Zijn we nu allemaal strafbaar bezig met onze youtubefilmpjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Zijn we nu allemaal strafbaar bezig met onze youtubefilmpjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 19:47

Hallo,

Allereerst weet ik niet of dit goed staat...

Ik kreeg net te horen dat je een boete kan krijgen als de 'internetpolitie' erachter komt dat je (illegaal) gedownloade liedjes achter een zelfgemaakt youtubefilmpje gebruikt. Dus ik ben nu heel strafbaar bezig met mijn 47 youtube filmpjes.
Wat vinden jullie hiervan?
Ook zulke filmpjes?

Ik hoop op een goede duscussie, maar houdt het netjes :).

Sappos

Re: Zijn we nu allemaal strafbaar bezig met onze youtubefilmpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:49

Youtube zelf doet er al een hoop aan toch? Of iig de platenmaarschappijen, in sommige landen worden liedjes of videos geblokkeerd. Ik snap het aan een kant wel maarja aan de andere kant, het downloaden is tegenwoordig zo normaal. En ik vind muziek onder filmpjes best onschuldig dus ja ze zouden de regels op een andere manier aan moeten scherpen. Van Youtube kan je ook gewoon muziek downloaden die erop gezet is door de artiesten zelf, is niet heel moeilijk en de beveiliging is makkelijk te omzeilen

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 19:51

Het gaat mij er verder ook om de muziek die achter filmpjes plakt, zoals je in de filmpjes op mijn profiel ziet.

Ik vermeld altijd in de titel hoe het liedje heet, en in de beschrijving staat sinds kort automatisch de zanger/auteur van het liedje. Dus waarom is het dan illegaal?

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:45

Is het probleem niet opgelost als je de titel en artiest bij het filmpje vermeld?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:47

EskeGirl schreef:
. Dus waarom is het dan illegaal?

Waarom dan illegaal? Heel simpel, je hebt niet voor het nummer betaald. Op muziek zitten rechten, en die rechten leveren bij elke verkoop geld op. Bij downloaden missen de makers/maatschappijen dat geld

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 09:10

stef schreef:
EskeGirl schreef:
. Dus waarom is het dan illegaal?

Waarom dan illegaal? Heel simpel, je hebt niet voor het nummer betaald. Op muziek zitten rechten, en die rechten leveren bij elke verkoop geld op. Bij downloaden missen de makers/maatschappijen dat geld

Tja, dat is best logisch.

Maar moeten ze dan niet eerst die downloadsites gaan aanpakken?
Uiteindelijk komt het door hen dat we liedjes kunnen downloaden, illegaal...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:17

En wat als je het nummer gekocht hebt bij itunes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:21

De internetpolitie :')

storrum schreef:

Ja, dan kan je er naar luisteren :P Prive gebruik. Je koopt toch geen rechten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 09:22

Anthea schreef:
De internetpolitie :')

storrum schreef:

Ja, dan kan je er naar luisteren :P Prive gebruik. Je koopt toch geen rechten.

Klopt, en de 'internetpolitie'( :+ ) kan dat niet zien 'van buitenaf'.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:24

Als je het nummer hebt gekocht bij I-tunes is het toch gewoon legaal. Je betaald dan per liedje geloof ik ofzo? Volgens mij is dat gewoon legaal hoor, dat kun je gewoon gebruiken denk ik...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 09:25

Wen_en_Jelle schreef:
Als je het nummer hebt gekocht bij I-tunes is het toch gewoon legaal. Je betaald dan per liedje geloof ik ofzo? Volgens mij is dat gewoon legaal hoor, dat kun je gewoon gebruiken denk ik...

Ja, op je mp3, maar je mag het dus niet achter youtubefilmpjes gebruiken, omdat je inderdaad geen rechten hebt gekocht...

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:40

Oh dat wist ik dan weer niet... Daarom staat er ook 100 keer volgens mij en denk ik enzo in mijn post zie ik nu :') Beetje klungelig opgestelde post van mij haha

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:16

EskeGirl schreef:
stef schreef:

Tja, dat is best logisch.

Gebeurd al, zo is Limewire (gratis versie) al uit te lucht. In het verleden zijn al meer download programma's uit de lucht gehaald, Napster bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:25

EskeGirl schreef:

Dat vind ik nogal makkelijk gezegd :) . Nu leg je het probleem bij de downloadsites, terwijl jij/de downloaders degenen zijn die ervoor kiezen om hun nummer van internet te plukken zonder er netjes voor te betalen. :j
Ik ben er niet zo goed van op de hoogte en nogal een digibeet, maar het lijkt me een lastige klus om de downloadsites aan te pakken. Er zijn er nogal wat en heb je net de ene weten te blokkeren, dan komen er weer 3 nieuwe voor in de plaats..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:29

het was zelfs zo dat toen mijn schoonvader gecremeerd werd we originele CD's aan moesten leveren :j Mocht geen gebrande cd zijn

EskeGirl schreef:

En waarom denk je dat die sites er zijn? Kwestie van vraag en aanbod, dus niet de boel omdraaien ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:45

In Nederland is downloaded -nog- legaal, maar distributie is illegaal. Een kennis van mij in Finland heeft een boete van €3500 gehad voor illegaal downloaden. Denk dus wat je doet als je je MP3 spelertje meeneemt op vakantie. Finland is niet het enige land waar downloaden illegaal is.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 17:23

joostvangestel schreef:
In Nederland is downloaded -nog- legaal, maar distributie is illegaal. Een kennis van mij in Finland heeft een boete van €3500 gehad voor illegaal downloaden. Denk dus wat je doet als je je MP3 spelertje meeneemt op vakantie. Finland is niet het enige land waar downloaden illegaal is.

Maar ja, als je netjes je cd's koopt en ze vervolgens op de pc zet om ze op je mp3-spelertje te zetten omdat je een cd-speler te groot vind, dan mag dat daar dus ook niet? Kunnen ze dat ook controleren? Waar je het betreffende bestandje vandaan hebt?

Zo lastig, waar trek je de grens dan?

en wat stef zegt heeft volgens mij ook met rechten te maken (buma stemra).

Een openbare gelegenheid moet kunnen aantonen dat ze ten minste in het bezit zijn van de originele muziek om het te mogen afspelen. Mijn ouders geven dansles op verschillende locaties en mijn vader heeft netjes alle muziek die hij gebruikt origineel. Hij zet het vervolgens op zijn laptop die hij altijd meeneemt, omdat hij in excel een of ander iets heeft gemaakt waarmee hij heel simpel de muziek bij elkaar heeft staan met linkjes naar die map enzo (ik snap het niet, maar het werkt perfect). Das handiger dan steeds een cdtje zoeken en opzetten...
En dat mag, maar stel dat ze van de buma komen controleren, dan moet hij ze in principe mee naar huis nemen om te laten zien dat alle muziek die hij op zijn laptop heeft, ook origineel te krijgen is. Anders moet hij een boete betalen en ik meen ook de zaal waar hij lesgeeft.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:08

Ik had een filmpje neergezet op Youtube, van een optreden waar muziek bij zat. Ik had het er dus niet achter geplakt.. Omdat we bij de boxen zaten, kwam de muziek zo duidelijk over dat het niet nodig was.. Maar youtube heeft dat ook in sommige landen geblokkeerd, en ik heb er echt geen muziek onder gezet..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:16

Wanted2003 schreef:
Gebeurd al, zo is Limewire (gratis versie) al uit te lucht. In het verleden zijn al meer download programma's uit de lucht gehaald, Napster bijvoorbeeld.

Tsja, gewoon via youtube liedjes downloaden, zoals; www.listentoyoutube.com en vidtomp3 :))

Achja, we zullen zien :')

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:16

Hier is het echt dramatisch.....
als je download kun je hele hoge boetes krijgen.
Met name als jouw pc weer als `server` gebruikt wordt. (als de filmpjes bekeken worden door anderen).

Heb het echt meegemaakt. Jongens uit Nederland die stage liepen in Hamburg hadden hier een film gedownload en zitten nu met een boete van 10.000 euro`s aan hun broek. |(
Er zijn in Duitsland speciale opsporingsbureaus die de hele dag niks anders doen dan uitpluizen.

Ik kan ook heel veel filmpjes hier op bokt niet bekijken. Die worden automatisch geblokkeerd.
krijg dan altijd de mededeling dat het bestandelen bevat b.v. van sony die in mijn land niet bekeken mogen worden. :z

Advies, pas met vakanties goed op. Download niks!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:17

Naar mijn weten is het downloaden van muziek niet illigaal maar het uploaden van muziek wel.
En achter een filmpje zetten is het als het ware het liedje uloaden, maargoed vind het allemaal beetje onnozel.