestimuleerd worden dat je doorstroomt naar een woonsituatie die beter bij je inkomenssituatie past.

De regelgeving zoals die er nu aankomt is echter wat aan de enthousiaste kant. Met 43k/jaar aan gezamelijk inkomen doe je niet veel op de particuliere huurmarkt en een huis kopen kan eigenlijk ook vergeten. De groep mensen tussen de 43k en, zeg, 55k per jaar vallen dus tussen de wal en het schip wat wonen betreft. Sociale huur worden ze uit gepest, kopen kunnen ze niet betalen. En die groep zit toch aardig rond modaal dacht ik.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 22:45

Klopt, het is ook niet makkelijk om het allemaal goed op te lossen.
Maar deze plannen zouden idd van de gekke zijn.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 00:48

Ik zie het ze zo doen, lekker bezuinigen op de mensen die geen huis kunnen kopen, maar wel de hypotheekrente aftrek in stand houden....

Mocht dit gaan gebeuren, denk ik dat er veel daklozen bij zullen komen. 120 euro erbij, Huursubsidie kan vervallen, dus oplopen tot 150 euro. Dus dan zouden vele mensen 270 euro per maand extra kwijt zijn aan huurkosten. Op een jaar komt dit neer op 3240 per jaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 00:50

Met al die nieuwe regeltjes is huren mij onmogelijk gemaakt.. ik val boven de "inkomensgrens" voor goedkoop huren. Maar met duur huren kan ik zo de helft van mn salaris alweer aan kale huur inleveren. Dan nog maar even thuis wonen tot ik kan gaan kopen denk ik zo.. ik snap echt niet wat ze met al het financiele gemorrel op dit gebied willen bereiken, ja er moet bezuinigd worden, ja er is geen doorstroom meer, ja nieuwe huurwoningen bouwen is te duur.. maar intussen..

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:49

BartVB schreef:
Nou ja, op zich is het wel positief dat er iets wordt gedaan aan het 'scheefwonen'. De sociale huurwoningen worden voor een deel gesponsord door de staat om te zorgen dat huren betaalbaar blijft. Als je dan 100k/jaar binnen haalt per jaar met z'n tweeen dan mag het best gestimuleerd worden dat je doorstroomt naar een woonsituatie die beter bij je inkomenssituatie past.

De regelgeving zoals die er nu aankomt is echter wat aan de enthousiaste kant. Met 43k/jaar aan gezamelijk inkomen doe je niet veel op de particuliere huurmarkt en een huis kopen kan eigenlijk ook vergeten. De groep mensen tussen de 43k en, zeg, 55k per jaar vallen dus tussen de wal en het schip wat wonen betreft. Sociale huur worden ze uit gepest, kopen kunnen ze niet betalen. En die groep zit toch aardig rond modaal dacht ik.

Nou, 43 is toch wel boven modaal, maar het is wel zuur dat je daarmee in het westen van het land in een flatje terecht komt, terwijl iemand anders in dezelfde stad die 15000 euro minder verdiend per jaar minder hoeft te betalen en dan wel in een rijtjeshuis met tuin kan wonen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:57

BartVB schreef:
Nou ja, veel verdienen... 43.000 zit je zo aan als je met z'n tweeën een baan hebt. En met 43k kan je een hypotheek krijgen van net iets meer dan 2 ton. Probeer daar maar een huis mee te kopen in een beetje bewoonde wereld :)

Bart Eindhoven is toch bewoonde wereld ;) Mij is het dus aardig gelukt, leuk rijtjeshuis met flinke voortuin en leuke achtertuin :Y)

Pas nog een groot huis in mijn straat verkocht voor € 170.000 beetje stucadoren, nieuwe Ikea keuken en badkamer en je hebt een leuk huis!

verder lijkt het mij niet meer dan redelijk dat je huurkosten gebaseerd worden op je inkomen en WOZ waarde,
plus dat je niet meer een goedkope woning krijgt onder een bepaald inkomen, dat maakt het des te eerlijker en doorstroom mogelijk!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:00

Daphna schreef:
Ik zie het ze zo doen, lekker bezuinigen op de mensen die geen huis kunnen kopen, maar wel de hypotheekrente aftrek in stand houden....

Want mensen die een huis kunnen kopen komen standaard om in het geld? Er zijn er zat die net zo hard werken voor hun hypotheek als jij voor je huur.
Daarbij komen er genoeg mensen in de problemen als de hypotheekrente aftrek eruit gaat. Die hebben namelijk een huis gekocht met in hun achterhoofd dat die aftrek er was, en moeten dus ineens veel meer gaan betalen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:03

Alleen een nieuwe keuken en badkamer kan je binnenkort vergeten aangezien je nog maar 10% meer dan de waarde van je huis, kan lenen... En dat gaat op aan kosten koper etc. als starter moet je dus en een paar duizend euro sparen voor de inrichting, en geld voor de verbouwing.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:03

BartVB schreef:
Ik weet niet hoe de SP aan z'n informatie komt maar in de kamerbrief lees ik iets heel anders:

Citaat:
In het regeerakkoord is ook vastgelegd dat het aantal woningwaarderingspunten in regio’s met schaarste wordt verhoogd met maximaal 25 punten, afhankelijk van de WOZ-waarde.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -2011.html

De huren rucksichtlos met 120 euro verhogen lijkt me niet heel realistisch :)

MMM...was er deze week ook niet iets op tv over woonboten? Nu betaalden ze iets van 75 euro p.maand voor hun ligpllaats en dat werd met dik 300 % verhoogd.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:28

Te weinig doorschuiven...te kort aan sociale huurwoningen...tsja als ik alleen al bij mij in de straat kijk.Daar is nog niet zo lang geleden een nieuw pand opgeleven á 1500 p/m en dit is toch wel een buurt waar sociale huurwoningen nodig zijn.
IJburg...ook zo'n mooi project...
Een deel van de nieuw te bouwen woningen zou bestemd worden als sociale woningbouw...toen stortte de beurs in elkaar.Jaaaa...de project ontwikkelaars hadden dikke tranen in de ogen,ze konden het zich toen niet meer "veroorloven" om sociale huurwoningen te bouwen :roll: .Wel dure koop- en huurwoningen...alle uitkomsten van reverenda werden dus zonder slag of stoot in de vuilnisbak getrapt >;) .

Huren aan inkomsten koppelen klopt ook niet voor bestaande woningen,voor nieuwe huurders prima.Waar ik woon is werkelijk geen cent meer dan wat ik ervoor betaal :n Als ze de huren zo op gaan krikken ben ik genoodzaakt om naar een andere regio te verhuizen,of zou ik hier in de buurt een huis onder de 2 ton aan kunnen schaffen?Grapje zeker... :+ Ik zit hier in het op een na duurste gedeelte van Amsterdam (ben hier geboren dus wilde graag in deze buurt blijven :+ ) ...goedkoopste kamer in deze buurt komt uit boven de 3 ton met een oppervlakte ter grote van een postzegel :(

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:56

Even rekenen. ik zie hier net 43000 Euro per jaar doorkomen als sleutelbedrag voor het brutoinkomen

Dat is 3583 Euro per maand bruto.

Met deze rekensite http://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html krijg ik 2419Euro/maand als netto loon uit de bus.

In de meeste landen wordt een norm gehanteerd dat je ongeveer 30% van je netto salaris aan huur kwijt moet zijn. Dat is dus 725 Euro.

ik zie hierboven heel wat lagere waarden voorbijkomen. Mis ik iets?