Onrusten in het Midden Oosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bismarck

Onrusten in het Midden Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 20:54

Eerder was er een aardig actief topic over de revoluties in Tunesië en Egypte.
Maar ik heb het idee dat de revoluties in Libië, Bahrein en Jemen wat minder word besproken. Vandaar dit topic!

Hoe zien jullie de onrusten in het Midden Oosten en wat denken jullie wat de toekomst brengt?

Ik merk persoonlijk dat er vrij weinig aandacht word besteed aan Libië en ik denk dat dat komt omdat de media daar veel minder is vertegenwoordigd. In Egypte waren overal journalisten en kwamen constant beelden naar buiten toe.
Uit Libië komt niets, en ook Bahrein en Jemen vind ik maar matig vertegenwoordigt in het nieuws.

Ik vertrek aankomende zondag voor twee weken naar Turkije om daar rond te reizen en ik ben benieuwd wat ik daar van het nieuws meekrijg en hoe zij er tegen aan kijken als 'democratisch' land.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:05

Libië en misschien bahrein en jemen weren alle journalisten, er komt er bijna niet 1 het land in dus niet zo heel gek dat je daar vrij weinig van hoort...

Ik vind het allemaal wel een beetje eng, zeker als de leiders hun kop in het zand steken en blijven zitten, ik weet niet wat de bevolking dan gaat doen. Ook denk ik dat het nog veel groter gaat worden dan dat het nu al is.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:44

Verschrikkelijk link vind ik het...
Wat ik wel weet is dat er op dit moment geschiedenis wordt geschreven... Hoe het uiteindelijk af gaat lopen is de grote vraag...

Hopen dat er geen radicale moslims aan de macht komen, dat is het begin van het eind...

Benfan

Re: Onrusten in het Midden Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:14

2011 gaat een belangrijk jaar worden voor veel van deze landen. Ik hoop ontzettend dat de burgers het gaan volhouden, ikzelf zie Kadafi nog wel tot val komen nu steeds meer belangrijke ministers en zelfs militair gezagvoerders heb de rug toe keren. Hou echt mijn vingers gekruist dat de mensen het gaat lukken. Egypte heeft de mensen laten zien dat ze wel degelijk de macht hebben, en niet hoeven te vrezen voor hun regering of dictator. Wat het midden oosten niet nodig was is dat andere landen voor hun gingen kiezen om een revolutie te beginnen, maar ze moesten zelf de wil en moed vinden. Ik hoop alleen dat ze snel steun gaan krijgen daar waar nodig. Ik moest in het begin van de revolutie in Egypte denken aan een quote uit de film V for Vendetta

People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

IK hou mijn vingers gekruist! en hoop met heel mijn hart dat het hun gaat lukken.

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:53

Ik hoop ook dat ze het volhouden.
Als je als leider op je eigen mensen gaat schieten om zo te kunnen blijven. :r
Ik hoop ook dat de mensen/journalisten in de wereld het niet te lang vinden duren om er vervolgens weinig aandacht aan te besteden. Die indruk krijgt ik hier in de omgeving wel een beetje. En als er vanuit de rest van de wereld weinig actieve steun/medeleven meer komt maakt het dat voor de overheden weer gemakkelijker. Alhoewel het nu toch bijna niet te keren lijkt.
Nouja, Fingers crossed dan maar. :(:)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:00

Feitelijk is Libië nu in burgeroorlog als ik de zaken goed interpreteer. Ga maar eens na wat de uitkomst van burgeroorlogen is. In vele gevallen is dat een nieuwe dictatuur, zoals in Spanje, Rusland, China, Cuba, Afghanistan, Irak, Soedan waarbij het vele jaren kan duren voordat en een democratische regering komt, als die er al komt. Gelukkig zijn er ook burgeroorlogen die wel op een democratie uitliepen, zoals die van Finland en die van de Verenigde Staten.

Feit is dat ook Khadaffi feitelijk aan de macht kwam door een burgeroorlog. Die man is zo ver van god los, dat hij echt niet op 10000 slachtoffers meer of minder krijgt (en ik ben benieuwd of hij opkijkt van een nulletje meer). Juist daarom denk ik dat de kans minder dan 10% is dat hij nog leeft met kerstmis dit jaar, want het volk van Libië weet met wat voor een beest ze te maken hebben.

Wat komt er na Khadaffi? Dat is een grote vraag.

Ik sta nog het meest te kijken van Bahrain. Een heel welvarende staat, waar ik me bijzonder veilig voelde. Kennelijk is er ook daar meer aan de hand.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:56

joostvangestel schreef:
Feit is dat ook Khadaffi feitelijk aan de macht kwam door een burgeroorlog. Die man is zo ver van god los, dat hij echt niet op 10000 slachtoffers meer of minder krijgt (en ik ben benieuwd of hij opkijkt van een nulletje meer).

En dat benadrukt onderstaand krantenbericht idd ook:
http://www.telegraaf.nl/buitenland/9113 ... tml?p=22,1

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:58

Ik hoop voor de burgers in de landen waar er nu onrusten zijn dat ze niet van de regen in de drup belanden....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:57

Lotte schreef:
Ik hoop ook dat ze het volhouden.
Als je als leider op je eigen mensen gaat schieten om zo te kunnen blijven. :r
Ik hoop ook dat de mensen/journalisten in de wereld het niet te lang vinden duren om er vervolgens weinig aandacht aan te besteden. Die indruk krijgt ik hier in de omgeving wel een beetje. En als er vanuit de rest van de wereld weinig actieve steun/medeleven meer komt maakt het dat voor de overheden weer gemakkelijker. Alhoewel het nu toch bijna niet te keren lijkt.
Nouja, Fingers crossed dan maar. :(:)

Je komt die landen echt niet in, hele vliegverkeer is afgesloten. Als je er wel bent, kom je er als westerse journalist niet zo levend meer uit denk ik. Daarom zijn er nauwelijks journalisten en hoor je er weinig van.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 07:11

Ik volg het hier ook even.
De revolutie in Egypte heb ik hier natuurlijk 'live' megemaakt, maar dit lijkt andere koek.

WBT Egypte:

Ik ben vandaag naar het museum geweest:
op Tahrir Square schijnt een klein opstandje te zijn geweest vandaag, maar dat was al snel weer opgelost.
Er is nog veel leger aanwezig, maar dat geeft mij juist een fijn gevoel.

Fotootje van zondag zoals beloofd: bij Tahrir square: :eg:-vlag-gadget- verkoper zoals je ie tegenwoordig overal (echt overal) ziet:
Afbeelding

Veel leger overal:
Afbeelding

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:08

veel arabische leiders zijn schoothondjes van amerika en israel, neem egypte als voorbeeld... mubarak kon niet zonder het geld van amerika en israel had egypte maar al te hard nodig om te zorgen dat de palestijnen hun land niet konden ontvluchten via egypte.

godzijdank komt het volk eindelijk samen in opstand tegen de corruptie!
het volk schreeuwt om gerechtigheid en mensenlijkheid. het volk schreeuwt om meer aandacht voor religie wat op zijn beurt ook gerechtigheid betekent en corruptie tegen gaat.

http://www.revolutie-egypte.hyves.nl hier hou ik het nieuws over egypte bij.
ik heb familie in egypte en mijn vriendin was in cairo op vakantie toen er rellen uitbraken. ik probeer alles op de voet te volgen en doe dit vnml door contact met de bewoners zelf en aljazeera

http://english.aljazeera.net/news/middleeast/

Ik ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen in het midden oosten en azie. maar een voorspelling die ik wel kan doen is de val van amerika en daarbij ook een sterke verzwakking van eurpa. en Azie en het midden oosten zullen steeds meer groeien, voornamelijk de bric landen moeten we niet gaan onderschatten.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:54

jameyskatje schreef:
Ik ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen in het midden oosten en azie. maar een voorspelling die ik wel kan doen is de val van amerika en daarbij ook een sterke verzwakking van eurpa. en Azie en het midden oosten zullen steeds meer groeien, voornamelijk de bric landen moeten we niet gaan onderschatten.

en ergens ben ik hier best wel bang voor... niet dat Amerika zaligmakend is en ook niet alle inwoners zijn terroristen daar ben ik me van bewust.. maar de rellen en opstanden laten zien dat ze geweld niet schuwen en als zij veel meer macht krijgen lijkt me dat best wel eng.

WEl ben ik blij dat de mensen durven te laten zien dat ze corruptie niet meer willen.. democratisch leven wil toch iedereen?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:09

Geweld niet schuwen? De opstandelingen? De onrusten in Libie worden gewelddadig omdat de regering erop los schiet.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:29

nu ook nog de crew (3 mensen) van de helikopter van de tromp die vanaf zondag al gevangen zitten ;(

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:31

Er is daar veel loos in die landen en ik vind het goed dat de mensen nu in opstand zijn gekomen..

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:32

jameyskatje schreef:
godzijdank komt het volk eindelijk samen in opstand tegen de corruptie!
het volk schreeuwt om gerechtigheid en mensenlijkheid. het volk schreeuwt om meer aandacht voor religie wat op zijn beurt ook gerechtigheid betekent en corruptie tegen gaat.

Ik ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen in het midden oosten en azie. maar een voorspelling die ik wel kan doen is de val van amerika en daarbij ook een sterke verzwakking van europa .

religie? ... religie heeft niets maar dan ook niets met gerechtigheid te maken .. zeker niet de religie die overheerst in het midden oosten... vraag dat maar aan de homo's die in naam van die religie worden opgehangen ... oh nee dat kan niet die zijn dood.

ik hoop met heel mijn hart dat dit slechts whise full thinking is van jameyskatje en dat het midden oosten niet één groot Iran wordt, dat is iets wat het westen niet kan en mag tolereren en wat volgt zal een wereldoorlog zijn

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:43

jameyskatje schreef:

op basis waarvan voorspel je dat :?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:18

Ik hoop helemaal niet dat de Westerse wereld eraan kapot gaat, ik hoop dat ze in het midden oosten meer respect voor elkaar gaan krijgen. Dat gaat nog een hele lange weg worden. Ik snap dat de olie belangrijk is maar ik krijg het gevoel dat dit een strijd is die de inwoners van het land zelf moeten voeren zonder bemoeienis van andere landen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:54

Dat denk ik ook. Anders zijn in de ogen van de Libiers de opstandelingen, lijkt mij, niet legitiem, ze zijn weer door het Westen in het zadel geworpen.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:02

Kijkt naar benzine prijs stijging, wacht nog een lange tijd met de auto.

Maarrum ik hoop dat het leger de burgers elkaar zullen blijven steunen want dan hebben ze juist de extra steun die ze nodig hebben.

Maja ik volg het niet echt veel dus kan er momenteel niet veel over zeggen.

Alleen maar, sterkte met de burgers en de legers aan hun kant.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:40

verootjoo schreef:

Ik denk dat je dat heel erg gemakkelijk kan voorspellen, net als het feit dat we over 100 jaar allemaal dood gaan en dat de zon op een gegeven moment ophoudt met schijnen. Of wij nog mee gaan maken dat de USA geen wereldmacht meer is. Tja, dat weet niemand. Dat gebeurt nu eenmaal niet zo snel. De USA is feitelijk een soort wereld binnen de wereld.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:05

verootjoo schreef:
jameyskatje schreef:

ik begin me haast af te vragen onder welke stenen men tegenwoordig ligt. het verbaast mij zo erg dat er nog zoveel mensen zijn die echt geen idee hebben hoe het met de economie zit.
het nos komt een paar keer met een nieuwsbericht 'we zijn er weer bijna boven op' of 'de crisis is voorbij' en hoppa... iedereen gaat weer geld uitgeven! want ja.. geld moet rollen. maar ondertussen zinken we dieper en dieper en dieper. alleen ja, gemiddeld burger wordt bezig gehouden met computers, vette telefoons en inhoudloze tv programma's. óf ze zitten tot hun oren in de schulden en hebben niet eens tijd om zich te verdiepen inde crisis. het verbaasd mij echt hoe onwetend het merendeel van de burgers over de crisis is. kennis is macht.. en wat de crisis betreft en hie het werkelijk zit op financieel gebied worden wij heel erg dom gehouden.

ik voorspel niets, dan hebben vele grote economen al gedaan!

simpelweg het nieuws volgen; en dan niet enkel nederlandse zenders, maar ook bv amerikaanse, engelse, arabische etc.
of docu's bekijken. er zijn er zat over te vinden. ook zijn er heel veel goede internetsites, vaak wel in het engels.

daarbij kan je ook veel boeken lezen.
enkele Nederlandse titels: als de dollar valt, overleef de kredietcrisis en banken bubbels en bonussen. in het Engels zijn nog veel betere boeken te vinden!

als je gewoon de beurzen volgt en de inflaties dan wijst alles erop dat Amerika binnenkort falliet zal zijn, (wat ze theoretisch gezien al zijn) zo ook heel veel europese landen en degene die het wel redelijk goed doen zullen daarin mee getrokken worden want de euro gaat ons allemaal aan.

tegenwoordig reist tegenlicht een maand lang over de wereld om te kijken hoe de financiele toekomst eruit zit. hele interessante stukken! ik vind ze vrijwel allemaal aan te raden! http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1069307#

met de briclanden bedoel ik overigens, brazilie, rusland, india en china. daarnaast zijn de islamitische banken amper tot niet getroffen door de crisis, waarom..rente is verboden volgens de sharia. de banken maken enkel winst in fysieke zaken n creeeren geen geld dat er niet is. ze maken gebruik van rendement ipv rente. dit is ook de zien bij tegenlicht in de uitzending 'Allah vrouwen en de bank'. dus nu de onderdrukkers en tirannen verdreven worden door het volk en het islamitische bankieren sterk en stabiel is verwacht ik veel goeds voor de arabische en aziatische landen.

speculeren, rente en geld creeeren dat er niet is.. ondertussen wordt het probleem enkel groter. de crisis is nog lang niet opgelost. ze hebben misschien 1 generatie gered. maar het grote probleem is uitgesteld naar de toekomst.

voor hen die economie een moeilijk iets vinden:
is een heel leuk filmpje en echt heel erg hlder uitgelegd hoe geld precies werkt.
(krijg m helaas niet ingesloten)
http://video.google.com/videoplay?docid ... 538512735#

hier nog een interessante film:

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:23

Nou over van de economie van het westen naar het Midden Oosten. Men komt in de economie altijd uit een crisis. Dat is de wet van de hoog- en laagconjuncturen.

Met veel interesse volg ik de ontwikkelingen. Libië is complex vanwege de stammencultuur die daar heerst en inmiddels zijn het opstandelingen tegen de 'leiders'. De berichtgeving is uiterst lastig vanuit dat land en het kan nog best lang duren, voordat er echt veranderingen komen. Dit gaat nog wel veel levens kosten.

Daarnaast wil ElBaradei president worden, zijn er nog wel onrusten in Egypte tussen Kopten en Moslims en is het afwachten hoe het referendum afloopt en wat ze in de nieuwe grondwet voorstellen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:48

http://www.almasryalyoum.nl men is de gebouwen van de geheime dienst binnen gedrongen en er zijn documenten gevonden die bv verklaren dat baradei leider zou worden van het nucleare programma in egypte en de geheime dienst zat ook achter de aanslag op de kerk in alex en niet de moslims. zo zijn er heel veel belangrijke geheime documenten gevonden. ook geheime gevangenissen plus gevangenen. er zijn veel filmpjes op die site te vinden, best shockend en uiteraard nog op geen enkele nieuwszender vertoond hier in nederland.

maar ik denk niet dat baradei president zal worden, we zullen het zien.. we volgen het hier ook op de voet, mijn familie is egyptisch.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 01:01

JK: leuke YT film. Ik vind het eerder een satire over wat er allemaal fout gaat in de overbedisseling. Nee, Amerika is allang geen vrij land meer, maar in veel gevallen kiezen de mensen er zelf voor.

Ieder keer dat ik door een beveiligingspoortje van een vliegveld ga en er weer van alles gevraagd en gecontroleerd wordt, bedank ik de beveiligingsbeambte voor het verzorgen van de veiligheid. Ik word eerder boos op lui die nergens op letten. Maar goed, in de film staan wel meer extreme zaken. Ik ben voorlopig al na 8 minuten afgehaakt aangezien ik het eerder een komedie vind dan een serieus stuk.

Ik schrok me redelijk wild van alle Khadaffi steunbetuigingen op de telegraaf. Nou de president van de USA gezegd heeft dat hij de VN resolutie zal bekrachtigen, is Khadaffi ineens een leuke vent? Dan zijn er wel een hoop mensen al heel erg diep gezonken.