joostvangestel schreef:In Nederland is downloaded -nog- legaal, maar distributie is illegaal. Een kennis van mij in Finland heeft een boete van €3500 gehad voor illegaal downloaden. Denk dus wat je doet als je je MP3 spelertje meeneemt op vakantie. Finland is niet het enige land waar downloaden illegaal is.
Maar ja, als je netjes je cd's koopt en ze vervolgens op de pc zet om ze op je mp3-spelertje te zetten omdat je een cd-speler te groot vind, dan mag dat daar dus ook niet? Kunnen ze dat ook controleren? Waar je het betreffende bestandje vandaan hebt?
Zo lastig, waar trek je de grens dan?
en wat stef zegt heeft volgens mij ook met rechten te maken (buma stemra).
Een openbare gelegenheid moet kunnen aantonen dat ze ten minste in het bezit zijn van de originele muziek om het te mogen afspelen. Mijn ouders geven dansles op verschillende locaties en mijn vader heeft netjes alle muziek die hij gebruikt origineel. Hij zet het vervolgens op zijn laptop die hij altijd meeneemt, omdat hij in excel een of ander iets heeft gemaakt waarmee hij heel simpel de muziek bij elkaar heeft staan met linkjes naar die map enzo (ik snap het niet, maar het werkt perfect). Das handiger dan steeds een cdtje zoeken en opzetten...
En dat mag, maar stel dat ze van de buma komen controleren, dan moet hij ze in principe mee naar huis nemen om te laten zien dat alle muziek die hij op zijn laptop heeft, ook origineel te krijgen is. Anders moet hij een boete betalen en ik meen ook de zaal waar hij lesgeeft.