Nederlanders weten weinig over roken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Nederlanders weten weinig over roken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 11:30

Eergister kwam ik het volgende artikel tegen:

"MAASTRICHT - De kennis van Nederlandse rokers over de schade van meeroken blijft flink achter bij die van inwoners van andere landen. De overheid zou een deel van de tabaksaccijns in een fonds moeten stoppen, zodat er structureel gewerkt kan worden aan het verbeteren van de kennis over de gezondheidsschade die roken veroorzaakt.
Dat zegt hoogleraar tabaksontmoedigingsbeleid Marc Willemsen van de Universiteit Maastricht in een reactie op het dinsdag verschenen rapport van het International Tobacco Control Policy Evaluation Project (ITC Project), waaraan twintig landen meewerken.

Antirookorganisatie Stivoro betaalt in Nederland mee aan het onderzoek. Slechts 61 procent van de Nederlandse rokers is zich bewust van de schade die meeroken veroorzaakt, terwijl dat in Frankrijk en op Mauritius 96 procent is. In de Verenigde Staten ligt het bewustzijn onder rokers op 80 procent.

De universiteiten van Maastricht, Leiden en Amsterdam werken voor Nederland mee aan het langlopende ITC Project onder leiding van Willemsen. In elk land krijgen ongeveer tweeduizend volwassenen elk jaar een vragenlijst voorgelegd over het effect van antirookcampagnes.

Volgens een wereldwijd verdrag moeten campagnes een essentieel onderdeel zijn van tabaksontmoedigingsbeleid. "Maar in Nederland gebeurt het nog steeds hap-snap", zegt Willemsen. "Soms gebeurt er jarenlang vrijwel niks op dat gebied."

China geeft helemaal geen voorlichting over roken. Toch weet 68 procent van de Chinese rokers dat ze longkanker kunnen krijgen. Nederlandse rokers scoren maar iets beter met 70 procent, terwijl 94 procent van de Franse rokers die relatie legt.

"Nederlanders zijn ook niet zo makkelijk te overtuigen. Ze bagatelliseren graag boodschappen die ze liever niet horen en ze zijn minder bezorgd over hun lichaam dan bijvoorbeeld Fransen. Dat kan een verklaring zijn", denkt de Maastrichtse hoogleraar.

Willemsen denkt dat het draagvlak voor antirookmaatregelen toeneemt als de voorlichting over gezondheidsschade door meeroken duidelijker wordt. "Neem de rookrvije horeca, die discussie duurt hier maar voort. In landen waar mensen overtuigd zijn van de schade door meeroken, is dezelfde maatregel goed ontvangen." " (gelderlander.nl)

Hoe kan dit nou? Het lijkt mij toch heel vanzelfsprekend dat bijna iedereen wel weet dat roken longkanker kan veroorzaken, maar bijna 1 op de 3 rokers ziet dat anders. Dat is toch véél? Net als de schade van meeroken; het lijkt wel of wij liever elkaar met z'n allen vergiftigen dan dat de rokers rekening houden met hun medemens. Ik vind dat raar. En natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden van rokende moeders met gezonde kinderen, van rokende opa's die 100 zijn geworden en gezonde kennissen die met 40 longkanker kregen. Maar het is toch echt wel bewezen dat roken behoorlijk slecht is, voor jezelf en je omgeving. Als ik heroine gebruik zeggen mensen ook niet 'ah joh, moet je lekker zelf weten!', en als ik cocaine mors op de zakdoekjes die een ander daarna gebruikt dan krijg ik ruzie. Maar als ik ga roken dan is dat heel geaccepteerd en als anderen daar ook last van hebben, ja, ach, vrije wereld toch?

Waarom is dat toch? Waarom onderschatten met name de rokers zelf het gevaar, en waarom is het zo sociaal geaccepteerd terwijl het hartstikke schadelijk is?

Overigens: ik bedoel dit niet als oordeel, en dat is ook niet de discussie die ik zoek. Ik ben benieuwd naar waarom dit zo is gegroeid, wat maakt dat wij dit zoveel acceptabeler vinden. Níet naar of het rookverbod goed is of niet, of zwangere ouders mogen roken of niet, of het kindermishandeling is of niet, etc etc. Die oordelen zorgen nooit voor fijne discussies..

_Tara_

Re: Nederlanders weten weinig over roken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:38

Hier verbaas ik me ook wel over... 1 op de 3 zou niet weten dat je longkanker krijgt van roken. Apart :=

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:42

De "kop in het zand" methoden van mensen die verslaafd zijn. Als je het ontkent, bestaat het niet.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:47

_Tara_ schreef:
Hier verbaas ik me ook wel over... 1 op de 3 zou niet weten dat je longkanker krijgt van roken. Apart :=

je kan longkanker krijgen als je rookt, je kan 't ook krijgen als je niet rookt alleen is de kans kleiner.
verder werk ik nu op de longafdeling van het ziekenhuis en ik kom ook veel (rokende) mensen tegen die de schade niet inzien of het helaas al te laat is(COPD,long-ca enz.)
Laatst bijgewerkt door Illusion op 23-03-11 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:49

Ik kan me met de beste wil van de wereld níét voorstellen dat als jou wordt gevraagd of je weet dat roken longkanker kan veroorzaken, je als Nederlander "nee" zegt :n Sorry, dat gaat er bij mij niet in....

De schade niet inzien is één ding, maar mensen die claimen echt niet te weten dat van het één het ander kan komen...Nee...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:53

Illusion schreef:
_Tara_ schreef:

je kan longkanker krijgen als je rookt, je kan 't ook krijgen als je niet rookt alleen is de kans kleiner.
verder werk ik nu op de longafdeling van het ziekenhuis en ik kom ook veel (rokende) mensen tegen die de schade niet inzien of het helaas al te laat is(COPD,long-ca enz.)

Ok ik heb 't verkeerd geformuleerd, maar je snapt m'n punt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:35

_Tara_ schreef:

Volgens mij is dit een mening van TS en geen op zich staant feit, ik zie geen bronvermelding staan dus weet niet precies wat ik hier mee moet.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:40

Staat wel in het stuk :j Hier:
Citaat:
Toch weet 68 procent van de Chinese rokers dat ze longkanker kunnen krijgen. Nederlandse rokers scoren maar iets beter met 70 procent, terwijl 94 procent van de Franse rokers die relatie legt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:04

Tara je heb volkomen gelijk :D Sta er wel van te kijken hoor, staat toch dikgedrukt op de pakjes wat je dr allemaal wel niet van kan krijgen? B-)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:56

Bedoelen ze niet meer dat Nederlanders niet weten wát je er allemaal van kunt krijgen? Dus ze weten wel dat het slecht voor je is, maar waarom precies niet.
Ik sta er ook wel van te kijken hoor..

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:59

Ik weet er wel vanaf, maar doe er soms weinig op uit.
Het ligt er ook maar waar ik ben, hoe ver ik er vanaf ben en hoeveel rokers er zijn.
Bijv. een auto met een roker zonder raam open (met is soms al blegh)... vind ik niets en 2/3 mensen aan tafel ook niet bepaald...

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:19

een deel van de accijns in een fons stoppen voor voorlichting............ nha gaat nie gebeuren nie... rokers zijn een veel te mooie melkkoe voor de overheid.... steekt nog een peuk op :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:58

Plan is dan wel om de accijns eerst te verdubbelen, stond vandaag op nu.nl dat een pakje 10 euro moest gaan kosten. Kan de link nu niet plaatsen via mn telefoon.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:02

Joh, ik kreeg laatst een PB van een bokker dat er helemaal niet bewezen was dat je van roken longkanker kunt krijgen, want om dat te bewijzen moest eerst iedere roker longkanker krijgen... Want als het bewezen is betekend dat dat iedere roker en meeroker kanker moet krijgen. Het was bewezen dat het ongezond is, maar een roker had net zo veel kans op kanker als iemand die niet rookt...

Zolang mensen dat denken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:08

Waarom zou je het geld van de belasting op tabak moeten investeren in voorlichting van rokers?
Gewoon flink duurder maken, als het op een gegeven moment voor mensen onbetaalbaar wordt, stopt men er vanzelf mee (zou je zeggen).
Laat ze liever het geld voor de research tegen kanker gaan gebruiken (en dan alle vormen van...) dan voorlichting van rokers om het roken tegen te gaan.
Degenen die echt niet willen stoppen, blijven doorgaan, ongeacht hoe duur een pakje sigaretten wordt...

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:10

ik zelf heb 18 jaar lang gerookt.....als een ketter (laatste 5 jaar toch wel zo'n 2 pakjes sigaretten per dag)
sinds ruim 2 jaar nu kan ik mij een ex roker noemen. heb op 17 december 2008 mijn laatste peuk uitgedrukt en de dag er op een laser behandeling gehad,sinds dien nooit geen peuk meer aan geraakt.
ik weet nog heel goed hoe het was om verslaafd te zijn.....roken stond voor mij op levensbehoefte nummer 1!
een verslaving is erg egoisties...het gaat alleen maar om je eigen ik.
als je verslaafd bent zie je dat niet,kom je er van af dan pas ga je dat zien........en zie je hoe stom je bent bezig geweest met het verwoesten van je eigen lichaam.

hoe duur men de sigaretten ook wil gaan maken,de meeste zullen toch blijven roken.....al hebben ze geen brood meer om te eten....roken gaat bij de meeste mensen voor......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:33

amazone77 schreef:
hoe duur men de sigaretten ook wil gaan maken,de meeste zullen toch blijven roken.....al hebben ze geen brood meer om te eten....roken gaat bij de meeste mensen voor......

Klopt, of een pakje nu een tientje gaat kosten of meer, ik heb het er nog steeds graag voor over en zal dat er ook rustig voor blijven betalen

.
Vjestagirl schreef:
Zolang mensen dat denken

Sommige mensen zien gewoon niet zo snel allemaal enge beren in het bos :D

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:35

Chiqa schreef:
Sommige mensen zien gewoon niet zo snel allemaal enge beren in het bos :D

Maar hoe kan je die beren missen als ze vlak voor je neus staan? :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:43

Maar als iedereen je waarschuwd dat de beren er zitten, als iedere boom zelfs een bordje heeft. Om dan nog te ontkennen dat er beren zijn, 'want mijn oma is er ook doorheen gelopen en die is niet opgegeten' is wel erg naïef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:46

Vjestagirl schreef:
Maar als iedereen je waarschuwd dat de beren er zitten, als iedere boom zelfs een bordje heeft. Om dan nog te ontkennen dat er beren zijn, 'want mijn oma is er ook doorheen gelopen en die is niet opgegeten' is wel erg naïef.

Krijg bij deze reactie echt het gevoel, als je buurman in de sloot springt, spring jij dr dan achteraan?

Nee zo werkt dat niet. Als je alle gevaren en ziektes in moet gaan calculeren loop je toch een stuk levensvreugde mis, want het is niet voor de regel dat iedereen dr ziek van wordt of vroegtijdig overlijd.

En dan haal ik dit stukje even aan;
DaniBanani schreef:
En natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden van rokende moeders met gezonde kinderen, van rokende opa's die 100 zijn geworden en gezonde kennissen die met 40 longkanker kregen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 08:01

Meerdere mensen zijn gewoon oud geworden met een peuk, coincidence zeker?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:01

tuurlijk kan je oud worden als je rookt.....maar dan heb je geluk.
mijn oma was een ketting rookster,is 80 jaar geworden.....mijn moeder was ook een kettingrookster,zij had minder geluk en werd maar 51.
het is naief om te denken ''misschien heb ik wel ''geluk'' en je hersenen denken zo omdat je verslaafd bent,het is een ontkenning,kop in het zand.
iedereen moet natuurlijk helemaal zelf weten of je rookt of niet.....maar onderschat het niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:29

Chiqa schreef:
Meerdere mensen zijn gewoon oud geworden met een peuk, coincidence zeker?

Om bepaalde soorten kanker te krijgen, moet je aanleg hebben, en dan jezelf blootstellen aan triggers.
Er zijn genoeg mensen die met Asbest hebben gewerkt vroeger en er nooit last van kregen.
Zo zullen er gerust mensen zijn die roken en daar nooit last van kregen en nooit krijgen ook.
En zo zullen er gerust mensen zijn die wel aanleg hebben maar het vervolgens toch niet krijgen, ook als ze roken.
En dan, als je dat weet, en toch stug door blijft gaan met denken dat jij tot de categorie behoort die, wel of geen aanleg, toch geen kanker krijgen, ben je jezelf gewoon aan het belazeren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:33

_Tara_ schreef:
Staat wel in het stuk :j Hier:
Citaat:
Toch weet 68 procent van de Chinese rokers dat ze longkanker kunnen krijgen. Nederlandse rokers scoren maar iets beter met 70 procent, terwijl 94 procent van de Franse rokers die relatie legt.

misschien hebben ze gewoon gevraagd wat je er van kan krijgen en omdat wij door gebombadeerd worden met schadelijk voor baby, sperma, omgeving. :P hebben mensen dat misschien als antwoord gegeven?