A3: Nieuwe snelweg door het Groene Hart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stelling: Nieuwe snelweg door het Groene Hart (A3)

Goed idee!
2 (5%)
Niet doen
38 (95%)

Totaal aantal stemmen: 40

Astorga

A3: Nieuwe snelweg door het Groene Hart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 20:27

Groene Hart: Asfalt of meer natuur?

In Zuid-Holland speelt het Groene Hart in de aankomende verkiezingen een grote rol. De eventuele komst van nieuwe glastuinbouw en de plannen voor de aanleg van de A3 veroorzaakt veel discussie in de provincie.

De PVV wil van 't Groene Hart een kloppend hart maken en dit betekent volgens de partij dat een snelweg tussen Amsterdam en Rotterdam noodzakelijk is. D66 voorziet schade aan het Nationale Landschap en is niet alleen tegen de aanleg van de snelweg, maar ook tegen de bouw van meer glastuinbouw. Het liefst zouden de Democraten zelfs een stuk polder onder water willen laten lopen voor meer natuur, maar of de bewoners daar nu zo blij mee zijn? EenVandaag ging op bezoek in Zuid-Holland.
Bron: EenVandaag

Ik zag net bovenstaand onderwerp in EenVandaag en de eerste gedachte die in mij opkwam, was 'weer een aanslag op het Groene Hart!'
En dat voor zes minuten minder reistijd van Amsterdam-Rotterdam.

Nog niet zo lang geleden is ook al een snelle verbinding Amsterdam-Rotterdam aangelegd, namelijk de HSL. Ik zie hem bijna dagelijks langsrijden, en iedere keer zijn bijna alle stoelen leeg. Dat geeft mijns inziens wel aan hoeveel behoefte er is aan zo'n snellere verbinding.

Ik maak me zorgen over de invloed van nog meer snelweg op het landschap en de luchtkwaliteit hier.
Ben benieuwd naar jullie mening.

Sok

Re: A3: Nieuwe snelweg door het Groene Hart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:39

Is er landschap tussen Amsterdam en Rotterdam dan? :=
Wat is dat Groene Hart dan? Lijkt me toch eerder dat ze de Veluwe het Groene Hart kunnen noemen..
Echt natuur is daar toch niet meer, dus in mijn ogen geen verlies.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:44

Sok schreef:
Is er landschap tussen Amsterdam en Rotterdam dan? :=
Wat is dat Groene Hart dan? Lijkt me toch eerder dat ze de Veluwe het Groene Hart kunnen noemen..
Echt natuur is daar toch niet meer, dus in mijn ogen geen verlies.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_Hart

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:45

Hmm ik denk dat je er niet aan ontkomt, met zoveel verkeer op de weg en al die verstedelijking in dat gebied van NL..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:50

zou het niet een idee zijn om de huidige snelwegen aan te passen aan de huidige verkeersdruk en in die aanpassingen alvast meenemen dat het nog drukker gaat worden?
lijkt me een veel handiger plan, dan kom je ook aan die minieme tijdwinst namelijk ...
want ipv stilstaan, kun je dan weer gewoon rijden...je weet wel...wat je behoort te doen op een snelweg

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:32

Een optie die in al meer landen word gebruikt is de hoogte ingaan. Het is duurder per KM maar je gebruikt geen nieuwe oppervlakte (of bijna geen nieuwe oppervlakte) om het voor elkaar te krijgen.
Het is een keuze maken. Natuur aantasten of meer geld per KM uitgeven om niet (nog)meer natuur aan te tasten / te verwijderen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:38

Gister toevallig dit item voorbij zien komen op de tv, moet zeggen dat die dame van de PVV echt geen redelijke argumenten naar boven haalde.

Ik geloof niet dat een nieuwe snelweg sneller zou zijn, iedereen gaat dan die snelweg nemen, met als gevolg dat de nieuwe snelweg vol loopt en dan heb je weer hetzelfde probleem.
De HSL is niet voor niets (ondergronds) aangelegd, laten ze daar meer gebruik van maken.

Het probleem is dat teveel mensen rond dezelfde tijd ergens moeten zijn, dat ga je met met 10 extra snelwegen nog niet oplossen....

Laten we eerst de vergrijzing maar afwachten, ik denk dat de druk op de snelwegen uiteindelijk wel zal afnemen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:03

Slecht plan, ik heb nu al in geen jaren een mus in de buurt gezien (het is dat ik weleens bij mn schoonouders in de polder op bezoek ga en dus nog net weet hoe ze er uit zien :+)
HSL vind ik een prima alternatief, hoewel ik niet precies weet hoe de aansluiting op de rest van het OV daarmee is. Maar liever daar verbetering in aanbrengen dan weer zo'n stinkende snelweg.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:12

Hmmm, moeilijk moeilijk.

Mijn hart zegt: NEE! Ik heb zelf tot mijn 13e in 't Groene Hart gewoond, in Nieuwkoop. En later in Alphen a/d Rijn. En als ik daar nu nog soms kom, vind ik het heerlijk om daar de natuur in de gaan, rond de plassen te fietsen of wandelen of in de winter een schaatstocht te maken.

Maarrrrr... als ik in de auto zit van Amsterdam naar Rotterdam (of andersom) en ik sta weer eens vast op de A4, dan zegt mijn verstand: JA!!! Asfalt, meer meer meer en wel NU!!!

Dus tsjaa, dubbel gevoel hierover. Ik denk dat als ik nog in die regio had gewoond ik NEE had gezegd. Ben daar eerlijk over :o

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 00:28

hetbommeke schreef:
Hmmm, moeilijk moeilijk.

Mijn hart zegt: NEE! Ik heb zelf tot mijn 13e in 't Groene Hart gewoond, in Nieuwkoop. En later in Alphen a/d Rijn. En als ik daar nu nog soms kom, vind ik het heerlijk om daar de natuur in de gaan, rond de plassen te fietsen of wandelen of in de winter een schaatstocht te maken.

Maarrrrr... als ik in de auto zit van Amsterdam naar Rotterdam (of andersom) en ik sta weer eens vast op de A4, dan zegt mijn verstand: JA!!! Asfalt, meer meer meer en wel NU!!!

Dus tsjaa, dubbel gevoel hierover. Ik denk dat als ik nog in die regio had gewoond ik NEE had gezegd. Ben daar eerlijk over :o

Oh, Nieuwkoopse Plassen zijn mooi! Wandel er graag.
Een deel van het interview van Een Vandaag is daar opgenomen.

Er wordt nog steeds aan de A4 gewerkt/verbreed. Veel opstoppingen ontstaan volgens mij doordat de weg steeds wisselt van 2 naar 3 banen en weer terug. Merk dat het nu al beter loopt met een dubbel Ringvaartaquaduct.

Yucca schreef:
Gister toevallig dit item voorbij zien komen op de tv, moet zeggen dat die dame van de PVV echt geen redelijke argumenten naar boven haalde.

Ik geloof niet dat een nieuwe snelweg sneller zou zijn, iedereen gaat dan die snelweg nemen, met als gevolg dat de nieuwe snelweg vol loopt en dan heb je weer hetzelfde probleem.
De HSL is niet voor niets (ondergronds) aangelegd, laten ze daar meer gebruik van maken.

Het probleem is dat teveel mensen rond dezelfde tijd ergens moeten zijn, dat ga je met met 10 extra snelwegen nog niet oplossen....

Laten we eerst de vergrijzing maar afwachten, ik denk dat de druk op de snelwegen uiteindelijk wel zal afnemen.

Ik vond die dame ook redelijk blond. Ze zegt wel: "Ik wist niet dat het hier zo mooi was." Maar blijft haar standpunt vasthouden, zonder het te kunnen beargumenteren.

Helaas is de HSL maar voor een klein gedeelte ondergronds aangelegd... En er wordt amper gebruik van gemaakt, dus ik denk niet dat het geld wat daarin is gestoken ooit terug wordt verdiend.

Wie weet is de vergrijzing inderdaad wel de oplossing voor het fileprobleem. Je ziet nu al dat de vraag naar woningen veranderd en het aantal leerlingen op scholen verminderd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:32

Niet doen. Laat ze het openbaar vervoer gratis maken en 3x hogere tax op benzine leggen. OV stimuleren, auto ontmoedigen. Moet je eens zien hoe hard we die snelweg ineens niet meer nodig hebben.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:37

Vjestagirl schreef:
Niet doen. Laat ze het openbaar vervoer gratis maken en 3x hogere tax op benzine leggen. OV stimuleren, auto ontmoedigen. Moet je eens zien hoe hard we die snelweg ineens niet meer nodig hebben.

Het treinvervoer zit anders ook aardig aan zijn max. qua capaciteit...dan moeten er meer sporen worden aangelegd (wat ik overigens in de Achterhoek wel goed vind...haha).

Het OV kan buiten de grote steden niet echt de concurrentie aan met de auto. We zouden afmoeten van de vrachtwagens op de weg, de betuwelijn + scheepsvaart meer gebruiken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:47

Vjestagirl schreef:

Dan moet dat openbare vervoer wel een alternatief zijn... Want om 7 uur op je werk zijn 40 km verderop kan hier niet eens... Terwijl het met de auto een half uurtje rijden is deur tot deur. Heel leuk dat mensen die geen gebruik kunnen maken van dat gratis openbaar vervoer volgens jou wel de kosten ervoor moeten gaan financieren.
En file staat er niet op dat tijdstip en de auto vervoert wel. Verhuizen dichterbij het werk lost het probleem niet op; dan moeten er drie mensen de andere kant op gaan reizen en worden er nog veel meer kilometers en tijd verspilt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:52

En nu moet iedereen die geen auto heeft meebetalen aan de aanleg en het onderhoud van nieuwe wegen... Welkom in Nederland: iedereen betaald voor dingen waar ze geen gebruik van kunnen of willen maken.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:23

Ik woon zelf midden in het groene hart en ben niet voor nog meer versnippering van de natuur. Een nieuwe snelweg, leuk, maar na een tijdje sta je ook daar in de file. Dus imo geen oplossing.
Het groene hart wordt al langzaam afgebrokkeld op veel plekken, laten we aub houden wat er nu nog is...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:45

Vjestagirl schreef:
En nu moet iedereen die geen auto heeft meebetalen aan de aanleg en het onderhoud van nieuwe wegen... Welkom in Nederland: iedereen betaald voor dingen waar ze geen gebruik van kunnen of willen maken.

Tja, dat is toch de basis van hoe wij zaken geregeld hebben in NL, als we allemaal ikkeikkeikke en de rest kan stikken gaan doen lijkt het me er nou ook niet bepaald beter op worden....

Iedereen bepaald mee aan dingen die hij niet gebruikt, maar andere betalen ook mee aan dingen die jij WEL gebruikt, dus eigenlijk verekend zich dat allemaal weer.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:51

Jammer voor het Groene Hart en alles wat daar leeft.
Volgens mij kunnen ze beter het openbaar vervoer aantrekkelijker maken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:38

Yucca schreef:
Vjestagirl schreef:

Tja, dat is toch de basis van hoe wij zaken geregeld hebben in NL, als we allemaal ikkeikkeikke en de rest kan stikken gaan doen lijkt het me er nou ook niet bepaald beter op worden....

Iedereen bepaald mee aan dingen die hij niet gebruikt, maar andere betalen ook mee aan dingen die jij WEL gebruikt, dus eigenlijk verekend zich dat allemaal weer.

Dat snap ik prima en heb ik ook geen probleem mee maar het openbaar vervoer gratis om vervolgens de mensen die daar geen gebruik van KUNNEN maken extra te laten meebetalen vind ik niet reëel. En waarom kan ik er geen gebruik van maken: Ik begin zo vroeg dat de bus nog niet gaat maar heb dan ook geen last van file. Da's een beteren oplossing dan meer asfalt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:49

Ik woon daar. Ik heb me altijd wel afgevraagd waarom Rotterdam nou zo slecht bereikbaar is maar ik zie het niet zitten om nu alsnog een snelweg bijna dwars door mijn weiland aan te leggen.
Wat ik zo fijn vind is dart je hier nooit een snelweg hoort, je hebt alleen soms last van Schiphol. Ik wil dat graag zo houden, ik hoef niet persé sneller naar Rotterdam.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:43

Anne_GTI schreef:
Yucca schreef:

Dat snap ik prima en heb ik ook geen probleem mee maar het openbaar vervoer gratis om vervolgens de mensen die daar geen gebruik van KUNNEN maken extra te laten meebetalen vind ik niet reëel. En waarom kan ik er geen gebruik van maken: Ik begin zo vroeg dat de bus nog niet
gaat maar heb dan ook geen last van file. Da's een beteren oplossing dan meer asfalt.

En ik KAN geen gebruik maken van de snelweg: want ik heb geen auto (en niets om naartoe te gaan over die snelweg) maar ik moet wel meebetalen aan de aanleg van een nieuwe weg. Dat is precies hetzelfde.