Zorgstelstel = verkapte staatsteun aan Big Pharma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Zorgstelstel = verkapte staatsteun aan Big Pharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 11:25

Gisteren las ik onderstaande bericht
Citaat:
Vrees voor piek in zorgpremie
22 maart 2011, 7:38 uur | FD.nl
Door: Marcel Hooft van Huysduynen en Jeroen Piersma

Zorgverzekeraars vrezen de komende jaren de premie voor de basisverzekering fors te moeten verhogen vanwege de extra eisen die aan hun financiële buffers gesteld gaan worden.

Zo'n verhoging komt boven op de premieverhoging die het gevolg is van de stijgende zorgkosten. Dat blijkt uit gesprekken met verzekeraars en hun koepelorganisatie Zorgverzekeraars Nederland (ZN).

Nog niet duidelijk

Om hoeveel extra premie het exact gaat, valt nu nog niet vast te stellen maar de stijging loopt zeker in de honderden euro's per verzekerde, verwacht de sector. Het is wel een eenmalige premiehobbel. Als de buffers zijn aangevuld, hoeft er geen extra premie meer te worden geheven.

Dit jaar is de premie van de gemiddelde basispolis met zo'n euro 100 gestegen tot iets boven de euro 1200. Stijgende zorgpremies liggen politiek gevoelig vanwege het effect op de koopkracht van de Nederlandse bevolking.

Nieuw stelsel

Verzekeraars krijgen in de eerste plaats te maken met een nieuw Europees stelsel van kapitaaleisen, dat in 2013 van kracht wordt. Dit stelsel, genaamd Solvency 2, leidt er volgens ZN toe dat de buffer van verzekeraars moet worden verdubbeld tot circa euro 5 mrd. ZN baseert zich op cijfers van de Nederlandsche Bank (DNB).

De kapitaaleisen zullen verder stijgen als de plannen van minister Edith Schippers van Volksgezondheid doorgaan om verzekeraars meer risico's te laten lopen. Schippers wil hen prikkelen scherper zorg in te kopen bij ziekenhuizen. Nu krijgen verzekeraars hoog uitgevallen kosten voor een deel terug van de overheid. Dit zogenoemde vereveningsstelsel wordt, als het aan de minister ligt, de komende drie jaar afgebouwd.

Premies moeten stijgen

Volgens Theo Hoppenbouwer, directeur verzekeringen bij ZN, zullen de premies moeten stijgen, maar hij kan niet aangeven met hoeveel. Als de verdubbeling van het vereiste kapitaal tot € 5 mrd uit hoofde van Solvency 2 wordt omgeslagen over alle 13 miljoen verzekerden in Nederland, bedraagt de premiestijging een kleine € 200 per verzekerde. Daarbij moet de premieverhoging die zal volgen op de afbouw van het vereveningsstelsel nog worden opgeteld.

DNB plaatst kanttekeningen bij de claim van de verzekeraars. Bij de verdubbeling gaan verzekeraars uit van afgeronde cijfers. Zonder afronding is het gat tussen vereist kapitaal nu en straks minder groot. 'Het is bovendien niet waar dat de kapitaaleis een- op-een doorgegeven moet worden in de premie. Zorgverzekeraars beschikken over ruime buffers', zegt een woordvoerder.

Maar dat er van de invoering van Solvency 2 een opwaartse druk op de premie uitgaat, bevestigt hij. 'Maar we weten al jaren dat het die kant op gaat. Dat is het gevolg van het nauwkeuriger maken van het toezichtssysteem.'

bron: http://www.fd.nl/artikel/21733981/vrees-piek-zorgpremie

Ik kan zo vreselijk boos worden als ik bedenk dat ik totaal geen keuze heb in hoe ik verzekerd wil zijn en óf ik überhaupt verzekerd wil zijn.
Wat zouden mensen zeggen als de overheid besliste dat ze persé een tv van Sony moesten kopen? Of persé schoenen van het merk Adidas?
In mijn beleving is het huidige zorgstelsel hetzelfde als voorgaande voorbeelden.
Ik word verplicht een deel van mijn inkomen af te staan aan de pharmaceutische industrie die behandelingsmethodes hanteerd waarvan ik helemaal geen gebruik wíl maken!

Leven we niet in een democratie? Waarom heb ik dan niet de keuze tussen hoe ik verzekerd wil zijn en óf ik verzekerd wil zijn?

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:29

Helemaal mee eens wat je zegt het gaat nergens over je wordt VERPLICHT hiertoe ronduit belachelijk!

Anoeska

Re: Zorgstelstel = verkapte staatsteun aan Big Pharma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:31

Als je niet verzekerd bent, hoe ga je dan de kosten betalen als je aangereden wordt door buslijn 15? Zijn maar heel weinig mensen die dat aankunnen financieel, dus dan komt het uiteindelijk toch op rekening van de overheid (lees de burgers) terecht. Ik ben dus erg voor iedereen verplicht verzekeren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:33

Als je niet verzekerd bent dan komt het of via de overheid op het bord van anderen (gratis klinieken = overheids kosten) of zodra jij iets breekt oid dan sturen ze je koudweg weg bij het ziekenhuis (gebeurd in Amerika ook regelmatig). Dat iedereen verzekerd moet zijn lijkt me persoonlijk logisch...

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:47

Ik wordt al misselijk bij de suggestieve titel. In de eerste plaats gaat het geciteerde artikel helemaal niet over gezondheidszorg kosten in het algemeen en geneesmiddelkosten in het bijzonder maar over het verplicht aanleggen van finananciële reserves. En in de tweede plaats (en dat blijkt ook al uit het bovenstaande) weet TS totaal niet waarover ze praat.

Als de farmaceutische industrie niet meer zou (kunnen) doen wat ze al jaren doet namelijk nieuwe geneesmiddelen ontwikkelen, produceren en op de markt brengen zou het er voor de meesten van ons op langere termijn niet goed uitzien. Geneesmiddelen zijn van levensbelang. Dat geneesmiddelenfabrikanten in het verleden hoge winsten hebben gemaakt is een feit. In de meeste landen echter zijn er uitstekende regels in het leven geroepen om te voorkomen dat geneesmiddelen voor te hoge prijzen op de markt worden gebracht. De prijs die je voor je geneesmiddel mag vragen is rechtstreeks gerelateerd aan de waarde van dat middel voor de patient en aan de prijs die je in andere Europese landen mag vragen.

En als we het dan toch over kostenstijgingen in de gezondheidszorg willen hebben dan kan ik je vertellen dat die op dit moment vooral veroorzaakt worden door de toename in behandelmogelijkheden en de daarmee gepaard gaande wensen die wij met z'n allen aan onze gezondheid stellen. Waarbij voor behandelingen anders dan met geneesmiddelen veel minder strikt gekeken wordt naar de balans kosten - effectiviteit. En tenslotte moet je niet vergeten dat naarmate we met z'n allen gemiddeld ouder worden we steeds meer en langer een beroep doen op die gezondheidszorg.

En Ranna als jij niet verzekerd wil zijn voor ziektekosten kan je misschien gebruik maken van de regeling voor gewetensbezwaarden. Ga jij lekker naar een alternatieve genezer als je bijvoorbeeld diabetes of zo krijgt.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:59

kan er ook wel treurig van worden, met de invoering van dit nieuwe zorgstensel hoor ik de grote mannen nog zeggen"mensen wees niet bang, het gaat niet verder omhoog en met de zorgtoeslag die mensen eventueel kunnen terug krijgen, betaalt U de burger precies hetzelfde!'.....dat jaar en het jaar daarop kregen we in april, mits niet verbruikt, onze eigen risico terug.....nu moeten we het gewoon bij voorhand betalen...dus in april wacht me weer een leuke rekening(ben ik net van de rioolbelastingen af!)...en neem nu het basispakket, waar gaat dat nog over???...ik heb dan een extra tand verzekering....moet een nieuwe kroon hebben...kan ik er nog 700 euries bijleggen!..ben je daarvoor extra verzekerd???...maar die extra verzekeringen rijzen ook de pan uit qua kosten.....dus leuk is het allemaal niet meer!
ben er wel voor dat iedereen verzekerd is maar ze moeten het echt wel betaalbaar houden!...anders is het voor veel mensen echt niet meer te betalen!(zeker de extra verzekeringen)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:08

En hoe stel jij dan voor dat we het betaalbaar houden? De achtereenvolgende regeringen doen daar namelijk hun uiterste best voor maar er zijn altijd ergens patienten de dupe. En op het moment dat dat bekend wordt valt iedereen gelijk weer over ze heen. Want dat kan namelijk niet. We kunnen natuurlijik de tarieven voor artsen en ziekenhuizen verlagen maar dan krijg je toestanden als in de UK bij de NHS (te weinig artsen die te kort werken, oude ziekenhuizen met verouderde apparatuur etc.) waarbij uiteindelijk alle rijkere mensen hun toevlucht zoeken tot een beter duurder prive-stelsel. Of je kunt de vergoeding voor nieuwe geneesmiddelen verlagen maar dan moeten patienten bijbetalen, of je kan de maximumprijs verlagen maar dan introduceren de fabrikanten deze middelen niet meer in Nederland, of je kunt bijvoorbeeld de pil of alle cosmetische chirurgie van vergoeding uitsluiten. Ik kan er nog veel meer opnoemen. Weet jij maatregelen die voldoende opbrengen en waaronder patienten niet lijden? Ik neem aan dat ze die bij VWS graag van je horen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 17:40

@Bleu_sky, fijn dat jij het allemaal wel weet.
Zoals jij het beeld van pharmaceuten stelt vind ik erg naïef overkomen. Er komt m.n. de laatste tijd steeds meer rottigheid van die business boven water. Hoe ze regels omzeilen, overdrijven met de kosten voor ontwikkeling en onderzoek, hoe ze uitslagen van testen die niet gunstig zijn achterwege houden.
Het zijn bedrijven die, net als andere bedrijven, winst met stip op nr. 1 hebben staan.

Als je de zorg betaalbaar wilt houden moet er eerst fatsoenlijk worden voorgelicht over voeding. Wat gezond is en wat niet. Moeten mens weer mens kunnen zijn en niet tot nummer gereduceerd en verondersteld te leven om dit hele scheve stelsel in de benen te kunnen houden wat allerlei stress veroorzaakt waardoor mensen juist weer ziek worden.
Moeten ziekenhuizen en pharmaceuten in overheidsbeheer komen en geen winstgevende tak meer zijn.
Afijn... het komt hierop neer: moeten we ons hele stelsel en de manier waarop wij leven grondig herzien en anders inrichten.

En over diabetes: type 2 kun je oplossen door je voeding en leefpatroon aan te passen en gelukkig komt hiervoor steeds meer aandacht.

@Anoeska, als mij een ongeluk overkomt wil ik mij verzekerd weten van alle goede zorgen en dat zijn niet pharmaceutische middelen.
Ik zeg niet dat je alles overboord moet gooien want voor acute dingen kunnen pharmaceutische middelen een welkom ding zijn. Komt het op chronische zaken aan moet je verder kijken want het is niet voor niets dat pharmaceutische middelen een lijst bijwerkingen hebben die langer is dan je arm.

Ik wil dus een verzekering kunnen kiezen die mij het beste van beiden biedt en niet de zielige vergoedingen voor alternatieve geneeskunst zoals die nu is geregeld.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 17:49

Je kan wel degelijk zelf beslissen hoe je jezelf verzekerd wilt hebben en hoeveel je er dus aan uit wil geven. Brand new day bijvoorbeeld laat je heel vrij in het kiezen voor het te verzekeren deel. Heb jij bijvoorbeeld een heel goed en sterk gebit kun je die kosten naar beneden toe bijstellen ook als je nooit bij de huisartskomt. Als je besluit om je eige risico te verhogen krijg je ook een lager bedrag, de verzekeraar schiet dan voor en je moet zelf terugbetalen aan de verzekeraar. Het lijkt me toch wel handig dat je je even gaat verdiepen in de verschillende verzekeraars en kosten en uitbetaling voor je dit neer zet.

Als jouw plannen doorgevoerd zouden worden krijgen we dezelfde problemen als in amerika. Namelijk heel veel mensen met een schuld aan de staat en die er alleen maar mee verder in de schuld komen.

De overheid en pharmaceutische bedrijven werken al samen zodat de pharmie meer geld kan verdienen denk daarbij maar eens aan het enten tegen mexicaanse griep, hersenvliesontsteking en nu willen ze tegen de gewone griep enten omdat daar ook weer epidemie van is. Terwijl zoals gewoonlijk alles weer overdreven werd en boehringer engelheim zijn zakken weer heeft kunnen vullen, zoals ze straks ook weer gaan doen door enten van paarden tegen de afrikaanse paardenpest en door het draaiboek van een uitbraak zullen de fabrikanten van exceemdekens ook behoorlijk geld verdienen, want paarden met een exceemdeken worden niet afgemaakt omdat die niet besmet kunnen raken volgens het draaiboek. En zo houd de overheid een hoop bedrijven overeind en in een zeer machtige positie.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 23-03-11 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 17:53

Ik begrijp het verband tussen de titel en het nieuwsbericht eerlijk gezegd niet goed?

Verder vraag ik me het volgende af: als de buffers groter worden zodat de overheid minder vaak hoeft bij te springen, hoeven we dan ook minder belasting te betalen?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 17:54

Droom maar lekker verder Ranna als jij denkt dat overheidsinstanties fijn zuinig en efficient kunnen werken en zo de zorg goedkoper kunnen maken. Net zo fijn en efficient als gemeentes, de belastingdienst, UWV en zo verder. Need I say more.
Ik ben per ongeluk apotheker dus ga mij niet vertellen dat je diabetes zonder geneesmiddelen kunt oplossen. Ja in hele lichte gevallen wel ja. Maar in heel veel gevallen helaas niet.
En per ongeluk zie ik in mijn werk hoe overheidsinstanties in de zorg functioneren. Ik hoop niet dat ik ooit in zo'n staatsziekenhuis van jou terecht kom. Dat overleef je namelijk niet. En door de overheid aangestuurde farmaceuten? Daar komt geen nieuwe behandeling meer uit voort. Scheelt wel in de kosten als je geen innovatie meer hebt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 17:56

Yessy schreef:
Ik begrijp het verband tussen de titel en het nieuwsbericht eerlijk gezegd niet goed?

Verder vraag ik me het volgende af: als de buffers groter worden zodat de overheid minder vaak hoeft bij te springen, hoeven we dan ook minder belasting te betalen?

Tuurlijk niet, de overheid werkt net als pensionstalhouders. De prijzen gaan omhoog als het stro schaars is, maar niet omlaag als er teveel stro is.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 17:57

Jij snapt m daffie! En altijd op en tekort.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:02

haha, jah tis toch zo. De hele overheid is gewoon ontspoort en we wonen allang niet meer democratisch in nederland want het is 9 van de 10 keer neit de stem van het volk hoor die meetelt. Het is allemaal een politiek vriendjes politiek geworden hoe ze zoveel mogelijk landen als vriend kunnen krijgen en als het om amerika gaat loopt politiek nederland daar met een stijve *** achteraan. Denk maar aan afghanistan, wat hadden we daar te zoeken en wat hebben we nu weer bij die khadafi te zoeken helemaal niks. Maar nu dwaal ik een beetje af.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:37

@Blue_sky een staatsziekenhuis in een maatschappij als deze zal idd niet gaan werken. Dit hele systeem is zo fout omdat het allemaal om geld draait. Gezien je werk kan ik me goed voorstellen dat jij anders tegen dingen aankijkt als ik maar ik geloof niet dat je daarom zo gebeten hoeft te reageren als je doet.

@daffie, blij te horen/lezen dat er tenminste nog íemand is die de ogen open heeft.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:44

ranna schreef:
@Blue_sky een staatsziekenhuis in een maatschappij als deze zal idd niet gaan werken. Dit hele systeem is zo fout omdat het allemaal om geld draait. Gezien je werk kan ik me goed voorstellen dat jij anders tegen dingen aankijkt als ik maar ik geloof niet dat je daarom zo gebeten hoeft te reageren als je doet.

@daffie, blij te horen/lezen dat er tenminste nog íemand is die de ogen open heeft.

Maar medicijnen zijn zo duur omdat er jaren en jaren aan ontwikkeling en onderzoek aan vooraf gaat voordat het op de markt gebracht mag worden. Dat onderzoek is ontzettend duur. Daarnaast zijn er ook medicijnen die de markt nooit redden, maar wel jaren getest zijn. Die kosten moeten terug worden verdiend.

Artsen verdienen zo veel omdat ze jaren lang een loodzware opleiding gedaan hebben.

Maar goed, hoe stel jij dan voor dat we het doen?

Overgens kost een staatsziekenhuis je net zo goed geld, want dat wordt betaald vanuit de belastingen.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:00

Ik vind het zo jammer dat de zo zorgvuldig opgebouwde verzorgingstaat nu weer langzaamaan afgebroken word... Hopelijk komen ze met een ander (beter) idee want dit kan zo echt niet!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:49

Vjestagirl schreef:
Overgens kost een staatsziekenhuis je net zo goed geld, want dat wordt betaald vanuit de belastingen.

En dat mag niet teveel geld kosten dus wordt de zorg ook minder, helaas maar waar. Hoe het dus niet moet zie je duidelijk in amerika.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:51

Je kunt niet de kool en de geit sparen. Je kunt niet en moderne ziekenhuizen, met goede apparatuur, goed opgeleid personeel en alle mogenlijke medicijnen hebben, én een steeds ouder wordende bevolking (met de bijbehorende kwalen) én een steeds ongezonder levende bevolking (met de bijbehorende kwalen) én gezondheidszorg die niets kost.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:58

En vaak krijg je nog niet eens de dingen vergoed van de zorgverzekeraar die je wel nodig hebt..

Dat heb ik dus, ben chronisch ziek en moet mijn medicijnen daarvoor ZELF (!!) betalen. Kost me 50 euro per maand, bovenop die zorgverzekering.

Ach, wat gaat er tegenwoordig wel goed in dit land? Onderwijs is flut, rechtssysteem is flut, ouderenzorg is flut, zorgstelsel is flut.. Denk er sterk over om na mn studie met mn gat op de bahama's te gaan zitten :+

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:15

@Vjestagirl, ik bedoelde er verder niks mee hoor, maar zo is het nu eenmaal als het door overheid geregeld moet worden.

@Bellona_K Ik vindt dus dat dat moet veranderen. Vindt het echt zoiets van jij bent chronisch ziek dus we moeten altijd voor jou betalen en dat houdt dan in dat wij verlies op jou draaien dus is het niet meeverzekerd.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 04:39

ranna: ga maar gerust in een derde wereld land wonen. Nog zat landen waar je niet verpicht verzekerd bent. Dan ook niet gaan zeuren als je crepeert aan een goed behandelbare ziekte die je simpelweg niet kan betalen.

Volgens mij is er al keuze voor de meeste Nederlanders (niet voor mij, ik ben verzekerd in Duitsland, dus CZ werkt voor mij de Nederlandse verzekeringzaken af). Overigens, laten we wel wezen: iedere verzekeraar die aan de eisen voldoet mag je verzekeren. Althans, dat haal ik uit je artikel. Dat het door die eisen meer gaat kosten is een tweede. Je zou het eerder kunnen vergelijken met de autohandel. Je moet altijd een BPM van de auto afdragen, waar die auto ook vandaan komt. Is niet de schuld van de autoindustrie, maar de "schuld" van de staat, die daar overigens ook een deel van de infrastructuur van betaalt.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:57

blue_sky schreef:
En hoe stel jij dan voor dat we het betaalbaar houden? De achtereenvolgende regeringen doen daar namelijk hun uiterste best voor maar er zijn altijd ergens patienten de dupe. En op het moment dat dat bekend wordt valt iedereen gelijk weer over ze heen. Want dat kan namelijk niet. We kunnen natuurlijik de tarieven voor artsen en ziekenhuizen verlagen maar dan krijg je toestanden als in de UK bij de NHS (te weinig artsen die te kort werken, oude ziekenhuizen met verouderde apparatuur etc.) waarbij uiteindelijk alle rijkere mensen hun toevlucht zoeken tot een beter duurder prive-stelsel. Of je kunt de vergoeding voor nieuwe geneesmiddelen verlagen maar dan moeten patienten bijbetalen, of je kan de maximumprijs verlagen maar dan introduceren de fabrikanten deze middelen niet meer in Nederland, of je kunt bijvoorbeeld de pil of alle cosmetische chirurgie van vergoeding uitsluiten. Ik kan er nog veel meer opnoemen. Weet jij maatregelen die voldoende opbrengen en waaronder patienten niet lijden? Ik neem aan dat ze die bij VWS graag van je horen.

waarom zouden ze meer bezuinigen van het potje zorg moeten doen?....als ik hoor dat er een HSL of een JKF miljoenen kosten en dat de HSL niet alleen mn groene uitzicht verpest maar ook failliet is(wat eigenlijk elk weldenkend mens wel kon verzinnen)...dan wordt ik pas pissig dat ik meer geld moet betalen voor mn zorg...maar dat niet alleen, ook ouderenzorg!..of neem het rekening rijden!...bakken met geld werd er doorheen gejaagd, een opzet die niemand steunde maar och, ze moesten het proberen!..en achteraf en miljoenen verder er toch achter komen dat het niet werkt!...dood en dood zonde!..Als ze nu gewoon eens wat beter gingen nadenken voordat ze dit soort experimenten gingen uittesten....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:01

Vjestagirl schreef:
Je kunt niet de kool en de geit sparen. Je kunt niet en moderne ziekenhuizen, met goede apparatuur, goed opgeleid personeel en alle mogenlijke medicijnen hebben, én een steeds ouder wordende bevolking (met de bijbehorende kwalen) én een steeds ongezonder levende bevolking (met de bijbehorende kwalen) én gezondheidszorg die niets kost.

Inderdaad

Overigens hoorde ik van m'n ouders die veel in Spanje verblijven dat de medicijnen daar zo 10 x zo goedkoop zijn als in Nederland, overigens komen ze uit dezelfde fabrieksketen

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:28

@ Daffie; er zijn redelijk wat dingen niet verzekerd. En met de bezuinigingen zal dat aantal nog wel groeien verwacht ik.

Maar ik blijf me af vragen; waarom en de volle mep premie betalen en daarnaast eigen medicijnen? En als mijn verwachting uit gaat komen, wat heeft heel dat zorgstelsel dan voor zin als een groot gedeelte van de mensen die medicijnen hard nodig heeft alles zelf moet gaan betalen?