Politieke voorkeur en partner/vriendenkeuze

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Politieke voorkeur en partner/vriendenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 22:48

Omdat het me in het andere topic opviel dat veel mensen dezelfde soort stem uitgebracht hebben als hun partner:
hoe belangrijk is het voor jou dat je partner en/of vrienden dezelfde politieke voorkeur heeft/hebben als jij?

Krips

Re: Politieke voorkeur en partner/vriendenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:51

Volgens mij is hier wel eens een topic over geweest?

Ik vraag me af of als je een totaal tegenovergestelde mening over de politiek hebt, en er in geintereseerd bent of je dan op elkaar valt? Je politieke voorkeur zegt toch ook wel iets over je levensvisie, wat je belangrijk vind enz. Zou je dan niet op meerdere vlakken botsen?

Daarom kan ik er niet zoveel over zeggen. Mijn 'partner' stemt wel iets anders dan ik, maar die partijen liggen erg dicht bij elkaar.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:52

Maakt me niets uit. Elke partij heeft zijn goede en minder goede punten. Wat me meer tegen de borst zou stuiten is als mijn vriend SGP zou stemmen en het er ook daadwerkelijk mee eens zou zijn dat homo's minder rechten moeten krijgen (om maar iets te noemen), terwijl mijn vriendenkring eruit bestaat.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:53

Mijn partner heeft een andere politieke voorkeur dan ik en ieder mag zijn mening hebben. Maar ik zeg er eerlijk bij dat ik er erg veel moeite mee zou hebben als hij op een bepaalde partij zou stemmen, ik denk niet dat dat verenigbaar zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:53

Mij maakt het in principe niets uit. Iedereen moet kunnen stemmen wat hij of zij zelf wil. Mijn exen stemden beiden D66, vind ik prima en kan ik me ook helemaal in vinden. Maar stel dat mijn toekomstige vriend PVV wil stemmen, dan heeft hij daar zijn redenen voor en daar kan ik me prima in schikken. Ik beperk hem daar niet in en ik hoop mij ook niet in wat ik wil stemmen :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:54

Ik vind het wel makkelijk dat we in dezelfde politieke richting denken, maar ik zou er geen probleem mee hebben als dat anders zou zijn als hij goede argumenten zou hebben. We zijn tenslotte ook verschillende mensen waarbij een andere kijk op het leven mogelijk moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:55

Nou ja belangrijk....
Het is wel zo dat mijn vriendengroep dezelfde politieke voorkeur heeft als ik en ja, dat vind ik erg prettig.
Ik zou het ook erg fijn vinden als mijn partner dat zou hebben, maar goed als hij VVD-er zou zijn, zou ik het er niet om laten lopen :+
Maar het is wel prettig als je enigszins dezelfde ideeën deelt of in ieder geval elkaars standpunten kan begrijpen.

Maar een PVV stemmer als vriend is toch wel een groot issue, dat zal een no go worden.
Heb wel PVV stemmende kennissen, dat gaat nog.
(En ik denk ook niet dat ik zou vallen op een PVV stemmer of dat ik ze snel in mijn vriendengroep zal hebben. Niet omdat ik het pertinent niet wil, maar het is tot nu toe wel zo gebleken dat het geen mensen zijn die bij mij passen, dus sowieso al geen partner/vrienden-optie zouden zijn. Net zo min als dat ik veel SGP vrienden zou hebben bijvoorbeeld of op een SGP man zou kunnen vallen.)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:57

Wij hebben vanmorgen samen gestemd, nadat we de kinderen naar school hadden gebracht. Ik heb hem vantevoren gevraagd waar hij op ging stemmen, en ik heb daar ook op gestemd. Hij si veel meer dan ik op de hoogte van de diverse partijen, en denkt er goed over na waarop hij gaat stemmen (ook al komt daar elke keer wel weer de zelfde partij uit...). Ik vertrouw erop dat dat een goede keuze is en stem daarom hetzelfde.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:59

Maakt me niet uit, toevallig heeft mijn vriend hetzelfde gestemd als ik. Ik wist niet wat hij ging stemmen, en toen ik hem 't laatst sprak wist ik het zelf nog niet. Ik denk dat je - zeker je partner - vaak toch wel in hetzelfde gebied zit. Met vrienden ook wel, maar misschien minder.
Je politieke voorkeur geeft toch wel aan hoe jij in het leven staat/over dingen denkt, dus ik denk dat je daarom ook sneller in hetzelfde gebied zit als je partner.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:01

Ik: D'66
Partner: PVDA (maar woont ook in andere provincie ;) )
Vrienden die mogen stemmen: Groen Links, SP, voor de rest weet ik niet.
Had wel hetzelfde als mijn ouders, maar wist dat niet van tevoren eigenlijk.

Wat voor mij het belangrijkst is dat iemand de beweegredenen voor iemand om op een partij te stemmen kan uitleggen, want ik vind het belangrijk dat iemand daar toch wel een beetje over nadenkt. Ik kan me daar meestal best in inleven ook al maak ik een andere keuze dan die persoon, want als je vrienden met iemand bent komen je normen en waarden vaak wel in grote lijnen overeen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 23:01

PVV vriend zou voor mij ook een grote no go zijn. Vind het al verschrikkelijk dat mijn halve familie er op stemt en vermijd dan onderwerp dan ook wijselijk :o Ook op onderwerpen als homorechten, abortus, euthanasie en rechten van de vrouw wil ik graag overeenkomen. Gelukkig stemt mijn vriend hetzelfde/in dezelfde richting als ik.
Verder, ik vind het erg prettig wanneer mijn vriend/vrienden dezelfde visie op belangrijke dingen hebben, maar die vormen (muv bovenstaande) geen no go's ofzo. Belangrijker dan de partij vind ik dat ze er goed over na gedacht hebben. Mensen die op een partij stemmen "omdat hun ouders dat ook altijd doen" en "omdat die man er zo leuk uitziet" (echt gehoord :+) of op basis van vooroordelen ("al die k*tmarrokanen pikken al onze huizen in!") zullen waarschijnlijk niet snel tot mijn vriendengroep behoren.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:06

Ik verschil met mijn partner qua stemmen.Ik D66 hij VVD bij de laatste verkiezingen (Hij altijd al VVD) Wij zitten hier totaal niet mee en waarom zouden we? Geeft ook leuke grapjes. Politieke voorkeur is niet echt een superbelangrijke waarde in een relatie die je hoort te delen. Ik zou alleen niet tegen extreemrechtse mensen als partner kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:08

Ik moet ook zeggen dat eigenlijk al mijn relaties (en dat zijn er.. 2 :+ ) in dezelfde gedachtenrichting gaan als wat ik stem. En dat doet wel goed. Ik hoop ook met een toekomstige vriend op een lijn te zitten. En als we dat niet zijn, dat we op een aantal punten wel overeenkomen en er gewoon over kunnen praten :j

Esme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:11

Ik zou mijn partner niet aan de kant zetten omdat hij een andere politieke voorkeur heeft dan ik, zolang hij maar kan onderbouwen waarom hij ergens op stemt. Dan heb je ook nog iets te discussiëren :)
Wel is het voor mij belangrijk dat mijn partner op dezelfde wijze in het leven staat als ik, en iemand die totaal het tegenover gestelde stemt als mij zal waarschijnlijk iemand zijn waar ik sowieso al niet voor zou vallen.
Laatst bijgewerkt door Esme_ op 02-03-11 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:11

ik denk dat je, zeker als je samenwoont, toch dezelfde dingen wil, en ook ongeveer hetzelfde stemt
mijn man en ik stemmen in elk geval beide PVV

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:14

het maakt mij niet uit wat mijn vriend stemt.
we zitten meestal wel op dezelfde lijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:20

Lynn_Nikita schreef:
ik denk dat je, zeker als je samenwoont, toch dezelfde dingen wil, en ook ongeveer hetzelfde stemt

Idd, hoeft niet perce de zelfde partij, maar wel een partij die een beetje in de zelfde hoek zit.

Bij mijn vriend en mij was het de zelfde partij(als het goed is, m'n moeder had een volmacht mee gekregen van mij :P). Bij zijn ouders en mijn ouders bleef alles in de zelfde hoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:22

Voor mij is het best belangrijk. Ik denk dat politieke voorkeur toch samenhangt met bepaalde normen, waarden en gevoelskwesties, dat wil ik wel grotendeels kunnen delen met mijn partner.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:40

Ik zal mijn vriend er niet om veroordelen als hij compleet het tegenovergestelde van mijn keuze zou stemmen, zolang het maar geen extreme keuze is, en dat heb ik eigenlijk maar bij bijna geen enkele partij.
We wisten vandaag ook achteraf pas van elkaar wat we hadden gestemd, en toen bleek dat we weliswaar niet op dezelfde partij hebben gestemd, maar dat het wel heel dicht bij elkaar lag. En de conclusie dat je blijkbaar dan toch op dezelfde lijn zit is wel fijn :j Het zegt idd wel iets over je levensvisie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:42

Ik weet niet of ik met iemand die totaal tegenovergesteld stemt als ik wel prettig kan leven.

Ik vind Rutte een leuke vent én hij is nog vrijgezel 8-), maar jammer dat hij van de VVD is _O-

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 23:43

Lol, ik vind Rutte ook een heel leuke man :D Alleen de verkeerde partij idd :+

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:46

Mij maakt het in pricipe niet uit, het is wel opvallend dat er veel sp-stemmers in mijn vrienden en kennissenkring zitten. Ik denk dat je elkaar qua opvattingen toch wel overeenkomsten moet hebben wil je bevriend raken. Natuurlijk zijn er ook linkse mensen bevriend mett rechtse mensen, maar ik denk ook dat dat meer uitzondering is dan regel.

Als ik kijk naar mijn ouders, die stemmen allebei PVV. Ik heb daar persoonlijk helemaal niks mee, maar kan toch goed met ze opschieten. Maar je ouders kies je niet uit en je vrienden wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:03

mijn moeder heeft altijd VVD gestemd en mijn stiefvader is lid van de SP, levert goede gespreksstof op aan de eettafel _O-

Ik zou er niet zoveel problemen mee hebben hoor, en ik hoop dat anderen dat ook niet hebben wbt mijn voorkeur. Ik heb altijd al een voorkeur gehad voor rechts, vooral op economisch gebied dan... Niet als het gaat om het immigratiebeleid ofzo. Maargoed, ik vind de filosofie achter linkse partijen ergens wel nobel (opkomen voor de armeren enzo :) ) en ik vind het ergens ook wel 'lief' en sociaal als mensen zo denken. Ik denk alleen dat het in de praktijk nogal tegenvalt. Maar niets mis met de idee'en erachter.... Zou me er dus ook niet echt aan storen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-11 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:03

Ik vind de politiek vrij belangrijk en denk er ook over na. Het is daarom voor mij ook belangrijk dat mijn partner hierin niet totaal anders is (ik zou toch wel moeite hebben als hij bijvoorbeeld SGP of PVV zou stemmen). Echter, precies hetzelfde hoeft ook niet. Maar een beetje dezelfde richting en met een goede onderbouwing is wel prettig. Gelukkig heb ik geen klagen wat dat betreft. Mijn vriend stemt niet hetzelfde als ik, maar we kunnen het er op een prettige manier over hebben.

Maar als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn huisgenootje en haar vriend. Zij zijn beide zeer actief bij verschillende partijen (zij als gemeenteraadslid en hij als actief lid) en botsen op politiek vlak op aardig wat punten, wat ook veel pittige (en interessante) discussies oplevert in huis.
Desalniettemin zijn zij een goed koppen en passen ze heel goed bij elkaar, ondanks dat ze allebei veel tijd in de politiek stoppen.

Voor gewone vrienden maakt het mij overigens veel minder uit, ik vind vrienden met verschillende meningen juist wel wat hebben. Het houdt je scherp en laat je de overwegingen van de andere kant zien.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 01:32

Welke partij vind ik opzich niet belangrijk.

Wel dat mijn partner algemeen niet volledig anders denkt dan ik. Kwa opvattingen en denkbeeld over de wereld en de maatschappij zit ik erg graag een beetje in dezelfde richting.
Iemand die extreem denkt (stemt) is niet aan mij besteed denk ik.